Logeekame inrichten

22-10-2011 20:42 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil de logeekamer opknappen/inrichten, bij de verhuizing had ik er alleen een bed ingezet, het behang van de oude bewoners heb ik er gewoon op laten zitten. Wil er nu mee aan de slag, wil er vooral een gezellige kamer van maken waarin logees (we hebben elke week wel logees) het gevoel hebben dat thuis slapen.

De kamer is alleen vrij klein; er moet een 2-persoonsbed, die schuif ik helemaal naar het raam toe en dan blijft er nog een strook van ongeveer 1,5m breed over.

Vind het daarom moeilijk om het 'gezellig' te maken. Ben op zoek naar ideeen voor kleuren op de muur, gordijnen en beddengoed. En iets wat ik op die 1,5 meter strook kan zetten :p
Als de kamer zo klein is, dan zou ik eerder voor een slaapbank of een bedbank gaan.

Wij hebben een bed van Ikea waar je een la uit kan trekken, en er een 2 persoonsbed van kan maken. Perfect voor een kleine ruimte.
Waarom aan de ene kant helemaal tegen het raam en dan aan de andere kant 1 1/2 meter overhouden? Kan je het bed dan niet beter in het midden zetten? Dan kunnen je gasten er aan beide kanten langs en kan je ook makkelijk het raam open doen. Aan beide kanten een klein tafeltje met een lampje. En aan 1 kant een digitale wekker zodat je gasten 's nachts kunnen zien hoe laat het is. En een stoel oid waar gasten hun kleding op kunnen leggen.
Het bed heb ik al (is mijn oude bed), vind het zonde om daar een nieuw bed voor te kopen, al zou een ander bed of misschien een slaapbank wat praktischer zijn. Alleen volgens mij liggen die slaapbanken niet zo lekker voor langere tijd? (we krijgen soms ook bezoek uit het buitenland dat 2 of 3 weken blijft).
quote:kaetje schreef op 22 oktober 2011 @ 20:48:

Waarom aan de ene kant helemaal tegen het raam en dan aan de andere kant 1 1/2 meter overhouden? Kan je het bed dan niet beter in het midden zetten? Dan kunnen je gasten er aan beide kanten langs en kan je ook makkelijk het raam open doen. Aan beide kanten een klein tafeltje met een lampje. En aan 1 kant een digitale wekker zodat je gasten 's nachts kunnen zien hoe laat het is. En een stoel oid waar gasten hun kleding op kunnen leggen.Beide kanten lukt sowieso niet, de kant waar de 1,5 meter overblijft is ook de kant van de deur (die naar binnen open gaat). Het bed moet dus overdwars in de kamer en bij hoofd en voeteneinde is er geen ruimte meer over.
Een lekker bed is natuurlijk heel belangrijk in een fijne logeerkamer. Zeker als gasten langer blijven.

Als je gasten hebt die zo lang blijven is het misschien fijn om een ladenkastje te kopen met een klein tv'tje er op. Kan wel lekker zijn om je even terug te kunnen trekken als je ergens zo lang te gast bent. En dat ladenkastje dan leeg laten zodat je gasten daar wat kleding etc. in op kunnen bergen. Als ze ook veel dingen op willen hangen zou je zo'n soort rekje/kapstokje aan de deur kunnen hangen met kledinghangers er aan. Moet je wel opletten of de deur dan nog dicht kan ivm privacy.
Je schuift het bed dus met het hoofdeinde tegen het raam? Als je dan 1 1/2 meter over hebt aan 1 kant zou ik daar een ladenkastje neerzetten dat je gasten kunnen gebruiken. Gewoon een Ikeakastje, hoeft niet duur te zijn.
@ kaetje: zo;n rekje met kledinghangers erin is een goed idee! Volgens mij moet dat wel lukken.

Wat voor kleuren? Helemaal wit wil ik niet, maar ook geen uitgesproken kleuren omdat verschillende mensen erin slapen.
De muren in onze eigen slaapkamer zijn wel helemaal wit. De gordijnen zijn donkerpaars (gekocht bij Leen bakker, kant en klaar met ringen er in) en verduisteren heel goed. Daar heb ik dan een paar dekbedovertrekken bij gezocht waar ook paars in zit. Het leek eerst wat kaal maar we hebben een schilderij hangen, wat planken aan de muur, een grote kast, een ladenkastje, een tv. Dus al met al druk en vol genoeg voor ons.
Nee, de hele lengte staat tegen het raam. Hoofdeinde en voeteneinde tegen de muur. De muur waar de deur ook in zit heeft wel voldoende ruimt voor een ladenkastje...er staat nu zo'n tvkast op wielen, erg lelijk, dus die wou ik sowieso gaan vervangen.

Probeer eerst even de sfeer en kleuren duidelijk te krijgen waarin ik de kamer wil hebben.

Kledingkast past er (helaas) niet bij in, maar in de kamer ernaast hebben we wel een lege inbouwkast die gasten kunnen gebruiken. Niet ideaal, maar we/ze moeten het er maar mee doen
Paars is misschien nog wel een leuke kleur, ben er zelf niet zo heel dol op, maar geeft wel een beetje het sfeertje dat ik zoek denk ik. En aanvaardbaar voor zowel mannelijk als vrouwelijk bezoek
Wat ik zou waarderen als gast:

- veel haakjes, om kleren op te hangen

- eventueel een (klap)stoeltje waarover je ook kleren kunt hangen.

- goede lampen. leeslampje

- goed bed

- verduisterende raambedekking

- een mooie set handdoeken die voor het grijpen ligt

- eventueel een tv-tje of een radio-wekker.

verder geen persoonlijke spullen van de gastheer/vrouw (als het even kan he?)

geen beesten op de kamer
Een lampje bij het bed, zodat je, als de "grote" lamp uit is, niet je nek breekt in je vreemde, donkere kamer.
Ik zou een klein fateuiltje op die strook zetten en iets van een schemerlamp. Dan kan het bezoek er in zitten en wat lezen/tv kijken 's avonds kan hij/zij de kleding er overheen gooien.

Ik zou de kleuren neutraal houden. Als je toch kleur wilt, dan vind ik een licht paars/grijze kleur erg mooi. Kan zowel voor mannen als vrouwen en is toch heel neutraal.
Of één of twee klaptoelen.

Er zijn haken te koop waardoor je ze aan de muur kunt hangen als ze niet gebruikt worden.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Ik heb deze aan een muur gehangen.

Met een paar mooie wit houten kledinghangers los je het kastruimteprobleem bijna op.

De roede is uitschuifbaar, dus je kunt zelf bepalen hoe lang het wordt.

Als de roede niet te hoog ophangt, kan er een wandplank met laden boven.

Mooi plekje voor wat stapeltjes kleding en laden voor sokken en/of ondergoed.
Als gast zou ik niks geven om een tv, radio of verduisterende gordijnen (laat ik toch open).

Goede verlichting is voor mij het allerbelangrijkst. En dan bedoel ik iets beters dan iets aan het plafond en twee leeslampjes naast het bed. Rijstpapieren lampen geven een prettig licht en kosten bijna niks. (Wel afstoffen...)

Verder is het prettig als je je kleding ergens op of over kunt hangen, je boek(en) ergens neer kunt zetten of leggen en je oplader van mobiel of laptop in een stopcontact kunt steken zonder dat je daar eerst stekkers van lampen, radio's of babyfoons uit moet halen.

Verder geen zooi. Vooral geen kleedjes, schilderijtjes, geurkaarsen, kussens, dromenvangers, houten ganzen, vazen, zeepjes, cactussen en onduidelijke dingen onder de naam 'assecoires'.
Een wandklaptafeltje?

Over de kleuren: hoe is het licht in de kamer (noord, zuid, west?) en wat ligt er op de vloer, welk materiaal en welke kleur?
quote:eimmer schreef op 22 oktober 2011 @ 21:29:

Wat ik zou waarderen als gast:

- veel haakjes, om kleren op te hangen

- eventueel een (klap)stoeltje waarover je ook kleren kunt hangen.

- goede lampen. leeslampje

- goed bed

- verduisterende raambedekking

- een mooie set handdoeken die voor het grijpen ligt

- eventueel een tv-tje of een radio-wekker.

Helemaal mee eens.

Verder een digitaal klokje zodat je in het donker kunt zien hoe laat het is. En het moet niet tikken of zoemen.

De deur moet dicht kunnen.

En een extra deken die klaar ligt is ook prettig.

verder geen persoonlijke spullen van de gastheer/vrouw (als het even kan he?)

geen beesten op de kamer
Wat een goede tips.

De kamer ligt op het noorden en op de vloer ligt laminaat (vintage white).

Ik wou deze gordijnen kopen, maar weet niet of die verduisterend genoeg zijn? Iemand die ze heeft toevallig? Misschien dat ik er sowieso nog een lichtdoorlatend rolgordijn bij doen, omdat we boven geen dubbele beglazing hebben, kan ik het op die manier wat meer isoleren.

Gordijnen

Ik ga even kijken of ik zowel een nachtkastje als een ladenkastje en een stoel met goed fatsoen op de kamer kan krijgen.

Net even gecheckt; dat gaat niet passen. Een klein ladenkastje dat ook fungeert als nachtkast + een stoel past nog net wel.

Daarboven kan ik wel allerlei haakjes hangen.

Misschien dat ik boven het bed nog een plank kan maken waar wat spulletjes op gezet kunnen worden.

Ik vond deze (of in het wit) lamp wel leuk voor op het nachtkastje:Lampje

(Digitaal) alarmklokje moet ook geen probleem zijn

Handdoeken vind ik niet zo nodig, aangezien de badkamer beneden is (en daar ook alle handdoeken voor het grijpen liggen )
Oh en er komen geen beesten op de gastenkamer
Zo'n verlengsnoer met extra stopcontacten is ook wel een goede idee!
quote:Tickel schreef op 22 oktober 2011 @ 21:59:

Ik heb deze aan een muur gehangen.

[afbeelding]

Met een paar mooie wit houten kledinghangers los je het kastruimteprobleem bijna op.

De roede is uitschuifbaar, dus je kunt zelf bepalen hoe lang het wordt.

Als de roede niet te hoog ophangt, kan er een wandplank met laden boven.

[afbeelding]

Mooi plekje voor wat stapeltjes kleding en laden voor sokken en/of ondergoed.Dat is ook erg handig, ook wat rustiger dan allemaal verschillende haakjes denk ik.
Ik vind dat lampje leuk, maar als je een paarse koopt, dan weet ik niet wat voor kleur hij afgeeft als je hem aan hebt staan. Het kan heel ongezellig worden, omdat het een koude kleur is.

Verder zou ik de wanden wit laten en een accentkleur kiezen, en dan de accessoires in dezelfde accentkleur doen. Die kleur kan je dan ook laten terugkomen in de gordijnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven