Mensen met een Labrador

08-01-2010 11:53 95 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,Mensen

Ik heb sinds een aantal weken een chocolade bruinelabrador.

Het is een schat van hond,Maar sinds een week of 2 kan niets meer op de tafel staan want ze slaat alles van de tafel af.

En ze hangt in je broekspijp en dan wil ik haar losmaken en dan gaat ze gewoon een beetje grommen ik weet niet of dat nu speels bedoelt is of toch een beetje vals..

Is dat normaal voor een labrador dat hele drukke gedoe??

Iemand ervaringen hier mee?
Puppies in het wild worden in een hol geboren, dus beschut ja.

Bovendien werd dit puppie geboren in een warm huis (waarschijnlijk) werd zijn plekje de eerste 3 weken op ongeveer 30 graden gehouden, omdat een pup op die leeftijd zijn eigen temperatuur niet op peil kan houden. Bovendien is een pup naar buiten doen geen straf. Hij snapt niet waarom je hem buiten zet. In het nekvel pakken doet een moeder om hem te verplaatsen. Bij straffen drukt ze hem met haar bek naar de grond. Optillen en schudden is doden......
quote:mylenevalerie schreef op 08 januari 2010 @ 12:43:

Even los van TO hoor!!!!!!!

Maar mensen zouden zelf een cursus moeten volgen voor ze een huisdier aanschaffen zodat ze weten wat het inhoudt, en wat erbij komt kijken. En hoe je een dier zou moeten opvoeden.

Dat zou een hoop ellende schelen, zeker in de asiels denk ik. Bij elk dier!
quote:iris1969 schreef op 08 januari 2010 @ 13:25:

Fijn dat je zo snel actie hebt ondernomen, maar hou er wel rekening mee dat velen Martin Gaus achterhaald vinden en zijn opvoedtechnieken niet onderschrijven. Er zijn nu veel betere opvoedtechnieken en hondenscholen te vinden.

Volgens mij werken de Gaus hondenscholen nu allemaal met de Black Box methode, niet heel nieuw, maar wel hondvriendlijk.

De ouderwetse methode met slipketting e.d. gebruiken ze daar volgens mij ook allang niet meer.....
quote:Joy4britt schreef op 08 januari 2010 @ 13:15:

Fijn dat je bij de hondenschool snel terecht kan, want sommige adviezen hier....

.Gelukkig maar dat ik het sarcastisch bedoelde hè?
quote:Joy4britt schreef op 08 januari 2010 @ 13:27:

[...]

Volgens mij werken de Gaus hondenscholen nu allemaal met de Black Box methode, niet heel nieuw, maar wel hondvriendlijk.

De ouderwetse methode met slipketting e.d. gebruiken ze daar volgens mij ook allang niet meer.....Ze werken met de clicker. Mensen die met slipkettingen aankomen of harde correcties worden de cursus uitgebonjourd en hoeven nooit meer terug te komen.
Martin Gaus werkt allemaal met de clicker en het is prima. Er bestaan vele trainingsmethodes naast elkaar tegenwoordig, ik zou niet zo snel iets achterhaald noemen (behalve dan de slipkettinggevallen).
I only get one shot at life - so I shoot to kill
quote:Pilous schreef op 08 januari 2010 @ 13:17:

En ik wilde nog als tip geven, als je hem beloont met je stem, dan doe je een hoog, blij stemmetje en als je boos bent, omdat hij iets heeft gedaan wat niet mag, dan zet je een lage, donkere stem op.

HELEMAAL MEE EENS.

Bij mijn katten zo gedaan en als je concequent bent werkt het absoluut.

Bij een boze stem hier dan weten ze echt dat ze niet moeten doorgaan.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
quote:Spijker schreef op 08 januari 2010 @ 13:32:

Martin Gaus werkt allemaal met de clicker en het is prima. Er bestaan vele trainingsmethodes naast elkaar tegenwoordig, ik zou niet zo snel iets achterhaald noemen (behalve dan de slipkettinggevallen).

Was Gaus daar niet mee begonnen met die slipkettingen. Ik zie hem nog in elk tv programma vroeger met elke hond bijna te killen met die ketting hahahahah. Maar hij was overtuigd dat het hielp.

Leuk te horen dat hij van methode is gewisseld.
Klopt, maar Gaus was een van de eerste die overstapte op de clicker (jaaaaaaaren geleden) en heeft toen ook luid en duidelijk toegegeven dat ie fout zat en het over een andere boeg gooide.
(ik heb instructeursopleiding bij Gaus gedaan, dus ben best bekend met z'n methode )
Veel lezen, op cursus met je hond en je leert vanzelf hoe je je pup goed moet opvoeden. Niet te lang mee wachten in ieder geval..

Er is een forum speciaal voor labrador eigenaren, effe googlen, daar vind je veel tips, advies en antwoorden.
quote:Starshine schreef op 08 januari 2010 @ 12:17:

[...]

Slaan! en buiten los laten lopen, dan naar het beest schreeuwen als een viswijf dat ie gdvrdegdvr terug moet komen, en als ie dan komt nog een tik na geven. Helpt echt

Ooh ga ik eens proberen

Ik ken Martin Gaus een beetje, dus wellicht ben ik wat bevooroordeeld .
Wat een boel, verschillende, adviezen hier. Wij hebben een chocolade bruine labrador van inmiddels twee jaar. Met 8 weken meteen op puppiecursus gegaan en alles goed doorlopen. Alleen hebben wij de 'pech' een zeer actieve hond te hebben. Zeg maar bijna ADHD. Op de cursus gaf de trainster al aan dat hij wel erg druk en nieuwsgierig was. Ik kon niet gewoon met hem aan komen lopen, hij trok verschrikkelijk aan de riem. Nu is dat een stuk minder geworden, maar hij kan dus niet los lopen. in een omheind stuk wel, maar hij loopt gewoon met iedereen met een hond mee. Heel vervelend, maar het hoort erbij. in huis is hij verschrikkelijk lief. Tuurlijk heeft hij zijn dingen maar hij is twee.

Dus alleen een puppycursus en alles komt goed gaat niet altijd op.

Het zijn wel onzettend lieve goedzakken, hij vind iedereen en alles goed. en op eten belust? Neuh..Ik kan hier worst en kaas op tfel zetten en hij loopt erlangs, pakt niets. Ik kan zijn etensbbak wegpakken en hij kijkt ernaar. Prima met kleine kinderen in huis:)
De opvoeding van een kind is toch ook niet in een half jaar gedaan. Alleen op puppiecursus is niet voldoende, voor geen enkele hond. Zeker tot de hond twee is, is het herhalen herhalen herhalen....
Het gedrag van de hond ligt ook altijd aan jezelf en nooit aan de hond. Zolang je dat voor ogen houdt, kom, je er wel. Dus niet denken waarom doet die rothond dat? Maar wat doe ik verkeerd waardoor hij niet weet dat dat niet mag....
Keye, ik denk dat ik durf te zeggen dat niemand bedoelt dat alleen een cursus genoeg is. Maar het is wel de basis. Van daaruit kan de eigenaar verder trainen op de goede manier. Zeker als mensen geen idee hebben hoe een hond op te voeden is dat toch wel het vereiste. Het is gewoon niet te doen voor hondenbezitters om elk dingetje hier op papier te zetten wat diegene moet doen. De basis moet wel bij de eigenaar bekend zijn.

En dan ga je verder. Wat J4B ook al zegt, een kind heb je ook niet in een cursus van 8 weken opgevoed. Maar je moet wel weten hoe je een hond moet opvoeden. Dus cursus, boeken en dvd is een goede start.
quote:Keye schreef op 08 januari 2010 @ 13:54:

Wat een boel, verschillende, adviezen hier. Wij hebben een chocolade bruine labrador van inmiddels twee jaar. Met 8 weken meteen op puppiecursus gegaan en alles goed doorlopen. Alleen hebben wij de 'pech' een zeer actieve hond te hebben. Zeg maar bijna ADHD. Op de cursus gaf de trainster al aan dat hij wel erg druk en nieuwsgierig was. Ik kon niet gewoon met hem aan komen lopen, hij trok verschrikkelijk aan de riem. Nu is dat een stuk minder geworden, maar hij kan dus niet los lopen. in een omheind stuk wel, maar hij loopt gewoon met iedereen met een hond mee. Heel vervelend, maar het hoort erbij. in huis is hij verschrikkelijk lief. Tuurlijk heeft hij zijn dingen maar hij is twee.

Dus alleen een puppycursus en alles komt goed gaat niet altijd op.

Het zijn wel onzettend lieve goedzakken, hij vind iedereen en alles goed. en op eten belust? Neuh..Ik kan hier worst en kaas op tfel zetten en hij loopt erlangs, pakt niets. Ik kan zijn etensbbak wegpakken en hij kijkt ernaar. Prima met kleine kinderen in huis:)

Hier hetzelfde hoor. Onze Lab is 11 maanden en ook nog eens in de puberteit. Alle cursussen met vlag en wimpel geslaagd, commando's kent ze goed, maar wel ontzettend hyper (zeg maar 30x erger dan andere Labs) ondanks genoeg uitlaten, trainen en hersenspelletjes. Wij hebben een gedragstherapeut in de arm genomen en ze gaat binnenkort over op rauw voer. Gaat nu al veel beter met haar. Cursussen waren heel goed, maar als je met een heel grote groep bent en je hebt een probleem dan is daar toch weinig tijd voor.

Maar goed, altijd een paar cursussen volgen in ieder geval.
En wachten, die scherpe tandjes gaan vanzelf weg.

Mijn hond is een grote sterke reu en trekt ontzettend hard aan de riem. Hij heeft een vrij dikke nek dus terugtrekken heeft weinig effect. Sinds enige tijd heb ik een halti en ik moet zeggen dat het een stuk beter wandelt. Loslopen laat ik hem alleen op bepaalde stukken waar ik goed kan overzien of en welke honden er lopen. Hij is niet gecastreerd en gaat daardoor niet altijd even goed met andere reuen.

TO: je moet door de puppy-fase heen. Ik vind het ook leuker nu hij ouder is en ik niet steeds meer hoef op te letten of hij stenen of stront (vooral paardenstront) eet. Het meest frustreerde het me dat hij ging liggen tijdens het uitlaten en dat hij dan niet meer overeind wilde. En toen ik aan de riem trok kreeg ik gelijk commentaar van een voorbijganger dat het zo zielig was om aan een pup te sjorren. Een cursus helpt, maar eigenwijs is die van mij in ieder geval wel gebleven.
Ik ga zelf nog een stapje verder, ik geloof dat positieve beloning bij goed gedrag super werkt. Dat ik destijds een dierenservice had stond ik al lijnrecht tegenover MG. Met zijn methode. Oke daar is hij zelf ook eindelijk achter. Maar waar ik ikn geloof is goed gedrag belonen ipv de hele dag negatief gedrag straffen. Daarmee wil ik niet zeggen als je hond iets doet wat niet mag dat je dat niet mag duidelijk maken hoor. Maar let maar eens op om je heen, de meeste mensen die de honden niet goed hebben opgevoed lopen de hele dag te schreeuwen naar hun dieren en te straffen. Ik zie trouwens ook een pararell met opvoeding van kinderen.

Maar goed, ik vind het zo wel weer genoeg op dit topic. Toedeloe.

Super TO dat je er wat mee gaat doen.

Veel succes he!!!!
even tussendoor:

- honden mag je NOOIT bij de nekvel pakken

- slipkttingen zijn de keuzes die de hond maakt, de hond kiest ervoor zich op te hangen, dat doet zeer en leert het zo af.

- buiten zetten mag, als je het doet na een standje. als duidelijk is wie de baas is, moet je zelfs. Dat heeft te maken met 'scheiden van de groep' na ongewenst gedrag. Hefft de hond het dan naar zijn zin, dan is de hond blijkbaar in zijn ogen de baas

- naar voeten en tenen bijten als pup betekend meestal onzekerheid, ook al is het speels, en aangeleerd gedrag door moederhond, als zijnde drijven. Het bijeendrijven van de roedel, jullie en de kids dus. Je moet de pup zeker maken dat er niets aan de hand is als kinderen of zo mensen rondlopen en van elkaar gescheiden zijn

- schreeuwen/harde klanken of gewoon stemverheffing(buiten) betekend voor een hond 'taal', daar heeft hij meer aan dan dat je normaal praat of erger fluistert, als je de hond iets wilt leren. Het is maar tijdelijk. Net als stampen, klikken ed. Een hond iets afleren moet met al dan niet harde geluiden.

- temperaturen: na twee weken oud, daarvoor is er een constante van ongeveer 22 graden, sowieso gaat dat in de natuur dmv holen, beschutting en samenkluwen van de honden samen, moeder zorgt daar zelf voor in de natuur, in huis samen met eigenaar, daarna gewoon tussen 15 en 22 graden, te lang in vrieslucht van -3 kan niet, maximaal een half uur of hij moet in een koud/poolland wonen.

- bedelen is idd aangeleerd gedrag, maar! Hij heeft ergens geleerd dat u blij wordt als u hem iets aan biedt. Een paar dagen negeren is genoeg. Dan blij reageren als de hond zich goed gedragen heeft.

- er moet een balans zijn tussen straffen en belonen, niet alleen maar belonen of alleen maar straffen

Sow....hier heeft u misschien wel iets aan!
quote:mirjana schreef op 08 januari 2010 @ 16:38:

- slipkttingen zijn de keuzes die de hond maakt, de hond kiest ervoor zich op te hangen, dat doet zeer en leert het zo af.Wat een onzin. Mijn hond heeft toen hij jonger was een slipketting gehad op aanraden van de trainer, maar hij hing zich nog liever op dan dat ie meeliep. Bovendien is het zeer dieronvriendelijk.
mirjana waarom moet je je hond niet bij zijn nekvel beet pakken?

Als hij iets doet wat echt niet mag, kan ik hem er moeilijk afschoppen.
zusenzo:

bij nekvel, oksels en bij voorpoten oppakken kan (blijvende) schade aan de gewrichten veroorzaken, tijdens alle leeftijden. Het zijn geen katten of fretten! Weghalen doe je vanaf de borst,(van voor, opzij of vanaf onder) schoppen zou ik niet doen nee

:-)

paris_rose:

het is juist onzin om te zeggen dat slipkettingen dieronvriendelijk zijn. Als je het zo bekijkt is iedere halsband onviendelijk! Een hond die zich liever ophangt erkent meestal zijn baas gewoon niet als tophond, sorry! Een slipketting heeft een corrigerende werking, geen mishandelende, kan er zo moe van worden dat mensen dat zo zien! De hond WEET dat die slipketting er is en dat hij dus niet moet trekken, want dat is onaangenaam. Wel moet de ketting ruim zitten bij slapte. Een van mijn eigen honden had een 'diervriendelijke' band, een week later had ze sneeen, schaafplekken, ze hing erin en stikte zichzelf. Als ze uit moest, verstopte ze zich. Dat is met de slipketting echt niet het geval hoor! Ook zijn de slipkettingen van nu heel anders dan toen. Je hebt ze nu ook met een gedeeltelijk zachte kant. Dan is er enkel een slipgedeelte bij de sluiting waar de riem aan vast moet. Niets onvriendelijks aan, een hond heeft duidelijkheid en discipline nodig, leiding. Dat is echt niets nieuws.
Gelukkig ben ik ook geen tophond

Ik ben gewoon zijn baasje en de meeste tijd luistert hij naar me. Soms ook niet, misschien raar, maar goed ik vind dat heel natuurlijk. Uiteraard krijgt hij dan op z'n mieter. Daarin ben ik wel consequent. Maar die slipketting vond ik gewoon niet vriendelijk voor mijn dier, de halti werkt vele malen beter en doet hem ook geen pijn (tenminste als je het ding normaal hanteert).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven