Naaivragen topic

03-03-2021 21:30 125 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of er al een vergelijkbaar topic bestaat/bestaan heeft, maar ik stuit tijdens projectjes best vaak op vragen die eigenlijk heel makkelijk op te lossen zijn.

Ik naai een aantal jaar, maar altijd op beginnersniveau blijven steken. Ook les gehad, maar ik ben een kluns en werk langzaam, dus de ervaring bouwt zich maar langzaam op :lol:

Ik ben vast niet de enige, dus misschien zijn er wel mensen die het leuk vinden om elkaar op weg te helpen.

Dus stel hier je vragen over cryptische omschrijvingen in patronen, stofkeuzes en technieken. Hopelijk vindt iemand het leuk om te helpen :hyper:
Alle reacties Link kopieren
Zo, 3 nieuwe stofjes gewassen. Nu nog op zoek naar een beetje tijd.

Ga 2 truien voor mezelf maken. Patroon had ik al met een goedkope joggingstof geprobeerd dus het is uitknippen en naaien maar.

Heb ook nog een leuk paneel liggen voor m’n zoon maar moet daarvoor eerst nog het patroon overtekenen. Hebben jullie daar ook zo’n hekel aan?

Ik had een tricotangst maar die is met 3 jaar les (naaibegeleiding) en een nieuwe goede Pfaff wel verdwenen.

Gordijnen naaien haat ik, net zoals broeken inkorten of ander verstelwerk.
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand interesse in mooie originele Gütermann blikken om garen te bewaren? Ik heb verder nog ontzettend veel garen dus als iemand interesse heeft.... ook heb ik nog een linnenkast vol met lappen stof.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Oh wat een heerlijk topic!

Ik heb sinds een jaar een machine (wilde ik al jaaaaren). Afgelopen jaar zelf aan de slag gegaan in periodes op en af. Over 2 maanden heb ik weer meer tijd, dan wil ik ook op naailes.

Vermoedelijk ga ik nog wel wat problemen tegenkomen die ik hier dan mooi kan vragen!
:-D
Alle reacties Link kopieren
:cheer2: volg! :-)
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
03-03-2021 22:53
Ik lees mee, ik heb op mijn negentiende mijn kostuumnaai- en coupeusediploma gehaald. Doe op dit moment weinig mee, maar kennis is er nog wel.

Heb ook vier jaar naailes gegeven. Misschien kan ik iets bijdragen voor de beginners.
Wauw, dus jij had bijv de trouwjurk van Maxima kunnen maken, moet ik het zo zien??
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Goede reminder en stok achter de deur dit topic, vandaag nu echt even bellen voor een afspraak bij de stoffenwinkel :proud:
Miskotto schreef:
18-03-2021 11:49
Wauw, dus jij had bijv de trouwjurk van Maxima kunnen maken, moet ik het zo zien??

Ja, maken, niet ontwerpen. En het patroon precies op haar maat tekenen zou ik niet gekund hebben. Heb wel patroontekenen geleerd, maar voor eenvoudigere dingen.

Mijn eigen trouwjurk heb ik wel gemaakt en ook die van mijn zus. Gordijnen, luifel voor de tent, nieuwe bekleding voor autostoel, voor de wieg etc. Mijn expertise is vrij breed.

Ik heb ook vier jaar naailes gegeven, en nu geef ik soms handvaardigheid. Vooral met textiel werk ik graag.
Andersom schreef:
18-03-2021 18:07
Ja, maken, niet ontwerpen. En het patroon precies op haar maat tekenen zou ik niet gekund hebben. Heb wel patroontekenen geleerd, maar voor eenvoudigere dingen.

Mijn eigen trouwjurk heb ik wel gemaakt en ook die van mijn zus. Gordijnen, luifel voor de tent, nieuwe bekleding voor autostoel, voor de wieg etc. Mijn expertise is vrij breed.

Ik heb ook vier jaar naailes gegeven, en nu geef ik soms handvaardigheid. Vooral met textiel werk ik graag.
Ik wil graag les gaan nemen, maar hoe zoek je een goede leermeester? Heb jij nog tips waar je op moet letten? Ik had bijvoorbeeld nooit gerealiseerd dat er ookmensen zijn die echt een coupeuse-opleiding hebben gevolgd.

Of heeft iemand anders tips voor les in omgeving Gooi?
Alle reacties Link kopieren
FoxtrotAlpha schreef:
19-03-2021 06:59
Ik wil graag les gaan nemen, maar hoe zoek je een goede leermeester? Heb jij nog tips waar je op moet letten? Ik had bijvoorbeeld nooit gerealiseerd dat er ookmensen zijn die echt een coupeuse-opleiding hebben gevolgd.

Of heeft iemand anders tips voor les in omgeving Gooi?

Misschien niet helemaal je vraag maar ik heb verschillende ervaringen met naailes. Ik denk overigens dat al mijn 'docenten' een coupeuse-opleiding hadden. Wat ik prettig vond is naailes waar we met een relatief kleine groep waren (4 leerlingen op 1 docent) later heb ik in een grotere groep les gehad, toen was de les ook langer maar in de praktijk stond ik heel lang op de docent te wachten als ik niet vooruit kon, en dat zijn juist de momenten waar je de les voor gebruikt. Ik vond het ook wel praktisch dat bij de ene les er al machines stonden die beschikbaar waren voor de leerlingen, ik vind het altijd zo'n gedoe om een machine en je koffertje mee te slepen naar een les :-D
Alle reacties Link kopieren
Ik volg ook even! Ik ben behoorlijk handig met haken en breien, maar naaien is nooit echt van de grond gekomen. Ik heb een naaimachine geërft van mijn schoonmoeder, maar die is wel veel recenter dan 42 jaar oud.

Project speldenkussen is af en ik wil nu voornamelijk kleren voor mijn zoontje gaan naaien. Ik heb wat basiskennis van het af kijken van mijn moeder vroeger. Ik hielp dan met rijgen of patroon uittekenen, maar zelf achter de machine zitten zat er toen niet in. Nu dus de andere dingen in de vingers krijgen (rechtdoor naaien is al een uitdaging :lol: )
Alle reacties Link kopieren
Blueitis schreef:
19-03-2021 09:02
Ik volg ook even! Ik ben behoorlijk handig met haken en breien, maar naaien is nooit echt van de grond gekomen. Ik heb een naaimachine geërft van mijn schoonmoeder, maar die is wel veel recenter dan 42 jaar oud.

Project speldenkussen is af en ik wil nu voornamelijk kleren voor mijn zoontje gaan naaien. Ik heb wat basiskennis van het af kijken van mijn moeder vroeger. Ik hielp dan met rijgen of patroon uittekenen, maar zelf achter de machine zitten zat er toen niet in. Nu dus de andere dingen in de vingers krijgen (rechtdoor naaien is al een uitdaging :lol: )

Ik weet niet hoe oud je zoontje is maar op facebook is er een groep gratis naaipatronen voor kinderen, daar staan leuke basic projectjes tussen!
Alle reacties Link kopieren
-Bladora- schreef:
17-03-2021 23:41
Heeft iemand interesse in mooie originele Gütermann blikken om garen te bewaren? Ik heb verder nog ontzettend veel garen dus als iemand interesse heeft.... ook heb ik nog een linnenkast vol met lappen stof.
Ik heb zeker interesse mocht je een beetje bij mij in de omgeving zitten. Ik zit in gebied 046
Alle reacties Link kopieren
FoxtrotAlpha schreef:
19-03-2021 06:59
Ik wil graag les gaan nemen, maar hoe zoek je een goede leermeester? Heb jij nog tips waar je op moet letten? Ik had bijvoorbeeld nooit gerealiseerd dat er ookmensen zijn die echt een coupeuse-opleiding hebben gevolgd.

Of heeft iemand anders tips voor les in omgeving Gooi?
Goede vraag.
Ik ben begonnen door samen met een coupeuse allerlei projecten te naaien. (Denk aan de pakjes voor de optocht van de carnavalsvereniging)
Dat was 1 op 1 en heel erg fijn. Maar dan moet je maar net zo iemand tegenkomen of kennen.

Omgeving het Gooi weet ik in elk geval niets:
Ik ben van beneden de rivieren
Alle reacties Link kopieren
Blueitis schreef:
19-03-2021 09:02
Ik volg ook even! Ik ben behoorlijk handig met haken en breien, maar naaien is nooit echt van de grond gekomen. Ik heb een naaimachine geërft van mijn schoonmoeder, maar die is wel veel recenter dan 42 jaar oud.

Project speldenkussen is af en ik wil nu voornamelijk kleren voor mijn zoontje gaan naaien. Ik heb wat basiskennis van het af kijken van mijn moeder vroeger. Ik hielp dan met rijgen of patroon uittekenen, maar zelf achter de machine zitten zat er toen niet in. Nu dus de andere dingen in de vingers krijgen (rechtdoor naaien is al een uitdaging :lol: )
Rechtdoor naaien, bedoel je daarmee dat de afstand overal gelijk blijft van de rand?
Daar is nl een heel simpel trucje voor met een elastiek
FoxtrotAlpha schreef:
19-03-2021 06:59
Ik wil graag les gaan nemen, maar hoe zoek je een goede leermeester? Heb jij nog tips waar je op moet letten? Ik had bijvoorbeeld nooit gerealiseerd dat er ookmensen zijn die echt een coupeuse-opleiding hebben gevolgd.

Of heeft iemand anders tips voor les in omgeving Gooi?

Zoek in ieder geval iemand met een echte opleiding. Niet iemand die het zichzelf geleerd heeft.
Alle reacties Link kopieren
Oooh wat leuk een naaitopic!

Ik ben ook nog een beginner, vorig jaar mei begonnen met wat mondkapjes op een oude naaimachine. Toen ook kleding voor mezelf en mijn zoons maar die naaimachine begaf het en in augustus heb ik een Janome gekocht en daar ben ik toch wel heel erg blij mee.

Maar goed, ik kan kleding in elkaar zetten nu maar heb me nog geen 1x aan een rits durven wagen. Mijn moeder naaide vroeger al onze kleding en die zegt steeds dat een rits heel moeilijk is, dus nu durf ik niet meer hahahahaha. Knoopsgaten gaan wel goed, maar ja dit gaat ook bijna automatisch met die Janome.

Verder ben ik ook echt lui, ik rijg niks, en ik naai vaak met een locksteek op de naaimachine, ik vind dat ook net wat netter ogen.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer ik mijn hbo-opleiding heb afgerond, dan ga ik ook op naailes, het lijkt me heel erg leuk om in zelfgemaakte kleding rond te lopen.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Joan Watson, een rits is niet moeilijk. Ik vind een rits in zetten makkelijker als knoopsgaten maken. Niet dat knoopsgaten lastig zijn op mijn machine maar dat vind ik meer priegelwerk als een rits.

Volgens mij staan er ook genoeg tutorials op YouTube om het van te leren.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk, deze topic.
Ik heb samen met een klein groepje een afspraak bij een grote stoffenzaak gemaakt.
Nog anderhalve wel wachten en we mogen los.
Alle reacties Link kopieren
drominique schreef:
19-03-2021 10:22
Ik heb zeker interesse mocht je een beetje bij mij in de omgeving zitten. Ik zit in gebied 046
Helaas is dat een beetje uit de richting, 020 hier. Ik stuur ook op overigens.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
JoanWatson schreef:
19-03-2021 11:20
Oooh wat leuk een naaitopic!

Ik ben ook nog een beginner, vorig jaar mei begonnen met wat mondkapjes op een oude naaimachine. Toen ook kleding voor mezelf en mijn zoons maar die naaimachine begaf het en in augustus heb ik een Janome gekocht en daar ben ik toch wel heel erg blij mee.

Maar goed, ik kan kleding in elkaar zetten nu maar heb me nog geen 1x aan een rits durven wagen. Mijn moeder naaide vroeger al onze kleding en die zegt steeds dat een rits heel moeilijk is, dus nu durf ik niet meer hahahahaha. Knoopsgaten gaan wel goed, maar ja dit gaat ook bijna automatisch met die Janome.

Verder ben ik ook echt lui, ik rijg niks, en ik naai vaak met een locksteek op de naaimachine, ik vind dat ook net wat netter ogen.
Ik heb ook echt de neiging om lui te zijn/vermijden wat me ingewikkeld lijkt maar ik probeer daar nu vanaf te stappen :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
c_estelle schreef:
19-03-2021 13:03
Joan Watson, een rits is niet moeilijk. Ik vind een rits in zetten makkelijker als knoopsgaten maken. Niet dat knoopsgaten lastig zijn op mijn machine maar dat vind ik meer priegelwerk als een rits.

Volgens mij staan er ook genoeg tutorials op YouTube om het van te leren.

Heeft mijn moeder me voor niks bang gemaakt hahaha.

Ik heb hier nog een project liggen die ik graag wil maken, heb alles in huis, inclusief rits, maar durfde het gewoon niet. Het is een gevoerde vest voor mijn jongste zoon en nu komt het betere weer er weer aan, dus ik moet het gewoon gaan doen!
Alle reacties Link kopieren
Patatje15 schreef:
19-03-2021 13:34
Ik heb ook echt de neiging om lui te zijn/vermijden wat me ingewikkeld lijkt maar ik probeer daar nu vanaf te stappen :mrgreen:

Ik denk dat hier mee schrijven ook wel een goede stok is om dingen toch te gaan proberen. Waarom niet ook?

Worden jullie ook zen van naaien? Ik hoor echt niemand meer als ik bezig ben, lekker in mijn eigen bubbel. Behalve als ik met mijn torrenmesje aan de slag moet hahahaha
JoanWatson schreef:
19-03-2021 16:00
Ik denk dat hier mee schrijven ook wel een goede stok is om dingen toch te gaan proberen. Waarom niet ook?

Worden jullie ook zen van naaien? Ik hoor echt niemand meer als ik bezig ben, lekker in mijn eigen bubbel. Behalve als ik met mijn torrenmesje aan de slag moet hahahaha

😂
Grappig woord voor een tornmesje.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
19-03-2021 16:13
😂
Grappig woord voor een tornmesje.
Hahahahahaha wat erg😂😂😂

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven