Moestuin topic

13-03-2022 23:07 948 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Sinds een paar weken heb ik een Click & Grow mini moestuin op mijn aanrecht. Er zit in: basilicum, mini-tomaat en gele paprika.

Ook vind ik het leuk om wat dingen in mijn tuin te laten groeien. Frambozen haal ik kilo's binnen elk jaar, maar mijn bramen willen nog geen vruchten geven... grr.

Wie heeft er een (mini) moestuin, of wil er een starten en wil hier samen over kletsen?

Of heb je ook een C&G en wil je pods ruilen?

:D
moderatorviva wijzigde dit bericht op 01-04-2023 20:29
Reden: Titel aangepast
0.00% gewijzigd
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ga morgen zaad kopen. En zaaigrond. Nooit geweten dat dit een ding was. Ik wil iig knoflook en komkommers zaaien. De twee mini tomaten gaan ook naar buiten tzt, ga ze morgen verspenen, ze hebben 4 blaadjes nu. Maar nog maar ff binnen houden voor nu.

Verder staan er wat kruiden in de tuin, maar iemand nog een leuke aanrader? Wat "past" er leuk bij? (Heb al frambozen, bramen, blauwe bessen en aardbeien komen er aan.)

Er komen weer illegale frambozen op btw, als iemand ze wil lol.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Alle reacties Link kopieren Quote
LunchLover schreef:
16-03-2022 15:01
Ik ga morgen zaad kopen. En zaaigrond. Nooit geweten dat dit een ding was. Ik wil iig knoflook en komkommers zaaien. De twee mini tomaten gaan ook naar buiten tzt, ga ze morgen verspenen, ze hebben 4 blaadjes nu. Maar nog maar ff binnen houden voor nu.

Verder staan er wat kruiden in de tuin, maar iemand nog een leuke aanrader? Wat "past" er leuk bij? (Heb al frambozen, bramen, blauwe bessen en aardbeien komen er aan.)

Er komen weer illegale frambozen op btw, als iemand ze wil lol.
Ik weet niet of je muntthee lekker vind, maar dat zou je nog kunnen doen.

Ik heb nu zelf munt, peterselie en basilicum gezaaid. 🥳
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
dianaf schreef:
16-03-2022 17:28
Ik weet niet of je muntthee lekker vind, maar dat zou je nog kunnen doen.

Ik heb nu zelf munt, peterselie en basilicum gezaaid. 🥳
Munt past er inderdaad goed bij! Mijn plant werd zo groot, dat ik ook vrij veel heb kunnen drogen. Verkruimeld, en dan komt in de winter je gedroogde muntthee toch erg dicht bij verse muntthee, qua smaak :)

Verder heb ik sowieso peterselie, basilicum, rozemarijn, tijm, salie, oregano, bieslook, citroenverbena in de tuin staan, gebaseerd op wat ik graag in de keuken gebruik.
Alle reacties Link kopieren Quote
smaragdgroen schreef:
16-03-2022 19:24
Munt past er inderdaad goed bij! Mijn plant werd zo groot, dat ik ook vrij veel heb kunnen drogen. Verkruimeld, en dan komt in de winter je gedroogde muntthee toch erg dicht bij verse muntthee, qua smaak :)

Verder heb ik sowieso peterselie, basilicum, rozemarijn, tijm, salie, oregano, bieslook, citroenverbena in de tuin staan, gebaseerd op wat ik graag in de keuken gebruik.
Mooie selectie. Ik zet graag ananassalie, lekker en de plant is ook nog eens erg decoratief,’ met mooie rode bloemen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Leyawiin schreef:
16-03-2022 20:02
Mooie selectie. Ik zet graag ananassalie, lekker en de plant is ook nog eens erg decoratief,’ met mooie rode bloemen.
Oeh die gaat op mijn lijstje!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou er basilicum of peterselie naast zetten, die gaat goed met aardbeien en tomaten en verjaagd ook ongedierte die daar op af komen.
Alle reacties Link kopieren Quote
smaragdgroen schreef:
16-03-2022 20:04
Oeh die gaat op mijn lijstje!
Zeker eens proberen ! Citroentijm is ook een aanrader.
Alle reacties Link kopieren Quote
VGM1980 schreef:
16-03-2022 20:18
Ik zou er basilicum of peterselie naast zetten, die gaat goed met aardbeien en tomaten en verjaagd ook ongedierte die daar op af komen.

Ik denk dat ik dat doe. Ik had enorme munt struiken staan. Ze poppen nog steeds hier en daar op lol. En ik hou er niet van.

Zaaien jullie buiten of binnen ontkiemen?
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Alle reacties Link kopieren Quote
LunchLover schreef:
16-03-2022 23:23
Ik denk dat ik dat doe. Ik had enorme munt struiken staan. Ze poppen nog steeds hier en daar op lol. En ik hou er niet van.

Zaaien jullie buiten of binnen ontkiemen?
Munt kan inderdaad nogal gaan woekeren.
Ik zaai altijd binnen. Als ik hier direct in volle grond zaai, blijft er niks over ( slakken houden van zaailingen ). En binnen kan je vroeger beginnen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Leyawiin schreef:
16-03-2022 23:35
Munt kan inderdaad nogal gaan woekeren.
Ik zaai altijd binnen. Als ik hier direct in volle grond zaai, blijft er niks over ( slakken houden van zaailingen ). En binnen kan je vroeger beginnen.

Ja, dat dacht ik idd ook. Vorig jaar ook binnen gezaaid.

Munt woekert idd, stond er al toen ik het huis kocht 8 jaar geleden.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Alle reacties Link kopieren Quote
als je wel munt wil, maar niet dat het gaat woekeren kan je ze in een pot zaaien en de pot buiten zetten/ingraven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier ook woekerende munt tussen mijn aardbeien :mrgreen:
Ik zaai dus ook binnen. Dat werkt toch het beste bij mij. Ook hier slakken inderdaad. Denk dat ik komend jaar maar slakkenkorrels om de moestuinbak ga gooien.
Mijn kas binnen gaat goed. De binnenkant zit vol met condens, dus het broeit al een beetje binnenin. Dat is goed :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Irregular_Choice schreef:
17-03-2022 07:04
Hier ook woekerende munt tussen mijn aardbeien :mrgreen:
Ik zaai dus ook binnen. Dat werkt toch het beste bij mij. Ook hier slakken inderdaad. Denk dat ik komend jaar maar slakkenkorrels om de moestuinbak ga gooien.
Mijn kas binnen gaat goed. De binnenkant zit vol met condens, dus het broeit al een beetje binnenin. Dat is goed :)
Met slakkenkorrels altijd goed uitkijken dat je er neemt die veilig zijn voor andere dieren. Zo zijn er te koop op basis van metaldehyde : dat is echter niet alleen giftig voor slakken, maar ook voor de mens en andere dieren ( vooral gevaarlijk voor vogeltjes en egels die slakken eten ). De korrels op basis van ijzer(III) fosfaat zijn veilig ( tenzij je een slak bent ).
Ik begin al te strooien voor de plantjes naar buiten gaan.
Condens is goed :-) Als je dikke druppels aan je deksel krijgt, wat meer lucht geven ( klepjes openzetten).
Alle reacties Link kopieren Quote
Leyawiin schreef:
17-03-2022 07:54
Met slakkenkorrels altijd goed uitkijken dat je er neemt die veilig zijn voor andere dieren. Zo zijn er te koop op basis van metaldehyde : dat is echter niet alleen giftig voor slakken, maar ook voor de mens en andere dieren ( vooral gevaarlijk voor vogeltjes en egels die slakken eten ). De korrels op basis van ijzer(III) fosfaat zijn veilig ( tenzij je een slak bent ).
Ik begin al te strooien voor de plantjes naar buiten gaan.
Condens is goed :-) Als je dikke druppels aan je deksel krijgt, wat meer lucht geven ( klepjes openzetten).
Ik zat ook te denken aan gewoon zout er omheen, alleen blijft dat niet liggen met reken natuurlijk. Zal ook eens kijken of er geen strips zijn tegen slakken die ik op de rand van de bak kan plakken bijvoorbeeld.
Geen grote druppels nog, de klepjes staan nu sowieso open :)

Edit : zie iets van kopertape, ga me daar eens in verdiepen! Dat is toch wat milieuvriendelijker.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kopertape heb ik vorig jaar op één pot uitgeprobeerd, werkte goed! Dit jaar ga ik het uitgebreider inzetten.
Parkieten grit, of vogelgrit, weet even niet hoe het heet, hielp ook goed. Net als de eierdoppen hier al ergens genoemd is dat te scherp voor slakken. Strooide echt een flinke ring om de plantjes, bij regen bleef het wel wat liggen maar moest na een paar buien wel bij strooien.
Alle reacties Link kopieren Quote
Irregular_Choice schreef:
17-03-2022 08:38
Ik zat ook te denken aan gewoon zout er omheen, alleen blijft dat niet liggen met reken natuurlijk. Zal ook eens kijken of er geen strips zijn tegen slakken die ik op de rand van de bak kan plakken bijvoorbeeld.
Geen grote druppels nog, de klepjes staan nu sowieso open :)
Niet doen, zout lost inderdaad op en trekt in je bodem, wat uiteraard niet goed is voor je planten en het bodemleven.
Ik heb nog niets gevonden dat echt helpt tegen slakken behalve korrels. Er is bv kopertape te koop, zou slakken tegenhouden, maar bij mij trokken de slakken zich er niks van aan en gleden er zo overheen. Antislakkenmatjes werkten even, tot ze wat vuil werden.
Wat nog enigszins kan helpen is slakkenvallen met bier. Bier trekt slakken aan, die dan in het bakje verdrinken. Het beste is gewone pils :-)
Alle reacties Link kopieren Quote
Zout is wreed :( . Ik deed bij mijn moestuin in een vorig leven een randje schelpen rond de moesbak. Dat werkte goed en stond nog leuk ook. Je koopt ze in zakken bij het tuincentrum.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren Quote
smaragdgroen schreef:
17-03-2022 08:50
Kopertape heb ik vorig jaar op één pot uitgeprobeerd, werkte goed! Dit jaar ga ik het uitgebreider inzetten.
Parkieten grit, of vogelgrit, weet even niet hoe het heet, hielp ook goed. Net als de eierdoppen hier al ergens genoemd is dat te scherp voor slakken. Strooide echt een flinke ring om de plantjes, bij regen bleef het wel wat liggen maar moest na een paar buien wel bij strooien.
Dank je! Ik lees ook cacaodoppen die zouden werken. Denk dat ik dat eerst ga proberen. Het gaat maar om een klein oppervlak.
Een oude favoriet tegen slakken uit het tegen tegel tuinen topic is ze s avonds verzamelen in een bakje met een oude barbequetang (of gewoon vingers) en ze dan ergens anders weer uitzetten ;)

En onder potten checken en daar eitjes weghalen.
Alle reacties Link kopieren Quote
GreenLadyFern schreef:
17-03-2022 09:11
Een oude favoriet tegen slakken uit het tegen tegel tuinen topic is ze s avonds verzamelen in een bakje met een oude barbequetang (of gewoon vingers) en ze dan ergens anders weer uitzetten ;)

En onder potten checken en daar eitjes weghalen.
Nee bedankt :mrgreen: ik vind het prima als ze in de tuin zitten verder. Wil ze alleen uit de moestuin houden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sabeltandcavia schreef:
17-03-2022 09:11
Zout is wreed :( . Ik deed bij mijn moestuin in een vorig leven een randje schelpen rond de moesbak. Dat werkte goed en stond nog leuk ook. Je koopt ze in zakken bij het tuincentrum.
Ga ik ook even voor kijken. Thanks! En mijn moestuin kaal vreten is ook wreed hoor. Zoveel moeite en dan half opgegeten groentes :cry:
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het best lastig. Aan de ene kant wil ik geen dieren mishandelen voor mijn hobby. Maar moet je dan ook luizen laten zitten? En als alle groente mislukt, dan ben je weer aangewezen op groente uit de supermarkt en hoe diervriendelijk wordt die gekweekt?

Ik wil ernaar streven zoveel mogelijk biologisch en diervriendelijk te tuinieren, daar voel ik me toch het beste bij. Het mooie van zelf kweken is dat je er zelf controle over hebt wat 'erin gaat' en dat het allemaal niet zo snel hoeft. Gelukkig kun je al veel narigheid voorkomen door goed voor de bodem te zorgen en de juiste planten met elkaar te combineren. Zoals groenbemesters die aaltjes op afstand houden. Ook kun je de tuin egelvriendelijk inrichten zodat die egels zich met de slakken gaan bemoeien.

Dat zijn mijn goede voornemens. Nu de praktijk nog. :D
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sabeltandcavia schreef:
17-03-2022 09:46
Ik vind het best lastig. Aan de ene kant wil ik geen dieren mishandelen voor mijn hobby. Maar moet je dan ook luizen laten zitten? En als alle groente mislukt, dan ben je weer aangewezen op groente uit de supermarkt en hoe diervriendelijk wordt die gekweekt?

Ik wil ernaar streven zoveel mogelijk biologisch en diervriendelijk te tuinieren, daar voel ik me toch het beste bij. Het mooie van zelf kweken is dat je er zelf controle over hebt wat 'erin gaat' en dat het allemaal niet zo snel hoeft. Gelukkig kun je al veel narigheid voorkomen door goed voor de bodem te zorgen en de juiste planten met elkaar te combineren. Zoals groenbemesters die aaltjes op afstand houden. Ook kun je de tuin egelvriendelijk inrichten zodat die egels zich met de slakken gaan bemoeien.

Dat zijn mijn goede voornemens. Nu de praktijk nog. :D
Dat is ook lastig. Maar het is gewoon niet mogelijk om groente of fruit te telen zonder dat dieren eronder lijden.
Mijn grens ligt bij plaaginsecten en slakken. Die gaan eraan. Maar ik zal bv geen vogelnet over mijn bessen spannen, vogeltjes en egels kunnen er in verstrikt raken. Voor vogeltjes loopt dat meestal fataal af, door paniek en uitputting. Dan maar wat minder bessen. Ik gebruik enkel bio bestrijdingsmiddelen die niet giftig zijn voor andere dieren, enzovoort.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil vooral alles weg houden wat mijn groente op eet :) en als dat op een diervriendelijke manier kan, wil ik dat graag. Dus ik ga zeker kijken naar schelpen en cacaodoppen.
Egeltjes zou ik heel graag in de tuin willen, maar ze lopen hier niet echt. Heeeeel sporadisch zie ik er 1 kuieren door de woonwijk, gewoon op de stoep. Maar ik woon gewoon in een woonwijk en niet echt bij veel natuur. Aan het eind van de straat is wel de dijk met wat bos en uiterwaarden. Denk dat ze daar toch liever zitten :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren Quote
Nog een slakkentip: kippen. Mijn krielen maken heel wat jonge slakjes soldaat voordat die schade kunnen aanrichten. :mrgreen:
Ik vind hier dingen van.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven