Met de auto met dit weer
maandag 20 december 2010 om 16:37
A.s. woensdag heb ik een vrij belangrijke afspraak. Dit een uur of 6 rijden, heen en terug. Zit erg te twijfelen om het af te zeggen. Veel mensen zeggen dat het op de snelweg goed te rijden is, maar ik lees toch andere berichten. Wie zit er veel op de weg nu, en heeft er een beetje verstand van? We hebben geen winterbanden.
dinsdag 21 december 2010 om 12:01
quote:pearle schreef op 20 december 2010 @ 21:50:
[...]
Mag ik hier even op reageren?
Hier in de krant stond een aantal weken geleden een artikel over winterbanden, geschreven door de consumentenbond.
Normale banden (het woord zomerbanden werd nergens gebruikt) met een goed profiel doen niet onder voor de zogenaamde winterbanden.Winterbanden geven mensen een gevoel van veiligheid, dat niet terecht is.
Men is geneigt harder te rijden met de winterbanden omdat men er van uit gaat meer grip te hebben.
Er gebeuren niet meer ongelukken met dan zonder winterbanden.
Geen idee wat voor een artikel jij gelezen hebt, maar ik vind op de site van de CB de volgende tekst:
"Winterbanden hebben veel meer grip in winterse omstandigheden. Niet alleen op sneeuw en ijs, maar u heeft er al wat aan bij lagere temperaturen en op droge wegen. Dus is het voor de eigen en andermans veiligheid een goede zaak om deze zachtere bandensoort te monteren in winterse omstandigheden.
Een simpele remproef bij 50 km/uur laat zien wat het effect van winterbanden is:
Op een droge weg is de remweg voor een gemiddelde auto zo'n 12 meter; op een natte weg 14 tot 15 meter;
Op een besneeuwde weg is de remweg voor een auto met winterbanden 30 meter; dezelfde auto op zomerbanden heeft 60 (!) meter nodig. "
(Artikel met als onderwerp "Winterbanden; zijn ze echt nodig?")
Ik ben het dus niet met je eens op dit punt (heb zelf goede Michellin banden en je merkt echt het verschil). Wel denk ik dat mensen die op winterbanden rijden, sneller geneigd zijn om harder/roekelozer te rijden. Dat ben ik dan wel met je eens.
[...]
Mag ik hier even op reageren?
Hier in de krant stond een aantal weken geleden een artikel over winterbanden, geschreven door de consumentenbond.
Normale banden (het woord zomerbanden werd nergens gebruikt) met een goed profiel doen niet onder voor de zogenaamde winterbanden.Winterbanden geven mensen een gevoel van veiligheid, dat niet terecht is.
Men is geneigt harder te rijden met de winterbanden omdat men er van uit gaat meer grip te hebben.
Er gebeuren niet meer ongelukken met dan zonder winterbanden.
Geen idee wat voor een artikel jij gelezen hebt, maar ik vind op de site van de CB de volgende tekst:
"Winterbanden hebben veel meer grip in winterse omstandigheden. Niet alleen op sneeuw en ijs, maar u heeft er al wat aan bij lagere temperaturen en op droge wegen. Dus is het voor de eigen en andermans veiligheid een goede zaak om deze zachtere bandensoort te monteren in winterse omstandigheden.
Een simpele remproef bij 50 km/uur laat zien wat het effect van winterbanden is:
Op een droge weg is de remweg voor een gemiddelde auto zo'n 12 meter; op een natte weg 14 tot 15 meter;
Op een besneeuwde weg is de remweg voor een auto met winterbanden 30 meter; dezelfde auto op zomerbanden heeft 60 (!) meter nodig. "
(Artikel met als onderwerp "Winterbanden; zijn ze echt nodig?")
Ik ben het dus niet met je eens op dit punt (heb zelf goede Michellin banden en je merkt echt het verschil). Wel denk ik dat mensen die op winterbanden rijden, sneller geneigd zijn om harder/roekelozer te rijden. Dat ben ik dan wel met je eens.
dinsdag 21 december 2010 om 12:44
Ik schreef hier gisteren dat ik vandaag zo'n beetje verplicht naar De Veluwse Bron moest, omdat ze daar niet aan annuleren doen. Maar gelukkig mocht ik kosteloos verplaatsen. Dat wou ik toch even zeggen. Ben er erg blij mee, dat we over een tijdje in een hopelijk sneeuwvrije periode alsnog van ons dagje kunnen gaan genieten en nu veilig thuis kunnen blijven. Nou ja, op kantoor, ben gaan lopen vanochtend, uurtje lopen door de sneeuw, heerlijk.
..
woensdag 22 december 2010 om 11:01
Ik zou vandaag ook nog een dagje gaan werken in de kerstvakantie, maar i.v.m. voorspelde sneeuw toch maar afgebeld. Ik woon in het noorden des lands en ijzel wordt vooral in het zuidoosten verwacht, maar ik vind sneeuw ook zo vervelend. Als het niet hoeft, ga ik dan de weg niet op. Vooral als je al een beetje onzeker bent met rijden bij gladheid, denk ik dat je dat (als het enigszins kan) beter kunt vermijden. Al is het alleen al voor je eigen gemoedsrust.
donderdag 23 december 2010 om 08:16
We zijn gegaan en het viel ons alles mee!
Wegen waren gisteren zeer goed te doen op onze route. Alleen voor Breda een stuk 50 moeten rijden, en er stond daar een file van 4 km ivm reparatie aan de weg. We kwamen 2 uur te vroeg aan, dus zijn de stad in gegaan. Geen sneeuw te bekennen daar trouwens.
Terugweg uur vertraging door spits bij Antwerpen, maar daarna ook doorkarren!. Ben blij dat we het gedaan hebben.
Bedankt allemaal!
Wegen waren gisteren zeer goed te doen op onze route. Alleen voor Breda een stuk 50 moeten rijden, en er stond daar een file van 4 km ivm reparatie aan de weg. We kwamen 2 uur te vroeg aan, dus zijn de stad in gegaan. Geen sneeuw te bekennen daar trouwens.
Terugweg uur vertraging door spits bij Antwerpen, maar daarna ook doorkarren!. Ben blij dat we het gedaan hebben.
Bedankt allemaal!
vrijdag 24 december 2010 om 13:19
ik heb net nog gelachen met een peogootje 206 dat met zijn zomerbandjes in de sneeuw absoluut niet kon parkeren. Ik heb geen rijbewijs, maar durf niet te fietsen. Misschien toch maar eens tie rips halen om winterbanden te maken, haha. Nee, lang leven mijn Dr. Martens, die doen het goed met dit weer.