Moeilijk, huishouden??

02-03-2011 15:34 103 berichten
Op de Thuis-pijler maar, want het gaat om een thuis. Om het thuis van dochter. Dochter is komend weekend jarig, woont sinds vorig jaar september zelfstandig. Dochter is geen pubertje meer, maar

heeft geen inzicht in hoe ze haar huis moet schoonhouden en moet opruimen. Oma komt op verjaardagsvisite, en oma is er een van de generatie: Poetsen, ook als het niet vies is, maar poetsen zal je!!!!!

Om dochter te helpen ben ik aan de gang gegaan, maar ik heb

een akelige handicap waardoor dat heel zwaar voor me is, Toch wil

ik niet dat dochter een modder-figuur slaat. Dan maar een paar dagen pijn, dat doe je voor je kind!!!!

Wie heeft er ook zo'n dochter? Die wel op zichzelf wil/is, maar die het eigenlijk niet aankan? Voor het overige, werken, dingen regelen, dat gaat allemaal prima . . . . alleen dat ellendige huishouden . . . . En, zou jij dan ook de helpende hand bieden????? Dochter wordt 22 . . . . . . . .
Alle reacties Link kopieren
Als oma het zo vies vindt, moet ze zelf maar gaan poetsen in het huis van je dochter.

Is je dochters huis echt een puinhoop en smeerboel? Of ben jij gewoon een beetje bang voor het oordeel van je moeder?
Ik vind het heel lief van je. Helemaal omdat het lichamelijk zwaar voor je is....

Maar ook totaal overbodig. Laat dochter gewoon lekker. Dus het is niet zo schoon als oma graag zou zien, gelukkig komt oma maar een paar uurtjes langs en kan ze daarna weer naar huis.

Toen ik op mezelf ging wonen zag mijn moeder heus wel dat ik het met schoonmaken niet zo nauw nam. Ik was veel te druk met studeren, leuke dingen doen, slapen en uit mijn neus eten. Het is mijn eigen verantwoordelijkheid en ik heb het zelf moeten leren hoe ik het fijn vind.
Oma komt op verjaardagsvisite, en oma is er een van de generatie: Poetsen, ook als het niet vies is, maar poetsen zal je!!!!!

Eh, prima. Maar je dochter is van een andere generatie, waarschijnlijk de generatie 'poetsen pas als het supervies is want er zijn veel leukere dingen te doen!!!

En zij heeft er recht op om haar huis zo te laten zijn als ZIJ dat wil. Hoe meer jij je ermee gaat bemoeien, hoe minder verantwoordelijkheid zij hoeft te nemen.

Sorry maar ik vind het echt belachelijk om bij haar te gaan schoonmaken. Daar hou je echt iedereen mee voor de gek. Zeker als je een handicap hebt! Laat het kind, ze is volwassen, ook al maakt ze andere keuzes dan jij.

Schaam je je soms voor je (schoon)moeder dat het bij jouw dochter niet netjes is? Vind je dat je hierin tekort bent geschoten qua opvoeding?
Laat lekker de boel de boel, het is jouw huis niet. Je moet trouwens niet poetsen vóór je visite krijgt maar erna. Zolang de kakkerlakken niet vrolijk door de keuken lopen zou ik me geen zorgen maken. Als je dochter een modderfiguur slaat zegt dat meer over de mensen die op bezoek komen dan over haar, ik ga liever op bezoek bij leuke mensen die in een puinhoop wonen dan bij vage kennissen die leven in iets wat op een ziekenhuisafdeling lijkt.
verba volant, scripta manent.
N.B. Ik zou het ook wat tijd geven. Toen ik net op mezelf woonde deed ik niks in huis. Natuurlijk heb je daar geen zin in als je jong bent!

Nu ben ik heel wat poetsgrager geworden; gewoon vanzelf, niet omdat mijn moeder dat wilde of voor mij deed. Gewoon omdat ik volwassener ben geworden en daar zelf meer behoefte aan kreeg.
Ik zou als ik jou was het gesprek met je dochter aangaan of aanbieden om te helpen ( als dat is wat je wil) en dan verder de keus bij haar laten.

Zou zeker niet zeggen dat ze het schoon moet maken omdat oma komt.

Dat is haar keus. Maar als je het aanbiedt dan accepteert ze misschien wel je hulp. Zo gaat dat hier ook. Als mijn moeder komt, dan biedt ze ook aan om wat te helpen. Opruimen/ poetsen is namelijk ook niet mijn sterkste punt ( understatement). Het is dat ik wel moet omdat ik 2 kleine kinderen heb maar heb genoeg kastjes met lawinegevaar.

Wat mij inderdaad helpt is een schoonmaakschema. Heb ik samen met mijn moeder opgesteld ( mijn moeder keek dan of het haalbaar was) en ik doe dus elke dag wat. Zo blijft het te overzien. Op die manier zou je ook kunnen ondersteunen.
Hoe goed je het ook bedoeld, Carenza, van jouw OP gaan mijn nekharen recht overeind staan.

Je dochter is nog wel jouw kind, maar geen kind meer. Ze is volwassen, en neemt zelf de beslissing hoe ze voor haar huishouden zorgt. Ze heeft wél inzicht in hoe ze moet opruimen en schoonmaken, maar ze hanteert andere maatstaven dan jij en haar oma. Laat haar, het is haar huis.

Jullie komen voor haar verjaardag, en niet om haar te beoordelen, toch?

Of mankeert je dochter geestelijk iets, dat ze jouw thuiszorg-ondersteuning nodig heeft? Zolang zij er niet om vraagt, vind ik echt dat bij haar gaan schoonmaken een enorme inbreuk op haar vrijheid is.

Ik zou dat echt niet trekken, een moeder die mijn huis komt schoonmaken omdat ze zich schaamt voor de staat ervan omdat oma op verjaardagsvisite komt. Tssss
Waarom vind je dat je dochter het op zichzelf wonen niet aankan?

Is het gewoon niet zo schoon, of is het een onverantwoord smerige bende?

Als het gewoon niet zo schoon is: laat gaan. Adem in, adem uit.... het is niet jouw huis. Toen ik op kamers ging maakte ik er ook een bende van, is later toch (min of meer ) goed gekomen.

Zij woont op zichzelf. Het is haar probleem, haar imago tegenover oma, en haar huis.
Geen haar op mijn hoofd die erover zou piekeren om het huishouden te gaan doen van mijn uitwonende dochter. Ik was zelf net 19 toen ik mijn eerste huisje had. Ik deed amper wat in het huishouden en zou het niet gewaardeerd hebben als mijn ouders zich er zo mee bemoeid hadden. Ik heb zelf in de loop der jaren geleerd hoe het moest. Hier boven op zolder heeft mijn dochter van 20 haar kamer en ik bemoei me nu al niet met wanneer ze daar afstoft en stofzuigt, sterker nog, ze heeft hier in het huishouden ook gewoon een rol en helpt gewoon mee. Maar als zij het huis uitgaat, mag ze het allemaal zelf gaan uitzoeken. En oma's die zich storen aan een minder schoon huis zou ik een stofdoek in de hand drukken en wijzen waar alles schoonmaakartikelen zijn.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
Zo groeit ze nooit op! Als ze na een week of maand of desnoods half jaar zelf inziet dat het toch echt te smerig wordt, zal ze heus wel iets schoonmaken. Als jij het voor die tijd elke keer doet, leert ze niks.
quote:Katherina schreef op 02 maart 2011 @ 16:05:

Hoe goed je het ook bedoeld, Carenza, van jouw OP gaan mijn nekharen recht overeind staan.

Je dochter is nog wel jouw kind, maar geen kind meer. Ze is volwassen, en neemt zelf de beslissing hoe ze voor haar huishouden zorgt. Ze heeft wél inzicht in hoe ze moet opruimen en schoonmaken, maar ze hanteert andere maatstaven dan jij en haar oma. Laat haar, het is haar huis.

Jullie komen voor haar verjaardag, en niet om haar te beoordelen, toch?

Of mankeert je dochter geestelijk iets, dat ze jouw thuiszorg-ondersteuning nodig heeft? Zolang zij er niet om vraagt, vind ik echt dat bij haar gaan schoonmaken een enorme inbreuk op haar vrijheid is.Ik zou dat echt niet trekken, een moeder die mijn huis komt schoonmaken omdat ze zich schaamt voor de staat ervan omdat oma op verjaardagsvisite komt. TssssNou, en ik ben het hier ontzettend mee eens.
Ben je bang dat jouw dochter of dat JIJ een modderfiguus slaat als moeder van een dochter met een "vies" huis?

Het is het huis van je dochter, laat dit ook haar verantwoordelijkheid zijn. Niets zo irritant als een moeder die zich opdringt omdat ze denkt dat dat nodig is. Laat je dochter lekker, geef eventueel her en der tips om het huishouden iets makkelijker te maken voor haar, maar ga niet staan schoonmaken. Je dochter is 22, geen 2.
quote:malu3 schreef op 02 maart 2011 @ 15:42:

No way dat ik bij een zoon/dochter van 22 kom poetsen!

Haha en no way dat mijn moeder bij mij mag komen poetsen

Ik ben zo'n dochter die het huishouden niet echt prioriteit nummer 1 vindt. Ikheb gewoon erg veel leukere nuttigere dingen te doen. En dan is het niet altijd schoon en netjes nee, maar als mijn moeder met een emmer sop op de stoep staat dan gooi ik haar de deur direct weer uit.

Overigens is mijn moeder ook niet zo'n poetsmiep. Zij hoopte nog dat het schoonmaakgen maar 1 generatie zou overslaan (oma wordt wel erg blij van schoonmaken en heeft voor alles een vaste weekroutine), maar misschien is er nog hoop voor mijn toekomstige kinderen
Waarom moet iedereen hetzelfde zijn? Er zijn mensen die niet schoonmaken, of alleen het hoognodige.

De één is slordiger dan de ander.

En dat 'groeit ook niet op'

Ik en man zijn midden 30, paar kinderen, en het is hier vaak een giga zootje. Daar zitten we allemaal niet mee. Het is hier namelijk wel heel gezellig. En we zijn zelf schoon en kerngezond.

En als oma-op-bezoek dat niet bevalt, dan is dat heel jammer maar ik ga er vanuit dat die ook wel ziet dat er belangrijker dingen in het lven zijn.

Ik zeg ook niks van oma's steriele huisje, waar ik me stiekem dood aan erger. ("hoe kan iemand dat als prioriteit hebben";-))

Laat iedereen toch zijn/haar eigen leven leiden. En bemoei je niet met de zaken van een andre volwassene, al is het je dochter. Ze hoeft niet hetzelfde te zijn als jij.
quote:mamalief schreef op 02 maart 2011 @ 15:45:

[...]

Ik zou als ik jou was vooral je toetsenbord eens gaan schoonmaken

Even de spatiebalk loswrikken

Nu ik trouwens eens kritisch naar mijn eigen toetsenbord kijk ontdek ik dat daar ook wel eens een doekje over mag
Kleine toelichting: oma heeft vanaf geboorte gespaard, iedere week een beetje, voor wanneer dochter op zichzelf zou gaan wonen. Was leuk bedrag, dochter heeft daarmee oa witgoed gekocht en nog wat andere zaken voor in huis. Het bezoek is éénmalig. De rotzooi die ik tegenkwam, was oa half lege flessen jus d'orange met de schimmel er in, afgekloven spare ribs met de schimmel er op, opgedroogde haarballen van de kat enz. Het hele huis ruikt muf omdat er niet gelucht wordt.

Het gaat niet om mijn moeder, maar om de moeder van ex. Dat is nogal een flapuit, op een lelijke manier! Tante die meekomt, die weet ook alles beter. Ik wil dochter gewoon een afgang besparen, dat is toch niet zo gek? Als ze het daarna weer een klere-zooi maakt, gaat ze maar lekker haar gang.

Het maakt haar vrienden niet uit hoe de toestand van het huis is, maar ik ben er van over mijn nek gegaan . . . . . Het bed zit ook vol met schimmel, ik praat dus niet over een beetje rommel, het is veel meer dan dat. Bijna werk voor de ontsmettingsdienst. Vroeger was ik ook slordig, maar niet smerig. Oma die alles steriel vindt, dat is gewoon pech, maar er is ook een middenweg en die weet dochter nog niet te vinden.
nope..toen ik uit huis ging (23 jaar) heb ik het zelf uitgevogeld.. en daar heeft mijn moeder verder niets aan gedaan... Het komt vanzelf wel.. Hoe kan je dochte rhet nu leren als jij het gaat doen voor haar..

Laat haar zooi haar zooi zijn..
quote:Katherina schreef op 02 maart 2011 @ 16:05:

Zolang zij er niet om vraagt, vind ik echt dat bij haar gaan schoonmaken een enorme inbreuk op haar vrijheid is.

Ik zou dat echt niet trekken, een moeder die mijn huis komt schoonmaken omdat ze zich schaamt voor de staat ervan omdat oma op verjaardagsvisite komt. Tssss

eens

quote:Pien252 schreef op 02 maart 2011 @ 16:13:

Ben je bang dat jouw dochter of dat JIJ een modderfiguus slaat als moeder van een dochter met een "vies" huis?

Niets zo irritant als een moeder die zich opdringt omdat ze denkt dat dat nodig is. en nog eens eens!
Ik poetste toen ik net op mezelf woonde ook niet regelmatig hoor. Als ik het echt vies vond ja. Mijn ouders zeiden er bijna nooit wat van, ja een keertje heeft mijn vader zijn vinger over de tv gehaald en toen lag er een lekker dikke laag stof op. Hij zei niks, schreef in het stof groetjes van pa, en die hint was duidelijk, en eerder grappig dan vervelend. Toen was ik een jaar of 19 denk ik. Een paar jaar geleden: Mijn schoonmoeder daarentegen begon tijdens een verjaardag notabene, dus huis vol mensen, te miepen dat de vloer vies was (hij was net gedweild die dag, ik op mijn knieen door de woonkamer om te dweilen...pfff) Ik heb haar een emmer en een dweil gegeven, met de vraag me dan eens heel secuur te laten zien hoe het dan wel moest. (ik reageer soms wat allergisch op schoonmoeders)

In de loop van de tijd gaan de meesten vanzelf meer schoonmaken, tegenwoordig vind ik visite een prima stok achter de deur, want leuk is poetsen nog steeds niet. En sinds we een baby hebben hebben we een dag in de week een hulp, dat is zoooo fijn. Die doet de basis, dus is het altijd netjes genoeg voor onverwacht bezoek.

Het is heel lief dat je je dochter wilt helpen, maar heb je met haar besproken of ze dat wel wil? Pas ook op, zeker als jezelf niet veel kunt doen ivm je handicap, dat ze je niet heel makkelijk bij haar laat poetsen uit eigen luiheid. Misschien is nog de beste manier om aan te bieden een keer te helpen en haar wat tips en trucs te geven, maar het haar verder wel zelf te laten doen. Het is tenslotte haar huis. En als mensen vies kijken als ze niet heeft gepoetst, of opmerkingen maken (als het heel erg is), dan kan ik me niet voorstellen dat ze dat leuk vindt, dikke kans dat ze het volgende keer wel doet.
Nee, het is niet gek dat je je dochter een afgang wilt besparen.

Het kan echter wel eens een heel leerzame afgang worden, veel leerzamer dan tig gesprekken.

Schimmel in bed klinkt wel erg vies! Hoe kan daar nou schimmel komen?!
quote:carenza schreef op 02 maart 2011 @ 16:18:

Kleine toelichting: oma heeft vanaf geboorte gespaard, iedere week een beetje, voor wanneer dochter op zichzelf zou gaan wonen. Was leuk bedrag, dochter heeft daarmee oa witgoed gekocht en nog wat andere zaken voor in huis. Het bezoek is éénmalig. De rotzooi die ik tegenkwam, was oa half lege flessen jus d'orange met de schimmel er in, afgekloven spare ribs met de schimmel er op, opgedroogde haarballen van de kat enz. Het hele huis ruikt muf omdat er niet gelucht wordt.

Het gaat niet om mijn moeder, maar om de moeder van ex. Dat is nogal een flapuit, op een lelijke manier! Tante die meekomt, die weet ook alles beter. Ik wil dochter gewoon een afgang besparen, dat is toch niet zo gek? Als ze het daarna weer een klere-zooi maakt, gaat ze maar lekker haar gang.

Het maakt haar vrienden niet uit hoe de toestand van het huis is, maar ik ben er van over mijn nek gegaan . . . . . Het bed zit ook vol met schimmel, ik praat dus niet over een beetje rommel, het is veel meer dan dat. Bijna werk voor de ontsmettingsdienst. Vroeger was ik ook slordig, maar niet smerig. Oma die alles steriel vindt, dat is gewoon pech, maar er is ook een middenweg en die weet dochter nog niet te vinden.

Ten eerste: het klinkt heel goor, en daar zou ze wel iets aan moeten doen. Maar of ik dat nu jouw taak vind?

Ten tweede: waarom denk jij, als moeder van een volwassen dochter dat je haar een afgang moet besparen? Misschien is de reactie van moeder van ex en tante wel veel effectiever. Misschien helpt het wel als vreemden zeggen dat het een ***zooi en ***bende is.
Ik begrijp dat er sprake is van voortzetting van het studentenleven. Beperk je tot het weggooien van zaken die echt niet meer te eten of te drinken zijn, krab de schimmel van het servies en bestek en liefst ook uit de koelkast, gooi een sprei over het beschimmelde bed, poets de remsporen uit de WC pot, koop een luchtverfrisser en denk dan "na mij de zondvloed".
verba volant, scripta manent.
Kopie uit tekst Aureel:

Ze heeft wél inzicht in hoe ze moet opruimen en schoonmaken, maar ze hanteert andere maatstaven dan jij en haar oma.

Nee, daar gaat het dus om: ze heeft geen inzicht in hoe ze de dingen moet aanpakken. Ik zit niet aan haar spullen, dat weet ze, ik maak dus geen inbreuk op haar privacy. Ik heb ook aan haar gevraagd of het mocht, en ze was blij met mijn hulp. Dus al die veroordelingen snap ik niet: er zijn ergere dingen om te veroordelen. Wat is er mis met moederlijke bezorgdheid? Ik doe dit eenmalig, leg verder dochter's leven niet onder een loep ofzo. Dat weet ze en daarom accepteert ze mijn hulp ook!!!!

Waarom word ik zo aangevallen? We kijken toch met z'n allen ook naar "Hoe schoon is jouw huis"?? Die mensen zijn ook dol-blij als alles weer op orde is.
Ik vind het heel lief van je dat je haar die afgang wil besparen, maar het hoort ook bij volwassen worden en zelfstandig wonen om het zelf te doen. Ik ben 24 en woon sinds mijn 18e op mezelf. De eerste paar jaar was het altijd een teringzooi(oké geen etensresten, wel zoveel spullen rondslingerend dat ik net zo'n hamsteraar was die je weleens bij Oprah ziet.)

De manier waarop ik heb geleerd redelijk op te ruimen was doordat ik doorhad dat mensen het een rommeltje vonden. Ook merk je op een gegeven moment aan jezelf dat je de zooi zat bent. Nu ben ik nog steeds geen poetsmiep, maar het is nu redelijk netjes.
I choose happy!
inzicht in hoe ze dingen aan moet pakken? Leg eens uit hoe je dat bedoelt, met een voorbeeld. Snap het echt niet

Neem aan dat ze weet hoe een stofzuiger werkt en een wasmachine en afwaskwast ook.En van die natte kant en klare doekjes

Als ze dat alles niet gebruikt is dat gewoon een keuze van haar.

De rest (wat kun je eigenlijk nog meer doen?) maakt toch geen klap uit. Wat bedoel je nou??

En natuurlijk zijn er erger dingen om te veroordelen, maar jij opent hier toch zelf een topic over met vraag??

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven