Meubelopknap vraagje: Zelf tafelblad vergrijzen

25-02-2010 13:04 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,

Ik heb een heel leuk eikenhouten bijzet tafeltje gekocht voor de logeer kamer. Het tafeltje heb ik geschuurd en de onderkant mat wit geschilderd. Ik wil graag het blad een chicqe vergrijsde uitstraling geven. Een probleem: Hoe kan ik dit zo mooi mogelijk doen? Ik wil geen ''geverft'' grijs blad maar zo mat en natuurlijk mogelijk wat wel goede dekking geeft. Alle tips zijn welkom en alvast hartelijk bedankt!

Groetjes Tessa
Ik heb net bij de kwantum magneetverf in de aanbieding gekocht, en deze op de deur van dochter geverfd, dit is een prachtige matgrijze look. En je metale vaasjes vallen ook niet zomaar om.
Haha bedankt voor je snelle reactie! Ik zal eens kijken Goede tip! Meer tips zijn altijd welkom!

Groetjes!
Als je de houtstructuur nog wil zien heb je ook lak in bijv. 'Vergrijsd Noten'. Is voor hout en hoe meer lagen je verft hoe donkerder (grijzer) het wordt.
Wil je een transparante look? Zegmaar alsof het eiken buiten heeft gestaan, of meer zo'n 'frans antiek, de randen zijn afgesleten look'

In het eerste geval: greywash, van uw lokale bouwmarkt (eventueel na-aaien met een schuurpapiertje voor het matte lookje) in het andere geval matte lak in de gewenste kleur en na goed uitharden de randjes kaalschuren tottie het gewenste slijtpatroontje heeft.
Wil je geen glans en wil je het hout blijven zien, dan zou je ook grijze meubelolie kunnen gebruiken.

Ik heb hier witte olie op een (onbehandelde) eikenhouten tafel gedaan en het resultaat is heel mooi: mat met een witte zweem. Olie beschermt tegelijkertijd je hout, geen last van waterkringen, vuil veeg je er zo af.
En zo is het toevallig ook nog eens een keer
Ammoniak zorgt ook bij eiken igg voor een grijze laag.

Dus maak hem eens schoon met ammoniak
Beitsen kan ook, grijze beits. Maar ik weet niet of je nou de nerven wilt zien of juist niet..
quote:zusenzo schreef op 25 februari 2010 @ 13:47:

Ammoniak zorgt ook bij eiken igg voor een grijze laag.

Dus maak hem eens schoon met ammoniakDit is dé tip voor je. Zo hebben wij een kast geheel grijs gekregen. Prachtig resultaat!
Bedankt voor jullie tips! Ik ga ermee aan de slag.

Groetjes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven