Kunstgras

24-01-2020 11:00 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft er ervaringen met kunstgras?

Wij hebben hier erg slechte grond, het grasveld ziet er ook niet uit.
In de winter oogt het nog redelijk( dan is het vooral het groene mos wat het nog enigszins groen maakt, maar zodra het warmer en droger wordt, is het weer drama en ziet het er niet meer uit

We sproeien vaak, grasmest ( of hoe dat ook heet ) erop, verticuteren. Maar het blijft drama

We denken over kunstgras, ja mooi kunstgras is duur, maar al het geld wat we er nu aan uitgeven terwijl het nog steeds niets is, is ook water naar de zee dragen

Maar kunstgras in een tuin gaat ook wel wat tegen mijn gevoel in..
Wij hadden in ons oude huis Namgrass. En dan de duurste variant. Waren we heel tevreden over. Ook qua hulp bij het uitzoeken en de service.
https://www.namgrass.nl/
Kunstgras zou zeker verboden moeten worden. Wilde bijen kunnen er helemaal niets mee terwijl deze diertjes juist voor ons eten zorgen (geen bijen, geen koffie, fruit, groenten etc).

Ik l zou zelf een hovenier laten komen om naar het gras te kijken. Er valt echt wel iets aan te doen.
OhDeer schreef:
29-01-2020 18:04
Kunstgras zou zeker verboden moeten worden. Wilde bijen kunnen er helemaal niets mee terwijl deze diertjes juist voor ons eten zorgen (geen bijen, geen koffie, fruit, groenten etc).

Ik l zou zelf een hovenier laten komen om naar het gras te kijken. Er valt echt wel iets aan te doen.
Ik zie hier nooit bijen bij het gras. Die zie ik in de borders bij alle bloemen die daar in staan.
OhDeer schreef:
29-01-2020 18:04

Helemaal mee eens. Kunstgras. Wat een treurigheid. En allemaal voor het perfecte plaatje. Zo perfect is dat plaatje niet meer wanneer alle bijen (en andere insecten) uitsterven :| als de bij uitsterft is de mens niet lang daarna aan de beurt.

Whomi schreef:
29-01-2020 20:22
Ik zie hier nooit bijen bij het gras. Die zie ik in de borders bij alle bloemen die daar in staan.
Omdat uitsluitend gras ook tegennatuurlijk is. Tussen het gras zouden allemaal bloempjes moeten groeien. Paardenbloemen en zo :heart: daar worden bijen heel erg blij van. Maar veel mensen ergeren zich aan paardenbloemen en trekken ze eruit. Terwijl dat juist één van de eerste (en op dat moment nog weinige) bloemen waar de bij zich tegoed aan kan doen.
Als het veld in de zomer wel ok is en genoeg zon krijgt, kun je ook gewoon de grasmat vervangen he. Als die al oud is, en niet goed onderhouden is logisch dat je problemen hebt en kun je beter gewoon helemaal opnieuw beginnen.

Mooi kunstgras goed laten leggen is echt duur. Dat is dus de reden dat wij half/half hebben gedaan, alleen daar waar t echt nodig was ivm schaduw/belasting door spelen. Voor de rest gewoon nieuw echt gras.
Barnsteen schreef:
29-01-2020 20:36
Helemaal mee eens. Kunstgras. Wat een treurigheid. En allemaal voor het perfecte plaatje. Zo perfect is dat plaatje niet meer wanneer alle bijen (en andere insecten) uitsterven :| als de bij uitsterft is de mens niet lang daarna aan de beurt.

Omdat uitsluitend gras ook tegennatuurlijk is. Tussen het gras zouden allemaal bloempjes moeten groeien. Paardenbloemen en zo :heart: daar worden bijen heel erg blij van. Maar veel mensen ergeren zich aan paardenbloemen en trekken ze eruit. Terwijl dat juist één van de eerste (en op dat moment nog weinige) bloemen waar de bij zich tegoed aan kan doen.
Onze dochter speelt op het gras. Ik heb daar liever geen bijen in zitten. Ooit zelf met mijn hand in het gras gezeten bovenop een bij. Dat was geen pretje, ook voor de bij niet. Onze tuin heeft genoeg andere bloemen voor bijen en er zitten genoeg insecten en vogels in de tuin.
nootboek schreef:
29-01-2020 20:38
Als het veld in de zomer wel ok is en genoeg zon krijgt, kun je ook gewoon de grasmat vervangen he. Als die al oud is, en niet goed onderhouden is logisch dat je problemen hebt en kun je beter gewoon helemaal opnieuw beginnen.

Mooi kunstgras goed laten leggen is echt duur. Dat is dus de reden dat wij half/half hebben gedaan, alleen daar waar t echt nodig was ivm schaduw/belasting door spelen. Voor de rest gewoon nieuw echt gras.
Ik heb niet zo’n groot stuk gras dat ik half/half kan doen. 1 Deel ligt in de schaduw van de schutting en doet dus niks. Een ander groter deel ligt deels onder een grote Japanse esdoorn en groeit daar ook niet. Op het overgebleven stukje staat het grootste deel van de zomer een zwembad en een waterbaan voor dochter. Dat schiet dus ook niet op :-[
Een tapijt van 1200 euro lees ik net hier in de reacties :woa: . Ik haaaaaaat kunstgras, zou echt verboden moeten worden. En het schijnt enorm slecht te zijn voor het milieu. Dan nog liever tegels en beton @(. En het is nog hartstikke veel werk om het schoon en netjes te houden (stofzuigen etc). Dan liever grasmaaien en af en toe graszaaien, water geven etc.
Voor iedereen een groene tuin
Whomi schreef:
29-01-2020 20:46
Onze dochter speelt op het gras. Ik heb daar liever geen bijen in zitten. Ooit zelf met mijn hand in het gras gezeten bovenop een bij. Dat was geen pretje, ook voor de bij niet. Onze tuin heeft genoeg andere bloemen voor bijen en er zitten genoeg insecten en vogels in de tuin.

Gewoon iets wat ik me dan afvraag: mag je dochter elders wel met blote voeten op het gras lopen?

(Ik heb ook weleens op een wesp (of bij) gestaan in het gras. Deed inderdaad megaveel pijn. Maar het zou nooit in me opkomen om daarvoor kunstgras te laten leggen...vind het nog steeds heerlijk om met blote voeten door het gras te lopen :heart: en mijn kinderen lopen ook de hele zomer op blote voeten buiten.
Barnsteen schreef:
29-01-2020 21:02
Gewoon iets wat ik me dan afvraag: mag je dochter elders wel met blote voeten op het gras lopen?

(Ik heb ook weleens op een wesp (of bij) gestaan in het gras. Deed inderdaad megaveel pijn. Maar het zou nooit in me opkomen om daarvoor kunstgras te laten leggen...vind het nog steeds heerlijk om met blote voeten door het gras te lopen :heart: en mijn kinderen lopen ook de hele zomer op blote voeten buiten.
En de geur van vers gemaaid gras :flirting: . Dat is toch niet te vergelijken met plastic-lucht van kunstgras :-[
GroenTuintje schreef:
29-01-2020 21:08
En de geur van vers gemaaid gras :flirting: . Dat is toch niet te vergelijken met plastic-lucht van kunstgras :-[
Ja of gras na een lente-regenbui :love:
Barnsteen schreef:
29-01-2020 21:11
Ja of gras na een lente-regenbui :love:
Ja heerlijk :heart: , kom maar op met die lente over een paar weken :biggrin:
Barnsteen schreef:
29-01-2020 21:02

Ze loopt wel op blote voeten, maar vind het op het gras niet heel fijn. Ze vraagt al sinds onze verhuizing 3 jaar geleden om kunstgras in de tuin, want dat vond ze veel fijner om op te spelen en lopen.
GroenTuintje schreef:
29-01-2020 20:58
Een tapijt van 1200 euro lees ik net hier in de reacties :woa: . Ik haaaaaaat kunstgras, zou echt verboden moeten worden. En het schijnt enorm slecht te zijn voor het milieu. Dan nog liever tegels en beton @(. En het is nog hartstikke veel werk om het schoon en netjes te houden (stofzuigen etc). Dan liever grasmaaien en af en toe graszaaien, water geven etc.
Hartstikke veel werk?? Met echt gras ben ik echt veel meer tijd kwijt. Maaien, verticuteren, opnieuw inzaaien, kalk erover. Kunstgras is eens in het half jaar een keer stofzuigen. Schoon houden heb ik nog nooit hoeven doen in 4 jaar tijd. 1x een doekje erover ivm een kat die erop had zitten schijten. Maar dat heb je met echt gras ook, als je daar je kinderen op wil laten spelen.
GroenTuintje schreef:
29-01-2020 21:08
Er hangt echt geen plastic lucht aan kunstgras. Zo wel, dan is het echt geen goede kwaliteit. Maar inderdaad, de geur van vers gemaaid gras is lekker. Dat ben ik met je eens :)
Wij hebben ook kunstgras laten leggen omdat ons gras na 5 jaar alles gedaan te hebben en zelfs compleet nieuw gras niet meer te redden viel. Overal kale en gele plekken, mos etc.
Wij hebben alles door een bedrijf laten doen. Waar wij op gelet hebben is idd de kleur, lengte van het gras. En je heb nog verschil in siergras en speelgras. Speelgras komen de haren weer sneller van omhoog staan.
Wat hier ook nog bij helpt is het ieder jaar instrooien van het gras, dus met een soort van speelzand (heet vast anders) strooi je over het gras en daarna bezemen. Hierdoor blijven de grassprietjes heel mooi overeind staan en loop je ze niet plat.
Voor dat ze bij ons gingen leggen hebben ze eerst een stukje uitgegraven en er stabilisatiezand in gegooid en dit vlak en vast getrild. Anders gaat inderdaad alles verzakken wat je vaak ziet bij mensen die het niet gestabiliseerd hebben en gewoon ergens overheen gegooid :)

Toevoeging: behalve dat zand instrooien doen wij qua onderhoud dus verder niets, niet stofzuigen ofzo. Het enige is met de bladblazer in de herfst de bladeren opruimen die zijn gevallen.
Ik ken alleen maar vies lamlendig kunstgras, wat nooit schoongemaakt wordt. Een vies groen tapijt in een donkere hoek van de tuin van kennissen. Dan ben ik blij met mijn af-en-toe-netjes grasveldje :mrgreen: en in de winter een minder mooi grasveldje :hihi:. Onze kat en kinderen vinden het heerlijk in het gras, lekker verkoelend bij warm weer ook :heart:
GroenTuintje schreef:
29-01-2020 21:54
Ik ken alleen maar vies lamlendig kunstgras, wat nooit schoongemaakt wordt. Een vies groen tapijt in een donkere hoek van de tuin van kennissen. Dan ben ik blij met mijn af-en-toe-netjes grasveldje :mrgreen: en in de winter een minder mooi grasveldje :hihi:. Onze kat en kinderen vinden het heerlijk in het gras, lekker verkoelend bij warm weer ook :heart:
Tsjah dan zijn je kennissen misschien niet zo'n propere mensen als het er vies en lamlendig uit ziet :whistle:
Voor de verkoeling gaan we lekker zwemmen, bij een plas of gewoon thuis. Overal zijn oplossingen voor ;-)
Baconstrip schreef:
29-01-2020 21:58
Tsjah dan zijn je kennissen misschien niet zo'n propere mensen als het er vies en lamlendig uit ziet :whistle:
Voor de verkoeling gaan we lekker zwemmen, bij een plas of gewoon thuis. Overal zijn oplossingen voor ;-)
Dat zijn ze ook :biggrin: , tegenovergestelde van wat ik zelf ben :clown: . Maar het is ook meer een kennis van mijn partner :hihi:
Wij hadden er inderdaad ook gestabiliseerd zand onder en daarop rubberen tegels. Daar de grasmat op.
Wij hebben het ook ivm kinderen. Op deze plek in de tuin groeide gewoon gras echt niet. Teveel schaduw waardoor sprake was van mos, onkruid en bruine plekken. In combinatie met intensief spelen was het een modderveld waar niemand wat aan had.

We hebben een dure mat aangeschaft. Heerlijk zacht en het hele jaar door te gebruiken. Kinderen niet meer onder de modder. Laten aanleggen met een goede ondergrond. Hierdoor kunnen wij veel eerder en langer gebruik maken van de tuin dan met het echte gras.

De rest van de tuin is overigens geheel ingericht op bloeiende planten, eetbaar gedeelte en een groot deel speciaal voor insecten, bijen en vlinders. Geen betonnen bak of grint dus.

Er zit heel veel verschil in gras. Je hebt standaard matten uit een tuincentrum of speciaalzaken met wel 100 soorten.
ik had het in mijn vorige huis. was er heel tevreden over en ik zou het zo weer willen. Het is inderdaad wel wat duurder en nu vind ik onze tuin net te groot voor deze kosten.
Wij hebben het ook . Wel duurder kunstgras vanwege de uitstraling en speciaal ook speelgras

Wij hadden eerst steentjes.. geloof me hele verbetering!

De hond + kind vinden het heerlijk.. en wij ook zo lekker zacht dat we er ook gewoon zo op liggen. Warmte valt ons wel mee.. maar anders even afsproeien en dan is het zo afgekoeld.

Verder 1x per half jaar even instrooien met zand voor de sprietjes.

Wij zijn er echt heel blij mee
bollie08 wijzigde dit bericht op 30-01-2020 10:09
14.77% gewijzigd
Wij hebben dus ook nog heel veel bloemperken en gedeeltes met struiken, dus daar kunnen de bijen heen
Verder lees ik hier over de geur van gras. Ik ruik gras vooral als het net gemaaid is, maar na een regenbui ruik ik hier echt niets.
De geur van pas gemaaid gras is lekker, maar ga ik echt niet missen hoor
Echt gras wilde in onze achtertuin niet goed groeien, dus... En nu we een hond hebben, ben ik er al helemaal blij mee. Het verpietert niet als de hond er een keer zijn behoefte doet.

Wij hebben ook niet de meest groene variant uitgekozen, dus ook in de winter ziet het er niet al te gek uit. Wij hadden ook maar één mat nodig. En die had precies de juiste grootte.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven