Moestuinieren
woensdag 25 maart 2020 om 22:22
Hoi allemaal,
Wij zijn afgelopen zomer verhuisd naar een huis met een prachtige tuin met daarin ook een mooie kas. Inmiddels heb ik 3 moestuinbakken neergezet (van die makkelijke moestuin methode) en is de kas helemaal opgeruimd, schoon, en ligt er heerlijke moestuinmix te wachten op plantjes.
Nu merk ik dat ik t allemaal best wel lastig vind, toch nog. Ik lees zo ontzettend veel tegenstrijdige adviezen. Veel websites/fora waar ik op stuit zijn verjaard, waardoor vragen stellen weinig zin heeft. De makkelijke moestuin methode heeft een 'community' online, maar daar kan ik mijn vragen over de kas dan weer niet kwijt.
Zijn hier forummers die ook aan het moestuinieren zijn en/of ervaring hebben met het gebruiken van een kas? Lijkt me leuk om hier te sparren. Of kennen jullie andere goede websites waar ik terecht kan voor informatie?
Wij zijn afgelopen zomer verhuisd naar een huis met een prachtige tuin met daarin ook een mooie kas. Inmiddels heb ik 3 moestuinbakken neergezet (van die makkelijke moestuin methode) en is de kas helemaal opgeruimd, schoon, en ligt er heerlijke moestuinmix te wachten op plantjes.
Nu merk ik dat ik t allemaal best wel lastig vind, toch nog. Ik lees zo ontzettend veel tegenstrijdige adviezen. Veel websites/fora waar ik op stuit zijn verjaard, waardoor vragen stellen weinig zin heeft. De makkelijke moestuin methode heeft een 'community' online, maar daar kan ik mijn vragen over de kas dan weer niet kwijt.
Zijn hier forummers die ook aan het moestuinieren zijn en/of ervaring hebben met het gebruiken van een kas? Lijkt me leuk om hier te sparren. Of kennen jullie andere goede websites waar ik terecht kan voor informatie?
vrijdag 27 maart 2020 om 11:27
Het overzichtelijk houden is helemaal geen verkeerd plan. Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat je gaat uitbreiden.
Je kan nu prima voorzaaien in potjes in de kas en als het te warm wordt, zet je het buiten of zet de deur helemaal open. Het is allemaal afhankelijk van het type gewas. De peterselie kun je nu het beste laten ontkiemen in de kas en dan naar buiten. Maar ik denk eerlijk gezegd niet dat het de nachtvorst overleeft dus snachts naar binnen of er een dikker vlies over oid.
Zaadjes wachten altijd op een bepaalde temperatuur om te ontkiemen. Als het een x aantal dagen een bepaalde temperatuur is, dan ontkiemt het. Daarom duurt het ontkiemen buiten vaak lang in het begin van het jaar en kun je beter laten ontkiemen in de kas.
Groeit het na het ontkiemen te hard en wordt het slungelig, dan kun je veel plantjes bij het verpotten/verspenen dieper in de grond zetten. Zorg dat de kiemblaadjes altijd boven de grond uitsteken.
Ik denk dat die houtsnippers prima werken tegen slakken en ik zou pas iets met bier gaan doen als je er last van krijgt.
Je kan nu prima voorzaaien in potjes in de kas en als het te warm wordt, zet je het buiten of zet de deur helemaal open. Het is allemaal afhankelijk van het type gewas. De peterselie kun je nu het beste laten ontkiemen in de kas en dan naar buiten. Maar ik denk eerlijk gezegd niet dat het de nachtvorst overleeft dus snachts naar binnen of er een dikker vlies over oid.
Zaadjes wachten altijd op een bepaalde temperatuur om te ontkiemen. Als het een x aantal dagen een bepaalde temperatuur is, dan ontkiemt het. Daarom duurt het ontkiemen buiten vaak lang in het begin van het jaar en kun je beter laten ontkiemen in de kas.
Groeit het na het ontkiemen te hard en wordt het slungelig, dan kun je veel plantjes bij het verpotten/verspenen dieper in de grond zetten. Zorg dat de kiemblaadjes altijd boven de grond uitsteken.
Ik denk dat die houtsnippers prima werken tegen slakken en ik zou pas iets met bier gaan doen als je er last van krijgt.
vrijdag 27 maart 2020 om 12:19
Ja, die snippers helpen wel wat en de opstanden van de bakken ook wel. Zijn allemaal hindernisjes. Maar belangrijker is de vraag welke grond je in de bakken en kas hebt. Als dat gewoon grond uit de tuin is dan krijg je alsnog slakken doordat de kans groot is dat er slakkeneitjes inzitten die op een gegeven moment uitkomen.nina210 schreef: ↑27-03-2020 07:41Overigens staan mijn moestuinbakken op worteldoek en er omheen liggen houtsnippers. Houden die houtsnippers nog een beetje slakken tegen of moet ik alsnog bekertjes bier plaatsen? Is er een merk wat favoriet is?En beschermt de kas ook niet enigzins tegen die vieze beesten?
Vraagje: die meterbakken die je gebruikt, van wat voor hout zijn die gemaakt? Je ziet wel eens goedkope exemplaren bij de bouwmarkt en supermarkt van dat geïmpregneerde hout. Die moet je dus echt niet gebruiken want het is hartstikke giftig spul. Die rotzooi spoelt langzaam maar zeker uit in de rond en wordt door planten opgenomen en doodt bodemleven. Gewoon naturel hout of steen is natuurlijk prima.
vrijdag 27 maart 2020 om 13:47
Ik heb door een boer hier in de buurt een kuub moestuinmix laten bezorgen. Dus als het goed is zitten daar geen eitjes in..!
De bakken zijn van douglashout - of het geimpregneerd is weet ik niet? Laten we maar hopen van niet dan. Ik ga het er in ieder geval maar een moestuinjaar mee proberen.... mocht ik helemaal verslaafd raken kan ik ze altijd nog vervangen voor iets waarvan ik zeker weet dat ze ok zijn.
Nog een vraag...
Stel ik wil blauwe druiven, hoe kan ik dat dan het beste aanpakken? Gewoon zaadjes kopen en ze net als alle andere planten laten kiemen, verspenen, verpotten en dan in de grond? En is dat een plant die het hele jaar in de kas blijft? Ik weet niet of ik buiten een klimplek kan verzinnen. Misschien over de schommel van de kinderen
In de kas staat overigens een klimrek.... (de vorige bewoners hadden t echt goed voor elkaar allemaal en hebben niks ervan meegenomen omdat ze naar appartement gingen)
De bakken zijn van douglashout - of het geimpregneerd is weet ik niet? Laten we maar hopen van niet dan. Ik ga het er in ieder geval maar een moestuinjaar mee proberen.... mocht ik helemaal verslaafd raken kan ik ze altijd nog vervangen voor iets waarvan ik zeker weet dat ze ok zijn.
Nog een vraag...
Stel ik wil blauwe druiven, hoe kan ik dat dan het beste aanpakken? Gewoon zaadjes kopen en ze net als alle andere planten laten kiemen, verspenen, verpotten en dan in de grond? En is dat een plant die het hele jaar in de kas blijft? Ik weet niet of ik buiten een klimplek kan verzinnen. Misschien over de schommel van de kinderen
vrijdag 27 maart 2020 om 14:20
Druiven koop je als stek of kleine plant. Zaaien is heel onwenselijk om verschillende redenen. Volgens mij is zo ongeveer alle fruit het beste te vermenigvuldigen door middel van stekken en enten.
Er zijn tafeldruiven en wijndruiven. De teelt is verschillend maar bij tafeldruiven kies je er meestal voor om de plant te laten klimmen tegen een raster of als pergola. Je kan eigenlijk alle kanten uit met een druif, net wat je leuk lijkt of waar je plek voor hebt. In de kas kun je bijvoorbeeld een tak bovenlangs laten groeien en buiten kan het tegen een muur of over de schommel (alhoewel je rekening moet houden met snelle groei en grote bladeren dus misschien is schommelen dan lastiger). Kies buiten in ieder geval altijd voor een beschutte zonnige warme plek. Op internet vind je heel veel ideeën en de verzorging. In de kas kun je eventueel ook nog kiwi's of perziken telen.
Er zijn tafeldruiven en wijndruiven. De teelt is verschillend maar bij tafeldruiven kies je er meestal voor om de plant te laten klimmen tegen een raster of als pergola. Je kan eigenlijk alle kanten uit met een druif, net wat je leuk lijkt of waar je plek voor hebt. In de kas kun je bijvoorbeeld een tak bovenlangs laten groeien en buiten kan het tegen een muur of over de schommel (alhoewel je rekening moet houden met snelle groei en grote bladeren dus misschien is schommelen dan lastiger). Kies buiten in ieder geval altijd voor een beschutte zonnige warme plek. Op internet vind je heel veel ideeën en de verzorging. In de kas kun je eventueel ook nog kiwi's of perziken telen.
woensdag 8 april 2020 om 21:29
Ik heb bietjes voorgezaaid in de kas in kleine potjes en die zijn nu opgekomen. Het zijn kleine zaailingen. Na een dag in de kas keken ze me heel verdrietig aan, dus ik denk dat ze het te warm vonden. Ik heb ze een dagje buiten gezet en per ongeluk ook buiten laten overnachten, en toen leken ze weer een stuk opgewekter.
Wat zal ik nu doen? Ze wat sterker laten worden, buiten, en dan overplaatsen in de moestuinbak?
Wat zal ik nu doen? Ze wat sterker laten worden, buiten, en dan overplaatsen in de moestuinbak?
donderdag 9 april 2020 om 17:25
Tip voor voorzaaien in kweekpotjes of turfbakjes .
Gebruik wc rollen daarvoor . Is veel goedkoper en milieuvriendelijker .
Hier zie je hoe :
https://www.greenevelien.com/blog/zelf- ... tjes-maken
Gebruik wc rollen daarvoor . Is veel goedkoper en milieuvriendelijker .
Hier zie je hoe :
https://www.greenevelien.com/blog/zelf- ... tjes-maken
donderdag 9 april 2020 om 17:29
Bieten kunnen prima met kou omgaan. Die horen gewoon buiten. Bieten is ook een gewas wat je beter niet overplant. Dus meteen zaaien op de juiste plek. Dat geldt voor meer wortelgewassen zoals wortel, radijs, ..etc. Overplanten liever niet.nina210 schreef: ↑08-04-2020 21:29Ik heb bietjes voorgezaaid in de kas in kleine potjes en die zijn nu opgekomen. Het zijn kleine zaailingen. Na een dag in de kas keken ze me heel verdrietig aan, dus ik denk dat ze het te warm vonden. Ik heb ze een dagje buiten gezet en per ongeluk ook buiten laten overnachten, en toen leken ze weer een stuk opgewekter.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
donderdag 23 april 2020 om 10:10
Hoi allemaal,
ik heb in de kas tomaat gezaaid. Er kwamen een aantal zaailingen op. Die deden het een tijdje goed (kregen al meerdere blaadjes) maar de laatste dagen worden ze steeds ongelukkiger. Hun blaadjes beginnen te krullen en ze hebben een beetje een paarsige kleur gekregen. Ik weet niet zo goed of ze het misschien te warm hebben in de kas (dat kan toch eigenlijk niet nu al? Ik zet de raampjes ook elke dag open. Het is er tussen de 25 en 35 graden). Vocht te kort lijkt me ook niet, ze krijgen elke dag water, soms 2 keer.
Wat zou het kunnen zijn?
Overigens lijken de paprika zaailingen hetzelfde te gaan doen.
De komkommer zaailingen gaan juist super goed. Die worden heel groot en stevig, met extra blad ook al.
Ze staan alle drie onder dezelfde omstandigheden in de kas.... Iemand enig idee?
ik heb in de kas tomaat gezaaid. Er kwamen een aantal zaailingen op. Die deden het een tijdje goed (kregen al meerdere blaadjes) maar de laatste dagen worden ze steeds ongelukkiger. Hun blaadjes beginnen te krullen en ze hebben een beetje een paarsige kleur gekregen. Ik weet niet zo goed of ze het misschien te warm hebben in de kas (dat kan toch eigenlijk niet nu al? Ik zet de raampjes ook elke dag open. Het is er tussen de 25 en 35 graden). Vocht te kort lijkt me ook niet, ze krijgen elke dag water, soms 2 keer.
Wat zou het kunnen zijn?
Overigens lijken de paprika zaailingen hetzelfde te gaan doen.
De komkommer zaailingen gaan juist super goed. Die worden heel groot en stevig, met extra blad ook al.
Ze staan alle drie onder dezelfde omstandigheden in de kas.... Iemand enig idee?
donderdag 23 april 2020 om 10:13
Ooh dank je! Ik heb ze nu gewoon buiten gezaaid en ze komen idd op. Ik had mn wortels ook eerst binnen gezaaid en overgeplant maar die hebben het gered. Die groeien nu heel goed (bovengronds dan, haha, wat ze daaronder doen weet ik niet...)viva-amber schreef: ↑09-04-2020 17:29Bieten kunnen prima met kou omgaan. Die horen gewoon buiten. Bieten is ook een gewas wat je beter niet overplant. Dus meteen zaaien op de juiste plek. Dat geldt voor meer wortelgewassen zoals wortel, radijs, ..etc. Overplanten liever niet.