Mijn katten weigeren ander voer

09-08-2019 19:25 66 berichten
Hoi Viva leden,

Onze twee katten worden deze maand 1 jaar en dat leek me een mooi moment om over te gaan van kitten voer naar volwassen voer.
Echter weigeren ze dat! Ze ruiken eraan en lopen dan weg of vissen het kittenvoer eruit. We hebben al twee soorteb geprobeerd
Zijn er hier katteneigenaren met tips?
Kan ik ze gewoon babyvoer blijven geven?
Ze eten momenteel jumbo kittenvoer wat (bijna) hetzelfde is als royal canin.

Alvast bedankt!
pejeka schreef:
09-08-2019 20:26
Dank voor het aanbod. Maar de essentie IS toch gewoon zo? Is een parkiet of een goudvis dan minder waard dan een kat? Want niemand rouwt om de dood van een parkiet of goudvis, maar een kat schijnt een hele ophef te zijn, terwijl het in feite allemaal dieren zijn die overgeleverd zijn aan en gezelschap zijn voor mensen.
Ehmm, ik heb jaren sluierstaarten gehad en was enorm aan ze gehecht. Vooral aan mijn favoriete vis die ik al vanaf jongs af aan had. Ik heb haar groot zien worden, haar baby op zien groeien. Ik was gek op die vis. Ze is ouder dan vier jaar geworden. Mensen denken dat ze niet kort leven maar ze kunnen over de 20 worden, mits goed verzorgd en met een ruim aquarium.
En toen werd ze ineens ziek en moest ik haar uit haar lijden verlossen zodat de rest van mijn vissen niet ziek van haar werden. Ik kan je vertellen dat ik het met trillende handen gedaan heb en gejankt heb als een klein kind. Ik vond het enorm moeilijk om haar leven te moeten beindigen.
Ik was er enorm verdrietig van. Ik hecht me aan al mijn dieren. Als mijn kat morgen komt te overlijden zou ik weken van slag zijn. Maanden misschien wel.

OT: mijn kat is ook een zeikerd met eten. Ik heb het meeste succes met nieuwe brokjes heel langzaam introduceren. Dus een paar tussen de oude brokjes gooien en dat geleidelijk opbouwen.
Het helpt ook om brokken in dezelfde smaak te nemen, als ze nu dus zalm lekker vinden zou ik ook zalm nemen als volwassenbrok.
Je kan inderdaad ook bij Zooplus wat proefpakketten bestellen met brokjes, dat heb ik nu ook gedaan en mijn kat vindt ze tot nu toe allemaal lekker omdat ik dezelfde smaken gebruik als die hij al heeft.
anoniem_304633 wijzigde dit bericht op 10-08-2019 10:22
11.49% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
09-08-2019 19:33
Gewoon. Dan eten ze niet. Als ze honger krijgen, pakken ze vanzelf wat. Mijn hemel, klinkt als een stel verwende kindertjes. Het zijn gewoon dieren. En hebben ze honger en willen ze niet eten ondanks dat er genoeg voer staat: HUN probleem. ZIJ hebben honger, JIJ niet.
precies dit, scheelt mij een hoop typen
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Lopervanhiernaardaar schreef:
10-08-2019 10:21
precies dit, scheelt mij een hoop typen

Zegt wel wat over je als je een kat gerust dood laat gaan omdat je te beroerd bent om wat moeite te doen om eten te vinden dat hij lekker vindt.
.
Anoniem262821034 schreef:
10-08-2019 10:45
Zegt wel wat over je als je een kat gerust dood laat gaan omdat je te beroerd bent om wat moeite te doen om eten te vinden dat hij lekker vindt.
Een kat laat zichzelf niet verhongeren. Kans is wel groter dat het te dik wordt doordat baasjes menen hun kat alles te moeten geven wat het diertje graag lust.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Lopervanhiernaardaar schreef:
10-08-2019 10:54
Een kat laat zichzelf niet verhongeren. Kans is wel groter dat het te dik wordt doordat baasjes menen hun kat alles te moeten geven wat het diertje graag lust.

Dat is dus een misvatting, een kat laat zichzelf wél verhongeren. (Is hier al meerdere keren uitgelegd ook, je zou even terug kunnen lezen).
.
10-08-2019 10:45
Tja. Misschien vinden je kinderen friet met kroketten geweldig. Maar er is nu eenmaal niet elke dag friet met kroketten. Soms zijn er gewoon gekookte aardappelen en spruiten. Aan je kinderen de keuze: eet je het wel of eet je het niet. Eet je het niet, dan heb je honger. Simpel. En staat er een bak met prima kattenvoer maar je kat verdomd het op te eten? Nou, dan heb je maar honger. Dan ga ik echt niet blikjes tonijn opentrekken of pakjes gerookte zalm. Er stáát eten. Graag of niet.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
10-08-2019 16:46
Tja. Misschien vinden je kinderen friet met kroketten geweldig. Maar er is nu eenmaal niet elke dag friet met kroketten. Soms zijn er gewoon gekookte aardappelen en spruiten. Aan je kinderen de keuze: eet je het wel of eet je het niet. Eet je het niet, dan heb je honger. Simpel. En staat er een bak met prima kattenvoer maar je kat verdomd het op te eten? Nou, dan heb je maar honger. Dan ga ik echt niet blikjes tonijn opentrekken of pakjes gerookte zalm. Er stáát eten. Graag of niet.

Met het verschil dat een (gezond) kind wel gaat eten als het dreigt te verhongeren.
En je overdrijft schromelijk met je blikjes tonijn en pakjes gerookte zalm. Elke kat lust wel íets van normaal kattenvoer, het is soms alleen even zoeken (en vervolgens eet een kat ook gerust elke dag hetzelfde, dus daar gaat je domme vergelijking met een kind ook al niet op).
.
10-08-2019 17:03
Met het verschil dat een (gezond) kind wel gaat eten als het dreigt te verhongeren.
En je overdrijft schromelijk met je blikjes tonijn en pakjes gerookte zalm. Elke kat lust wel íets van normaal kattenvoer, het is soms alleen even zoeken (en vervolgens eet een kat ook gerust elke dag hetzelfde, dus daar gaat je domme vergelijking met een kind ook al niet op).
Dan probeer je verschillende merken kattenbrokken, niks mis mee. Maar als een dier honger krijgt, eet het echt wel.
pejeka schreef:
10-08-2019 17:05
Dan probeer je verschillende merken kattenbrokken, niks mis mee. Maar als een dier honger krijgt, eet het echt wel.
En dat geldt dus niet voor katten ! Ik snap dat echt niet, dat je je mening er zo door blijft drammen terwijl het om iets gaat waar je duidelijk niks vanaf weet. Zoals verschillende mensen hiervoor al hebben aangegeven : een kat die niet eet kan snel leververvetting krijgen en gaat dan helemaal niets meer eten door misselijkheid.
Duchesnea schreef:
10-08-2019 17:21
En dat geldt dus niet voor katten ! Ik snap dat echt niet, dat je je mening er zo door blijft drammen terwijl het om iets gaat waar je duidelijk niks vanaf weet. Zoals verschillende mensen hiervoor al hebben aangegeven : een kat die niet eet kan snel leververvetting krijgen en gaat dan helemaal niets meer eten door misselijkheid.
Tja, en wat dan? Als je goed eten klaar hebt staan voor het beestje, is het toch echt zijn keuze. Graag of niet.
pejeka schreef:
10-08-2019 17:28
Tja, en wat dan? Als je goed eten klaar hebt staan voor het beestje, is het toch echt zijn keuze. Graag of niet.
Keuze ? Alsof een kat beseft wat de gevolgen kunnen zijn van eten weigeren.

Dat je geen dierenliefhebber bent is duidelijk, hoeft ook niet. Dat je er niets vanaf weet is ook duidelijk. Maar stop dan ook met tips geven die het leven van een kat in gevaar kunnen brengen.
pejeka schreef:
10-08-2019 17:05

Volgens mij schreef je zelf dat dat je al teveel moeite is, maar goed.
Lekker volhouden dat een kat vanzelf wel gaat eten joh. :nope:
.
Duchesnea schreef:
10-08-2019 17:42
Keuze ? Alsof een kat beseft wat de gevolgen kunnen zijn van eten weigeren.

Dat je geen dierenliefhebber bent is duidelijk, hoeft ook niet. Dat je er niets vanaf weet is ook duidelijk. Maar stop dan ook met tips geven die het leven van een kat in gevaar kunnen brengen.
Het lijk wel of sommige mensen meer betrokken zijn bij het welzijn van een kat dan bij het welzijn van (hun) kinderen. Tjemig. Kinderen moeten zich tegenwoordig zelf maar kunnen redden grotendeels en blij zijn als ze wat behoorlijks voorgeschoteld krijgen als avondeten, maar o jee, de kat, daar moeten we toch minstens een uitgelezen maaltijd voor neerzetten, want stel je voor dat het dier het neusje optrekt voor de brokken van de Lidl, dan moeten we toch minstens in bouillon gedrenkte kipfileetjes gaan serveren, of zalmmousse met tuinkruiden (als ik de reclame mag geloven)...
Mijn katten eten maar 2 merken en dan ook nog een specifieke smaak.
Als ik wat anders neerzet gaan ze serieus in staking ! Paar dagen geprobeerd toen gingen ze zelfs een beetje invallen bij de flanken :bonk: .

Ze hebben gewonnen ik geef ze gewoon dat kattenvoer wat ze willen. Ze zijn inmiddels 10
pejeka schreef:
10-08-2019 17:48
Het lijk wel of sommige mensen meer betrokken zijn bij het welzijn van een kat dan bij het welzijn van (hun) kinderen. Tjemig. Kinderen moeten zich tegenwoordig zelf maar kunnen redden grotendeels en blij zijn als ze wat behoorlijks voorgeschoteld krijgen als avondeten, maar o jee, de kat, daar moeten we toch minstens een uitgelezen maaltijd voor neerzetten, want stel je voor dat het dier het neusje optrekt voor de brokken van de Lidl, dan moeten we toch minstens in bouillon gedrenkte kipfileetjes gaan serveren, of zalmmousse met tuinkruiden (als ik de reclame mag geloven)...
Ik zie niet in wat kinderen te maken hebben met de vraag van de TO. Open daar je eigen topic over als dat op je lever ligt, en laat hier de tips over aan mensen die weten waarover ze het hebben.
Duchesnea schreef:
10-08-2019 18:03
Ik zie niet in wat kinderen te maken hebben met de vraag van de TO. Open daar je eigen topic over als dat op je lever ligt, en laat hier de tips over aan mensen die weten waarover ze het hebben.
Voor mijn part voeren de mensen hun katten elke dag gepocheerde zalm, of gesauteerde kippenlevertjes met bacon. Gegarneerd met vers gepelde Hollandse garnalen, oesters of anderszins. Men doet maar. Zelf vind ik het over the top. Maar als dat betekent dat die verdraaide katten van de buren eindelijk mijn tuin met rust laten omdat ze op een zijden kussentje liggen te soezen na een koningsmaal: doen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven