mijn kat is niet thuis gekomen

30-01-2010 08:13 300 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisterenochtend zag ik hem voor laatst, voordat ik naar mijn werk ging. Als ik, na mijn werk, de parkeerplaats op kom rijden staat ie me altijd op te wachten. Gisteren dus niet.

Ik heb gisteren nog een aantal rondjes gereden op mijn scootmobiel, maar helaas geen succes.

Ik heb nu zo'n naar gevoel, was ook erg vroeg wakker. Ik denk steeds dat ik het katteluikje hoor. Ergens heb ik nog de hoop dat hij ergens (per ongeluk) in een schuurtje is opgesloten.

Toen ik vanochtend de gordijnen open deed en zag dat het weer behoorlijk had gesneeuwd, toen kwamen even de tranen. In de sneeuw in de kou, arm beestje. Hij zit het liefst op de verwarming.

Ik heb mijn kat al 8 jaar en woon dus ook al 8 jaar alleen met hem. Het is mijn steun en toeverlaat.

Ik weet eigenlijk niet wat ik met dit topic wil. Van me afschrijven en hopelijk positieve verhalen lezen.
Ja, hij is gechipped (of hoe je dat ook mag schrijven) dus eigenlijk heb ik ook wel weer zoiets van, als ie is doodgereden dan had ik dat allang gehoord.

Tenzij hij gewond is geraakt en plekje achteraf is gaan zoeken om te sterven.
Toen mijn kat een paar weken vermist was, heb ik dit gedichtje geschreven:

(gedicht weer weggehaald)

*Niet quoten svp, want ik wil de tekst straks weer verwijderen*
Wat mooi!

Wegens grote belangstelling ben ik momenteel verminderd beschikbaar. Dit kan tijdelijk zijn.
Is je kat uiteindelijk wel weer thuis gekomen Viva1973?
Wegens grote belangstelling ben ik momenteel verminderd beschikbaar. Dit kan tijdelijk zijn.
Nee, hij is eind deze maand precies 2 jaar vermist.

Ik heb inmiddels twee nieuwe katten en om niet weer de stress mee te maken of ze wel veilig thuis komen, mogen zij niet vrij buiten lopen maar hebben een kattenren.
Je gedicht beschrijft precies wat ik voel en denk. .
Pfffff..... twee jaar.... wat erg.

lijkt me afschuwelijk om niet te weten wat er gebeurd is.

Snap heel goed dat je je andere katten niet meer los laat lopen

quote:bumper schreef op 06 februari 2010 @ 18:30:

Buurt? Woon je in dezelfde plaats?Dat weet ik niet, ik bedoede plaats
Voor een niet-"kattenmens" als ik, is het overigens onbegrijpelijk dat die beesten overal maar rondzwerven buiten. Met al dit soort risico's van dien. De discussie over "afstammen van een wild dier" heb ik al ettelijke malen fanatiek gevoerd hier, en is dus niet meer nodig nu In principe stamt elke dier in de verste verte af van een junglekoning, behalve de hamster. Nog geen reden om ze de wijde wereld in te sturen.

Maar goed, sterkte TO.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Misplaatste opmerking VC. Katten weten waar hun huis is. Wat is het verschil met jezelf de wijde wereld insturen?
Moet ik echt het verschil uitleggen tussen een mens, en een huisdier, qua zelfredzaamheid? Wat heeft ie eraan dat ie weet waar zijn huis is al ie (bijv.) onder een auto ligt? Er zijn gewoon gevaarlijke elementen buiten, dat blijkt maar weer. Mag je misplaatst vinden.

Desalniettemin vind ik het vreselijk voor TO dit, zeker omdat ik zelf een groot dierenliefhebber ben.
Katten weten juist heel goed in het wild te overleven.

Maar goed, vind het eigenlijk niet zo aardig om hier op dit topic een discussie over te voeren.
quote:fladder schreef op 07 februari 2010 @ 12:55:

Katten weten juist heel goed in het wild te overleven. Ook in het verkeer? Ik zie vanuit de auto altijd aardig wat slachtoffers langs de kant liggen anders.
quote:Very Cherry schreef op 07 februari 2010 @ 13:23:

[...]

Ook in het verkeer? Ik zie vanuit de auto altijd aardig wat slachtoffers langs de kant liggen anders.

Ik ben het eens dat onze knuffeldiertjes uit huis zich niet zo kunnen redden in het wild. Uiteraard zit er her en der een dier tussen die zich weet te redden maar de meeste dieren lukt dat niet, zeker niet in deze "koude" omstandigheden. Ze zijn er simpelweg niet op berekend.

Mijn allereerste kat is net op het randje van de dood gered uit de bossen. Ze was achtergelaten in de bossen en het had niet veel langer moeten duren. Tuurlijk heb je "buiten katten" die het leuk doen op een boerderij die verzekerd is van genoeg muizen. Maar het echte "wild" in de bossen is toch echt een ander verhaal.

Zelf ben ik ervan overtuigd dat dieren die wij als huisdier tijden in huis hebben gehad niet de kwaliteiten beschikken om in het wild te overleven. Ze zijn te afhankelijk van de mens. Ze weten ook niet te overleven tussen soortgenoten. Maar dat is mijn mening.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
quote:Very Cherry schreef op 07 februari 2010 @ 12:51:

Moet ik echt het verschil uitleggen tussen een mens, en een huisdier, qua zelfredzaamheid? Wat heeft ie eraan dat ie weet waar zijn huis is al ie (bijv.) onder een auto ligt? Er zijn gewoon gevaarlijke elementen buiten, dat blijkt maar weer. Mag je misplaatst vinden.

Desalniettemin vind ik het vreselijk voor TO dit, zeker omdat ik zelf een groot dierenliefhebber ben.

Is niet misplaatst hoor VC. Niet alle katten zijn als postduiven weet ik uit ervaring. Ik vind vermissing erger dan overlijden: de onzekerheid, en alle scenario's die dan door je hoofd gaan.

(Mijn katten zitten dus in een ren, maar van familie zijn er wel vermist geraakt).

De ene kat is een betere jager dan de andere, maar in verstedelijke gebieden is minder prooi vaak, en meer gevaren.

Mocht TO's kat (hopelijk!) terugkomen: houd hem als dat mogelijk is svp binnen. Ook voor andere mensen is het zeer onprettig om per ongeluk iemands huisdier dood te rijden of erger.
Eens met MV en Q

TO als je de discussie hier misplaatst vindt, hoor ik het graag, van jou zelf. Ik voel met je mee, maar hoor steeds vaker dit soort akelige verhalen (ook van MV inderdaad) van mensen die hun kat buiten laten lopen, en het zet me aan het denken. Ik trek het onderwerp daarom wat breed hier, en het is niet mijn bedoeling om jou hiermee persoonlijk aan te spreken.
TO, ik heb hier zijdelings wat meegekeken (niet alles gelezen), wat naar dat je kat nog niet terecht is.

Tja Q, uiteraard is het niet leuk andermans dier aan te rijden, maar nog minder plezant is dat iemand vervolgens niks onderneemt. Dat is vermoedelijk met mijn kat gebeurd. Ben gebeld en hij leefde nog en uiteindelijk is-ie bij de dierenarts in zo'n hokje overleden 's nachts - wel met een warm dekentje, infuus etc, maar zonder mij helaas. Is net nu ongeveer een jaar geleden, dus een topic als deze raakt me wat.

TO, bij mij waren de briefjes met foto en beschrijving die ik in de buurt had opgehangen (en bij supermarkt, dierenwinkel, dierenarts) behulpzaam, naar aanleiding daarvan hebben de mensen die kat vonden (hij heeft zich vermoedelijk naar een huis toegesleept, want lag op een terras daar) me kunnen vinden. Al eerder als ik 's avonds in de buurt liep met brokjes (afschuwelijk, op een gegeven moment heb je natuurlijk ook geen idee meer of hij daar nog wel in de buurt zit), werd ik ook wel door meelevende mensen aangesproken. Helaas is mijn kat overleden, maar het had ook goed kunnen aflopen.

Veel sterkte!
Ik blijf er toch maar van uitgaan dat jouw kat nog leeft, TO!!!!

En wat het feit betreft dat katten van nature 'wilde' dieren zijn en gewend zijn om ook in het wild te kunnen overleven. Dat zal ongetwijfeld in zekere zin waar zijn. Maar, TO inschattende, zal deze kat nergens anders zo'n fijn 'thuis' hebben en ook nergens anders zo liefdevol verzorgd worden.

Veel sterkte en blijf hopen, er vanuit gaan dat hij eerdaags weer terug is.

ps. Is het misschien niet een idee om de lokale/regionale omroep te benaderen? Ikzelf woon in Gelderland en daar zend TV Gelderland vaak vlak voor of na het nieuws een filmpje uit van een dierenasiel in Gelderland waarin katten en honden voorbij komen die een nieuw baasje zoeken. Verder zou een programma als Gelderse Koppen er wellicht aandacht aan willen besteden of desnoods het nieuws? En andere omroepen zullen ongetwijfeld soorgelijke programma's hebben. Het is maar even een idee.
Ik zie niet waarom een kat die in en om je huis leeft ineens een kat alleen in het bos is. Het gaat niet om "overleven in het wild", da's toch geen omschrijving van een kat die bij je woont en door het kattenluikje in het uit loopt. Mijn kat zou binnen wegkwijnen en is maar wat blij dat ie naar buiten kan. Hij kan niet de straat op, want ik woon in een drukke stad. Maar om dat nou meteen door te trekken naar het hele kattenras, doe me een lol. Weet je hoeveel mensen er jaarlijks omkomen in het verkeer? Ook maar binnenhouden?
quote:emaille schreef op 07 februari 2010 @ 17:05:

Mijn kat zou binnen wegkwijnen en is maar wat blij dat ie naar buiten kan.

Weet je hoeveel mensen er jaarlijks omkomen in het verkeer? Ook maar binnenhouden?

Aha, we hebben hier een ware kattenfluisteraar, komt dat zien. Invullen hoe een beest zich wel of niet zal (gaan) voelen en wat hij wel of niet denkt of zal gaan denken. Maar dat weet je niet he, want je hebt hem nooit binnengehouden, schijnbaar. Dus t blijft een beetje gissen en invullen allemaal.

Ik heb genoeg vriendinnen die hun HUISdieren (katten) gewoon in het HUIS houden en dat zijn stuk voor stuk blije, gezonde, aanhankelijke beesten. T is maar net wat je ze aanleert natuurlijk.

Verder; nogmaals, ik weiger een mens te vergelijken met een dier. Wij leren rijden, remmen, spiegelen, dode hoek kijken, links- rechts-links kijken bij het oversteken, bochtje achteruit en hellingtrekken. O ja en we leren wat die zwart witte strepen op het wegdek zijn.

Een kat steekt gewoon over.

Raad het verschil.
Waar slaat dat nou op? Ik heb mijn kat meerdere keren moeten binnenhouden wegens een verhuizing, dus ik weet hoe hij daarop reageert. Hoezo zo'n aanname dat ik mijn kat niet zou kennen? Blijkbaar kan jij nog veel beter dingen invullen.

En verder is het dus wonderlijker dat een mens onder een auto komt dan een dier, aangezien wij het zo goed leren allemaal. Maar anyway, daar ging het me allemaal niet om, ik vond het alleen misplaatst dat je nou hier je verbazing gaat uiten dat iemand zn kat naar buiten laat - alsof het dus je eigen schuld is dat je kat vermist raakt.
quote:emaille schreef op 07 februari 2010 @ 17:40:

Waar slaat dat nou op? Ik heb mijn kat meerdere keren moeten binnenhouden wegens een verhuizing, dus ik weet hoe hij daarop reageert. Hoezo zo'n aanname dat ik mijn kat niet zou kennen?

..alsof het dus je eigen schuld is dat je kat vermist raakt.

Als ie gewend is buiten rond te zwerven, zal ie best wel reageren ja, als je m ineens binnenhoudt. Daarom zei ik al; t is maar net wat je 'm aanleert vanaf het begin. Een kat/dier mist niks wat ie niet kent.

Voor de rest; op invullen en suggereren ga ik niet in, sorry

Er is niks mis met een algmene, brede discussie over een kat wel of niet binnenhouden, n.a.v. de vemissing van eentje, en het verdriet wat daaruit voortkomt. Als dat je niet aanstaat; het forum is groot zat.
quote:Very Cherry schreef op 07 februari 2010 @ 17:28:

[...]

Aha, we hebben hier een ware kattenfluisteraar, komt dat zien. Invullen hoe een beest zich wel of niet zal (gaan) voelen en wat hij wel of niet denkt of zal gaan denken. Maar dat weet je niet he, want je hebt hem nooit binnengehouden, schijnbaar. Ja daag, je eigen woorden. Maar ik vind dit geen manier van discussiëren, dus: daag.
Ik ben tegen gevangenschap, ook voor katten. ..! Het risico is dan inderdaad dat ie een keer niet meer terugkomt.
De kat van TO was een buitenkat Zam

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven