Mijn hond gaat niet 'af'

27-04-2010 11:31 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Niet echt een topic van levensbelang ofzo , maar mijn hond gaat dus niet 'af'. Ze kan eigenlijk alle commando's heel goed, gaat goed op cursus, gaat goed met loslopen etc, maar af krijg ik niet voor elkaar. Alleen met een snoepje voor haar neus zeg maar. Ik oefen dit al sinds pup af aan, ben al een jaar bezig, maar ze doet/snapt het niet. Krijg het idee dat ik het commando misschien verpest heb ofzo. Wie weet raad ?
quote:Miimi schreef op 27 april 2010 @ 22:55:

Ik heb niet echt een oplossing voor het probleem.

Zelf gebruik ik commando "lig", maar bij andere mensen reageert hij ook op "af", dat heeft hij blijkbaar onthouden van de puppy cursus.

Overigens is een handgebaar zoals eerder genoemd net zo effectief.

Maar ik denk dat het koppigheid is. Mijn hond wil soms niet zitten!! En het commando kent hij heus wel, want als ik iets eet wat hij lekker vindt doet hij bijna alle commando's foutloos achter elkaar!

Mwah, dat denk ik niet. Je hebt gewoon ergens een fout gemaakt met interval belonen of ergens anders in het leerproces. Als je bijv. goed interval beloont, weet een hond niet wanneer wel iets te krijgen en wanneer niet en zal het commando blijven uitvoeren. Hij heeft waarschijnlijk ergens iets opgepikt (subtiele lichaamstaal, afwezigheid van geur van beloning o.i.d.) waardoor hij weet dat er niks fijns voor hem aan vast zit als hij het commando uitvoert.

Of de zit wordt ineens gevraagd in een heel andere context die nog niet geoefend is waardoor het moeilijker is (normaal altijd thuis zonder prikkels en nu op straat met mensen en honden erbij).
Je zou haast denken dat het om een teckel gaat. Wij hebben zo'n lange eigenwijze worst op 4pootjes waar ik ondanks zijn stronteigenwijze karakter (of misschien wel juist daarom) helmaal gek van ben.

Hij is nu bijna 9 en eerlijk gezegd hebben we het beessie echt niks nada kunnen aanleren. Hij kent het woord koekie, de buren hebben jaren lang gedacht dat hij zo heette )

Tegenwoordig is dat de manier om hem binnen te krijgen, ik roep dan dus koekie en dan komt ie netjes binnenkakken. Helaas slaat hij nu dus de stap naar buitengaan over, hij gaat voor de deur zitten wachten op zijn koekie, dus duw ik hem naar buiten, gaat ie me daar een potje intelligent aankijken zo van nu moet ik toch weer naar binnen dus kom maar op met het koekie, ik ga alleen maar naar buiten voor het koekie! Maf beest.
Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken en dan klopt alles. (Herman Finkers)
quote:gelukkigmeisje schreef op 27 april 2010 @ 12:05:

met onze hond die niet af wilde (vooral buiten was het een drama) heb ik hem bij af tussen mijn benen 'geforceerd' zodat ie wel af moest...of legde ik hem op de grond (door rug zachtjes naar beneden te duwen) Nu heeft hij er geen problemen meer mee..en mijn hond was bijna 12jaar toen ik hem kreeg...dus er is nog hoop Zo heb ik dit mijn hond ook geleerd (maar dan gewoon op z´n rug leggen, t´is maar een klein hondje). Nu, als ik zeg ´af´, gaat hij ook helemaal ondersteboven liggen in plaats van zo´n nonchalante lig-houding die normale honden hebben
@Annekeg, de rest doet ze wel hoor. Ik kan alles aanleren behalve af. Denk inderdaad dat ik, wat Equus al schrijft, ergens een fout heb gemaakt bij het af oefenen/aanleren.

@Zus, ik ga jouw tip ook opvolgen.
Je zegt dat ze wel blijft liggen.....dan is ze toch af?

Dus ze gaat wel af, staat alleen meteen weer op, is dat het?
quote:Christa81 schreef op 28 april 2010 @ 12:17:

Je zegt dat ze wel blijft liggen.....dan is ze toch af?

Dus ze gaat wel af, staat alleen meteen weer op, is dat het?Ze gaat alleen af met snoep. Ik moet dus echt een snoepje voor haar neus houden, of net doen alsof ik een snoepje in mijn hand heb. De rest doet ze wel gewoon zonder snoep. Thuis hoeft ze van mij nooit af, maar het zijn oefeningen die we op cursus doen, en deze gaat dus niet.
thuis ook oefenen, 1 x per week op cursus is vaak niet genoeg voor sommige oefeningen.

volgens mij kan de hond de oefening dus wel. Het snoepje hou je in je hand, met die hand doe je verder niets, geen gebaar nodig?

Als je verder geen andere signalen geeft (let ook op lichaamstaal van jezelf), kan je hond de oefening waarschijnlijk wel. Ik zou dan het negeren eens proberen.
Ik oefen bijna iedere dag! En al bijna een jaar lang, dat is het rare.

Ik hou het snoepje in mijn hand en gaat naar beneden. Soms doe ik alsof ik snoep in mijn hand heb en ga dan ook naar beneden. Ik buig wel naar voren met mijn lichaam.
Dan heeft je hondje waarschijnlijk wel je lichamelijke commando begrepen, maar het woordje 'af' nog niet.

Je kan je beweging gaan afbouwen, nog wel je hand bewegen, zelf niet meer naar voren buigen, daarna de handbeweging steeds kleiner maken.

Hoe geef je het commando 'af'? Hoge stem, lage stem, hard, zacht?

Een af-commando mag best zwaar zijn. Als je voor je gevoel boos af brult, is een hond vaak al zo onder de indruk, dat hij meteen gaat liggen, uit onderdanigheid zeg maar.

dan wel meteen uitbundig belonen natuurlijk.
@Christa, harde beetje hoge stem volgens mij. Ik ga met de tips aan de slag. Ze moet het makkelijk kunnen. Zal ook nog eens op cursus vragen volgende week. Misschien ziet de trainster ook een bepaalde 'verkeerde' houding van mij.
Mag met zware, lage stem. Een beetje alsof je boos bent, je moet indruk maken. En inderdaad, je trainster zou hier ook wat kunnen zien.

Of iig dingen moeten verzinnen die je zou kunnen proberen...

Succes!
quote:Christa81 schreef op 29 april 2010 @ 09:56:

Dan heeft je hondje waarschijnlijk wel je lichamelijke commando begrepen, maar het woordje 'af' nog niet.

Je kan je beweging gaan afbouwen, nog wel je hand bewegen, zelf niet meer naar voren buigen, daarna de handbeweging steeds kleiner maken.

Hoe geef je het commando 'af'? Hoge stem, lage stem, hard, zacht?

Een af-commando mag best zwaar zijn. Als je voor je gevoel boos af brult, is een hond vaak al zo onder de indruk, dat hij meteen gaat liggen, uit onderdanigheid zeg maar.

dan wel meteen uitbundig belonen natuurlijk.

Gewoon duidelijk en normaal "af" zeggen, je hoeft geen zware stem te gebruiken of doen alsof je boos bent om je hond onder indruk te krijgen zodat ie af gaat. Er zit gewoon ergens in de techniek iets verkeerd. Als je dat goed hebt, hoef je al die trucjes niet te gebruiken.

Als je al een jaar(!) iedere dag oefent zou ik inderdaad eens naar een instructeur o.i.d. gaan die je ziet trainen en kan zien in welk stuk het misgaat. Zelf is dat toch erg moeilijk.

Ik kan zo ook niet zeggen of je ergens een foutje maakt met het gebruiken van de beloning of dat het woord niet goed geassocieerd word met de handeling bijvoorbeeld of dat het iets anders is.
Een zware stem gebruiken is ook gewoon techniek hoor.
quote:Christa81 schreef op 30 april 2010 @ 12:41:

Een zware stem gebruiken is ook gewoon techniek hoor.

Meen je dat? Ik bedoel de echte techniek (de shaping, timing, leerprocessen, op- en afbouwen e.d.) zonder gebruik te maken van dat je "indruk" moet maken of boos hoeft te worden op een dier.

In feite kun je dan alles wel techniek noemen (ipv tactiek of strategie wat zoiets dan meer is)
Onze honden snappen het woord af ook niet zo goed

Het gaat op het moment wel goed met de handbeweging, zelfs zonder snoepje. In het begin snapte ze er zonder snoepje dus niets van, maar ik betwijfel of ze het ooit gaan snappen met alleen het woord.

Ik weet niet hoe het komt andere woorden snappen ze wel als: zit, poot, voet, twist e.d
@Avianflu, idd andere woorden snapt ze wel.

Ik ga het navragen op de cursus. Ga het voordoen en ben benieuwd wat de trainster zegt.
Voordat je de beloning geeft in de vorm van een snoepje ga je eerst met je Stem heel blij *goedzo* zeggen en dan pas het snoepje geven. Zo leert hond dat *goedzo* met een blije stem ook een beloning is. Anders ga je idd krijgen dat hond alleen maar een commando doet voor een voertje/snoepje

Mijn hond toen hij pup was wilde ook niet af , daar zo hard mee getraind. (aangeleerd idd met stukje worst door hem eerst te laten zitten en dan met snoepje voor zijn neus hand recht naar beneden tussen zijn voorpoten door naar achteren te bewegen en hond ging af. Kreeg hij *goedzo* & voertje en pas wanneer ik weer rechtop stond kreeg hij weer *goedzo* en het 2e voertje)

Omdat hij anders wanneer ik wilde rechtop staan gelijk in de benen ging ipv af te blijven liggen.

Veel jonge honden gaan wel netjes af , maar komen zodra je rechtop gaat staan direct in de benen.

Die handbewegingen gaan vanzelf uiteindelijk , hond zal daar op gaan letten uiteindelijk. Nu kan ik op afstand mijn vinger naar boven of beneden doen en hond gaat dan zitten of af.

Wanneer ik bv de tandarts bel en zeg: Ik wil een afspraak maken gaat mijn hond al af .. Ook niet altijd even handig wel erg schattig.
quote:Christa81 schreef op 30 april 2010 @ 12:41:

Een zware stem gebruiken is ook gewoon techniek hoor.Ik doe eigenlijk alles met een blije vrolijke stem , heb eigenlijk ook nooit reden om boos te zijn op mijn hondje. En met een zware stem AF zeggen/schreeuwen wordt hij idd heel onderdanig van. Maar ik wil een hond die uit blijheid af gaat en niet uit angst of onderdanigheid.
Ik heb niet het alles gelezen.

Maar mijn eerste ingeving zegt mij. Dat jouw lichaamshouding iets anders uitstraald dan af en dat dat de hond weerhoudt om te gaan liggen, want met een snoepje lukt het wel.

Probeer het eens met een ander woord. b.v. Down. En oefen met de hond naast je aan de voet. Zeg het geen drie keer. 1 keeer en dan de hond rustig helpen om te gaan liggen of met beloning . anders wordt het een erg lang comando Gebruik ook je bovenlichaam door iets meer naar de hond te buigen. Je laat hem daardoor vanzelf al naarbeneden buigen. Als je begrijpt wat ik bedoel. Ook je stem lager en b.v. de rechterhand als gebaar er bij. als je dan verder bent kan de hond down alleen met een gebaar of van afstand.
quote:mariesophie schreef op 28 april 2010 @ 12:20:

[...]

Ze gaat alleen af met snoep. Ik moet dus echt een snoepje voor haar neus houden, of net doen alsof ik een snoepje in mijn hand heb. De rest doet ze wel gewoon zonder snoep. Thuis hoeft ze van mij nooit af, maar het zijn oefeningen die we op cursus doen, en deze gaat dus niet.

Thuis gaat ze toch ook af?

Af op haar plaats ed, gewoon daar mee gaan oefenen.
wat ik mij wel afvraag is de cursus die je doet met je hond. Doe je dit al sinds puppytijd ?

Wanneer een pup bij ons geen *af* kent met /zonder voertje dan gaan we daar heel hard mee aan de slag en laten we zeker iemand niet aanmodderen tot hond bijna 1jaar oud is.
quote:Zespri79 schreef op 30 april 2010 @ 18:35:

Voordat je de beloning geeft in de vorm van een snoepje ga je eerst met je Stem heel blij *goedzo* zeggen en dan pas het snoepje geven. Zo leert hond dat *goedzo* met een blije stem ook een beloning is. Anders ga je idd krijgen dat hond alleen maar een commando doet voor een voertje/snoepje

Doe ik, samen met de clicker.
quote:balloon69 schreef op 30 april 2010 @ 18:53:

Ik heb niet het alles gelezen.

Maar mijn eerste ingeving zegt mij. Dat jouw lichaamshouding iets anders uitstraald dan af en dat dat de hond weerhoudt om te gaan liggen, want met een snoepje lukt het wel.

Probeer het eens met een ander woord. b.v. Down. En oefen met de hond naast je aan de voet. Zeg het geen drie keer. 1 keeer en dan de hond rustig helpen om te gaan liggen of met beloning . anders wordt het een erg lang comando Gebruik ook je bovenlichaam door iets meer naar de hond te buigen. Je laat hem daardoor vanzelf al naarbeneden buigen. Als je begrijpt wat ik bedoel. Ook je stem lager en b.v. de rechterhand als gebaar er bij. als je dan verder bent kan de hond down alleen met een gebaar of van afstand.Ik denk dat het ook met mijn lichaamshouding te maken heeft. Ga het ook zeker navragen van de week op cursus. Zal haar ook aan de voet leggen, doe het nu als ze recht voor me zit.
quote:zusenzo schreef op 30 april 2010 @ 18:55:

[...]

Thuis gaat ze toch ook af?

Af op haar plaats ed, gewoon daar mee gaan oefenen.Niet op commando zeg maar. Dus nu gebruik ik idd het woord 'af' als ze zomaar uit zichzelf gaat liggen.
quote:Zespri79 schreef op 30 april 2010 @ 19:22:

wat ik mij wel afvraag is de cursus die je doet met je hond. Doe je dit al sinds puppytijd ?

Wanneer een pup bij ons geen *af* kent met /zonder voertje dan gaan we daar heel hard mee aan de slag en laten we zeker iemand niet aanmodderen tot hond bijna 1jaar oud is.Ik heb basiscursus + examen gedaan (en gehaald ) en vervolg I gedaan. Het rare is dus dat ze nooit een topper was met af gaan, maar vorig jaar ging het nog wel. Maar nu met vervolg II is het een ramp. Het was dus nooit echt een probleem tot deze cursus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven