Lui huishouden

26-05-2020 13:02 449 berichten
Ik houd van lui huishouden.

Zo min mogelijk inspanning, maximaal resultaat.

Wie ook? En wat is je ultieme tip?

Mijn lui-huishouden-tips:
Een slowcooker. Gooi het erin, wacht rustig een paar uur af en eet het op.

Niet strijken.

Zo veel mogelijk dichte kasten (minder af te stoffen en rustiger voor het oog).

Sowieso: minder spullen. Je hoeft het niet op te bergen, niet schoon te houden en niet te onderhouden.

Waar ik nog steeds veel te veel tijd aan besteed:
De was.
Alle reacties Link kopieren
Ik wijk af maar ik begrijp echt jullie vreugde over zo'n stofzuigrobot niet. Stofzuigen is voor mij zowat de leukste bezigheid in het huishouden. Een maximum aan resultaat met een minimum aan inspanning. Op de een of andere manier geniet ik van het zien verdwijnen van stof, kruimels en haren in de stofzuigermond. Normaalgezien minstens 1 keer per dag, maar nu ik thuis ben gemakkelijk 2 tot 3 keer per dag. Als mijn vriend binnenkomt (wij latten) en ik ben aan het stofzuigen, vraagt ie of ik weer aan het hobbyen ben.

Voor de rest heb ik geen hekel aan het huishouden en doe ik alles wel zoals 'het hoort'. Ondergoed plooien, zo goed als alles strijken. Maar ik haat in de tuin werken en klussen.
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.
Ik mag eigenlijk niet meeschrijven hier want ik vouw onderbroeken en ik strijk overhemden. :lol:

Daarentegen heb ik een hekel aan dweilen en dat doe ik dus bijna nooit. Laminaat swiffer ik en stofzuigen beperk ik tot 1x per week.
anoniem_310255 wijzigde dit bericht op 26-05-2020 14:19
40.61% gewijzigd
MrsNiceGuy schreef:
26-05-2020 14:16
Ik wijk af maar ik begrijp echt jullie vreugde over zo'n stofzuigrobot niet. Stofzuigen is voor mij zowat de leukste bezigheid in het huishouden. Een maximum aan resultaat met een minimum aan inspanning. Op de een of andere manier geniet ik van het zien verdwijnen van stof, kruimels en haren in de stofzuigermond. Normaalgezien minstens 1 keer per dag, maar nu ik thuis ben gemakkelijk 2 tot 3 keer per dag. Als mijn vriend binnenkomt (wij latten) en ik ben aan het stofzuigen, vraagt ie of ik weer aan het hobbyen ben.

Voor de rest heb ik geen hekel aan het huishouden en doe ik alles wel zoals 'het hoort'. Ondergoed plooien, zo goed als alles strijken. Maar ik haat in de tuin werken en klussen.

Ik heb voornamelijk een pesthekel aan de herrie die een stofzuiger maakt.
En...3x per dag stofzuigen? Dat is niet eens meer een hobby maar een afwijking :biggrin:
anoniem_310255 wijzigde dit bericht op 26-05-2020 14:26
5.01% gewijzigd
Huisvrouwentrots is zoooo 1950!
Ik heb ook geen huisvrouwentrots. Wel een hekel aan troep, dat scheelt misschien.
Ik word daar heel onrustig van.
Grappig: een heleboel dingen doe je uit routine, maar het kan een eye opener zijn om routines te doorbreken als de situatie daar beter van wordt.

Mijn zoon heeft bijvoorbeeld niet snel koude voeten en loopt dus binnen veel op blote voeten. Schoenen staan beneden, dus waarom zouden we hem voor sokken dan steeds de trap op sturen om ze uit een la in zijn kamer te halen als hij zijn schoenen wil aantrekken?

Nu hangt er een mandje met klep in de gang waar we al zijn sokken in opbergen.

Idem met vesten; boven best weinig kastruimte, en die dingen worden vaak aangedaan naar buiten. We hebben nu standaard 1 rek met kapstokhaakjes in de gang bij de voordeur waar alle vesten en hoodies van zoon aan hangen.

De hangkast in onze slaapkamer was heel hoog, en maakte de kamer wat krapper en donkerder. De overloop is een onlogische brede ruimte, dus die is nu veranderd in een doorloopkast. Hangkast in slaapkamer vervangen door witte ladenkasten van Ikea voor broeken, ondergoed en t-shirts. Op de gang nog meer ladenkasten neergezet voor beddengoed, truien, sportkleding, pyjama’s etc. En daarbovenop een heel groot kledingrek (samengesteld van stevige aanpasbare buizen en koppelstukken die ik uit een winkelinventaris kocht). Daar hangen alle overhemden, bloezen en jurken, plus de t-shirts van zoon. Kamers zijn veel prettiger geworden qua ruimte en licht.

Handdoeken ben ik gaan bewaren in een ladenkast in de woonkamer omdat onze badkamer op de begane grond zit.
anoniem_327275 wijzigde dit bericht op 26-05-2020 14:30
34.98% gewijzigd
herfstappeltaart schreef:
26-05-2020 14:16
Leuk om te lezen allemaal. Stoffen jullie wel eens bovenop hoge kasten?
Ongeveer zo vaak als ik het op dit forum lees (één keer per jaar) denk ik :mrgreen:
Ondergoed plooien? Wat is dat?
captain_hindsight schreef:
26-05-2020 14:24
Ongeveer zo vaak als ik het op dit forum lees (één keer per jaar) denk ik :mrgreen:

:high5: idem
Ik haaaaat stofzuigen. Met passie.
Nu ik een vaatwasser heb, hangt er ook nooit meer een thee- of keukendoek in de keuken. Die twee pannen die met de hand moeten die zet ik afgewassen gewoon weer op de gasplaat, droogt vanzelf, voor het volgende maal en mijn handen droog ik af met en velletje keukenpapier, dus dat scheelt een hoop was.
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
26-05-2020 14:24
Ondergoed plooien? Wat is dat?

Opvouwen denk ik.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
26-05-2020 14:16
Leuk om te lezen allemaal. Stoffen jullie wel eens bovenop hoge kasten?
die ene kast waar ik bij kan, door op een stoel te staan wel
de keukenkastjes ook

Maar verder hebben we een heel hoog plafond en een boekenkast op maat (dus zo hoog, dat je een serieuze ladder/stellage nodig zou hebben) en dat stof zie ik echt niet dus, neu daar niet
lilalinda schreef:
26-05-2020 14:27
die ene kast waar ik bij kan, door op een stoel te staan wel
de keukenkastjes ook

Maar verder hebben we een heel hoog plafond en een boekenkast op maat (dus zo hoog, dat je een serieuze ladder/stellage nodig zou hebben) en dat stof zie ik echt niet dus, neu daar niet
Als het tocht, waait het er vanzelf vanaf toch?
lilalinda schreef:
26-05-2020 14:27
die ene kast waar ik bij kan, door op een stoel te staan wel
de keukenkastjes ook

Maar verder hebben we een heel hoog plafond en een boekenkast op maat (dus zo hoog, dat je een serieuze ladder/stellage nodig zou hebben) en dat stof zie ik echt niet dus, neu daar niet
Op de keukenkastjes liggen uitgevouwen kranten, die worden 1 keer per jaar vernieuwd. Wel even een soppie over de bovenkant van de kastjes dan, maar dat is het dan ook wel.
lilalinda schreef:
26-05-2020 14:27
die ene kast waar ik bij kan, door op een stoel te staan wel
de keukenkastjes ook

Maar verder hebben we een heel hoog plafond en een boekenkast op maat (dus zo hoog, dat je een serieuze ladder/stellage nodig zou hebben) en dat stof zie ik echt niet dus, neu daar niet

Zo heb ik een servieskast tot ongeveer 50 cm onder het plafond. Daar heb ik ook een trap bij nodig en boven een kledingkast van hetzelfde. Ik zie het stof daar ook niet en doe daar ongeveer 1x per jaar moeite voor met een trap enzo :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
26-05-2020 14:28
Op de keukenkastjes liggen uitgevouwen kranten, die worden 1 keer per jaar vernieuwd. Wel even een soppie over de bovenkant van de kastjes dan, maar dat is het dan ook wel.
bij mij ook

en onder in de oven een soort uitklopmatje
captain_hindsight schreef:
26-05-2020 14:28
Als het tocht, waait het er vanzelf vanaf toch?

Veel ramen tegen elkaar openzetten :cheer:
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
26-05-2020 13:18
Ik overweeg twee vaatwassers. Eentje voor de vieze vaat en eentje voor de schone. Soort extra kast zeg maar.
Wat een geweldig idee :rofl:
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
26-05-2020 14:29
Zo heb ik een servieskast tot ongeveer 50 cm onder het plafond. Daar heb ik ook een trap bij nodig en boven een kledingkast van hetzelfde. Ik zie het stof daar ook niet en doe daar ongeveer 1x per jaar moeite voor met een trap enzo :biggrin:
ons plafond is zo'n 4 meter hoog, dat is echt stellingwerk, om daar in de buurt te komen
dus zolang de boekenkast er staat (die zal 3,5 m hoog zijn) is er niet op gesopt. Toch wel een jaar of 15?
lilalinda schreef:
26-05-2020 14:29
bij mij ook

en onder in de oven een soort uitklopmatje
Wat is dat voor iets?
Oh ja; ramen wassen vond ik een of twee keer per jaar een prima klusje omdat je uitzicht op de tuin er dan zo zichtbaar van opknapt. Maar ondertussen is het al 3 jaar niet gebeurd. Net als auto wassen 🙄
lilalinda schreef:
26-05-2020 14:32
ons plafond is zo'n 4 meter hoog, dat is echt stellingwerk, om daar in de buurt te komen
dus zolang de boekenkast er staat (die zal 3,5 m hoog zijn) is er niet op gesopt. Toch wel een jaar of 15?
Het is wetenschappelijk bewezen dat de stoflaag na drie jaar niet dikker wordt. :thumbsup:
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk om te lezen allemaal.

Helaas geen tips. Ik heb het tegenover gestelde van een lui huishouden. En strijken vind ik leuk! Een middagje strijken heeft voor mij hetzelfde effect als een uurtje Yoga.
Heb een jaar gespaard voor een professionele strijkmachine. Kan er gewoon van genieten :) En ik ben van de stapeltjes op kleur in de kast. Alles netjes gesorteerd.
viva-life22 schreef:
26-05-2020 14:32
Wat een geweldig idee :rofl:
Ik had ooit een heel efficiente collega die dit bedacht heeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven