Mijn kat is aan het bevallen

29-07-2021 17:15 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn kat is aan het bevallen! Wauw! Heel bijzonder. De dierenarts dacht bij de echo aan 4 tot 6 kittens. Er zijn er nu 3. De laatste is anderhalf uur geleden ter wereld gekomen. Moederpoes ligt rustig, de kittens drinken en af en toe likt de ze kittens en zichzelf.
Ik weet dat er even tussen kan zitten maar vraag me af of dit het niet gewoon is? Hoe ver kan de dierenarts ernaast zitten? Komt dat vaak voor?
Alle reacties Link kopieren
Laat de dierenarts even komen en voelen.
Alle reacties Link kopieren
Druppeltjeswater schreef:
29-07-2021 17:15
[...]
Volgens mij gebeurt dat vaker hoor, dat er langere tijd tussenzit. Ik zou het even goed in de gaten houden. Maar wat superleuk, TO!
moderatorviva wijzigde dit bericht op 29-07-2021 18:53
Reden: OP verwijderd, het quoten van de OP is niet toegestaan.
48.40% gewijzigd
Nothing happens for a reason
Wat leuk!
Alle reacties Link kopieren
De dierenarts ff gebeld. Zo lang moederpoes rustig is nog geen zorg. Het kan idd nog even duren.
Spannend hoor!
Alle reacties Link kopieren
Het kan inderdaad heel lang duren.. Maar ze komen er vanzelf uit. En de kat redt zichzelf meestal wel. :lol:
Alle reacties Link kopieren
Druppeltjeswater schreef:
29-07-2021 17:31
De dierenarts ff gebeld. Zo lang moederpoes rustig is nog geen zorg. Het kan idd nog even duren.
Spannend hoor!
Oh fijn! Lijkt me zo bijzonder om dat mee te maken.... hou je ons op de hoogte TO? En we willen foto's zien natuurlijk :proud:
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
:flirting: :flirting: zo leuk!
Wij hebben vroeger een nestje gehad. ‘S nachts/‘s morgens vroeg beviel moederpoes van 2 kittens, toen ik uit school kwam ‘s middags waren er 4.. kan dus best een tijd tussen zitten!
Alle reacties Link kopieren
Poezen nemen dikwijls halverwege de bevalling een pauze. De baarmoeder van poezen heeft twee hoorns, die een poes een voor een leegmaakt. Als er één hoorn leeg is, stopt de bevalling soms even. Dat kan gerust enkele uren zijn.
Als poes rustig is, is er meestal geen probleem. Als ze vruchteloos blijft persen of erg onrustig is, moet je de dierenarts terug raadplegen. Houd poes dus goed in het oog.
Het gebeurt ook dat de echo niet ( meer ) klopt. Soms is er slecht geteld, soms verliest poes wel eens een foetus. Als dat vroeg in de dracht gebeurt, resorbeert ze die foetus, daar merk je dus niets van.
Succes !
Alle reacties Link kopieren
Dancemonkey schreef:
29-07-2021 17:33
Het kan inderdaad heel lang duren.. Maar ze komen er vanzelf uit. En de kat redt zichzelf meestal wel. :lol:
Helaas komen ze er echt niet altijd zelf uit, ook bij poezen kan een keizersnede noodzakelijk zijn.
Gefeliciteerd :love:
Alle reacties Link kopieren
Leyawiin schreef:
29-07-2021 18:04
Helaas komen ze er echt niet altijd zelf uit, ook bij poezen kan een keizersnede noodzakelijk zijn.
Ja, alles kan. Maar meestal gaat het vanzelf, en daarom moet TO nu even de poes goed in de gaten houden om te zien of het goed gaat.
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
Leyawiin schreef:
29-07-2021 18:02
Poezen nemen dikwijls halverwege de bevalling een pauze. De baarmoeder van poezen heeft twee hoorns, die een poes een voor een leegmaakt. Als er één hoorn leeg is, stopt de bevalling soms even. Dat kan gerust enkele uren zijn.
Als poes rustig is, is er meestal geen probleem. Als ze vruchteloos blijft persen of erg onrustig is, moet je de dierenarts terug raadplegen. Houd poes dus goed in het oog.
Het gebeurt ook dat de echo niet ( meer ) klopt. Soms is er slecht geteld, soms verliest poes wel eens een foetus. Als dat vroeg in de dracht gebeurt, resorbeert ze die foetus, daar merk je dus niets van.
Succes !
Oh wat interessant, nooit geweten!
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
O leuk, een live kattenbevalling. :cheer2: Is er al een tribune?
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Het is nu 2 en half uur geleden dat de laatste is geboren. Poes ligt rustig te liggen, wassen en knuffelen met de kittens. Die zijn goed aan het drinken.

Ik blijf haar van afstandje in de gaten houden. Interessant om te weten dat van die hoorns! En dat ze een vruchtje kan resorberen? Wauw... de natuur.
Ze heeft een echo gehad bij tussen de 28 en 40 dagen. Maar ik vermoed ( bij een gemiddelde duur van dracht van 64 dagen) dat ze op dag van echo 33 dagen was. Kan dat dan nog steeds of alleen in eerder stadium?
Alle reacties Link kopieren
Druppeltjeswater schreef:
29-07-2021 18:15
Het is nu 2 en half uur geleden dat de laatste is geboren. Poes ligt rustig te liggen, wassen en knuffelen met de kittens. Die zijn goed aan het drinken.

Ik blijf haar van afstandje in de gaten houden. Interessant om te weten dat van die hoorns! En dat ze een vruchtje kan resorberen? Wauw... de natuur.
Ze heeft een echo gehad bij tussen de 28 en 40 dagen. Maar ik vermoed ( bij een gemiddelde duur van dracht van 64 dagen) dat ze op dag van echo 33 dagen was. Kan dat dan nog steeds of alleen in eerder stadium?
Ik ben niet zeker tot in welk stadium het kan, ik dacht tot 3/4 van de dracht. Op 5 weken kan het in elk geval nog wel. Als er in een later stadium nog een kitten overlijdt in de baarmoeder, wordt het soms geaborteerd, soms versteent het en wordt er bij de bevalling een soort ‘mummie’ geboren.
2,5 uur pauze is niet abnormaal. Breng poes misschien wel water en een lekker hapje, soms willen poezen hun nest niet verlaten in dit stadium, en ze kan het nu best gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
En straks foto’s als ze er allemaal zijn?
Succes!
Alle reacties Link kopieren
Een soort mummie? Wat bizar! Zo leer ik nog eens wat. Dit had ik nog niet gelezen op het web.
Ze heeft net flink uit mijn hand gegeten. Ze had inderdaad behoorlijk trek!
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook aan haar buik voelen of je nog iets voelt bewegen?

Mijn kat is jaren geleden van maar twee kittens bevallen, waar 7,5 uur tussen zat. Ik kon de tweede kitten in haar buik voelen, dus ik wist dat er nog een moest komen.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
En wat voor ras is je kat?
Alle reacties Link kopieren
Druppeltjeswater schreef:
29-07-2021 18:15
Het is nu 2 en half uur geleden dat de laatste is geboren. Poes ligt rustig te liggen, wassen en knuffelen met de kittens. Die zijn goed aan het drinken.

Ik blijf haar van afstandje in de gaten houden. Interessant om te weten dat van die hoorns! En dat ze een vruchtje kan resorberen? Wauw... de natuur.
Ze heeft een echo gehad bij tussen de 28 en 40 dagen. Maar ik vermoed ( bij een gemiddelde duur van dracht van 64 dagen) dat ze op dag van echo 33 dagen was. Kan dat dan nog steeds of alleen in eerder stadium?
Gefeliciteerd!! Fijn dat alles goed is gegaan en dat poes meteen een lief moedertje is :heart:
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
29-07-2021 20:10
En wat voor ras is je kat?
Een europese korthaar
Alle reacties Link kopieren
Zijn het er nog steeds 3? Ben heel nieuwsgierig :)
Alle reacties Link kopieren
Druppeltjeswater schreef:
29-07-2021 18:42
Een soort mummie? Wat bizar! Zo leer ik nog eens wat. Dit had ik nog niet gelezen op het web.
Ze heeft net flink uit mijn hand gegeten. Ze had inderdaad behoorlijk trek!
Zijn er nog kittens bij gekomen ?
Resorberen en mummificeren van een dode foetus komt bij veel diersoorten voor. Het is een mooi staaltje van hoe de natuur problemen oplost 🙂. Een kat bijvoorbeeld heeft een Y-vormige baarmoeder. De kittens liggen achter elkaar in de twee hoornen van de Y. Een bevalling gaat hoorn per hoorn en in volgorde van de ligging van de kittens, zodat er geen twee kittens tegelijk naar de uitgang gaan. Die bouw heeft wel een nadeel : als er een foetus die in het midden of achteraan ligt sterft, kan die er niet uit. De natuur heeft dat dus opgelost door ofwel resorptie als de foetus jong genoeg is, en in een later stadium door de foetus uit te drogen ( mummificeren). Van het eerste merk je meestal niets. Een mummietje wordt dikwijls net zoals de placenta door de moeder opgegeten dus als je er niet met je neus bovenop zit, zie je daar ook niet snel iets van.
Alle reacties Link kopieren
Hoe is het nu met de kleintjes en mamapoes?
Heb je nagedacht over een piton spuit?.
Ik weet eigenlijk zelf niet of ik dat zou adviseren, want ik lees er ook negatieve dingen over, maar bij mijn poes was er een vruchtje blijven zitten die er dus dankzij die spuit uitkwam. Als dat blijft zitten krijg je een heel zieke mama.
Kun je voelen/de DA laten voelen of ze leeg is?.
Bij ons kwam de DA thuis daarvoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven