Laminaat hergebruiken?
dinsdag 7 juli 2020 om 19:57
Hallo allemaal,
ik heb behoorlijk prijzig laminaat in de woonkamer liggen. Er zijn een aantal planken beschadigd geraakt, door mijn toedoen. Ik zie het niet zitten om de hele vloer te vervangen. Is het mogelijk om het laminaat er voorzichtig uit te halen en de beschadigde planken te vervangen? En daarna de goede planken terug te leggen? De reden voor deze aanpak is dat ik niet veel te besteden heb. Ik vind het niet erg als deze klus me wat tijd kost.
Heeft iemand dit wel eens geprobeerd en hoe is het gegaan? Ik ben benieuwd naar ervaringen, voordat ik zelf ga lopen knoeien.
Alvast bedankt voor de reacties!
ik heb behoorlijk prijzig laminaat in de woonkamer liggen. Er zijn een aantal planken beschadigd geraakt, door mijn toedoen. Ik zie het niet zitten om de hele vloer te vervangen. Is het mogelijk om het laminaat er voorzichtig uit te halen en de beschadigde planken te vervangen? En daarna de goede planken terug te leggen? De reden voor deze aanpak is dat ik niet veel te besteden heb. Ik vind het niet erg als deze klus me wat tijd kost.
Heeft iemand dit wel eens geprobeerd en hoe is het gegaan? Ik ben benieuwd naar ervaringen, voordat ik zelf ga lopen knoeien.
Alvast bedankt voor de reacties!
dinsdag 7 juli 2020 om 20:00
Ik heb dat een paar jaar geleden ook gedaan. Er waren wat planken laminaat vervaagd/ beschadigd en ik heb vanuit een hoek in de woonkamer de planken los geklikt, de beschadigde planken vervangen (ik had nog een pak in de berging staan) en het weer terug gelegd. Ik ben niet heel handig, ik vond het eigenlijk verrassend hoe makkelijk het ging.
dinsdag 7 juli 2020 om 20:02
dinsdag 7 juli 2020 om 20:04
Dit is een hele goede tip! Voordat ik straks gaan puzzelen welke plank waar kanschorpioentje28 schreef: ↑07-07-2020 20:02Ja, dat kan. Ik moest pas ook een gedeelte van het laminaat eruit halen vanwege toegang tot kruipruimte. Ik heb er wel schilderstape met nummertjes opgeplakt om alles in de goede volgorde terug te kunnen leggen.![]()
dinsdag 7 juli 2020 om 20:10
Ik heb een keer een laminaatvloer van het ene huis naar een ander verhuisd. Was ikea en we hebben nog nieuw bijgekocht. Ging prima.
Plakkertjes enzo hebben we niet gebruikt, want het moest toch in andere maten. Hele planken kun je zonder problemen verwisselen.
Plakkertjes enzo hebben we niet gebruikt, want het moest toch in andere maten. Hele planken kun je zonder problemen verwisselen.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
And everything you do; Yeah, they were all yellow
dinsdag 7 juli 2020 om 20:13
Gaat vrij makkelijk. Niet wrikken, maar beetje schudden zodat je de veren aan de zijkant niet beschadigd. Mochten die erg beschadigen bij een plank (zou zeker bij de eerste planken kunnen, als je nog niet veel ruimte hebt) dan die als je genoeg hebt ook vervangen.Amarante1985 schreef: ↑07-07-2020 20:03Dank je, dit is hoopvol! Ik ben ook niet heel handig. Heeft het loshalen veel tijd gekost?
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
dinsdag 7 juli 2020 om 20:24
Je moet inderdaad, zeker bij gezaagde planken, een systeem hebben waarmee je daarna nog weet wat waar moet. Ik heb ze in de juiste volgorde opgestapeld zodat ze in omgekeerde volgorde terug gelegd konden worden. Het begin is even lastig maar als je de smaak te pakken hebt dan ben je er zo (als het inderdaad kliklaminaat is en niet gelijmd is). Ik heb er denk ik twee uur over gedaan ofzo.
dinsdag 7 juli 2020 om 20:28
Oh, ik doe dit zo vaak, haha. Planken vervangen, toch in een andere kamer leggen, verhuizen (en het ligt nog steeds mooi, het was ook best duur laminaat) Met beleid kan het altijd!
Je hoeft trouwens in principe alleen maar de planken die op één rij liggen, een zelfde nummer te geven trouwens
Of rij één en rij drie gewisseld worden, is niet zo erg, als de eerste en laatste plank van een rij maar bij elkaar blijven. Die in het midden zijn allemaal ongezaagd, dus allemaal even lang
Je hoeft trouwens in principe alleen maar de planken die op één rij liggen, een zelfde nummer te geven trouwens
dinsdag 7 juli 2020 om 20:52
Irish_Wasser_Woman schreef: ↑07-07-2020 20:28Oh, ik doe dit zo vaak, haha. Planken vervangen, toch in een andere kamer leggen, verhuizen (en het ligt nog steeds mooi, het was ook best duur laminaat) Met beleid kan het altijd!
Je hoeft trouwens in principe alleen maar de planken die op één rij liggen, een zelfde nummer te geven trouwensOf rij één en rij drie gewisseld worden, is niet zo erg, als de eerste en laatste plank van een rij maar bij elkaar blijven. Die in het midden zijn allemaal ongezaagd, dus allemaal even lang
![]()
Dit, van alle rijen de beide uiteinden bij elkaar houden, dan krijg je het altijd weer goed terug. En opletten dat je het klikgedeelte niet beschadigt bij het oppakken, dus bij de eerste planken even goed opletten hoe je ze zonder kracht te zetten loskoppelt.
dinsdag 7 juli 2020 om 21:52
Heeft dat verder geen gevolgen voor het leggen? Dat het bijvoorbeeld gaat schuiven of loszit?Stampertje12 schreef: ↑07-07-2020 21:13Ja, het kan wel. Maar je moet het heel geduldig doen. Die verbindingen zijn eigenlijk voor eenmalig gebruik gemaakt. Je kunt als er stukjes van de profielen verbuigen of afbreken deze netjes wegzagen.
dinsdag 7 juli 2020 om 22:12
Zoals ik eerder zei, als je ze erg beschadigt zou ik ze vervangen. Klein hapje eruit is niet erg.Amarante1985 schreef: ↑07-07-2020 21:52Heeft dat verder geen gevolgen voor het leggen? Dat het bijvoorbeeld gaat schuiven of loszit?
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
dinsdag 7 juli 2020 om 22:13
Natuurlijk wel als je hele zijkanten weghaalt. Maar het zijn vaak hoekjes of kleine stukjes die niet mooi loskomen. Dan kun je ze beter weghalen dan dat je een verbogen stuk probeert in de andere plank te schuiven: dat werkt niet.Amarante1985 schreef: ↑07-07-2020 21:52Heeft dat verder geen gevolgen voor het leggen? Dat het bijvoorbeeld gaat schuiven of loszit?
dinsdag 7 juli 2020 om 23:34
Het loshalen gaat heel makkelijk en best snel, maar terugleggen is een puzzel. Is het ergens in het midden dan heb je al heel snel een flinke stapel planken.
Alles goed nummeren en een systeem voor jezelf bedenken.
Ook heel voorzichtig te werk gaan zodat je geen extra beschadigingen veroorzaakt.
Al met al een behoorlijke klus, afhankelijk van waar de beschadigde planken zitten en hoe groot de ruimmte is.
Alles goed nummeren en een systeem voor jezelf bedenken.
Ook heel voorzichtig te werk gaan zodat je geen extra beschadigingen veroorzaakt.
Al met al een behoorlijke klus, afhankelijk van waar de beschadigde planken zitten en hoe groot de ruimmte is.
woensdag 8 juli 2020 om 09:18