Kosten alleen wonen
zondag 12 september 2010 om 22:12
Ik probeer voor mezelf inzicht te krijgen in de kosten van het alleen wonen in een huurwoning. Ik snap dat het voor iedereen anders is en dat het misschien moeilijk is een inschatting te maken, maar ik wil het toch graag proberen.
Wat voor kosten komen er bovenop de kale huurprijs? Hoeveel moet je ongeveer rekenen voor water en electriciteit? En vooral, hoeveel geld aan boodschappen moet je ongeveer rekenen per week? Ik zat richting de 50 euro te denken...of is dat heel krap? Zijn er misschien verder nog dingen waar ik rekening mee moet houden?
Hoor het graag!
Wat voor kosten komen er bovenop de kale huurprijs? Hoeveel moet je ongeveer rekenen voor water en electriciteit? En vooral, hoeveel geld aan boodschappen moet je ongeveer rekenen per week? Ik zat richting de 50 euro te denken...of is dat heel krap? Zijn er misschien verder nog dingen waar ik rekening mee moet houden?
Hoor het graag!

zondag 12 september 2010 om 22:16

zondag 12 september 2010 om 22:17
Verzekeringen, ziektekosten. Geld hebben als iets kapot gaat zodat je het kan vervangen. Gas- water en licht. Abonnementen. Uit eten gaan, concert/uitgaan. Eventuele huisdieren/dierenartskosten.
Eten in de kantine van je werk.
Ik had een huur van 420 euro dacht ik. Maar ik was veel meer kwijt per maand. Reken op zo'n 8 a 900 euro per week. Hangt ook van de hoogte van je huur af. En 50 euro per week eten is een beetje weinig. Ik was wel 100 euro kwijt ongeveer. Maar ik rook ook.
Eten in de kantine van je werk.
Ik had een huur van 420 euro dacht ik. Maar ik was veel meer kwijt per maand. Reken op zo'n 8 a 900 euro per week. Hangt ook van de hoogte van je huur af. En 50 euro per week eten is een beetje weinig. Ik was wel 100 euro kwijt ongeveer. Maar ik rook ook.

zondag 12 september 2010 om 22:22

zondag 12 september 2010 om 22:25
zondag 12 september 2010 om 22:27
Vaste lasten ben ik zo'n 1100 kwijt alles bij elkaar, met een hypotheek van 500,- en met een auto. Verder rond de ¤100-¤120 aan boodschappen (35-40), roken (30), stappen (35-40). Sjee, als ik het zo zie kan ik behoorlijk bezuinigen op stappen!
En sneller dan de wind, dit was ik voor...reken er goed op.
zondag 12 september 2010 om 22:30
@iris, 1900 euro? Daar schrik ik echt van! Dus naast jouw huur geef je nog ruim 1000 euro uit aan al het andere? Ik had gehoopt het met de helft te doen!
Nibud is een goeie tip, had ik zelf nog niet aan gedacht.
@Kastanjez, sorry, moet er ook eerlijk bij vermelden dat ik weinig moeite heb gedaan om soortgelijke topics te vinden.
Nibud is een goeie tip, had ik zelf nog niet aan gedacht.
@Kastanjez, sorry, moet er ook eerlijk bij vermelden dat ik weinig moeite heb gedaan om soortgelijke topics te vinden.
zondag 12 september 2010 om 22:32
tsja..het minimum dat je per maand kwijt bent..zal wel het bedrag van een bijstandsuitkering zijn...(weet zo niet hoeveel dat is) en het max...tsja wat je zelf wilt....het is zooooo afhankelijk van hoe je leeft...zie alleen al de verschillen in boodschappen per week...zie 30 en 100 euro pp p/w voorbij komen...
zondag 12 september 2010 om 22:37
Je moet denken aan;
* Huur
* Gas, water, electriciteit
* Inboedelverzekering
* WA verzekering
* Boodschappen
* Geld wat je uitgeeft aan alle persoonlijke verzorgingskosten
* Internet
* Telefoonkosten
* Ziektekostenverzekering
* Gemeentelijke heffingen
* Afvalkosten
* TV-kosten (vroegere kijk en luistergeld)
* Kleding
* Leuke dingen doen
Als je een auto hebt;
* Autoverzekering
* Wegenbelasting
* Onderhoudskosten
* Benzine/diesel, etc
* Huur
* Gas, water, electriciteit
* Inboedelverzekering
* WA verzekering
* Boodschappen
* Geld wat je uitgeeft aan alle persoonlijke verzorgingskosten
* Internet
* Telefoonkosten
* Ziektekostenverzekering
* Gemeentelijke heffingen
* Afvalkosten
* TV-kosten (vroegere kijk en luistergeld)
* Kleding
* Leuke dingen doen
Als je een auto hebt;
* Autoverzekering
* Wegenbelasting
* Onderhoudskosten
* Benzine/diesel, etc

zondag 12 september 2010 om 22:38
Mijn huur was 300, voor een studiootje.
100 euro GWL
30 euro per maand gemeentelijke heffingen
10 euro per maand water dacht ik.
15 euro tv
20 euro internet
120 zorgverzekering
5 euro aan inboedelverzekeringen en nog een andere kleine verzekering
200 euro boodschappen.
Ik kwam per maand inclusief verzekering auto en nog wat dingetjes die ik misschien vergeten ben aan vaste lasten op 700 euro per maand (maar mijn huur was dan ook erg laag)
Ik verdiende 1700 euro per maand, dus hield 1000 euro over voor boodschappen, kleren, stappen, sparen etc.
100 euro GWL
30 euro per maand gemeentelijke heffingen
10 euro per maand water dacht ik.
15 euro tv
20 euro internet
120 zorgverzekering
5 euro aan inboedelverzekeringen en nog een andere kleine verzekering
200 euro boodschappen.
Ik kwam per maand inclusief verzekering auto en nog wat dingetjes die ik misschien vergeten ben aan vaste lasten op 700 euro per maand (maar mijn huur was dan ook erg laag)
Ik verdiende 1700 euro per maand, dus hield 1000 euro over voor boodschappen, kleren, stappen, sparen etc.
zondag 12 september 2010 om 22:39
Elektriciteit rond de 87 euro en water rond de 20 euro per maand. Water moet ik meestal wel bijbetalen, maar op elektriciteit krijg ik vaak geld terug.
Mijn woning heeft stadsverwarming dus mn verwarming staat nauwelijks aan aangezien daar de elektriciteitskosten inzitten.
Met alle vasten lasten inclusief internet en dig. tv ben ik rond de 550/580 per maand kwijt. Maar ik probeer dan ook te besparen op dingen.
Boodschappen vallen wel mee, ligt eraan wat ik in huis haal en wat ik uit wil geven natuurlijk.
Mijn woning heeft stadsverwarming dus mn verwarming staat nauwelijks aan aangezien daar de elektriciteitskosten inzitten.
Met alle vasten lasten inclusief internet en dig. tv ben ik rond de 550/580 per maand kwijt. Maar ik probeer dan ook te besparen op dingen.
Boodschappen vallen wel mee, ligt eraan wat ik in huis haal en wat ik uit wil geven natuurlijk.
zondag 12 september 2010 om 22:53
quote:Oestra schreef op 12 september 2010 @ 22:41:
50 euro per week valt op zich wel mee. Daar moet je het makkelijk mee kunnen redden, als je niet elke dag mee-eters krijgt en niet het duurste van het duurste in huis haalt.
Hihihi ik las dit als puistjes.. die misschien weer te voorkomen zijn door wat je voor eten in huis haalt, maar dat terzijde.
Mijn kosten voor boodschappen zijn wekelijks rond de 30 euro. Vraag me ook vaak af hoeveel andere mensen kwijt zijn die alleen wonen, maar eea is uiteraard afhankelijk van wat je nodig hebt, en/of je huisdieren hebt, een hoge huur of niet, recht hebt op subsidies/toeslagen of niet etc. etc.
50 euro per week valt op zich wel mee. Daar moet je het makkelijk mee kunnen redden, als je niet elke dag mee-eters krijgt en niet het duurste van het duurste in huis haalt.
Hihihi ik las dit als puistjes.. die misschien weer te voorkomen zijn door wat je voor eten in huis haalt, maar dat terzijde.
Mijn kosten voor boodschappen zijn wekelijks rond de 30 euro. Vraag me ook vaak af hoeveel andere mensen kwijt zijn die alleen wonen, maar eea is uiteraard afhankelijk van wat je nodig hebt, en/of je huisdieren hebt, een hoge huur of niet, recht hebt op subsidies/toeslagen of niet etc. etc.
zondag 12 september 2010 om 22:55
zondag 12 september 2010 om 23:02

maandag 13 september 2010 om 07:33
Ik woon alleen maar geef ruim 75 euro (denk eerder rond de 100) per week uit aan boodschappen. Ga naar supermarkten als AH, Jumbo en Delhaize, hou van luxe biertjes, lekkere wijntjes en koop ook veel gemaksproducten (voorgekookte krieltjes ipv aardappelen die ik zelf moet schillen en versgeperste vruchtensappen bijv.) Kan natuurlijk goedkoper, maar is voor mij gelukkig niet nodig.
Kan me met de beste wil van de wereld niet voorstellen van 30 euro p/w te moeten leven.
Kan me met de beste wil van de wereld niet voorstellen van 30 euro p/w te moeten leven.
maandag 13 september 2010 om 08:09
Ik zal even een lijstje neerzetten van wat ik kwijt ben per maand ongeveer:
huur incl.: 550 euro
zorgverzekering: 118 euro
tv/internet: 45 euro
gsm: 20 euro
buskaart: 65 euro
verzekeringen: 6.50 euro
abonnement: 10.50
en dan voor boodschappen, verzorgingsproducten, kleren, kapper enz. hou ik rond de 300 euro per maand aan. Maar dat is de ene maand meer dan de andere maand.
huur incl.: 550 euro
zorgverzekering: 118 euro
tv/internet: 45 euro
gsm: 20 euro
buskaart: 65 euro
verzekeringen: 6.50 euro
abonnement: 10.50
en dan voor boodschappen, verzorgingsproducten, kleren, kapper enz. hou ik rond de 300 euro per maand aan. Maar dat is de ene maand meer dan de andere maand.
maandag 13 september 2010 om 08:26
Natuurlijk kun je sommige maanden goedkoop uitzijn als je een 'basisvoorraad' hebt, maarja: je hebt die basisvoorraad ook ooit gekocht en die moet je dan ook meerekenen in je maandbedrag.
Ik zou uitgaan van tenminste 1000 euro per maand: In het begin en in sommige maanden iets meer, in andere maanden is het wellicht 600-700 euro. Heb je zelf al veel spullen en geschikte kleding, dan kun je, afhankelijk van je huur, 800 aanhouden.
Ik zou uitgaan van tenminste 1000 euro per maand: In het begin en in sommige maanden iets meer, in andere maanden is het wellicht 600-700 euro. Heb je zelf al veel spullen en geschikte kleding, dan kun je, afhankelijk van je huur, 800 aanhouden.