leegstandswet ervaringen

03-04-2011 19:39 14 berichten
Wie heeft zijn huis verhuurd met de leegstandswet. Of wie heeft zo zijn huis gehuurd? Wat zijn jullie ervaringen.

(wij hebben straks misschien twee huizen en willen zo ons eerste huis misschien verhuren).
Ik lees mee.

Wij hebben ons huidige woning verkocht en een nieuwbouwwoning gekocht maar die wordt pas eind 2012 opgeleverd. Wij moeten per september ook gaan huren.
quote:Bianca2612 schreef op 03 april 2011 @ 20:03:

Ik lees mee.

Wij hebben ons huidige woning verkocht en een nieuwbouwwoning gekocht maar die wordt pas eind 2012 opgeleverd. Wij moeten per september ook gaan huren.Is ons huis niks voor jullie?
Hoe kom je aan zo'n huurhuis? Wij hebben in verband met een verbouwing korte tijd, 1 maand of zes weken woonruimte nodig. Wordt met dit soort huizen geadverteerd?
quote:1001nacht schreef op 03 april 2011 @ 20:39:

Hoe kom je aan zo'n huurhuis? Wij hebben in verband met een verbouwing korte tijd, 1 maand of zes weken woonruimte nodig. Wordt met dit soort huizen geadverteerd?Zoals ik het lees, ga je in principe een overeenkomst aan voor een half jaar (verhuurder 3 mnd opzegtermijn, koper 1 mnd opzegtermijn). Ik weet dus niet of het kan alks je van te voren al weet dat het maar voor 6 weken is. De gemeente moet een vergunning er voor geven,. Misschien weet de gemeente dan ook wel of er zulke huizen bij jullie in de buurt te huur zijn.
Alle reacties Link kopieren
Een contract onder leegstandwet loopt minimaal 6 maanden, zowel voor huurder al verhuurder. Niet iets voor 1001nacht dus.

Ik zit er al verhuurder ook niet op te wachten dat iemand 6 weken mijn huis huurt, is een vakantiehuisje dan niet iets?

Lavendelbloem, ik heb je laatst al wel iets verteld, wat wil je precies/nog meer weten?
Verhuur op basis van de Leegstandswet houdt in dat de huurbeschermingsbepalingen uit het Burgerlijk Wetboek niet van toepassing zijn. Je kan dus makkelijker van je verhuurder af. Wel moet de huurovereenkomst voor minstens zes maanden worden aangegaan en geldt voor de verhuurder een opzegtermijn van minimaal drie maanden.

Voor tijdelijke verhuur op grond van de Leegstandwet heb je toestemming van de gemeente nodig. Zij doen dit door middel van een vergunning te verstrekken. Bij ons in de gemeente is deze vergunning voor twee jaar geldig.Op verzoek van de verhuurder kan de vergunning worden wel worden verlengd, d met telkens een jaar tot aan een totale duur van maximaal vijf jaar. In de vergunning staat ook de maximale huurprijs te staan welke wordt bepaald op basis van het woningwaarderingsstelsel (puntenstelsel). Let er op dat naast de toestemming van de gemeente je ook ook toestemming nodig hebt ja je hypotheekverstrekker.
mmmm... ik type toch te langzaam want inmiddels mosterd

* vooral als je het onderwerp stiefdochter en stiefvader ondertussen volgt *
quote:lavendelbloem schreef op 03 april 2011 @ 20:12:

[...]

Is ons huis niks voor jullie? Haha als het in de juiste regio staat wellicht
quote:1001nacht schreef op 03 april 2011 @ 20:39:

Hoe kom je aan zo'n huurhuis? Wij hebben in verband met een verbouwing korte tijd, 1 maand of zes weken woonruimte nodig. Wordt met dit soort huizen geadverteerd?Er zijn genoeg site voor tijdelijk huurwoningen. Wij hebben het ook gevraagd aan onze verkoopmakelaar. Die heeft ook een aantal huizen te huur.
quote:fozziebear schreef op 03 april 2011 @ 20:46:

Lavendelbloem, ik heb je laatst al wel iets verteld, wat wil je precies/nog meer weten?Jouw ervaringen waren toen heel positief. Ik ben gewoon benieuwd of iedereen er zo over te spreken is. Ik hoor ook wel eens verhalen dat het huis na een korte tijd helemaal is uitgeleefd, daar ben ik een beetje bang voor.
Het lijkt inderdaad niets te zijn voor ons. Jammer. Ik had ook al naar vakantiehuisjes gezocht, maar dat is erg ver reizen voor ons. Jullie succes met koop/verkoop!
Het enige nadeel dat ik tot nu toe heb ondervonden is dat onze gemeente een maximale huurprijs voor ons huis heeft vastgesteld. Dit aan de hand van het puntensysteem voor sociale woningbouw. Hierdoor mogen we niet heel veel huur vragen en zijn we niet helemaal uit de kosten. Dit is wel per gemeente verschillend, dus het nazoeken waard.
Ik had serieuze belangstelling om een huis te kopen, maar ik wilde het natuurlijk eerst graag bezichtigen. Dat kon niet meer, omdat de procedure voor verhuren onder de leegstandswet was gestart. Althans, zo werd het ons verteld.

Ik zou dus wel ervoor zorgen dat eventuele kijkers nog kunnen komen kijken! Volgens mij kun je dat wel afspreken met de huurders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven