nette kledingkast

31-05-2010 14:57 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik begin langzamerhand "last" te krijgen van nesteldrang (36 weken zwanger) en wil dus mijn kledingkast onder handen nemen, maar hoe doe ik dit en nog belangrijker; hou kan ik het geordend houden!!! Heb al gezocht of er een ander topic was, wel over opgeruimde huizen, maar kon niets vinden over kledingkasten... Hebben jullie geordende kledingkasten? En hoe zorgen jullie ervoor dat het zo blijft?

Mijn probleem is meestal dat er kleding op stapeltjes op de bodem van de kast liggen, als ik dan veel haast heb en ik iets uit een van die stapels moet hebben, gaat er al zo'n stapel om en ziet het er niet uit. Of als ik snel wil stofzuigen ofzo, ben ik geneigd om bijvoorbeeld een traningsjack bovenop de stapels te gooien i.p.v. netjes ophangen of opvouwen. Dus mijn voornemen is al om op de bodem niets aan kleding te leggen. Ik probeer sowieso de kleding die ik vaak draag op te hangen,omdat ik ten eerste een hekel heb aan strijken en als je kleding opvouwt en in stapels legt, moet je het daarna vaak strijken. Ten tweede vind ik hangen aan een haakje minder moeite... maar door al die opgehangen kleding ziet het er ook zo slordig uit....

Hebben jullie tips voor me??? Een schop onder m'n kont is trouwens ook nodig, heb de hele dag nog weinig gedaan, behalve kleding die ik over de stoel in de slaapkamer had gegooid, gesorteerd in vuile was en schone was en verder heb ik gestofzuigd, nu nog die kast induiken, maar daar zie ik me toch zo tegen op!!!
Hallo Jade,

Ik vind mijn kast er best wel georganiseerd uitzien. Maar het ligt er ook wel een beetje aan hoeveel kastruimte je hebt, en hoeveel hang/legruimte. Het belangrijkste is dat je weet wat je waar wilt hebben, en wil je bijv. ergens je typische zomer/winterdingen opbergen of moet alles in de kast passen?

Ik heb hangruimte over de hele breedte van mijn kast en daaronder 2 planken over de hele breedte van mijn kast en dus nog de bodem van de kast.

Van onder naar boven dan:

3 mandjes met sokken, ondergoed, bh's.

Daarboven in 3 stapels langs elkaar: Sportbroeken, sport-tshirts en zwemkleding(ook pareo's enzo).

Daarboven t-shirts gewoon, met lange mouwen en hemdjes. Dat zijn i.p. dingen die ik ergens onder draag.

Ik heb een zomer als vakantiebaan bij een erg goedkope textielsuper gewerkt (met die matroos weet je wel) dus ik kan best wel netjes vouwen zonder dat het kreukt. Al strijkt manlief hier dus dat scheelt. En daarboven al mijn hanggoed, gesorteerd in bloesjes, vesten, jurkjes, rokjes en broeken.

Iedere week als ik het strijkgoed opberg ruim ik gelijk de kast een beetje op, en zo is het altijd netjes.

Heb je hier wat aan?

Succes verder met de laatste loodjes!
Mijn kleding'kast bestaat uit een haak met met drie van deze dingen eraan:

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/10154558

met een paar stoffen 'lades' voor sokken en andere kleine dingen.

Het grootste gedeelte is in elkaar gefrommeld en erin gedouwd. Soms ruim ik mijn kamer op, en dan gooi ik de kleding ervoor, omdat ik geen zin heb om het allemaal erin te duwen.

Hoe houd ik dat netjes?

Ik doe het gordijn dicht dat ervoor hangt. Troep opgeruimd en het ziet er weer netjes uit!
Liever elitair dan een pauper!
@rodebes, zulk (zelf)discipline heb ik dus nodig! Ik ruim het pas op als het er echt niet meer uitziet! Als ik het nu voor elkaar krijg om het netjes te krijgen, ga ik ook proberen om het bij te houden! Fijn trouwens dat je partner strijkt! Die van mij houdt zijn eigen kant heel netjes en stelt voor om ook mijn kant netjes te houden voor me, maar ik moet het gewoon zelf kunnen, ben toch geen kind... Strijken is voor ons allebei niet de leukste klus helaas, maar ik kan het beter, dus doe ik het. Gelukkig dragen we veel kleding wat we niet hoeven te strijken.

@Kalliope, klinkt dus een beetje zoals ik nu ben en wil echt absoluut veranderen!

Oh ja, heb intussen de rest van het huis gestofzuigd en alle ruimtes zijn nu dus lekker stofvrij!! Nu nog die kast....of toch maar morgen..???
Mijn man vindt strijken ook niet leuk, maar boodschappen ook niet en die doe ik al. Helaas pindakaas dus. Hij strijkt heel precies dus dat is erg fijn!

Als je nog fut hebt lekker nog even doen die kast toch? Kan je daarna tevreden even op de bank ploffen. Of je doet de helft nu en de andere helft morgen.

Ik heb net alle babyspullen die ik verzameld heb in onze vaste kast in de babykamer gedaan, die hebben we dit weekend nl. geschilderd. Nog even in afwachting van de meubeltjes, die gaan we over een paar weken bij de Ikea halen(ben pas 20 weken). Voel me er helemaal happy bij. Kan ik er af en toe lekker naar gaan kijken(god wat ben ik erg....).
Volgens mij is een nette kledingkast een kwestie van één keer goed opruimen en neerleggen en daarna discipline!!

En uiteraard moet je ook wel voldoende kastruimte hebben en die heb ik redelijk in overvloed!

Ondergoed en sokken zit netjes opgevouwen in lades, met van die ikea-mandjes erin.

Shirts liggen allemaal netjes opgevouwen op verschillende stapels...hemdjes, shirt korte mouw, shirt lange mouw, specialere shirts.

In de andere (hoge) kast ook 2 grote planken waar mijn broeken op liggen, ook in verschillende stapels. Nette broeken voor werk, "weekendbroeken", joggingbroeken, rokjes (die gevouwen worden), korte broeken, zomerrokjes/jurkjes.

Mooie shirts, blousjes en sommige truien hangen daar weer onder. En die gaan ook op soort en kleur...eerst jurkjes, dan shirts korte mouw, shirts lange mouw, blousjes kort mouw, blousjes lange mouw effen, blousjes lange mouw gestreept/geblokt, vesten, truien. En bij voorkeur dan ook nog een beetje op kleur, van licht naar donker.

En daaronder mijn schoenen netjes naast elkaar

Wij hangen tegenwoordig spullen ongestreken in de kast (heeft mij veel moeite gekost, was idee van vriend maar ben nu ook overstag). Als we iets nodig hebben, dan wordt het gestreken. Is op dat moment een paar minuutjes werk en scheelt heel veel losse stapels door het hele huis "die nog gestreken moeten worden".
Wij hebben een grote kast en dus lekker veel ruimte...hierdoor heb ik in dit huis een veel nettere kast. Kleinere stapeltjes zijn namelijk makkelijker om iets uit te trekken

Mijn ondergoed & sokken liggen in laatjes van een site table & ook nog een soort luxe opbergdoos voor het luxere ondergoed, dus dat laat ik nu even buiten beschouwing.

Ik wissel sowieso mijn kast per jaargetijde (of iig winter /.zomer) dus nu liggen dikke vesten en winterbroeken en pakken opgevouwen in een soort hutkoffer opgeborgen, dus die laat ik nu ook even buiten beschouwing.

In mijn deel van de kast heb ik twee kasten:

Kast 1 - twee planken

Plank 1 = 1 stapel opgevouwen shirtjes met lange mouw & 1 stapel opgevouwen vestjes - 1 stapel spijkerbroeken opgevouwen - 1 stapel simpele zwart wit hempjes

Plank 2 = 1 stapel opgevouwen uni shirts - 1 stapel shirts met prints - 1 stapel topjes uitgaan - 1 stapel topjes werk

Dan een hanggedeelte met colbertjes, bloesjes, broeken, rokken, jurkjes

NIKS op de bodem (want is idd vragen om rommel - ervaring vanuit andere kast!!)

Kast 2 - twee brede planken en nog een aantal smallere planken met daarnaast schoenenrekken

Plank 1 = Hierop staat de strijkmand

Plank 2 = Hierop liggen badlakens, servetten en wat kleinere gastenhanddoeken (andere handdoeken liggen in de badkamer)

Plankje 3 = 1 stapel oude shirts / huisshirts - 1 stapel sporttopjes (daarachter zit een draagtas met daarin alle leggings)

Plankje 4 = 1 stapel lange sportbroeken - 1 stapel korte sportbroeken

Plankje 5 = Opbergtas met bikini's / pareo's & 1 stapel met

sportvesten en fleecejackjes

Plankje 6 (bodem) = Hier staat de opbergdoos met luxe lingerie

wat mij echt heeft geholpen is dus een grote kast maar daarnaast ook vaker strijk wegwerken en dus ook de kast bijwerken. Eerst streek ik weleens alleen even een blouse. Nu heb ik twee wassen weggewerkt van het weekend en die ga ik dus morgen wegstrijken. Normaal liet ik het altijd langer liggen en dan werd het echt een berg - nu is het een half uurtje werk en dan ben ik weer bij.
He rodebes, jij ook zwanger dus, wat leuk! Voor jullie ook de eerste?? Heel herkenbaar van 't kamertje, sinds dat de babykamer af is (ruim 3 maanden) loop ik ook bijna elke dag even het kamertje in. Kleertjes had ik vrij snel gewassen en gestreken (dat dan weer wel heel netjes!) en ik kijk nog regelmatig in de kasten. Aanstaande papa gaat wel zelfs wel eens heel demonstratief boven het ledikantje staan alsof er een baby in ligt waar die naar kijkt. :-)

@Mittens, whow, klinkt goed zeg! Je hebt gelijk wat discipline betreft hoor, er moet echt een knop om bij me, hoop dat zwangerschap/baby een reden voor me zal zijn om het bij te houden. In principe heb ik voldoende kastruimte, we hebben een kledingkast met vijf deuren. Het middelste hangedeelte is voor mijn feestjurken en zijn kostuums, het leggedeelte is voor badlakens en handdoeken en nog wat dingen waarvan ik niet wist waar ik ze moest laten.

Dan dus mijn tweedeurs-gedeelte met boven twee legplanken en onder de legplanken een hanggedeelte over de breedte.

Bij hem staat er op de bodem een ladekastje met drie lades, bovenste lade voor zijn ondergoed, middelste lade mijn ondergoed en onderste lade mijn hempjes en strandkleding e.d.

Maar goed, ik hoop echt dat ik m'n goede voornemens kan waarmaken dit keer!!!
Wij hebben een vrij kleine kast en die delen we ook nog met zn tweeën. Dus ik ben allang blij dat alles er soort van inpast.

Mijn tip is dan ook: doe alles weg wat je langer dan een paar maanden niet meer aan hebt getrokken (in het goede seizoen).
quote:Kalliope schreef op 31 mei 2010 @ 15:21:

Mijn kleding'kast bestaat uit een haak met met drie van deze dingen eraan:

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/10154558

met een paar stoffen 'lades' voor sokken en andere kleine dingen.

Het grootste gedeelte is in elkaar gefrommeld en erin gedouwd. Soms ruim ik mijn kamer op, en dan gooi ik de kleding ervoor, omdat ik geen zin heb om het allemaal erin te duwen.

Hoe houd ik dat netjes?

Ik doe het gordijn dicht dat ervoor hangt. Troep opgeruimd en het ziet er weer netjes uit!

Hey, ik heb ook 2 van die dingen, en 3 van die lades en 1 met een rits waar heel mooie jurkjes in hangen. Ze hangen aan een bezemsteel die met schroeven in het plafond hangt en bij mij zijn ze wel netjes :P

Ik heb gesorteerd in shirts met lange mouwen, shirts met korte mouwen, hemdjes en leggings, lade met sokken, lade met ondergoed, lade met bikini's, beenwarmers en dat soort dingen, broeken, sjaals, en sportkleding/weid kleding die ik alleen aanheb als ik echt nergens naartoe hoef :P
Hier spreekt voormalig kastmonster Twompie, zij die nog nooit een kast op orde kreeg en wiens kast wel één grote (schone) wasmand leek.

Ik heb 1 woord:

PAXKAST

Nou echt halleluja!

Ik heb sinds onze 4 meter PAX nooit meer een rommelige kast gehad (bestaaat gewoon niet bij mij maar dus toch). SUPER geordend en vooral, makkelijk zo te houden.

http://www.ikea.com/nl/nl ... epartments/bedroom/10449/

niet duur voor zo'n geweldig systeem maar toch wel ff een aardige uitgave.
twompie, ziet er inderdaad handig uit, maar heb er nu niets aan...moet het toch echt met mijn simpele 5-deurs kast met twee legplanken en een hanggedeelte zien te klaren.

Ik heb nu al mijn kleren op het bed gegooid en heb al een paar dikke truien in de logeerkamer gebracht, daar staat nog een kast waar ik beddengoed in bewaar.

Ook heb ik een stapeltje gemaakt met wat wegkan en ben daarna even gaan zitten, ben nog laaang niet klaar. Het is ook moeilijk om te beslissen of ik bepaalde stukken wegdoe of bewaar, aangezien ik nu met m'n dikke buik (en dikkere benen + billen) een hoop niet pas, maar ik weet dus niet hoe snel en in welke mate daar verandering in komt... pfff...ik ga maar weer verder voordat ik de rest van de middag weer op het forum zit...
Dat vergt wel een beetje discipline maar is gemakkelijk te doen.

Mijn man en ik hebben beiden aparte kledingkasten. Mijn man heeft 1 kast voor pakken, overhemden, stropdassen e.d. en een kast voor de casual kleren en sportkleding.

In zijn pakkenkast zijn ook mandjes/lades voor zijn boxershorts, sokken en t-shirts die hij onder zijn overhemden draagt.

Op de onderste plank/verdieping schoenen.

Ik heb zelf ook 2 kasten maar heb niet echt een aparte kast voor werk/casual kleding omdat het allemaal een beetje in elkaar overloopt. De meeste kleding van mij hangt op een hanger - pantalons, bloesjes, vestjes e.d. allemaal op een hanger.

Alle schoenen onderin de kast behalve teenslippers e.d., die liggen in een rieten mand die boven op de kast staat.

In de andere kast heb ik jurken en jasjes hangen. In het leggedeelte liggen jeans en shirtjes, alles met lange mouwen bij elkaar, alles met korte mouwen bij elkaar, alle sportkleding bij elkaar etc.

Dan heb ik nog een aparte ladenkast voor al mijn onder- en slaapgoed en sokken/panties.

Overigens strijk ik niet 1x in de week of zo. Droge was wordt bij ons meteen opgevouwen en weggehangen, de overhemden van mijn man worden op een hanger te drogen gehangen en als ze droog zijn, worden ze in de kast gehangen. ' s Avonds leggen we al onze kleding voor de volgende dag klaar en dan strijken we dus ook het overhemd of bloesje/shirtje.
Wij hebben nog niet echt een kledingkast. We zijn een paar maanden geleden verhuisd en in de kamer waar ooit de dressing zal komen, staan nu 2 kledingrekken van ikea.

Mijn seizoensgebonden kledij steek ik altijd in een kartonnen doos, daardoor hangt er sowieso minder op het rek en is het overzichtelijker. De broeken hangen naast de broeken, de rokjes naast de rokjes en ga zo maar door. Alleen dikke truien, (ver)oude(rde) bovenstukjes, topjes, t-shirts en nachtkledij leg ik op elkaar (gesorteerd natuurlijk) op de leggers. Mijn ondergoed, sokken en badkledij ligt in een ladekast op onze slaapkamer, maar deze spullen zal ik later ook naar de dressing verhuisen. De schoenen die ik vrij regelmatig draag, heb ik onder en naast het kledingrek gezet, maar ik moet een aantal paren weggooien die versleten zijn en de winterlaarzen moeten weer terug in hun originele schoendozen. Verder heb ik mijn riemen opgerold bij elkaar gelegd, maar hiervoor ga ik deze week bij ikea nog een doos kopen. Mijn handtassen heb ik bij elkaar boven op het rek gelegd.

Vrijwel al mijn jassen hangen op de kapstok aan de voordeur en daaronder staan ook de schoenen die ik heel geregeld draag.

Voor mijn juwelen ga ik stoffen zakjes met trekkoordjes kopen zodat mijn halskettingen niet in de war geraken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven