Naaivragen topic

03-03-2021 21:30 125 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of er al een vergelijkbaar topic bestaat/bestaan heeft, maar ik stuit tijdens projectjes best vaak op vragen die eigenlijk heel makkelijk op te lossen zijn.

Ik naai een aantal jaar, maar altijd op beginnersniveau blijven steken. Ook les gehad, maar ik ben een kluns en werk langzaam, dus de ervaring bouwt zich maar langzaam op :lol:

Ik ben vast niet de enige, dus misschien zijn er wel mensen die het leuk vinden om elkaar op weg te helpen.

Dus stel hier je vragen over cryptische omschrijvingen in patronen, stofkeuzes en technieken. Hopelijk vindt iemand het leuk om te helpen :hyper:
Alle reacties Link kopieren
helena2 schreef:
14-04-2021 09:45
Mijn naaikamer is al dik een jaar ingepikt door mn man, die er zijn thuiswerk kantoor van heeft gemaakt :'(
Ik vind het juist zo fijn om op de dagen dat ik vrij ben door de week alleen wat te freubelen. Maar nu zit hij daar dus. En steeds alles opruimen, daar heb ik dus geen zin in.
Dus ik hoop maar dat we snel allemaal weer corona vrij zijn! En niet alleen vanwege die naaikamer hoor....

O dat snap ik helemaal! Bij mij is dat ook wel een beetje een drempel, ik ben nu op de eettafel aangewezen en die is nooit zomaar leeg :mrgreen:
En idd daarna ook weer alles op moeten ruimen.

Ik heb voor vandaag toch eindelijk een afspraak in een stoffenwinkel kunnen fixen, dus nog even en dit topic zal wel volstromen met vragen van mijn kant :lol:
Alle reacties Link kopieren
En daar gaan we :hyper:

Iemand een beetje bekent met Engelse stof- naaibegrippen?
Ik ga met volgend patroon beginnen:
https://brindilletwig.com/products/ringer-tee-099

Zou ribbing zoiets betekenen als boordstof?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook zeggen boordstof.

Leuk patroon, ik heb hem ook opgeslagen!
Ik ben nu bezig met een trui voor zoon lief.
https://www.dedromenfabriek.com/2017/10 ... rt_19.html
Alle reacties Link kopieren
Patatje15 schreef:
14-04-2021 12:55
En daar gaan we :hyper:

Iemand een beetje bekent met Engelse stof- naaibegrippen?
Ik ga met volgend patroon beginnen:
https://brindilletwig.com/products/ringer-tee-099

Zou ribbing zoiets betekenen als boordstof?
Ribbing is inderdaad boordstof hier.

Ik heb een lang liggend project opgepakt. Een zomerrokje. Zoom en boord moet ik nog doen. Nu de zon nog...
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic! Mag ik aanhaken?
Ik heb als kind meer dan eens de naaimachine van mijn moeder ingepikt om kleding te maken voor mijn poppen, maar nooit les gehad.
Sinds een jaar of 2 weer actief opgepakt (ben 33), vlaggenlijntjes, omslagdoeken en speelkubussen als kraamcadeau’s. Toen hield de naaimachine van moeders er toch wel mee op (ook niet gek, machine was ouder dan ik) en werd het tijd om mijn eerste eigen machine aan te schaffen ❤️
Sindsdien vooral kinderkleding gemaakt, en nu onze 3e op komst is ienieminie babykleding :love:

Vandaag een afspraak gehad bij de fourniturenzaak en weer even mijn voorraad garen, drukkers, navulling rolmes etc aangevuld. Jammer genoeg geen stoffenwinkel in de buurt 😢
Alle reacties Link kopieren
menmo schreef:
14-04-2021 20:20
Leuk topic! Mag ik aanhaken?
Ik heb als kind meer dan eens de naaimachine van mijn moeder ingepikt om kleding te maken voor mijn poppen, maar nooit les gehad.
Sinds een jaar of 2 weer actief opgepakt (ben 33), vlaggenlijntjes, omslagdoeken en speelkubussen als kraamcadeau’s. Toen hield de naaimachine van moeders er toch wel mee op (ook niet gek, machine was ouder dan ik) en werd het tijd om mijn eerste eigen machine aan te schaffen ❤️
Sindsdien vooral kinderkleding gemaakt, en nu onze 3e op komst is ienieminie babykleding :love:

O gefeliciteerd! Dat wordt weer priegelen met de kleine maatjes haha. Ik heb eindelijk stof in huis voor de komende 3 projectjes, ze zouden allemaal beginnerniveau moeten zijn, maar er zitten toch weer dingen bij die ik nog nooit heb geprobeerd dus ik ben klaar voor frustraties en tornen :lol:
Alle reacties Link kopieren
Leuk om te lezen wat jullie maken. Dat herinnert mij aan wat ik in mijn begintijd maakte. Ik heb de afgelopen 2 weken 2 topjes, 2 rokjes en 2 bloesjes gemaakt voor mezelf. Er ligt nog een jumpsuit geknipt klaar om in elkaar gestikt te worden. Dat doe ik allemaal tussendoor. Ik naai namelijk ook voor mijn werk. Vorige week heb ik voor een klant een jas gemaakt van borduurwerken. Die is echt heel mooi geworden.

Ik heb voor al mijn eigen kleding maar 1 stofje gekocht, de rest had ik allemaal nog op voorraad liggen. Ik kom regelmatig in de kringloop en kijk daar ook altijd even bij de stoffen en meestal ligt er wel wat.
Ik heb mijn eerste projectjes gemaakt hoor!
Speldenkussen en een speelgoedmuisje.

Hier in de gemeente is een initiatief om van oude lapjes vlaggen te maken. Die worden allemaal verzameld en aan elkaar genaaid tot een megaslinger die het centrum op gaat leuken als winkels en horeca weer open mogen. Supertof, ik heb ze al uitgeknipt en gespeld, alleen nog aan elkaar naaien.

Ik wil ook een leuk picknickkleed maar outdoorstoffen zijn wel redelijk aan de prijs zag ik online... dus dat moet even wachten
Alle reacties Link kopieren
Leuk om te lezen wat jullie maken. Dat herinnert mij aan wat ik in mijn begintijd maakte. Ik heb de afgelopen 2 weken 2 topjes, 2 rokjes en 2 bloesjes gemaakt voor mezelf. Er ligt nog een jumpsuit geknipt klaar om in elkaar gestikt te worden. Dat doe ik allemaal tussendoor.
:woa: wat een productietempo. Ik verwacht wel weer een paar weken zoet te zijn met mijn 3 beginnersprojectjes :lol:

Hier in de gemeente is een initiatief om van oude lapjes vlaggen te maken. Die worden allemaal verzameld en aan elkaar genaaid tot een megaslinger die het centrum op gaat leuken als winkels en horeca weer open mogen. Supertof, ik heb ze al uitgeknipt en gespeld, alleen nog aan elkaar naaien.
Wat leuk, ook een fijn project om wat uren te maken!
Alle reacties Link kopieren
Patatje15 schreef:
15-04-2021 11:21
:woa: wat een productietempo. Ik verwacht wel weer een paar weken zoet te zijn met mijn 3 beginnersprojectjes :lol:
Ik verdien mijn geld er mee hè, ik moet wel productie draaien. Voor mij is een rokje knippen en naaien hooguit 2 uurtjes werk. Dat doe ik 's avonds ipv tv kijken ;-)
Alle reacties Link kopieren
c_estelle schreef:
15-04-2021 12:25
Ik verdien mijn geld er mee hè, ik moet wel productie draaien. Voor mij is een rokje knippen en naaien hooguit 2 uurtjes werk. Dat doe ik 's avonds ipv tv kijken ;-)

Haha ja snap ik hoor, maar nog steeds indrukwekkend ;)

Heeft trouwens iemand een suggestie voor het volgende? Ik werk aan mijn eettafel die gelukkig wel heel groot is, maar hij heeft reliëf door de houtnerven wat niet handig is met het overtrekken van patronen. Bestaan er een soort grote onderleggers die ik daarvoor zou kunnen gebruiken?
Alle reacties Link kopieren
Patatje15 schreef:
15-04-2021 13:43
Heeft trouwens iemand een suggestie voor het volgende? Ik werk aan mijn eettafel die gelukkig wel heel groot is, maar hij heeft reliëf door de houtnerven wat niet handig is met het overtrekken van patronen. Bestaan er een soort grote onderleggers die ik daarvoor zou kunnen gebruiken?
Ik kan me herinneren dat mijn moeder vroeger een hele grote snijmat gebruikte. Misschien werkt dat ook voor jou?
Alle reacties Link kopieren
Patatje15 schreef:
15-04-2021 13:43
Haha ja snap ik hoor, maar nog steeds indrukwekkend ;)

Heeft trouwens iemand een suggestie voor het volgende? Ik werk aan mijn eettafel die gelukkig wel heel groot is, maar hij heeft reliëf door de houtnerven wat niet handig is met het overtrekken van patronen. Bestaan er een soort grote onderleggers die ik daarvoor zou kunnen gebruiken?
Ik gebruik geen radarwieltje bij het patronen overtrekken maar gewoon een markeerstift. Ook leg er altijd een plastic tafelzeiltje onder anders heb ik stift op mijn mooie houten tafel.
Alle reacties Link kopieren
Oh wat leuk, een naaitopic. Ik “hielp” mijn moeder vroeger vanaf een jaar of 8-14 met naaien, daarna had ze er zelf geen tijd meer voor en ben ik ook gestopt. Sinds de zomer zelf een naaimachine aangeschaft en nu zelf ook bezig. Nu alleen de tijd nog vinden (lees: dit prioriteit maken). Ik heb tot nu toe (naast de oefen zaken als een speldenkussen en kussenslopen) 2 jurkjes en een heerlijke trui gemaakt. De tweede jurk was een complete mislukking... model tent, stom model en maten klopten van geen kant. Wat een deceptie! Nu bezig met een jurkje van La Madison Victor, ik vind dat leuke patronen en goed te doen als beginner! Ik lees hier graag mee!
Alle reacties Link kopieren
Patatje15 schreef:
15-04-2021 13:43
Haha ja snap ik hoor, maar nog steeds indrukwekkend ;)

Heeft trouwens iemand een suggestie voor het volgende? Ik werk aan mijn eettafel die gelukkig wel heel groot is, maar hij heeft reliëf door de houtnerven wat niet handig is met het overtrekken van patronen. Bestaan er een soort grote onderleggers die ik daarvoor zou kunnen gebruiken?
Ik heb een grote snijmat op tafel liggen, want ook een houten tafel met nerven ;-)
Ik trek ook patronen met stift over op patroonpapier, maar zonder snijmat eronder is dat toch minder fijn. Grotere patronen dan snijmat teken ik op de grond over.. niet heel ergonomisch naar het volstaat..

Heeft iemand wel eens babykleding van Annie do it yourself gemaakt? Ik maak net een truitje af maat 56 maar het lijkt eerder 62/68.. of ik heb iets fout gedaan of het patroon valt heel ruim 🤔🤔
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2 van deze onderleggers op tafel liggen. https://www.ikea.com/nl/nl/p/skvallra- ... -10394935/
Als ik kinderpatronen overtrek leg ik ze tegen elkaar. Volwassen patronen doe ik meestal op de grond. Lekker ergonomisch (not)

Leg zo’n ding ook onder de naaimachine tijdens het naaien ivm spelden in nerven. En kids gebruiken ze ook bij knippen, plakken en kleuren. Multifunctioneel dus.
Alle reacties Link kopieren
Iemand de Rea jurk van Belle Etoile al eens gemaakt in tricot? Ik twijfel over de maat, 1 kleiner of meer?
Alle reacties Link kopieren
Superuser2020 schreef:
15-04-2021 19:13
Iemand de Rea jurk van Belle Etoile al eens gemaakt in tricot? Ik twijfel over de maat, 1 kleiner of meer?
Ja ik. Ik zit bij confectiekleding meestal 40-42, de rea in 40 gemaakt en die valt best ruim.. ik zou je eigen maten goed opnemen en vergelijken met de maattabel van het patroon. Mocht je dan alsnog tussen 2 maten uitvallen zou ik de kleinere maat nemen en evt op sommige plekken je naadtoeslag wat krapper naaien voor die halve maat waar het nodig is.. wel een fijn patroon om te maken trouwens, snel resultaat! 😅
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk een naaitopic! Ook ik naai graag al heb ik het al een tijdje niet gedaan. Als puber ermee begonnen omdat ik vond dat ik niet genoeg kleedgeld kreeg ;-) .

Bij het knippen van een patroon gebruik ik altijd ruitjespapier omdat dit helpt om het patroon goed op de stof te liggen én teken ik altijd 1.5 cm naad erbij zodat ik niet meer hoef te rijgen en beter kan zien hoe de stof uitkomt. De stukken rijg ik altijd aan elkaar met behulp van 1.5 cm ruitjespapier.

En wat ik ook heb geleerd is dat strijken bijna net zo belangrijk is als naaien.
Alle reacties Link kopieren
Even een vraag waar ik vrees ik al het antwoord op weet ;)

Voor mijn huidige projectje werk ik met een vrij zware tricot waar zeg maar een structuurtje in zit (in de stof, dus geen print). Nu viel me thuis pas op dat die structuur verticaal loopt terwijl ik het horizontaal mooier zou vinden. Qua hoeveelheid stof zou ik het om kunnen draaien en de stof stretcht beide kanten op. Maar volgens mij kan ik dat niet zomaar doen he, al die opmerkingen over recht van draad knippen staan er vast met een reden :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
Patatje15 schreef:
25-04-2021 11:08
Even een vraag waar ik vrees ik al het antwoord op weet ;)

Voor mijn huidige projectje werk ik met een vrij zware tricot waar zeg maar een structuurtje in zit (in de stof, dus geen print). Nu viel me thuis pas op dat die structuur verticaal loopt terwijl ik het horizontaal mooier zou vinden. Qua hoeveelheid stof zou ik het om kunnen draaien en de stof stretcht beide kanten op. Maar volgens mij kan ik dat niet zomaar doen he, al die opmerkingen over recht van draad knippen staan er vast met een reden :mrgreen:

Als het beide kanten evenveel rekt zou ik het wel aandurven hoor, om dwars op de draad te gaan. Maar ja, recht van draad “hoort” natuurlijk ;-)
Met dunnere tricots heb ik het wel eens gedaan, maar toen ging het om een print en geen stofstructuur..
Heb je genoeg stof om een proefje te maken? Gewoon een kokertje naaien, eenmaal dwars en eenmaal recht van draad? Dan kan je kijken of het inderdaad gelijk rekt.
Alle reacties Link kopieren
Patatje15 schreef:
25-04-2021 11:08
Even een vraag waar ik vrees ik al het antwoord op weet ;)

Voor mijn huidige projectje werk ik met een vrij zware tricot waar zeg maar een structuurtje in zit (in de stof, dus geen print). Nu viel me thuis pas op dat die structuur verticaal loopt terwijl ik het horizontaal mooier zou vinden. Qua hoeveelheid stof zou ik het om kunnen draaien en de stof stretcht beide kanten op. Maar volgens mij kan ik dat niet zomaar doen he, al die opmerkingen over recht van draad knippen staan er vast met een reden :mrgreen:
Ik doe dit soort dingen gewoon hoor. Even de rek checken, maar als het goed rekt dan kan het best. Ik zou het niet diagonaal ofzo gaan leggen, dan krijg je wel problemen denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Ok, misschien dan toch proberen!

Ik was in mijn knip handboek al helemaal in de theorie aan het duiken waarom het niet kan of wanneer het wel/niet zou mogen haha.

En dit is dus waarom ik weken over een projectje kan doen :lol: :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Patatje15 schreef:
26-04-2021 09:59
Ok, misschien dan toch proberen!

Ik was in mijn knip handboek al helemaal in de theorie aan het duiken waarom het niet kan of wanneer het wel/niet zou mogen haha.

En dit is dus waarom ik weken over een projectje kan doen :lol: :facepalm:
Niet te lang overna denken 😂 mijn motto is: vaak ben je te bang.
Alle reacties Link kopieren
helena2 schreef:
14-04-2021 09:45
Mijn naaikamer is al dik een jaar ingepikt door mn man, die er zijn thuiswerk kantoor van heeft gemaakt :'(
Ik vind het juist zo fijn om op de dagen dat ik vrij ben door de week alleen wat te freubelen. Maar nu zit hij daar dus. En steeds alles opruimen, daar heb ik dus geen zin in.
Dus ik hoop maar dat we snel allemaal weer corona vrij zijn! En niet alleen vanwege die naaikamer hoor....

Herkenbaar, wij zijn momenteel weer het hele huis opnieuw aan het inrichten, ik had geen plek waar ik fatsoenlijk kon naaien, zelfs mijn eigen (werk)kamer niet. Straks gelukkig eindelijk wel weer :yes:

Weet iemand hier trouwens hoeveel meter stof ongeveer nodig is voor een trouwjurk? Het gaat alleen om de jurk zelf, niet de onderrokken enzo, die zijn gewoon te koop. Stofbreedte is 1m55.
Tips voor een echt goede naaister zijn ook welkom, liefst tussen Utrecht - Den Haag - Breda - Den Bosch.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven