Met de auto met dit weer

20-12-2010 16:37 135 berichten
Alle reacties Link kopieren
A.s. woensdag heb ik een vrij belangrijke afspraak. Dit een uur of 6 rijden, heen en terug. Zit erg te twijfelen om het af te zeggen. Veel mensen zeggen dat het op de snelweg goed te rijden is, maar ik lees toch andere berichten. Wie zit er veel op de weg nu, en heeft er een beetje verstand van? We hebben geen winterbanden.
quote:_Branwen_ schreef op 20 december 2010 @ 17:50:

Maar dan woon je niet in NL, Sunny?

600 km is voor een enkele reis wel erg hoog begroot.

Groningen - Gent is bijv. 363 km voor een enkele reis.

Ik vond het ook al zo lang, maar had zoiets van "misschien dat TO per abuis heen- en terugrit bij elkaar optelt?"

Voor de rest helemaal eens met GW: ALS je al gaat; dag van te voren afreizen en overnachten in omgeving. De afstand is te lang om met het weer van deze dagen doodleuk op de dag zelf te gaan rijden als je een "best wel belangrijke afspraak" wenst te halen. Je moet op een bepaalde tijd ergens zijn en honderden kilometers lang, uren lang het risico dat het weer roet in het eten gooit en je enorme vertraging of erger oploopt.

Ik kan er enorm naast zitten maar gezien de bestemming en hoe je de afspraak omschreven hebt, kan het zijn dat je een afspraak hebt staat in een ziekenhuis o.i.d.? In dat geval; minimaal 1 dag van te voren afreizen in geval van operatie o.i.d. wat beter niet kan wachten. In geval van poli-afspraak o.i.d.; afzeggen! Vaak is het bij de zuiderburen beter mogelijk om af te zeggen en binnen afzienbare tijd weer een afspraak te maken. Bovendien is de afstand plus het weer, niet weten wat je onderweg tegen kan komen (kan enorm omslaan) nu niet bepaald de meest uitnodigende combinatie om er op uit te gaan voor uiteindelijk maar een poli-afspraak.

In dergelijke gevallen hanteer ik zelf zelfs de handregel "liever vroeg afzeggen dan laat". Enerzijds uit puur eigen voordeel (des te eerder kan ik het laten herinplannen en dus eerder terecht) en anderzijds uit een verantwoordelijkheidsgevoel. Mijn plekje kan bij afzeggen 3 dagen van te voren makkelijker alsnog nuttig ingedeeld worden dan wanneer ik een paar uur van te voren af bel. Op zo'n afstand is het goed mogelijk dat de reis voor jou niet verantwoord meer is terwijl het wel goed te doen is voor iemand die op steenworp afstand woont. Des te "belangrijker" de afspraak voor mezelf, des te meer dat vaak ook geldt voor de zorgverlenende instantie. Een poli-afspraak last minute afbellen is al vervelend als het voorspelbaar is zoals nu maar een operatie natuurlijk nog meer, zoiets.

Ik zou dergelijke afstanden, gepland notabene op 1 dag op en neer reizen, en dit weer domweg afzeggen. Zolang als het geen absoluut moeten of "leven of dood" is; volgend jaar komen er nog genoeg dagen waarop ik alsnog een afspraak kan maken. Vervelend soms als het gaat om leuke dingen, mensen die je niet vaak ziet of wat dan ook, absoluut! Alleen mis ik dat liever dan dat ik ergens uren op een snelweg kom vast te zitten à la half Nederland vorig jaar, mezelf ergens de kreukels in parkeer of erger.

En als het al een absolute must is, dan met een enorm ruime tijdsplanning. Dus minimaal een dag van te voren afreizen om zo vervelende klappen op te kunnen vangen qua tijd. Niet gehaast en gestresst achter het stuur zitten en dan ook nog uitkijken voor geglibber. Terugreis idem dito; geen must om dezelfde dag thuis te zijn? Pas terug met daglicht rond middaguur met de meest 'voordelige' temperaturen.
when you wish upon a star...
quote:reizigster2004 schreef op 20 december 2010 @ 17:45:

Lastig he.

Ik zou morgen met mijn moeder een dagje uit gaan, naar de Veluwse Bron (sauna). Is voor ons ongeveer 150 km rijden. We hebben een arrangement, totale kosten ongeveer 250 euro. Ik moet het sowieso betalen, gratis annuleren kennen ze daar niet, tenzij heel lang van te voren. OV is geen optie, want dat komt daar niet (en hier ook nauwelijks trouwens). Ik baal er wel van, durf eigenlijk niet goed te gaan, maar dan gooi ik zomaar een groot bedrag overboord en dat is ook zonde. Plus dat ik nu kan (ivm opvang voor de kinderen) en dat gaat me hierna heel lang niet meer lukken.

Mijn moeder zit het trouwens wel zitten, dus ik denk dat we toch maar gaan, hoewel ik wel aan een ontspanningsmassage toe zal zijn tegen dat we er zijn, vrees ik.Ook niet met dit weer? Dat zou wel heel erg zijn, en slechte reclame.
quote:_Branwen_ schreef op 20 december 2010 @ 17:50:

Maar dan woon je niet in NL, Sunny?

600 km is voor een enkele reis wel erg hoog begroot.

Groningen - Gent is bijv. 363 km voor een enkele reis.600 km is heen en terug.
quote:germanwings schreef op 20 december 2010 @ 18:08:

TO, kun je niet de dag van te voren al die kant op gaan en dan een hotel nemen.Nee, dat zal niet gaan. In noodgeval wel, maar dat is dit nou ook weer niet.
Reizigster, wat een slechte service idd. Ik zou er nog es achteraan bellen, en zeggen dat je erop rekent dat je ivm overmacht vanwege de weersomstandigheden op zijn minst een tegoedbon voor het hele bedrag krijgt!

Zou ik echt zeer klantonvriendelijk vinden als ze dat niet doen.
[quote]Soley schreef op 20 december 2010 @ 17:32:

Soley, leuk motto heb je. Helemaal mee eens!
quote:Nijntje schreef op 20 december 2010 @ 18:26:

Reizigster, wat een slechte service idd. Ik zou er nog es achteraan bellen, en zeggen dat je erop rekent dat je ivm overmacht vanwege de weersomstandigheden op zijn minst een tegoedbon voor het hele bedrag krijgt!

Zou ik echt zeer klantonvriendelijk vinden als ze dat niet doen.Ik zou het ook absurd vinden. Zou er idd zeker achteraan bellen.
Ik rijd elke dag 45 kilometer, België in, en de snelwegen in België zijn echt goed te doen momenteel. Een stuk minder geouwehoer op de weg dan in Nederland, zelfs. Ik rijd momenteel 's ochtends gemiddeld in drie kwartier naar mijn werk, in plaats van een half uurtje. Valt goed mee dus.

Als je zelf een beetje normaal doet, dan komt 't echt wel goed. En als die afspraak belangrijk is; lekker gaan.

Waar in België moet je zijn?
668, the neighbour of the Beast
En hoe laat moet je er zijn, ook niet onbelangrijk.
@Marels in Gent rond een uur of 3 (dacht ik).
Dat moet normaal gesproken echt wel te doen zijn hoor. Ik rijd zelf regio Antwerpen, en da's in de spits nu wel wat drukker dan normaal, maar echt, het valt goed mee.

Moet je in 't UZ zijn daar? Zomaar een wilde gok? Want dat ligt echt ongeveer naast de snelweg, misschien helpt dat ook voor je beslissing.

Van waar moet je komen? Ongeveer?

Kijk, als ik om negen uur in Brussel moet zijn en ik moet vanaf Amsterdam komen, dat zou ik niet doen.

Maar je hoeft niet in de spits te rijden, alleen terug (en terug heb je minder stress met op tijd komen), dus waarom niet?
Ja, idd, dus hoef niet helemaal de stad in.

Terug hoeven we idd niet te racen en onderweg ook nog even eten.
Ik denk dat 't wel te doen is. Als je gewoon op je gemak rijdt. Je vertrekt na de spits, dus daar heb je al geen probleem. Terug zit je wél in de spits, maar Gent - Antwerpen is niet zo erg als rond Brussel. En als je lekker onderweg kunt eten, tja, dan komt 't heus wel goed hoor. Je zult niet netjes om zes uur thuis zijn, maar voor één keertje is dat geen drama toch?
De wegen zijn best berijdbaar als je langzaam rijdt, alleen is het zo stervensdruk dat het stapvoets aanschuiven is op sommige snelwegen en binnensteden. Als het niet echt 'n zaak van leven en dood is zou ik het lekker verzetten. Als het zakelijk is in de week tussen kerst en oudjaar, dan is een groot deel van Nederland vrij en is de kans groot dat je beter door kunt rijden ook al zou 't nog winterweer zijn.
Mwah, stapvoets hoeft echt niet hoor. Ik rijd echt gewoon honderd op de snelweg.

En dat zal voor TO toch ook wel meevallen, als ze pas rond de middag thuis hoeft te vertrekken?
quote:Marels schreef op 20 december 2010 @ 19:33:

Je zult niet netjes om zes uur thuis zijn, maar voor één keertje is dat geen drama toch?Ik hoop het maar
quote:elninjoo schreef op 20 december 2010 @ 19:37:

De wegen zijn best berijdbaar als je langzaam rijdt, alleen is het zo stervensdruk dat het stapvoets aanschuiven is op sommige snelwegen en binnensteden. Als het niet echt 'n zaak van leven en dood is zou ik het lekker verzetten. Als het zakelijk is in de week tussen kerst en oudjaar, dan is een groot deel van Nederland vrij en is de kans groot dat je beter door kunt rijden ook al zou 't nog winterweer zijn.Had gehoopt dat dat nu al zo was, maar valt tegen
quote:Marels schreef op 20 december 2010 @ 19:40:

Mwah, stapvoets hoeft echt niet hoor. Ik rijd echt gewoon honderd op de snelweg.

En dat zal voor TO toch ook wel meevallen, als ze pas rond de middag thuis hoeft te vertrekken?Vriend ziet het helemaal zitten om gewoon te gaan als we op tijd vertrekken.
Ik rij richting Roosendaal en dat staat elke ochtend vast. Soms al vanaf Hoogerheide, anders vanaf BoZ. Vanmiddag stond 't zelfs andersom ook vast. Echt klote!

Rij nu minstens een uur terwijl het normaal 'n klein half uurtje is. Dus als iemand 'n reis van normaal 6 uur moet maken en dat wordt door dit soort ongein verdubbeld, zou ik niet blij van worden.
quote:Sunny1 schreef op 20 december 2010 @ 19:41:

[...]

Had gehoopt dat dat nu al zo was, maar valt tegen

Hier idem!

Ik reed vanmiddag de snelweg op en was al zo blij met mijn besluit er gelijk weer af te moeten de stad in omdat ik nog ff bij Mediamarkt wou shoppen. Heel die snelweg stond vast zover ik kon kijken. Bedacht me dat ik dan maar beter binnendoor naar huis kon rijden, maar dat stond mogelijk nog vaster.
Ja, maar de spits is nog wel even wat anders dan om drie uur 's middags in Gent moeten zijn.

Als Sunny er om tien of elf uur zou moeten zijn had ik het ook echt niet zo aangeraden. Maar ze kan na de spits vertrekken en is voor de spits weer begint op bestemming.

Het kan zijn dat 't drama is op de terugweg, ja, tuurlijk. Maar als een afspraak voor mij belangrijk zou zijn, dan zou het enige wat telde zijn; kan ik er zonder veel ongelukken op tijd zijn?

De terugweg doe ik dan desnoods met 15 kilometer per uur binnendoor, als ik er maar op tijd ben.

En ik heb geen hekel aan autorijden, dat scheelt.
quote:elninjoo schreef op 20 december 2010 @ 19:44:

[...]

Hier idem!

Ik reed vanmiddag de snelweg op en was al zo blij met mijn besluit er gelijk weer af te moeten de stad in omdat ik nog ff bij Mediamarkt wou shoppen. Heel die snelweg stond vast zover ik kon kijken. Bedacht me dat ik dan maar beter binnendoor naar huis kon rijden, maar dat stond mogelijk nog vaster.Ik was dolblij toen ik hoorde dat het vakantie was. Niet dat ik vakantie had, maar lekker rustig op straat en op snelweg. Tegenvallertje dus .
quote:Marels schreef op 20 december 2010 @ 19:46:

Ja, maar de spits is nog wel even wat anders dan om drie uur 's middags in Gent moeten zijn.

Als Sunny er om tien of elf uur zou moeten zijn had ik het ook echt niet zo aangeraden. Maar ze kan na de spits vertrekken en is voor de spits weer begint op bestemming.

Het kan zijn dat 't drama is op de terugweg, ja, tuurlijk. Maar als een afspraak voor mij belangrijk zou zijn, dan zou het enige wat telde zijn; kan ik er zonder veel ongelukken op tijd zijn?

De terugweg doe ik dan desnoods met 15 kilometer per uur binnendoor, als ik er maar op tijd ben.

En ik heb geen hekel aan autorijden, dat scheelt.Ik vind autorijden ook niet zo erg, maar ben wel angstig met dit soort weer of regen, maar gelukkig rij ik niet alleen.
Ik had dat ergens ook wel, maar daarom zeg ik; de snelwegen zijn echt goed begaanbaar. Het gaat misschien iets minder snel dan anders, maar snelweg is echt niet eng.

Op sommige stukken moet je maar even niet inhalen, de linkerbaan is soms nog glad, maar op de rechterbaan kun je áltijd gewoon normaal doorrijden zonder dat het eng is.

En dan rij je dus in het ergste geval 90 omdat je achter een vrachtwagen zit.

Ik wil je niks aanpraten hoor, ik kan alleen maar zeggen wat IK zou doen.

Rijden met dit weer is niet eng, wanneer je zelf normaal doet. 't Is niet ideaal, maar wanneer jij gewoon normaal doet, dan kom je heus veilig in Gent.
Laten we eens praktisch kijken.

Alkmaar; dat wordt dus de A9. Afspraak is om 3 uur, dus dan zul je normaal al redelijk "vroeg" vertrekken, zeg maar gerust vroeg genoeg met dit soort omstandigheden. Op dit soort dagen is dat dus (nog) aanschuiven in de file, waarbij de A9 valt onder de "max 50 km"-maatregel. Dan aansluiten op de A2. Wederom met een realistische kans dat je welkom wordt geheten in de file of anders in de max. 50 km-maatregel. En dan is de A2 lang. Ellendig lang. Ellen-ellendig lang. En mogen er nog wat kilometertjes meer gereden worden.

Noem mij zot, maar dat is vragen om op zijn minst een interessante rit. Wij hebben 'm in het verleden meermaals gemaakt vanuit de kop en daarbij het grote verschil kunnen genieten van A7 i.p.v. A9 en als we daar 1 les van hebben geleerd dan is het wel om met de huidige omstandigheden niet die reis te maken tenzij absoluut noodzakelijk. En dan nog zeker niet op de dag zelf pas afreizen.
when you wish upon a star...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven