Miauw vragen

09-10-2013 01:01 23 berichten
Wij hebben 2 katten. Mannetje en een vrouwtje.

Nu hebben ze alletwee hun eigenaardigheden met miauwen en ik hoop dat iemand mij duidelijkheid kan geven :-)

Als wij maar bed gaan en in bed gaan liggen horen we het vrouwtje continu zachtjes miauwen. Ze loopt dan beneden door de kamer en je hoort haar pruttelen en zachtjes miauwen. Als we haar roepen Reageert ze hier niet op. Wij hadden het idee alsof ze ons dan kwijt is. Na ongeveer 10 minuten is ze klaar en komt ze ook naar boven. Daar is ze stil en gaat ze liggen en slapen. Wat vreet ze uit beneden. Waarom miauwt ze zo? Het is heen hard miauwt, maat allerlei geluidjes maken.

Nu het mannetje. Hij heeft er de laatste tijd een handje van om snachts knetterhard te gaan miauwen. Ook achter elkaar door. Als wij niet reageren klautert hij op bed om naast mijn oor te gaan miauwen. Het duurt soms wel een uur voordat hij stopt. Ze hebben alles, eten, drinken, schone kattenbak. Wat kan de reden zijn dat hij miauwt? Het rare is dat het soms weken goed gaat en dan ineens weer een paar nachten miauwen.

Ik heb er verder geen last van, maar verbaas mij hier wel over.

Iemand met kattenkennis die mij kan uitleggen hoe het kattenbrein werkt?
Alle reacties Link kopieren
Oh, ik volg! Op dit moment is mevrouw Puck klagelijk aan het miauwen. Eten heeft ze gehad, bak is schoon, vers water en ze wil niet geaaid worden maar loopt gewoon miauw mieeeeeeeeuwerrrr rond.
Krols??
http://www.petsplace.nl/advies/a/katten-miauwen-nacht
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
http://www.praktijkvoorkattengedrag.nl/miauwen.htm
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Als ik in bed lig en hoor er eentje beneden miauwen dan ga ik ook miauwen op dezelfde toon. En dan hoor je ineens getrappel op de trap en komt ze bij me op bed liggen.

Ik word er altijd blij van.

Het zijn dan van die vragende miauws, miauw? miauw? miauw?

En is het wanneer ik wat langer in bed ben blijven liggen dan is het vaak omdat het etensbakje bijna leeg is.
Het negeren van het mannetje snachts doen we al, maar ik ben bang niet consequent genoeg.

Toch hebben we 3 krabpalen, speeltjes, maar toch dat gemiauw. Overdag gaat hij de tuin in en jaagt daar op alles wat los en vast zit. Maar misschien dat hij die dag dan net sloom is en dus snachts actie wil.
Als het voer bijna op is dan gaan ze op mijn gezicht zitten of ze petsen mij in mijn gezicht.

Het mannetje weet precies hoe hij neer moet ploffen tegen mijn gezicht als ik slaap
Christiane: bij mijn kat zijn het geen vragende geluiden. Ik denk dat zij dan geluiden hoort die ze overdag niet hoort. Ze klinkt alsof ze aan het verkennen is. We wonen hier nu bijna 2 jaar en ze doet dit vanaf dag 1. Elke avond
Ja dan zou ik ook denken verkenningstocht, al zou je na 2 jaar de boel toch wel al helemaal verkend hebben.

En die andere van jou wil aandacht.

Maar kan het helemaal mis hebben hoor.

Zolang je je er maar niet aan gaat storen.

Ik vind het zelf altijd wel leuk, dat gemiauw.

Zometeen ga ik naar bed en ga dan ook weer miauwen met mijn miauwroep dat ze bij me moeten komen. Alleen soms ben ik wel erg lang aan het miauwen dat ik hoop dat de buren het niet horen...
Christiane: hahaha, straks word je aangezien voor het gekke kattenvrouwtje.

Ik denk ook dat de mijne aandacht wil. En vaak geef ik het hem ook. Ik reageer er iig op. Moet ik mee stoppen.

Ja je zou denken dat ze alles kentZ toch blijft ze doorgaan.

Ik vind mijn katten heel lief, maar soms onbegrijpelijk
quote:Miekkie schreef op 09 oktober 2013 @ 01:29:

Als het voer bijna op is dan gaan ze op mijn gezicht zitten of ze petsen mij in mijn gezicht.

Het mannetje weet precies hoe hij neer moet ploffen tegen mijn gezicht als ik slaapSchattig
Ik zou me er niet druk om maken TO. Dat artikel klopt wel een beetje, maar in de meeste gevallen als een kat miauwt is er echt niks aan de hand hoor (ik vind het zelfs een beetje overdreven dat ze dat daar zeggen...)

Miauwen is nou eenmaal een communicatiemiddel van de kat naar de mens toe (naar mekaar gebruiken ze andere middelen).

De ene kat is communicatiever/kletst meer dan de andere.

Hier thuis een siamees kruising kat, die lult niet de hele dag maar heeft buien dat die 5 minuten loopt te brullen . Dan is er echt niks aan de hand hoor... (nu zijn siamesen ook wel echte kletskousen hoor..)

Een van mijn andere katten is wel een echte kletskous, zij miauwt vooral om aandacht en eten. (nou ja dat is de grootste rede dat katten mauwen...)

Dat snachts mauwen zal daar ook mee te maken hebben, jij bent naar boven en dat vind ze niet gezellig.

Wat je kan doen is de slaapkamerdeur open zetten. (dekentje op bed of mandje in slaapkamer zetten als je geen beesten op bed wil)

Maak je verder niet druk, het is volkomen normaal en er is echt niks aan de hand. (en ja, katten zijn onmogelijke beesten , onthoud dat...)

Oww trouwens: dat ze niet reageert als jullie haar roepen dat is normaal, katten reageren NIET op commando's. (het zijn nou eenmaal geen honden...) Het zou pas vreemd zijn als ze dat wel zou doen hihi. (mijn siamees doet het soms wel, maar alleen als hij zin heeft. katten doen alleen maar waar ze zin in hebben. dat heeft te maken met dat ze vanuit de natuur solitaire beesten zijn die niet in een groep leven en dus geen leider gewend zijn.)

Ik bedoel dit niet vervelend, maar ik zou je eigenlijk willen adviseren om eens wat te gaan lezen over katten aangezien ik niet het idee heb dat je er veel ervaring mee hebt. Katten zijn geen moeilijke beesten hoor, maar ik weet uit ervaring dat je er meer van geniet als je een beetje snapt hoe ze in mekaar zitten... (katten zijn best wel typische beesten namelijk , daarom ben ik er ook zo gek op hihihi)
1x is wel genoeg.
Bij ons miauwen er elke ochtend een paar omdat zij niet daar zijn waar wij zijn.

Als ik de badkamer op ga en, heel stout, de deur dichtdoe...

Als ik nog in bed lig en, heel stout, nog een kwartiertje wil dutten...

Als man op de wc is en, heel stout (hm), de deur dicht maakt...

Als dochter naar bed is en Poes ligt daar niet....

Als wij in bed liggen en Poes zit buiten op de vensterbank... (en nee, dat is niet omdat ze naar binnen wil, want dan miauwen ze allemaal bij de voordeur )

Dus het kan best zijn, vrij vertaald naar het kats van die van ons, dat jullie naar boven zijn en dat zij eigenlijk beneden wil blijven maar dan wel graag sámen.
De poes snapt het toch misschien niet helemaal. Misschien is het te snel gegaan? Wij zeggen altijd kom we gaan naar bed. En dan vliegt poezenbeest naar boven. Soms is ze mij ook kwijt en gaat ze aan alle deuren krabbel en staat ze ook te mauwen. Meestal zijn het de foute deuren :-D . Maar er is niets mis hoor, is gewoon haar ritueel.

En 's nachts als ze vind dat we wel lang geboeg hebben geslapen mauwt poezenbeestje ook.

En gaat dan ook vervelen. Ik denk dat je kat ook gewoon aandacht wil. Dus probeer het te negeren.

Wissel je de speelgoedjes ook af?
Juist Exces.

Katten zijn echte gezelligheidsbeesten die het liefst zijn waar 'de baas' (nou ja het personeel) is.

Wij hebben lang gerommeld met het snachts 'katten in slaapkamer' gedoe. (het is wel gezellig maar soms ook beetje irri. echter deur dicht is 2 weken gekrap en gegil aan de deur... ook niet leuk)

Op een gegeven moment hebben we de knoop doorgehakt en hier een paar mandjes neergezet.

Het is trouwens voor een kat ook helemaal niet goed als je ruimtes af gaat sluiten. Katten zijn nou eenmaal terratoriumdieren, de slaapkamer hoort daar nou eenmaal bij.

Zeker als ze overdag wel daarin kunnen en snachts ineens niet. Dan snapt zo'n beest echt niet dat jij rust wil en dat ie ff op moet rotten . Bij katten moet je heel erg consequent zijn. Als hij iets niet mag dan moet je dat constant doen en niet af en toe.
Het is een heel bekend gedrag. Ik heb 2 bengalen, een selkirk rex en een ragdoll. Die bengalen zijn heel vocaal. Die hebben de neiging om heel hard te brullen als ze ons kwijt zijn, of als de kinderen naar school zijn gegaan. Maar soms ook na het eten.

Het grappige is dat die selkirk rex nauwelijks een miauw heeft, maar dat gedrag soms wil kopiëren. Dat is geen gehoor.

Een van de reageerders gaf aan dat je terug moet communiceren ("kom, we gaan naar boven"). Dat helpt bij ons ook. Ze houden van vaste rituelen. Wij geven ze voordat we naar boven gaan altijd een klein hapje. Ze weten dat als ze dat op hebben, ze ons boven kunnen vinden.

Als ze 's nachts miauwen kan dat komen omdat veel katten overdag slapen en 's nachts 'op jacht gaan'. Voor hen is het schemerdonker bij uitstek de tijd om te gaan 'spoken'. Ze zijn dan extra speels en willen aandacht. Dat is ook de reden dat wij ze voor het slapen gaannog eenklein hapje geven. Ze gaan zich dan uitgebreid wassen en een tukkie doen.

Onze poezen mogen ook in de slaapkamer (ze mogen eigenlijk overal komen, behalve in de kledingkast). Daar hebben we een paar mandjes, speeltjes en krabmatjes.

Kortom: ik denk niet dat het vreemd gedrag is van je katten, maar juist heel herkenbaar. Laat wel merken als ze iets doen wat niet mag. Iemand zei dat haar kat haar sloeg als hij wilde eten; dat mogen die van mij 1 keer doen en dan krijgen ze een flink standje (je weet dat je een kat met een tik kunt straffen?).
The older I get, the faster I was
Oei, met een tik moet je oppassen.

Deze manier van straffen moet je enkel en alleen doen als de kat

zelf agressief gedrag vertoont dmv. krabben, bijten enz.

En dan nog moet je wel uit zoeken of die kat dat niet uit angst doet

ipv puur agressie. (je kan zien aan de lichaamstaal of een kat bang is. Even googlen katten lichaamstaal enz, ik heb ff geen zin om het uit te leggen , sorry...

Ik zou er dus heel erg mee oppassen....

Verder denk ik niet het het geen vreemd gedrag is, ik weet het zelfs zeker...
Toen wij onze poes net hadden, heeft ze 6 weken lang achter elkaar ons hele nachten wakker gehouden. Overdag ging ze lekker liggen slapen zodra wij de deur uit waren.

Ons is door het asiel aangeraden om haar in een kleinere ruimte te doen, zodat ze makkelijker kon wennen. Uiteindelijk is het toen langzaam aan steeds beter gegaan. We hebben haar toen s'nachts in de gang bij de voordeur gezet.

Ze miauwt nu alleen nog maar als ze naar binnen of buiten wil (we hebben geen kattenluik) als haar eten op is en als ze op mijn schoot wil zitten maar ik zit er niet goed voor.

Ook miauwt ze altijd 1 keer als ik haar naam roep.

Als ik haar naar binnen wil roepen, dan blijft ze zitten en hoor ik niks, of ze miauwt de hele tijd dat ze onderweg is naar huis tot dat ze binnen zit.

Katten zijn eigenaardige wezens, soms vraag ik me ook af wat er in dat koppie van haar om gaat en vind ik het jammer dat ze niet even echt kan praten zodat ik haar wat beter begrijp.
Enn is heel goed in woef- en miauwvragen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Wij hebben een kater die graag keihard miauwt. Het liefst zo hard, dat de hele portiek denkt dat hij vermoord wordt. Hij doet het puur voor de aandacht, want als ik hem boos toespreek dan gaat dat koppie omhoog, staart omhoog en dan maakt hij van die maffe proetel-geluidjes. Daarna ga ik weer terug naar bed en ja hoor, daar gaan we weer: krijsen zo hardtie kan.

Het maffe is dat hij dat alleen doet als het weer omslaat (van droog weer naar nat, winderig weer en andersom) of als de gordijnen niet helemaal goed dichtzitten en er daardoor een streepje licht op de muur zit.

Soms krijst hij ook overdag, maar dan is een paar keer 'Hee' roepen genoeg. Het geeft ook wel eens leuke situaties. Mijn man had eens een vervelende 'reclame''-telefoontje en de kat was weer aan het krijsen. De vrouw aan de andere kant vroeg mijn man of hij zijn kind niet even stil kon houden en hij antwoordde:'Da's de kat, die ben ik aan het villen.' Ze hing acuut op!
quote:Miekkie schreef op 09 oktober 2013 @ 01:29:

Het mannetje weet precies hoe hij neer moet ploffen tegen mijn gezicht als ik slaapHa! Hier nog zo eentje! Echt precies in mn bakkes en gewoon geen adem meer krijgen dan he. Stom beest.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven