konijnen

13-04-2012 14:45 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik heb een vrouwtjes konijn...

sinds een aantal weken is ze zeer agressief...

ik heb de dierenarts al gebeld wat de oorzaak kan zijn

maar die weet het niet

nu heb ik ook naar de fokker gebeld waar ik haar gekocht heb en die weet het ook niet...

wie weet wat dit kan zijn???

ze is altijd heel lief geweest en zeer tam...
hmm... misschien juist minder op schoot nemen. konijnen zijn van nature prooidieren en houden er niet van opgetild te worden of vastgehouden. Het kan zijn dat ze je als bedreiging is gaan zien.

Probeer mee te denken hoor, geen idee of dit het euvel is.
quote:consuelabananahammok schreef op 13 april 2012 @ 15:09:

Het is idd een zware ingreep maar een ervaren dierenarts kan dit goed uitvoeren.Ik zou het persoonlijk wel aanraden, ze hebben dan ook minder last van hormonen en schijnzwangerschappen en terratoriaal gedrag.

Toevoeging: niet toevallig actief op een konijnenforum? :p

Als ik een vriendinnetje heb voor mijn konijn (vriendlief ging dit regelen na de zomer) zou ik haar ook laten castreren hoor, voor de veiligheid. Onze twee poezen zijn ook geholpen, mochten ze ontsnappen en een 'avontuurtje' hebben, hebben wij er in ieder geval geen jongen bij.

Ontopic: mijn konijn is ook alleen en heeft drie knuffeltjes. Beste is dat ze wat steviger zijn en toch een beetje het formaat van je konijn hebben. Mocht ze er op beginnen rijden, dat is vaak een uiting van territoriaal gedrag. Hier heb ik ook een paar kartonnen dozen staan, gaten er in geknipt zodat hij iets heeft om in te schuilen. En hier loopt hij 24u/dag los. Misschien een ideetje?
bij haar niet kan eten erin leggen wat dan ook ze blijft me aanvallen
Yup, konijnen die volwassen worden kunnen heel terratorium beschermend worden.
Een konijn hoor je niet alleen te houden en ook niet binnen. Misschien is ze gewoon ongelukkig omdat ze zo eenzaam is.

Ook al pak je haar elke dag op een mens is geen maatje voor een konijn
okeej dank je wel voor de tip sara
Nee niet actief op een konijnenforum, heb gewoon zelf een konijn en weet dus wat daarover

Ik heb wel een binnenkonijn, ze kan niet meer buiten omdat ze heel ziek is geweest, en nu bijna blind.

Het kan wel, maar het kost wat extra aandacht.

Hoewel mijn konijn niet meer haar hok uitkomt

Heel zielig.
Je hoort het vaak dat konijnen agressief kunnen worden/zijn. Een konijn hoort idd samen te zijn, anders is het wel erg zielig hoor.
Oja, ik heb zelf 3 caviás een mannetje en 2 vrouwtjes, ik moet eerlijk zeggen dat de vrouwtjes veel pittiger zijn dan de mannetjes. Ook is het bij cavia's bekend dat vrouwtjes agressiever zijn. Konijn is natuurlijk niet hetzelfde als een cavia
Ze heeft een vriendje nodig.

ze heeft speelgoed nodig.
kan best dat ze schijnzwanger is. ons vrouwtje is dat nu ook. ze plukt zichzelf bijna kaal en maakt hele nesten met het hooi.

ze reageerd ok niet erg lief. ze knort heel hard en slaat tegen het mannetje ( die arme ziel, hij doet heel lief tegen haar, likt steeds haar hoofd als ze daarom vraagt om vervolgens weer een klap te krijgen als ze er klaar mee is).

wij mogen haar nu ook niet aaien en oppakken.

de DA zegt dat we het even moeten aankijken hoe lang of het duurt maar het kan wel een paar weekjes duren.
ja idd zielig als ze schijnzwanger is! Mijn mannetje krijgt knauwen van de meiden, vooral 1 dame is een dominantje, ik ben heel soft en geef hem nu extra aandacht. De dames neem ik samen, hahaha arme beessies soms.
ja idd heel zielig, en het is zo'n lieverd. een sulletje ook wel een beetje. we hebben hem nog niet zolang, hij komt uit het asiel en dan wordt je zo welkom geheten, niet heel aardig haha
Volgens mij echt verschil tussen de mannen en meiden. Voorheen altijd hamsters gehad maar ook daarbij, de mannetjes waren vaker liever dan de vrouwtjes haha, vraag mij hard af hoe wij als mensen overkomen ben ik ook zo'n sjagerijn
Wat hierboven ook al werd gezegd: ze heeft ruimte en een maatje nodig. Het is dierenmishandeling om een konijn alleen te houden; het zijn groepsdieren die behoefte hebbeñ aan gezelschap van soortgenoten. Het best kun je er een gecastreerd mannetje bijihalen.

Waarom heb je je niet ingelezen wat de beste manier is om konijnen te houden voor je je er an begon? Ze is nu waarschijnlijk hartstikke eenzaam en ongelukkig.: -(
Ze is bang voor je geworden. En dat komt regelmatig voor bij voedsters. Het lijkt agressie, maar het is eigenlijk pure angst. Ze is je als een bedreiging gaan zien en denkt nu zichzelf en haar territorium tegen jou te moeten beschermen. Daarom gromt ze, springt ze bijtend of krabbend op jouw hand. Vermoedelijk heb je haar te vaak onverwacht opgepakt of geaaid terwijl ze dat niet wilde. Toen is ze zich als een prooidier gaan voelen, dat door een havik gegrepen werd.

Nu zul je lange tijd nodig hebben om met veel geduld en liefde, stapje voor stapje haar vertrouwen terug te winnen.

Stap 1 is helemaal niet meer oppakken, niet meer zomaar gaan aaien of aanraken. Stap 2 is dagelijks op een vast tijdstip door de tralies heen bijvoorbeeld een blaadje groente aan haar te voeren. Dat ze zelf naar je toe moet komen en jouw handen met iets lekkers gaat associeren. Als dat twee weken goed gaat, en ze gewend is aan dit vaste moment, ga je als stap 3 dat blaadje groente door het open deurtje voeren. Dan heeft ze niet meer de bescherming van de tralies. Met je hand niet verder gaan dan de opening van het deurtje, want ze moet zelf naar jouw hand toe kunnen komen. Gaat dat 2 weken goed, dan kun je als stap 4 tijdens het voeren van het blaadje proberen of ze aan je vinger durft te snuffelen. Ook dat weer 2 weken. Stap 5 kan bijvoorbeeld zijn om met 1 vinger een klein aaitje op haar kopje te geven tijdens het voeren van het blaadje. Enzovoort, enzovoort. Geen dingen overhaasten, want voor je het weet is ze weer 3 stappen terug gezet.

Met veel geduld zal ze weer leren dat jij geen havik bent die haar zomaar grijpt, dat jouw handen lief zijn en lekkere dingen geven, dat zij zelf mag bepalen hoe dicht ze bij je durft te komen.

En hopelijk gaat ze het dan op den duur weer waarderen om geaaid te worden. En misschien uit zichzelf naar je toe te komen voor een aai. Maar oppakken zou ik niet meer doen, daar houden de meeste konijnen echt niet van. Ze blijven liever met 4 pootjes op de grond dan door de lucht te zweven.

Veel succes en geduld gewenst!
quote:yvonjaspers schreef op 13 april 2012 @ 17:25:

Wat hierboven ook al werd gezegd: ze heeft ruimte en een maatje nodig. Het is dierenmishandeling om een konijn alleen te houden; het zijn groepsdieren die behoefte hebbeñ aan gezelschap van soortgenoten. Het best kun je er een gecastreerd mannetje bijihalen.

Waarom heb je je niet ingelezen wat de beste manier is om konijnen te houden voor je je er an begon? Ze is nu waarschijnlijk hartstikke eenzaam en ongelukkig.: -(

vind het wel een beetje ver gaan om iemand die 1 konijn heeft meteen te beschuldigen van dierenmishandeling!

veel mensen weten gewoon niet beter, dit omdat de konijnen vaak per 1 verkocht worden. die van ons heeft ook bijna 1 jaar alleen gezeten, nu dus een maatje.

onze cavia zit ook alleen, voel me geen dierenmishandelaar hoor.

de cavia is al 4,5 jaar oud en zijn maatje is overleden, wij hebben het idee dat het juist fijner voor hem is om lekker zo van zijn oude dag te genieten.

bovendien ben ik nu hele dagen thuis. we hebben het geprobeerd met een maatje, maar dit ging totaal niet.
Mogelijk vind jouw konijn het toch eng om benaderd te worden, vooral als je dat van bovenaf doet.

Mogelijk zijn het hormoontjes en is het inderdaad schijnzwanger. Dit komt heel vaak voor bij konijnen. En ook baarmoederontsteking tot gevolg.

Wat vaak helpt is een grotere ruimte bieden zodat ze je uit de weg kan gaan.

Als je het echt goed wilt aanpakken, dan doe je je konijn van de zomer naar buiten en zet je een stuk tuin af (en dan moet je met gaas onder graven, of gaas ingraven), en met een binnenverblijf dat een klein stukje van de grond af zit (ook in verband met kou). Dan kan ze ook graven. Je zult zien wat een verandering dat te weeg brengt in je konijn. Ze worden er echt veel leuker en levendiger van. Je krijgt meer van ze te zien.

Ook qua onderhoud is het een stuk gemakkelijker. Uitmesten hoeft niet meer, het binnenhok houden ze schoon (en je kunt ze daar ook voeren), en mesten doen ze gewoon in het zand op één plekje.

En een gecastreerd rammetje erbij zou het perfect maken. Moet het wel matchen. Sommige konijnen opvangs bieden de mogelijkheid om je konijn mee te nemen, en die bij een ander konijn te zetten en dan kijken ze of het wle of niet klikt.
dubbelpost!
Enn in "Hoe pak ik dit aan?!"

Deze TO heeft advies nodig. Weet iemand wat ze nu moet doen? Het gaat om kleine konijntjes dus vandaar dat ik het hier plaats.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Waarom opent ze geen topic dan?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Nouschi schreef op 27 december 2013 @ 22:23:

Waarom opent ze geen topic dan?Heeft ze toch gedaan? Alleen geen konijn in de titel gezet.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:stampertje1987 schreef op 13 april 2012 @ 15:11:

neej knarsetanden doet ze niet en ik heb der eigelijk alleen 's avonds in de kooi de rest mag ze buiten op het gras rennen en heb ik veel op schoot gehad tot nu dan

hier lijkt alles verkeerd te gaan wat maar verkeerd kan gaan met konijnen:

Konijnen horen niet op schoot en horen eigenlijk altijd buiten in de ren te kunnen zijn, ze moeten een hok hebben dat groot genoeg isom te kunnen rennen, springen, graven en verstoppen. Een konijn hoort niet beurtelings binnen en buiten. Je kan een konijn nu ook niet meer naar buiten doen omdat de wintervacht niet ontwikkeld is, dus ik snap niet goed waar het konijn nu huist.

Het beste is een konijn erbij nemen, maar let op: dit mag geen ander vrouwtje zijn en moet dus een gecastreerde ram zijn. Een andere optie is jouw voedster laten steriliseren daar worden ze ook rustiger van en zo kan je haar ook veilig koppelen aan een ram. Neem altijd een ram die wat ouder is, want jonge rammen zijn te wild voor voedsters. (vraag in je asiel of bij een konijnenopvang of er ergens een gecastreerde ram zit)

Als je een konijn erbij neemt, lees je dan goed in hoe je moet koppelen, want het is geen kwestie van: gooi een ander konijn in het hok. Door de stress kunnen konijnen sterven of ze vechten zich dood. Sommige konijnen zijn op het eerste ogenblik verliefd, anderen haten elkaar intens en dat komt nooit goed, maar de meeste konijnen moeten geholpen worden. Koppel altijd op neutraal terrein, soms kan het weken duren voordat de konijnen samen kunnen.

Konijnen zijn verder erg slechtziend, ze zien gauw handen en vingers aan voor voer. als je konijn je bijt kan je haar corrigeren door je handpalm op haar neus te duwen, daardoor laat jij zien dat je het opperkonijn bent.
Meds! Hoi! Kijk even naar mijn laatste posts.
quote:Enn schreef op 27 december 2013 @ 22:20:

Enn in "Hoe pak ik dit aan?!"

Deze TO heeft advies nodig. Weet iemand wat ze nu moet doen? Het gaat om kleine konijntjes dus vandaar dat ik het hier plaats.Deze

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven