Naaivragen topic

03-03-2021 21:30 125 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of er al een vergelijkbaar topic bestaat/bestaan heeft, maar ik stuit tijdens projectjes best vaak op vragen die eigenlijk heel makkelijk op te lossen zijn.

Ik naai een aantal jaar, maar altijd op beginnersniveau blijven steken. Ook les gehad, maar ik ben een kluns en werk langzaam, dus de ervaring bouwt zich maar langzaam op :lol:

Ik ben vast niet de enige, dus misschien zijn er wel mensen die het leuk vinden om elkaar op weg te helpen.

Dus stel hier je vragen over cryptische omschrijvingen in patronen, stofkeuzes en technieken. Hopelijk vindt iemand het leuk om te helpen :hyper:
Alle reacties Link kopieren
JoanWatson schreef:
19-03-2021 15:38
Heeft mijn moeder me voor niks bang gemaakt hahaha.

Ik heb hier nog een project liggen die ik graag wil maken, heb alles in huis, inclusief rits, maar durfde het gewoon niet. Het is een gevoerde vest voor mijn jongste zoon en nu komt het betere weer er weer aan, dus ik moet het gewoon gaan doen!
Wat zou het ergste zijn dat er kan gebeuren?
Dat je het uit moet halen?
Gewoon beginnen!
Je zult zien dat het echt meevalt.
Alle reacties Link kopieren
-Bladora- schreef:
19-03-2021 13:23
Helaas is dat een beetje uit de richting, 020 hier. Ik stuur ook op overigens.
O dat is inderdaad wel ver uit de richting
Alle reacties Link kopieren
drominique schreef:
19-03-2021 20:22
Wat zou het ergste zijn dat er kan gebeuren?
Dat je het uit moet halen?
Gewoon beginnen!
Je zult zien dat het echt meevalt.
Waar ik bang voor Ben is dat ik mijn stof verpest als ik het weer uit moet halen. Maar ja ik zal toch moeten oefenen, je hebt gewoon gelijk!!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog nooit spijt gehad van uithalen. Ook al is het rotwerk en baal ik van mijn ‘fout’.
Maar NIET uithalen, daar heb ik wel vaker spijt van gehad.
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie nog genaaid?

Ik heb 2 shirts en 1 jogger gemaakt voor mijn jongste zoon.

Vandaag ga ik nog 2 joggers maken. Mijn zoontje is 9 en houdt van joggers. Ik vind het nieuwe model van Lowland kids, de retro joggers erg gaaf! Zoon gelukkig ook hahaha

Ik ga denk ik ook een paar korte broeken voor hem maken, ook van french terry, ook weer van Lowlands.

Ik vind dat zij erg leuke patronen hebben, helaas wel betaald maar ja. Ander min puntje vind ik dat ze maar tot 9/10 jaar gaan. Denk dat ik het alleen dit jaar nog kan gebruiken jammer genoeg.

Of weet iemand hier hoe ik het patroon een maatje groter zou kunnen maken? Ik dacht zelf door misschien de afstand tussen de 2 grootste maten te meten en dat bij de grootste maat erbij te doen, of is dat te simpel gedacht?
JoanWatson schreef:
21-03-2021 08:59
Hebben jullie nog genaaid?

Ik heb 2 shirts en 1 jogger gemaakt voor mijn jongste zoon.

Vandaag ga ik nog 2 joggers maken. Mijn zoontje is 9 en houdt van joggers. Ik vind het nieuwe model van Lowland kids, de retro joggers erg gaaf! Zoon gelukkig ook hahaha

Ik ga denk ik ook een paar korte broeken voor hem maken, ook van french terry, ook weer van Lowlands.

Ik vind dat zij erg leuke patronen hebben, helaas wel betaald maar ja. Ander min puntje vind ik dat ze maar tot 9/10 jaar gaan. Denk dat ik het alleen dit jaar nog kan gebruiken jammer genoeg.

Of weet iemand hier hoe ik het patroon een maatje groter zou kunnen maken? Ik dacht zelf door misschien de afstand tussen de 2 grootste maten te meten en dat bij de grootste maat erbij te doen, of is dat te simpel gedacht?

Nooit vergroten door om het patroon heen te tekenen. Patroon doorknippen in lengte en breedte en er dan ruimte tussenleggen bij het weer opplakken. Moet bij een broek op meerdere plaatsen.

Ik zal straks even googelen of ik een voorbeeld van zoiets kan vinden.
Alle reacties Link kopieren
Oh top! Dankjewel!

Dan zou ik toch nog wat langer de patronen kunnen gebruiken!
JoanWatson schreef:
21-03-2021 09:18
Oh top! Dankjewel!

Dan zou ik toch nog wat langer de patronen kunnen gebruiken!
https://pin.it/6tQS9Ja

En beetje zoals dit, maar nog geen broek gevonden. Wordt vervolgd..
Alle reacties Link kopieren
Dit is idd wel ontzettend handig om te weten!

Dankjewel!
https://pin.it/6sPArPb

Ongeveer op deze plaatsen zou je het patroon van de broek dan door moeten knippen. De rechte lijnen dus.

Het aantal centimeter dat je er tussen legt moet voor en achter gelijk zijn, en realiseert je dan dan 1 centimeter tussen het voor- én achterbeen dus 4 centimeter in de breedte oplevert. In de lengte moet je twee keer knippen want de kruishoogte moet langer worden maar de beenlengte meestal ook.

Kinderen kunnen grillig groeien dus soms is alleen verlengen genoeg en soms alleen verbreden. Soms hoeft de kruishoogte niet zo veel verlengd te worden als de beenlengte. Of vice versa..

Je kunt met deze manier het patroon dus echt personaliseren.

Succes!

P.S.
Je kunt dit niet tot zijn zestiende blijven doen met een patroon van toen hij tien was. Dit gaat om maximaal een/twee maten. Verkleinen kan dus ook door ruimte weg te vouwen.
Zo leuk, dat ik nu iets heb bijgedragen. Dit was de reden om mee te schrijven in dit topic.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga je tekst even opslaan! Hier ben ik echt super blij mee!!!

Ik denk niet dat hij nog zelfgemaakte kleding wil als hij 16 is hahahaha

Ik denk dat 12 max zal zijn, als ik mazzel heb🙈😂
Alle reacties Link kopieren
Ik lees ook mee, heb de laatste jaren alleen gordijnen genaaid (omgezoomd en banen aan elkaar genaaid) en makkelijke reparaties gedaan maar wil ook wel eens wat meer doen, ik hou namelijk van originele dingen waar je niet iedereen in ziet lopen.
tvp :$
Zo, klaar met de naaimachine voorbereiden. Er zit weer een werkend lampje in, spoeltjes opgewonden en jawel, alles doet het nog! Ik moet zeggen dat ik soms een beetje teleurgesteld ben als ik wat naaitips lees op internet en me besef dat dat met mijn oudje niet gaat lukken :) Zo zit er geen overlocksteek of stretchsteek op en heb ik ook geen voetje voor een speciale rolzoom.
Oldschool naaien dus, ik moet zeggen dat dat alles eerder simpeler maakt. Zoveel knoppen zitten er niet op. Ik kan steeklengte en breedte instellen, achteruit naaien. Dan nog een paar standen op de draaiknop:
1. Rechtsteek en zigzagsteek
2. Blindzomen
3. Tricotsteek
4. Gestikte zigzagsteek
5/6. Voor knoopsgaten.

Volgens mij kon ik dan het beste een zigzagsteek gebruiken ipv een overlocksteek om naden af te werken toch? Moet ik dan de zigzagsteek nog net op de stof of over het randje houden?

Ik heb wat uitgeprobeerd op een oud kussensloop en het lijkt allemaal best goed te verlopen, trots op dat oude beessie.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk dat alles nog werkt. En genoeg steken om wat leuks in elkaar te zetten hoor. Welk soort stof ga je naaien?
Ik heb nu wat katoen en linnen liggen. Nog even geen stretch haha.

Heb ook wat oude sierkussenhoezen losgehaald, en ga nu klassieke beginnersprojecten doen; speldenkussen en scrunchies :-D

En ik wil van de lap linnen een (tuin) schort maken.
Alle reacties Link kopieren
Maar dat klinkt als een prima idee. Lekker meters maken. Gewoon een rechte steek met een lengte van max 3mm kiezen. En het randje inderdaad met een zigzag net op/over het randje afwerken.
Alle reacties Link kopieren
So Joan, jij hebt het tempo er lekker op!

Greenlady: wat heerlijk dat het werkt en nu fijn beginnen.

Ik ben ff niks aan het maken.
Moet nog meer gordijn maar daar heb ik echt geen zin in.
Wat verstelwerk ligt er ook nog maar ook daar heb ik geen zin in...
dus, tijd voor wat leuks of even niks.
Eerst maar eens wat spullen bijregelen.
Alle reacties Link kopieren
Tvp leuk een naaitopic :-D
Alle reacties Link kopieren
GreenLadyFern schreef:
23-03-2021 15:37
Zo, klaar met de naaimachine voorbereiden. Er zit weer een werkend lampje in, spoeltjes opgewonden en jawel, alles doet het nog! Ik moet zeggen dat ik soms een beetje teleurgesteld ben als ik wat naaitips lees op internet en me besef dat dat met mijn oudje niet gaat lukken :) Zo zit er geen overlocksteek of stretchsteek op en heb ik ook geen voetje voor een speciale rolzoom.
Oldschool naaien dus, ik moet zeggen dat dat alles eerder simpeler maakt. Zoveel knoppen zitten er niet op. Ik kan steeklengte en breedte instellen, achteruit naaien. Dan nog een paar standen op de draaiknop:
1. Rechtsteek en zigzagsteek
2. Blindzomen
3. Tricotsteek
4. Gestikte zigzagsteek
5/6. Voor knoopsgaten.

Volgens mij kon ik dan het beste een zigzagsteek gebruiken ipv een overlocksteek om naden af te werken toch? Moet ik dan de zigzagsteek nog net op de stof of over het randje houden?

Ik heb wat uitgeprobeerd op een oud kussensloop en het lijkt allemaal best goed te verlopen, trots op dat oude beessie.
Greenladyfern, top dat het ouwe beesie het nog goed doet. Ik heb zelf ook een oude Husqvarna (70er jaren?). Op internet zijn nog wel nieuwe voetjes daarvoor te vinden.

Verder kom ik hier alleen toe aan verstel werkzaamheden. Mijn wollen kleding begint steeds meer uit elkaar te vallen en mijn favoriete joggingbroek ook.

Ik heb weinig ervaring met het naaien van kleding, maak vooral gebruiksvoorwerpen. Hoe lastig is het maken van een linnen broek? Ik zie denk ik vooral op tegen het kruis netjes krijgen.
martje55 wijzigde dit bericht op 24-03-2021 15:58
Reden: Aanvulling
12.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
JoanWatson schreef:
21-03-2021 08:59
Hebben jullie nog genaaid?

Ik heb 2 shirts en 1 jogger gemaakt voor mijn jongste zoon.

Vandaag ga ik nog 2 joggers maken. Mijn zoontje is 9 en houdt van joggers. Ik vind het nieuwe model van Lowland kids, de retro joggers erg gaaf! Zoon gelukkig ook hahaha

Ik ga denk ik ook een paar korte broeken voor hem maken, ook van french terry, ook weer van Lowlands.

Ik vind dat zij erg leuke patronen hebben, helaas wel betaald maar ja. Ander min puntje vind ik dat ze maar tot 9/10 jaar gaan. Denk dat ik het alleen dit jaar nog kan gebruiken jammer genoeg.

Of weet iemand hier hoe ik het patroon een maatje groter zou kunnen maken? Ik dacht zelf door misschien de afstand tussen de 2 grootste maten te meten en dat bij de grootste maat erbij te doen, of is dat te simpel gedacht?
Volgens mij is dit laatste wel een beproefde methode. Even googelen op welke punten je dit precies moet doen?
Alle reacties Link kopieren
Wattenbolleke ik heb je mailtje gestuurd!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Nou ik kom er bij mijn stoffenwinkel maar niet doorheen om een afspraak te maken...toch maar online bestellen of nog even naar andere winkels speuren in de buurt. Heb wel weer zin om aan de slag te gaan!
Alle reacties Link kopieren
Mijn naaikamer is al dik een jaar ingepikt door mn man, die er zijn thuiswerk kantoor van heeft gemaakt :'(
Ik vind het juist zo fijn om op de dagen dat ik vrij ben door de week alleen wat te freubelen. Maar nu zit hij daar dus. En steeds alles opruimen, daar heb ik dus geen zin in.
Dus ik hoop maar dat we snel allemaal weer corona vrij zijn! En niet alleen vanwege die naaikamer hoor....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven