Moeilijk, huishouden??

02-03-2011 15:34 103 berichten
Op de Thuis-pijler maar, want het gaat om een thuis. Om het thuis van dochter. Dochter is komend weekend jarig, woont sinds vorig jaar september zelfstandig. Dochter is geen pubertje meer, maar

heeft geen inzicht in hoe ze haar huis moet schoonhouden en moet opruimen. Oma komt op verjaardagsvisite, en oma is er een van de generatie: Poetsen, ook als het niet vies is, maar poetsen zal je!!!!!

Om dochter te helpen ben ik aan de gang gegaan, maar ik heb

een akelige handicap waardoor dat heel zwaar voor me is, Toch wil

ik niet dat dochter een modder-figuur slaat. Dan maar een paar dagen pijn, dat doe je voor je kind!!!!

Wie heeft er ook zo'n dochter? Die wel op zichzelf wil/is, maar die het eigenlijk niet aankan? Voor het overige, werken, dingen regelen, dat gaat allemaal prima . . . . alleen dat ellendige huishouden . . . . En, zou jij dan ook de helpende hand bieden????? Dochter wordt 22 . . . . . . . .
Waarom zou je? Het is je dochters huis en zij bepaalt hoe ze haar huis wil schoonhouden (of niet) als visite wat te mekkeren heeft moet ze maar zeggen: 'daar vind je de schoonmaakmiddelen, leef je uit!'
Alle reacties Link kopieren
Zelf uit laten zoeken, het is haar huis, haar leven, en als anderen (oma) daar moeite mee hebben dan is dat het probleem van je dochter.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Waarom zou jij het huis van je dochter willen poetsen omdat oma komt?

Wil dochter dat zelf of schaam jij je misschien voor haar huishouding?
ik zou de helpende hand bieden door te helpen met een huishoudschema te maken bijvoorbeeld.

En door handige tips te geven als: na het douchen de wanden meteen met een trekker droogmaken, dat scheelt enorm aan kalkaanslag en schimmelvorming.

Misschien 1 keer actief helpen met schoonmaken (want als het een puinzooi is is het moeilijk om te zien waar je moet beginnen), maar vaker echt niet...je blijft bezig anders.
Misschien is je dochter niet zoals jou en vind ze het prima op de manier zoals zij dat aanpakt. Ik zou me rot irriteren aan een moeder die loopt te zeuren dat ik mijn huishouden niet goed doe.
Trouwens, mijn moeder helpt en poetst hier wel eens omdat ik het niet kan maar dat is dan wel op mijn verzoek, niet omdat zij het nodig vindt.
Ik ken dit verhaal van toen ik zelf op die leeftijd ging samewonen. Mjn moeder en oma waren ook zo. Ook al is het schoon en ligt er geen stof,toch schoonmaken.

Zo nu en dan komt mn moeder weleens langs,soms weet ik dat,soms nverwachts. Maar toch als ze belde,ruimde ik het voor het oog toch op,toch bang op 'commentaar'. Vond dat bestirritant soms. Ik werk zelf 38u en mijn man ook,en dan heb je niet elke avnd de puf om te staan boenen. Vaak op de dag dat ik rij ben,doe ik ook echt hethele huis van boven na beneden. Maar mn moeder merkte na een tijdje dat ik het wel redde, en ze zei ook: als je aan het werk bent, kan het ook niet vies worden.

Dus ik zal je dochter er gewoon vrij inlaten,andersis het elke keer als je langs komt een strijd van "oehh mn moeder komt,stress strress,het is niet schoon"..en dat kanjullie relatie wat stroever maken,ze redden zich wel ;)
Het enige waar ik mijn zoon mee heb geholpen was het in elkaar zetten van bed en linnenkast en ik heb vinyl voor hem gelegd en voor de rest heb ik genoeg aan mijn eigen stulpje. Ik heb hem , toen hij nog thuiswoonde, alles geleerd wat hij moet weten en mijn taak zit er dus op.

Heel fijn ook, want als ik bij hem ben dan wordt er heerlijk voor me gekookt, dus ik heb de moeite die ik er in heb gestoken, dik uit.
Ik ben zelf 26 en kom niet uit 'de generatie poetsmiep'. werk 40 uur dus geen zin in en geen tijd voor maar het is altijd wel netjes en schoon, met minimale inspanning. In ieder geval zorg ik dat voor het oog van het volk het goed is al er visite komt. dus ik begrijp wel hoe je dochter erin staat

Vind ze het zelf een probleem dat haar huis niet aan oma-maatstaven voldoet?

Het kan namelijk best zo zijn dat jij er meer mee zit dan zij. Ik zou het haar lekker laten schoonmaken op haar manier en niet je eigen lichaam onnodig belasten. En anders zegt Oma er misschien wel iets van?? Leert ze alleen maar van. Ervaring leert trouwens ook dat hoe ouder je wordt, hoe verstandiger, óók met het huishouden
Oef, wat een heerlijk ouderwetse ondertoon in deze OP..

Dus alleen om oma tevreden te stellen meot er vollop gepoetst worden?

Oma kijkt er maar lekker doorheen! Ze komt toch voor haar kleindochter en niet voor de evt. stofrandjes?
Je helpt je kind nog minder te willen!

Het is geen kwestie van kunnen maar van willen.
No way dat ik bij een zoon/dochter van 22 kom poetsen!
Ik denk dat je af moet van het idee dat je "een modderfiguur slaat" als je huis niet tiptop in orde is.
Ik vind het juist lief van je! Ik zou mijn dochter ook een handje helpen.

Mijn moeder helpt mij ook wel eens, terwijl ik mijn huishouden heel erg goed zelf kan doen (en dat doe ik dan ook). Ze biedt het altijd zelf aan. Even de ramen zemen, of iets anders. En als dank geef ik haar dan een bos bloemen

Edit: ik lees nu pas dat het voor jou lichamelijk moeilijk is...oh in dat geval zou ik me zeker niet te druk maken. Inderdaad jammer voor oma.
quote:rozealie schreef op 02 maart 2011 @ 15:41:

Ik ben zelf 26 en kom niet uit 'de generatie poetsmiep'. werk 40 uur dus geen zin in en geen tijd voor maar het is altijd wel netjes en schoon, met minimale inspanning. In ieder geval zorg ik dat voor het oog van het volk het goed is al er visite komt. dus ik begrijp wel hoe je dochter erin staat

Vind ze het zelf een probleem dat haar huis niet aan oma-maatstaven voldoet?

Het kan namelijk best zo zijn dat jij er meer mee zit dan zij. Ik zou het haar lekker laten schoonmaken op haar manier en niet je eigen lichaam onnodig belasten. En anders zegt Oma er misschien wel iets van?? Leert ze alleen maar van. Ervaring leert trouwens ook dat hoe ouder je wordt, hoe verstandiger, óók met het huishouden Juist als je 40 uur werkt wordt je huis toch amper vies?
Niks aan doen, ze heeft toch zelf oma uitgenodigd bij haar thuis? Als ze erg in de stress zou zitten, dan ruimt ze wel op hoor! Of ze vraagt iemand te helpen die er geen dagen pijn heeft na het poetsen. Maar jij bent niet verplicht te helpen hoor!

Waarom zou jij hierdoor een modderfiguur slaan? Jij bent niet je dochter hoor!
maar wat wil je dochter zelf eigenlijk?
Vraag is of het een huishouden van Jan Steen is of dat er misschien iets teveel stof ligt. In het eerste geval zou ik 1 keer duidelijk met die persoon gaan praten en idd misschien tips geven. Maar als het alleen maar stof en een paar vieze ramen zijn er er dus hygienisch gebruik kan worden gemaakt van douche en keuken zou ik me er niet mee bemoeien.

Ik heb zelf schoonmoeder las huishoudster..zij was op zoek naar een adresje en ik naar een schoonmaakster en krijg nu ook nooit meer opmerkingen over het schoonmaak niveau of gebrek eraan
Overigens zou ik niet gaan poetsen omdat oma het anders vies vind. We leven nu in andere tijden.
quote:Jazeker83 schreef op 02 maart 2011 @ 15:40:

Ik ken dit verhaal van toen ik zelf op die leeftijd ging samewonen. Mjn moeder en oma waren ook zo. Ook al is het schoon en ligt er geen stof,toch schoonmaken.

Zo nu en dan komt mn moeder weleens langs,soms weet ik dat,soms nverwachts. Maar toch als ze belde,ruimde ik het voor het oog toch op,toch bang op 'commentaar'. Vond dat bestirritant soms. Ik werk zelf 38u en mijn man ook,en dan heb je niet elke avnd de puf om te staan boenen. Vaak op de dag dat ik rij ben,doe ik ook echt hethele huis van boven na beneden. Maar mn moeder merkte na een tijdje dat ik het wel redde, en ze zei ook: als je aan het werk bent, kan het ook niet vies worden.

Dus ik zal je dochter er gewoon vrij inlaten,andersis het elke keer als je langs komt een strijd van "oehh mn moeder komt,stress strress,het is niet schoon"..en dat kanjullie relatie wat stroever maken,ze redden zich wel ;)Ik zou als ik jou was vooral je toetsenbord eens gaan schoonmaken
Maar als zij het geen probleem vind dat haar huis niet elke week wordt schoongemaakt is er toch geen probleem.

Kan ze het dan gelijk niet aan om opzich zelf te wonen? wat een onzin, ze heeft waarschijnlijk gewoon leukere dingen te doen.
Ben je gek joh,voor jou is het hartstikke zwaar ook nog. Laat dochter zelf lekker poetsen en anders maar niet. Pech voor oma.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Haar oma was vroeger zeer waarschijnlijk huismoeder en had tijd zat om schoon te maken. Tegenwoordig werken veel vrouwen ook fulltime en hebben daarnaast ook nog een sociaal leven, waardoor er waarschijnlijk minder aandacht wordt besteed aan het huishouden, in vergelijking met vroeger.

Je dochter is zelf verantwoordelijk voor haar huis. Als zij visite krijgt op haar verjaardag en het is niet schoon, dan kiest zij daarvoor.

Tenzij het echt heel erg smerig is en er allemaal ongedierte rond loopt maar dat maak ik niet op uit je post.
weet je, toen ik net op kamers ging had ik ook niet zo'n poetsbehoefte. Groeit vanzelf hoor. Of niet, en dan heb je je daar als ouder gewoon bij neer te leggen. Nou ja, als de muizen je begroeten bij de deur en je koffikopje tegenstribbelt bij het oppakken zou ik wellicht iets zeggen, maar een paar stapels post, een verlepte tulp en een bak stof, daar kijkt de visite maar even doorheen hoor. Als je net op jezelf woont is het gewoon even wennen. Dan kun je wennen aan dat je het zelf moet doen, of aan dat je moeder het doet. Jou keus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven