Luchtvochtigheid omlaag krijgen; symptomen

23-10-2025 09:16 30 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe krijg ik het best mijn luchtvochtigheid omlaag? Zijn er goede lucht ontvochtiger? En welke?

Ik doe nu wel elke dag de ramen in de woonkamer even open.

In het kort:
Zo 1.5 jaar geleden heb ik een allergietest gedaan omdat ik vaak klachten had, maar echt alleen in herfst en winter. Daar kwam wel een allergie uit maar ze konden niet zien wat voor allergie. Het was geen huisstofmijt of pollen oid. Maar vonden het niet nodig om verder te testen.
Ik heb allergietabletten gekregen en die slik.ik soms wel maar merk niet echt verbetering.

Ik dacht misschien lig het wel aan mij, alleen nu weer klachten. In lente en zomer heb ik juist geen klachten, oftewel weinig. En op een gegeven moment irriteerd mij dat.

En nu ook weer; heb ik klachten, wat voelt als een grieperig gevoel; lichte benauwdheid, lichtelijke hoofdpijn, erg moe, kriebel/prikkel in keel, droge lippen, droge neusvleugels en dat gevoel dat ik verkouden ben. Niet echt een loopneus maar zo voelt dat wel. Voel mij dan soms ook echt uitgeput.

Ik moet wel zeggen, als ik buiten ben valt het enigzins mee. Het gaat op en af. Soms gaat het beter en heb ik 2 weken geen klachten. Ik heb vaker klachten dan niet.

Om erbij te vermelden; ik heb wel een luchtvochtigheidmeter in huis; als die de juiste waardes toont is het in de woonkamer 71% ongeveer en slaapkamer 54%

Ik weet dat het in de woonkamer hoog is.

Wat kan ik er nog meer tegen doen? Ik heb geen zin om de hele herfst en winter met klachten rond te lopen. Zelf dacht ik dat ik vorm van schimmelallergie heb maar heb de klachten het meest in herfst en winter.
turquasi schreef:
23-10-2025 20:03
Je hebt het nu al twee keer over een zwarte kitrand... wat vind je daar zelf van eigenlijk?
Wel dat de woningbouw volgende week komt kijken naar de kitrand.
Nausicaa, zo werkt het niet. Luchtvochtigheid is relatief.
Je kunt de relatieve luchtvochtigheid buiten bij 10 graden, niet vergelijken met de relatieve luchtvochtigheid binnen bij 20 graden.
Voor binnen is 80% echt heel ongezond!

Buitenlucht is eigenlijk altijd droger dan binnenlucht (maar heeft misschien een hoger percentage doordat het buiten kouder is). Het is dus niet zo dat je ontluchter wordt gevuld met vocht van buiten, doordat er een raam op een kier staat.

Dat gezegd hebbende, TO, zorg dat je je woonkamer op 20 graden stookt en zorg dat je 24 uur per dag ventileert. Dus niet even een raam open. Er moet altijd iets luchten.
toulouse_74 schreef:
24-10-2025 07:48
Je kunt de relatieve luchtvochtigheid buiten bij 10 graden, niet vergelijken met de relatieve luchtvochtigheid binnen bij 20 graden.

Buitenlucht is eigenlijk altijd droger dan binnenlucht (maar heeft misschien een hoger percentage doordat het buiten kouder is). Het is dus niet zo dat je ontluchter wordt gevuld met vocht van buiten, doordat er een raam op een kier staat.

Dat gezegd hebbende, TO, zorg dat je je woonkamer op 20 graden stookt en zorg dat je 24 uur per dag ventileert. Dus niet even een raam open. Er moet altijd iets luchten.
De roosters staan dag en nacht open maar een raam kan ik niet een hele dag open houden..dat heb ik op de slaapkamer wel maar in de woonkamer zijn er grote ramen en die ik af en toe open zet. Het is beter om paar keer ker dag de raam voor 10 minuten open te zetten dsn een hele dag, die advies heb jk gekregen
toulouse_74 schreef:
24-10-2025 07:48

Oh, zeker wel dat je ontvochtiger gevuld kan worden met vocht van buiten hoor!
Het klopt dat het relatief is, maar dan nog is de buitenlucht heel vaak zo vochtig, dat het meer vocht bevat dat de binnenlucht. Afhankelijk van het temperatuurverschil.

Chronisch 80% binnen lijkt me inderdaad niet zo’n goed idee. Maar als het af en toe even naar 80 stijgt, bv als je net aan het koken bent of zo, is echt niet zo erg.
Het is totaal geen probleem om buitenlucht van 12 gr met een luchtvochtigheid van 90% je huis binnen te halen want na het verwarmen van deze lucht naar 20 gr bedraagt de luchtvochtigheid nog maar 54.7%.

10 min ventileren door een raam voor en achter open te zetten is voldoen als de wind op 1 van deze ramen staat, staat de wind schuin op de ramen dan red je het niet in 10 min en als de wind op een zijgevel staat ontstaat er geen overdruk of onderdruk op voor of achter gevel dus nagenoeg geen ventilatie.

De zwarte laag op de kit is voor 100% schimmel maar geen paniek koop HG schimmelreiniger schuimspray en je schimmel is zo vertrokken.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven