Makelaars...GRRR!!

13-07-2010 14:44 34 berichten
-
Aankoopmakelaar?
Alle reacties Link kopieren
quote:Katherina schreef op 13 juli 2010 @ 14:45:

Aankoopmakelaar?
Maar wat zegt de makelaar dan steeds na "ja maar"???

Begrijp het geloof ik niet zo goed... In deze tijd mag iedereen toch blij zijn dat er überhaupt een bod komt? Of bied je veel en veel te laag? (als in niet serieus: huis kost twee ton en je biedt een ton?)
Mijn bod is bladiebla, en mijn uiterste bod. PUNT!

Dan heeftie niks te maren.
Ik neem aan dat de grrrr-makelaar jouw aankoopmakelaar is, dus dat hij jouw belangen behartigt. Kun je iets specifieker zijn in hoe hij je dwars zit?
Totaal niet meer relevant, sorry
Maar wat wil je dan met die opmerkingen...? Dat de vloer jouw smaak niet is heeft de verkopende makelaar niet echt een boodschap aan lijkt me. Is jouw afweging of je dan toch het huis wilt en evt. de vloer vervangt. Die makelaar probeert het een beetje mooi/recht te lullen, dat is zijn werk. Tsja...
Wat hebben al deze punten met jouw bod te maken? Ik neem aan dat je bij het doen van een bod niet aan het melden bent dat je aftrekpunten geeft, omdat het balkon niet op het zuiden ligt. De reden dat je het huis niet koopt, ligt waarschijnlijk aan de hoogte van je bod.

Het is trouwens normaal dat de verkopende makelaar smaak gerelateerde bezwaren a la "Ik vind de vloer niet mooi" wegwuift.
In ieder huis wat je gaat bekijken zul je dingen tegen komen die je niet mooi zult vinden. Daar moet je doorheen kijken.

Die makelaar wijst je op zaken die op lange termijn van belang zijn, voor als je het later weer wilt verkopen. De bouw, de constructie en ligging van een appartement kun je niet veranderen. De kleur van de vloer wel.
Dat is nou eenmaal wat een verkoopmakelaar doet.

De verkoopmakelaar lult het mooi, en de aankoopmakelaar vertelt dan weer wat er allemaal niet aan deugt.
Volgende x dus een aankoopmakelaar in de arm nemen. die bespaart je een geld en moeite. Eerlijk gezegd een beetje naïef van je, de verkoopmakelaar doet gewoon zijn werk. Wat had je dan gedacht dat hij zou zeggen?
Computer says nooooo
Ja maar, wil je ons appartement niet kopen??

quote:suuri schreef op 13 juli 2010 @ 15:20:

[...]

Precies! Wij hadden tijdens de bezichtiging aangegeven wat we minder mooi vonden aan het huis, maar ook wat we wel goed vonden. En uiteindelijk hebben we dus een bod gedaan. Maar nu is de makelaar (de verkoopmakelaar dus, we hebben GEEN aankoopmakelaar) dus allemaal redenen (zoals die in mijn vorige post) aan het opnoemen waarom ons bod hoger zou moeten zijn. In plaats van het bod gewoon door te geven aan de verkoper.Dit vind ik heel vreemd.Waarom zou een makelaar een bod niet doorgeven aan de verkopers? Is die makelaar aangesloten bij NVM of LVM? Ga daar verhaal halen. En in jouw geval lijkt het me heel verstandig om een aankoopmakelaar in te schakelen. Je kunt ook lid worden van de Vereniging Eigen Huis. Zij hebben allerelei diensten en producten die je van pas kunnen komen.
Dan geef jij allemaal redenen waarom je bod niet hoger gaat als het is.

Als ik verkoopmakelaar zou zijn zou ik ook niet gevoelig zijn voor argumenten als:

- de kleur van de keuken staat me niet aan ("Wat let je om hem over te schilderen?")

- de vloer heeft de verkeerde kleur ("Wat let je om hem over te schilderen?")

- er zit geen bad in ("Maar tenminste wel een douche, waardoor je sneller klaar bent. Een bad is altijd nog te plaatsen als je dat dan per se wilt")

- het balkon is niet op het zuiden ("Dat wist je toen je het huis kwam bezichtigen want het staat in de beschrijving c.q. je hebt er ongetwijfeld al een keer langsgereden en dat bekeken")

Als ik verkoopmakelaar zou zijn zou ik al jouw punten inderdaad kunnen pareren.

Jij komt met een bod, dus jij bent geïnteresseerd. Dat jouw bod niet zo hoog is als de vraagprijs snapt de verkoopmakelaar ook prima... Maar goed.. die wil er een zo hoog mogelijk bedrag uit halen, want dat levert hem ook weer extra brood op.

Al jouw punten zijn blijkbaar een kwestie van smaak en niet van gebreken... en dat maakt écht een verschil.
quote:suuri schreef op 13 juli 2010 @ 15:39:

[...]

Bedankt voor je bod, ik geef het door aan de verkoper. Oke, dat is misschien iets te optimistisch. Maar meer iets in de trant van: oeii da's wel laag, vraag me af of de verkoper daarmee akkoord gaat. Maar ik ga het doorgeven.

In plaats van een waslijst aan redenen opgeven waarom hij het bod te laag vindt. In zijn mening ben ik namelijk niet geinteresseerd, we doen niet voor niets dit bod.Misschien heeft de verkoper wel aangegeven dat ze onder een bepaald bedrag geen bod willen accepteren.
Inderdaad het werk van een verkoopmakelaar, maar als je zijn verkooppraatjes niet aan wil horen zeg je toch gewoon: "Dit is mijn bod, en ik ga een einde maken aan dit gesprek." ?
klinkt alsof de verkopende makelaar geen boodschap heeft aan jouw waslijst van in zijn ogen niet geheel relevante cosmetische bezwaren ...

Beetje overdreven allemaal hoor, "smerige trucs" ...
Computer says nooooo
quote:suuri schreef op 13 juli 2010 @ 15:52:

[...]

Dat is denk ik het verschil tussen makelaars en ik. Ik heb nog enige beleefdheidsnormen, ik geloof dat makelaars die allang overboord hebben gegooid.

Ik ben gewoon een beetje geschokt over de manier waarop ze soms te werk gaan denk ik.Er zitten wel wat gladjakkers tussen ja
Maar waarschijnlijk weet de verkoopmakelaar allang dat zijn klanten niet eens met een serieus tegenbod gaan komen omdat jou geboden bedrag te laag is en probeert hij je dat dus nu duidelijk te maken. (dat gok ik natuurlijk maar want wij weten helemaal niet wat je geboden hebt en op welk huis natuurlijk)

Maar wat hebben jullie uit eindelijk afgesproken , ik neem aan dat jullie nu niet mer aan de telefoon hangen ?

Misschien moet je je bod anders per mail doen, dan ligt alles ook gelijk vast.

maaruhh bieden op 2 huizen tegelijk is ook niet zo netjes...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven