konijnen

13-04-2012 14:45 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik heb een vrouwtjes konijn...

sinds een aantal weken is ze zeer agressief...

ik heb de dierenarts al gebeld wat de oorzaak kan zijn

maar die weet het niet

nu heb ik ook naar de fokker gebeld waar ik haar gekocht heb en die weet het ook niet...

wie weet wat dit kan zijn???

ze is altijd heel lief geweest en zeer tam...
Hoe oud is ze nu? Wanneer doet ze dit vooral?
Nu ze ouder is last van de hormonen? pijn?

Wat raar dat de dierenarts geen idee heeft of op zijn minst er naar kijkt.
@ saracenen

ze is anderhalf nu en ze doet dat voornamelijk als we in de buurt komen en als we in de kooi komen valt ze aan
Eenzaamheid? te weinig ruimte om te bewegen?
@consuela... Hormonen dacht ik ook meteen aan, ofwel voernijd of hoknijd, van alles kan het zijn, maar met weinig info is het vooral speculeren
.
Terratorium bewaken?
Ik denk ook dat ze misschien te weinig ruimte kan hebben. Dat in combinatie met de lente en hormonen die opspelen is geen fijne situatie voor zowel konijn als eigenaar.
neej met de kooi is niks mis eenzaamheid ook neit want haal der iedere dag eruit want wel dus nu niet kan sinds aantal weken eten doet ze goed zwanger is ze niet want heb geen mannetje in de buurt gehad
Ze kan rustiger worden door haar baarmoeder en eierstokken te laten verwijderen. iets wat je sowieso moet doen voor haat tweede jaar i.v.m kanker daaraan. Daar zijn vrouwtjes konijnen heel gevoelig.
ik heb een hele grote kooi gekocht voor der en zo'n ding dat ze buiten heerlijk op het gras kan rennen
Wat voor kooi heeft ze dan? kan ze ook vrij rondlopen? is het een buiten of binnenkonijn?
@ consuelabananahammok

dank je wel voor dat advies

dat wist ik ook niet
binnen
Iets in haar hoofdje misschien? Is ze verder wel gezond.?
ze is verder heel gezond
quote:consuelabananahammok schreef op 13 april 2012 @ 15:01:

Ze kan rustiger worden door haar baarmoeder en eierstokken te laten verwijderen. iets wat je sowieso moet doen voor haat tweede jaar i.v.m kanker daaraan. Daar zijn vrouwtjes konijnen heel gevoelig.

Dit is bij mijn weten vooral gebaseerd op studies uit het VK, waar konijnen vrij geïsoleerd zitten, daar is de kans dacht ik 45%. Het is wel een zware ingreep, dus ik zou ze niet zomaar voor elk geval aanraden.

Ookal geef je je konijn veel aandacht, je kan geen soortgenootje vervangen. In een konijnenopvang zijn er veel geholpen mannetjes, die zou je evt. kunnen contacteren. Hiermee gaat het vervelend doen van je voedster vaak weg.

En schijnzwanger kunnen konijntjes ook zijn. Ze bouwen dan ook een nestje, alleen komt er dan niks. Best laat je in dat geval het nestje voor wat het is, en als de voedster er niet meer naar omkijkt haal je het pas weg. Anders is de kans dat ze nestjes blijft bouwen.
Oke,binnen is in principe een onnatuurlijke omgeving al hoeft dat geen probleem te zijn( ik heb ook een binnenkonijn), echter is een binnenhok wel echt te klein voor een konijn. Ze moet eigenlijk vrij rond kunnen lopen( op zin minst wat delen van de dag) Ze kan zich vervelen, konijnen willen wat te doen hebben.

Eenzaam kan ze wel zijn, feitelijk zijn konijnen sociale dieren en beter is er twee te hebben( al heb ik er nu ook 1, de ander is dood en neem geen nieuwe meer erbij)

Je kan eenzaamheid oplossen door aandacht te geven en een knuffeltje in haar hok zetten( zien ze als gezelschap)

meer beweging bieden en speelruimte( wat dozen om in te kruipen bv.)

Knarsetand ze veel? dat kan ene teken van pijn zijn.
dat zal best kunnen schijnzwanger want ze duwde iedere keer het stro in een hoekje
Het is idd een zware ingreep maar een ervaren dierenarts kan dit goed uitvoeren.Ik zou het persoonlijk wel aanraden, ze hebben dan ook minder last van hormonen en schijnzwangerschappen en terratoriaal gedrag.
Ieder zijn mening natuurlijk over deze ingreep :-)
Schijnzwanger/zwanger
neej knarsetanden doet ze niet en ik heb der eigelijk alleen 's avonds in de kooi de rest mag ze buiten op het gras rennen en heb ik veel op schoot gehad tot nu dan
Wat inderdaad ook kan is het territorium bewaken. Soms als ik wat brood in het hok van mij nkonijn wil leggen valt ze mijn hand aan. Als ze merkt dat ik het ben en dat ik er alleen maar eten in leg is het ook weer goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven