konijn wat geopereerd is
zondag 4 maart 2012 om 14:01
mijn zusje heeft een konijn die afgelopen donderdag onder het mes is gegaan vanwege een ontstoken kies.
nou eet hij volgens haar heel weinig sinds die operatie.
wel begint hij weer wat op te leven.
zou het kunnen dat hij moeite heeft met het harde voer?
en wat zou ze hem het beste kunnen geven zodat hij niet teveel gaat afvallen?
ik zelf heb een hamstertje gehad die erg ziek was en ook niet meer wou eten die heb ik toen brinta gegeven om toch wat binnen te krijgen,zou dit mischien voor konijnen ook goed zijn?
en zijn er meer mensen die dit hebben meegemaakt met een konijn?
nou eet hij volgens haar heel weinig sinds die operatie.
wel begint hij weer wat op te leven.
zou het kunnen dat hij moeite heeft met het harde voer?
en wat zou ze hem het beste kunnen geven zodat hij niet teveel gaat afvallen?
ik zelf heb een hamstertje gehad die erg ziek was en ook niet meer wou eten die heb ik toen brinta gegeven om toch wat binnen te krijgen,zou dit mischien voor konijnen ook goed zijn?
en zijn er meer mensen die dit hebben meegemaakt met een konijn?
zondag 4 maart 2012 om 14:06
Voor een konijn is het van levensbelang dat ze voldoende eten, omdat hun darmpjes altijd in beweging moeten blijven. Ik zou dwangvoeren. Er is speciaal dwangvoer, maar je zou eventueel ook Olvarit worteltjes kunnen gebruiken (puur worteltjes).
Ook zou ik overwegen een darmstimulerend middel te gebruiken, en een pijnstiller. Ik zou even overleggen met de dierenarts over alles.
En beterschap natuurlijk!
Ook zou ik overwegen een darmstimulerend middel te gebruiken, en een pijnstiller. Ik zou even overleggen met de dierenarts over alles.
En beterschap natuurlijk!
zondag 4 maart 2012 om 14:15
http://www.dierenkliniekl ... w=article&id=73&Itemid=97
Hier wat informatie over dwangvoeren:
Alternatieve voedingen die te gebruiken zijn voor dwangvoeding.
nutrilon-soya (plus) (babymelkpoeder van Nutricia)
Voor enkele dagen is het goed mogelijk om te dwangvoeren met alleen nutrilon-soya.
Per dag moet ongeveer 4 1/2 gram (een maatschepje) nutrilon-soya poeder per 100 gram lichaamsgewicht gevoerd worden. Maak het yoghurt-dik aan.
Olvarit potjes.
Dit zijn groentepotjes voor baby’s. Gebruik vooral: “baby’s eerste hapje – smaak: wortel”. Dit kan puur gegeven worden of ook toegevoegd worden aan het al genoemde mengsel van soya en biks. Meng alle onderdelen ongeveer 1: 1: 1.
Harrison’s Bird Food, ‘Juvenile formula’.
Dit is een zeer compleet vogelvoer wat ook goed te gebruiken is voor knaagdieren. Het is erg dun te maken door het met water te verdunnen, maar ook als kleine deegballetjes te kneden. Dit kunt u alleen bij de dierenarts verkrijgen. Geef van yoghurt dikke vloeistof 10-20 ml per kg per dag.
Royal canin convalescence support.
Een oplosbaar poeder dat gemaakt is voor de hond of de kat die heel lichtverteerbaar eten moet hebben en toch alle nutriënten moet krijgen die nodig zijn voor het herstel. Niet voor elk knaagdier even geschikt. Informeer bij de dierenarts.
Hier wat informatie over dwangvoeren:
Alternatieve voedingen die te gebruiken zijn voor dwangvoeding.
nutrilon-soya (plus) (babymelkpoeder van Nutricia)
Voor enkele dagen is het goed mogelijk om te dwangvoeren met alleen nutrilon-soya.
Per dag moet ongeveer 4 1/2 gram (een maatschepje) nutrilon-soya poeder per 100 gram lichaamsgewicht gevoerd worden. Maak het yoghurt-dik aan.
Olvarit potjes.
Dit zijn groentepotjes voor baby’s. Gebruik vooral: “baby’s eerste hapje – smaak: wortel”. Dit kan puur gegeven worden of ook toegevoegd worden aan het al genoemde mengsel van soya en biks. Meng alle onderdelen ongeveer 1: 1: 1.
Harrison’s Bird Food, ‘Juvenile formula’.
Dit is een zeer compleet vogelvoer wat ook goed te gebruiken is voor knaagdieren. Het is erg dun te maken door het met water te verdunnen, maar ook als kleine deegballetjes te kneden. Dit kunt u alleen bij de dierenarts verkrijgen. Geef van yoghurt dikke vloeistof 10-20 ml per kg per dag.
Royal canin convalescence support.
Een oplosbaar poeder dat gemaakt is voor de hond of de kat die heel lichtverteerbaar eten moet hebben en toch alle nutriënten moet krijgen die nodig zijn voor het herstel. Niet voor elk knaagdier even geschikt. Informeer bij de dierenarts.
zondag 4 maart 2012 om 14:23
Goed dat hij al pijnstillers krijgt.
Er zijn 2 bekende soorten dwangvoer: Supreme science recovery en Oxbow critical care. Volgens mij moet je beide via de dierenarts kopen, misschien de eerste niet. De laatste vinden ze over het algemeen veel lekkerder, ruikt ook heel lekker (beetje naar anijs ofzo).
Je zou eventueel ook een papje kunnen maken van het gewone voer.
Er zijn 2 bekende soorten dwangvoer: Supreme science recovery en Oxbow critical care. Volgens mij moet je beide via de dierenarts kopen, misschien de eerste niet. De laatste vinden ze over het algemeen veel lekkerder, ruikt ook heel lekker (beetje naar anijs ofzo).
Je zou eventueel ook een papje kunnen maken van het gewone voer.
zondag 4 maart 2012 om 14:32
zondag 4 maart 2012 om 15:09
zondag 4 maart 2012 om 15:33
zondag 4 maart 2012 om 15:36
zondag 4 maart 2012 om 15:58
ik dacht dat hij 1x per dag pijnstillers kreeg..
en voor de rest..hij ligt nu sinds een uurtje of half 2 bij mij op bed maar geen keutels gezien (weet niet of konijnen veel poepen?)
verder wou hij wel 2 van zijn lievelingssdnoepjes waar hij eergister geen zin in had dus dat is wel positief.
hoe het met zijn drinkgedrag zit weet ik ook niet omdat ik alleen op hem pas als me zusje wat langer weg is (hij zit in een tijdelijk noodhokje)
de dierenarts gaat over een paar dagen weer controleren geloof ik.
hij heeft ook gezegt dat er kans is dat het terug kan komen en dan moet hij steeds die kies gaan bijvijlen ofzo??
en voor de rest..hij ligt nu sinds een uurtje of half 2 bij mij op bed maar geen keutels gezien (weet niet of konijnen veel poepen?)
verder wou hij wel 2 van zijn lievelingssdnoepjes waar hij eergister geen zin in had dus dat is wel positief.
hoe het met zijn drinkgedrag zit weet ik ook niet omdat ik alleen op hem pas als me zusje wat langer weg is (hij zit in een tijdelijk noodhokje)
de dierenarts gaat over een paar dagen weer controleren geloof ik.
hij heeft ook gezegt dat er kans is dat het terug kan komen en dan moet hij steeds die kies gaan bijvijlen ofzo??
zondag 4 maart 2012 om 16:26
Het ligt er natuurlijk aan welke pijnstiller het is, misschien zou je de bijsluiter erbij kunnen pakken.
Als hij bijna niets eet heeft hij ook weinig keutels, dus daar valt niet zoveel over te zeggen.
Hij zou elke paar uur wat binnen moeten krijgen om alles goed op gang te houden. Dat hoeven niet grote hoeveelheden te zijn.
Als ze zich niet lekker voelen en niet eten, zullen ze over het algemeen ook niet drinken, dus ik zou hem ook vocht geven.
Dat wat je over die kies zegt snap ik niet helemaal. Eruit is eruit.
Maar als een konijn haakjes heeft, komt dat door een verkeerde stand van het gebit, en komt het steeds weer terug. Bijvijlen is dan wel steeds weer nodig.
Krijgt hij ook antibiotica ivm de ontsteking?
Als hij bijna niets eet heeft hij ook weinig keutels, dus daar valt niet zoveel over te zeggen.
Hij zou elke paar uur wat binnen moeten krijgen om alles goed op gang te houden. Dat hoeven niet grote hoeveelheden te zijn.
Als ze zich niet lekker voelen en niet eten, zullen ze over het algemeen ook niet drinken, dus ik zou hem ook vocht geven.
Dat wat je over die kies zegt snap ik niet helemaal. Eruit is eruit.
Maar als een konijn haakjes heeft, komt dat door een verkeerde stand van het gebit, en komt het steeds weer terug. Bijvijlen is dan wel steeds weer nodig.
Krijgt hij ook antibiotica ivm de ontsteking?
zondag 4 maart 2012 om 17:16
ik zou echt niet weten wat voor medicijnen hij krijgt.
mijn zusje is op dit moment niet thuis en ik weet dus niet waar ze het bewaard.
ik heb hem het drinkflesje voor zijn neusje gehouden en toen heeft ie wel flink wat gedronken,ook heeft ie weer een half snoepje opgegeten maar toen ik zijn voer voor hield moest hij niks meer.
heb hem nu weer in zijn tijdelijk onderkomen gedaan want de hele middag op bed liggen is wel lekker maar omdat dit ook weer een vreemde omgeving voor hem is lijkt het me wel een beetje stressgevend.
ik denk dat dat het is wat jij zegt dat de kies eventueel verkeerd terug kan groeien.
het hoeft niet zo te zijn maar het kon wel.
mijn zusje is op dit moment niet thuis en ik weet dus niet waar ze het bewaard.
ik heb hem het drinkflesje voor zijn neusje gehouden en toen heeft ie wel flink wat gedronken,ook heeft ie weer een half snoepje opgegeten maar toen ik zijn voer voor hield moest hij niks meer.
heb hem nu weer in zijn tijdelijk onderkomen gedaan want de hele middag op bed liggen is wel lekker maar omdat dit ook weer een vreemde omgeving voor hem is lijkt het me wel een beetje stressgevend.
ik denk dat dat het is wat jij zegt dat de kies eventueel verkeerd terug kan groeien.
het hoeft niet zo te zijn maar het kon wel.
zondag 4 maart 2012 om 17:32
Het is een goed teken dat hij behoorlijk wat drinkt en wat meer begint te eten (snoepjes zijn alleen over het algemeen niet goed, maar dat terzijde, zeker dit op het moment (zowat?) het enige is wat hij eet). Ik heb het idee dat het niet eten wat lang duurt, maar het was natuurlijk een ingreep in zijn mond, dat speelt vast ook mee.
Het is goed dat je (extra) stress zoveel mogelijk probeert te vermijden. Was het gewoon een ontstoken kies of is het een echt abces? Want daar weet ik van dat ze ontzettend hardnekkig zijn en behandeld moeten worden met antibiotica. Ik weet niet in hoeverre dat voor een gewoon ontstoken kies geldt.
Het is goed dat je (extra) stress zoveel mogelijk probeert te vermijden. Was het gewoon een ontstoken kies of is het een echt abces? Want daar weet ik van dat ze ontzettend hardnekkig zijn en behandeld moeten worden met antibiotica. Ik weet niet in hoeverre dat voor een gewoon ontstoken kies geldt.
zondag 4 maart 2012 om 17:42
ik weet dat snoepjes inderdaad niet zo goed zijn haha.
maar ik denk zolang die dat nog lust is hij nog wel steeds aan de betere hand. (hij deed altijd alles om zo'n lekker snoepje te krijgen haha)
het was wel een echt abces,hij had een hele dikke wang.
het ziet er ook best eng uit,lijkt wel of ze van buiten af de operatie hebben uitgevoerd, je ziet die hele wond.
maar ik denk zolang die dat nog lust is hij nog wel steeds aan de betere hand. (hij deed altijd alles om zo'n lekker snoepje te krijgen haha)
het was wel een echt abces,hij had een hele dikke wang.
het ziet er ook best eng uit,lijkt wel of ze van buiten af de operatie hebben uitgevoerd, je ziet die hele wond.
zondag 4 maart 2012 om 17:57
In het kader van het herstel moeten we de snoepjes maar even door de vingers zien .
Ik zou het toch wel even over antibiotica hebben met de da, want abcessen zijn gevaarlijk en pus bij konijnen moet heel goed bestreden worden.
Op dierengebit.nl staat heel veel informatie.
Heeft de da wel informatie gegeven over dwangvoeren enzo? Heb je wel het idee dat hij verstand heeft van konijnen?
Ik zou het toch wel even over antibiotica hebben met de da, want abcessen zijn gevaarlijk en pus bij konijnen moet heel goed bestreden worden.
Op dierengebit.nl staat heel veel informatie.
Heeft de da wel informatie gegeven over dwangvoeren enzo? Heb je wel het idee dat hij verstand heeft van konijnen?
zondag 4 maart 2012 om 18:09
mischien krijgt hij ook al wel antibiotica hoor ik weet het niet.
en wat de dierenarts betreft ik heb geen idee hoeveel verstand hij van konijnen heeft..
ik zelf heb er helaas ook geen verstand van en ik zit zelf bij een andere dierenarts ( ik heb zelf een hamstertje )
heb me zusje ook aangeraden om is naar die dierenarts te gaan maar die is best wel duur en zij heeft toch wel een stuk minder te besteden als ik.
ze moet sowieso nog weer komen voor controle dat weet ik dan weer wel.
en wat de dierenarts betreft ik heb geen idee hoeveel verstand hij van konijnen heeft..
ik zelf heb er helaas ook geen verstand van en ik zit zelf bij een andere dierenarts ( ik heb zelf een hamstertje )
heb me zusje ook aangeraden om is naar die dierenarts te gaan maar die is best wel duur en zij heeft toch wel een stuk minder te besteden als ik.
ze moet sowieso nog weer komen voor controle dat weet ik dan weer wel.
zondag 4 maart 2012 om 18:28
Maar om op het onderwerp terug te komen: misschien is een andere dierenarts wel een heel goed idee. Want er is volgens mij dus ook geen uitleg gegeven over dwangvoeren e.d.
En zo'n abces niet nabehandelen lijkt me ook helemaal niet verstandig.
Dus ik zou zo snel mogelijk contact opnemen met een da om de hele situatie door te nemen, ook al is het een duurdere.
Het gaat natuurlijk wel om je beestje .
En zo'n abces niet nabehandelen lijkt me ook helemaal niet verstandig.
Dus ik zou zo snel mogelijk contact opnemen met een da om de hele situatie door te nemen, ook al is het een duurdere.
Het gaat natuurlijk wel om je beestje .