nieuwbouwhuis

12-12-2014 23:12 2859 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn misschien van plan om een nieuwbouw huis te kopen.

Ik ben mij aan het verdiepen in kosten, dingen waar je rekening mee moet houden enz.

Nu vraag ik mij af zijn er meer mensen die een nieuwbouw woning (redelijk recent) hebben gekocht? Zo ja op wat voor kosten kun je rekenen na het tekenen van de koopakte? Ik lees termen als bouwrente en depotrente.

Wat ik mij verder nog afvroeg was, Stel je ondertekend de koopakte in Maart. Je huis wordt opgeleverd in januari het jaar daarop. Moet je dan al betalen voor je hypotheek? Hoe gaat dit in zijn werk?

Hopelijk zijn er mensen hier op het viva forum die wat ervaringen willen delen.
Hier vandaag de voor schouw gehad. Alles zag er mooi uit. Alleen jammer dat de extra meter die wij hebben gehad tov wat in de verkoop stond aan de voorkant zit. Ach we mogen niet klagen denk ik met een achtertuin van bijna 10 bij 10 in de randstad.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk dat dit topic nog steeds zo actief is. Ik heb al een lange tijd niks meer van mij laten horen. Wij wonen alweer 2 maanden in ons nieuwe huis. Tijd gaat echt snel. Wij hebben nog best wat dingentjes die moeten gebeuren. Plintjes, gordijnen, een aantal lampen. Gordijnen komen over 2 weken voor beneden tenminste. Boven moeten wij overal nog gordijnen. Op onze slaapkamer hangt een oud gordijn van mijn moeder . Maar alles op zijn tijd. Kost ook best veel geld allemaal.

Wij hebben een hovenier in de familie. Oprit en terras zijn inmiddels aangelegd. Helaas door heftige regeval is het oprit gedeelte aan de zijkant al aardig verzakt. Wij hadden hier wel op gerekend hoor. Hovenier gaat het herstellen en wij denken dat de oprit over 2 jaar gewoon opnieuw gelegd moet worden.



@leoni jullie hebben dus bijna de sleutel? Super gaaf. Nu kan het klussen beginnen.



@jua hoe gaat het met jullie huis. Ook al bijna de sleutel?
Alle reacties Link kopieren
Hey mensen! vraagje! wij hebben eind 2015 een nieuwbouwhuis gekocht, wordt nu nog gebouwd. Is hier iemand die nogal goed op de hoogte is van belastingaangifte doen en nieuwbouwhuizen? Heb een vraag (via pm) waar ik maar niet uitkwam (over aftrekposten)
Alle reacties Link kopieren
quote:heartsxdaggers schreef op 02 maart 2017 @ 09:52:

Hey mensen! vraagje! wij hebben eind 2015 een nieuwbouwhuis gekocht, wordt nu nog gebouwd. Is hier iemand die nogal goed op de hoogte is van belastingaangifte doen en nieuwbouwhuizen? Heb een vraag (via pm) waar ik maar niet uitkwam (over aftrekposten)Wij hebben vorig jaar aangifte gedaan toen ons huis nog in aanbouw was. Ben er geen expert in, maar mssn kan ik je helpen.
Alle reacties Link kopieren
Hier gisteren de voorschouw gehad. Ik ben blij dat er volgende week bij de oplevering een bouwkundige meegaat want vind het wel lastig hoor.

Waar kan je iets van zeggen en wat is normaal?



Niet veel grote dingen gelukkig, het bad blijft nog een puntje. Er stond hij de voorschouw al een hele plas water in de nis dus dat plateau moet echt hoger.

Maar ja , de kosten zullen volledig op ons neerkomen en ik vraag mij dan toch af of dat helemaal terecht is



Verder was de afvoerbuis van de fontein in de badkamer helemaal scheef, geen gezicht en zag er heel knullig uit. Fontein zat mi te ver naar links waardoor de afvoer niet meer recht boven de afvoer in de grond zat.

Maar bij thuiskomt kwam ik er ook achter dat we sowieso een verkeerde fontein hebben want de kraan zat links ( wat erg onhandig is) en in de papieren staat dat er een fontein met kraangat rechts zou komen....



Ik ga de kopersbegeleiding nog maar eens bellen.

Verder druk alles aan het regelen voor volgende week als we de sleutel krijgen, nuts bedrijven op de hoogte, verzekeringen etc
Alle reacties Link kopieren
quote:suuz393 schreef op 02 maart 2017 @ 11:54:

[...]





Wij hebben vorig jaar aangifte gedaan toen ons huis nog in aanbouw was. Ben er geen expert in, maar mssn kan ik je helpen.Ik wil je graag een priveberichtje sturen, maar dat moet je geloof ik nog aanzetten in je profiel
Alle reacties Link kopieren
quote:heartsxdaggers schreef op 02 maart 2017 @ 13:20:

[...]



Ik wil je graag een priveberichtje sturen, maar dat moet je geloof ik nog aanzetten in je profiel Klopt, staat nu aan...
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen,



bij ons gaat het dak er volgende week op!

Het schiet erg op nu.



Helaas nog niet mogen kijken op de bouw, elke zaterdag staan we trouw voor het hek te kijken en foto's te maken.



Heeft iemand nog tips voor goed en goedkoop glasvlies? Wij wonen dichtbij de grens in Duitsland, dus Duitse bouwmarkten zijn voor ons zeker een optie. Ik weet alleen niet of het daar echt goedkoper is, volgens mij zitten er wel meer meters op een rol dan in Nederland.



Onze bouw is in december 2016 gestart, toen grond, advieskosten, NHG, notaris en eerste termijn voldaan. Wij gaan volgende week de belastingaangifte doen, maar we besteden het wel uit. Ik verwacht niet dat we heel veel terug krijgen, aangezien er op 1 januari 2017 nog heel veel in het bouwdepot stond. Hoop het wel natuurlijk ;)
Alle reacties Link kopieren
@jackalope: weet je dat je ook hypotheekadvieskosten, NHG-kosten en kosten voor samenlevingscontract kunt aftrekken van de belasting? Dat loopt alles bij elkaar wel op hoor.
Alle reacties Link kopieren
@suuz393 Dat weet ik inderdaad, maar geen idee aan welke bedragen ik moet denken, dus ik verwacht er maar niet teveel van... ;)
Alle reacties Link kopieren
Samenlevingscontract kan je toh niet aftrekken vd belasting??
Alle reacties Link kopieren
quote:pat78 schreef op 03 maart 2017 @ 15:27:

Samenlevingscontract kan je toh niet aftrekken vd belasting??Je hebt gelijk! Ik bedoelde de kosten voor het passeren van de akte bij de notaris. Anders notarisbezoekje
Alle reacties Link kopieren
Zoooo spannend de eersten hebben hun brief ontvangen. Volgende week hebben die voorschouw. Hopelijk ontvangen wij donderdag de brief :-/



Trouwens een vraag wanneer bel je de tegelman?? Ik zat de papieren in de kleine letters te lezen en las 8 weken ervoor :-/ euh dan mag ik morgen wel heel snel gaan bellen. Probleem is dat ik niet weet wanneer de sleuteloverdracht is???



Al mensen ondertussen de voorschouw gehad? Of oplevering. Hoe gaat het met jullie. Nog allerhande tips??



Hoe doen jullie het met dokter zoeken? Pas als je er gaat wonen of kan ik het beste nu al inschrijven??



Zijn er nog interessante websites met kortingen? Of tips.
Hier vorige week de voor schouw gehad en volgende week de oplevering. Wij hadden eigenlijk geen echte punten tijdens de voor schouw.



Met de tegelwand heb je denkt ik ongeveer afgesproken wanneer jullie dat wouden laten doen. Tenminste zou gaat het bij ons bij de meeste dingen. Nu we de oplevering weten kunnen we de definitieve datums vast zetten.



Hier heb ik van de week het plan incl planten lijst voor de tuin afgemaakt. Het uiteindelijke plan is toch wat anders dan in eerste instantie gedacht. Aangezien de tuin een van de weinige dingen is die wij zelf doen heb ik er best wel aandacht voor
Wij hebbe n een vooraf ingevulde aangifte en dan wijst het grotendeels zichzelf.
Alle reacties Link kopieren
Aangifte heb ik vandaag afspraak voor bij een adviseur, kom er niet helemaal uit dit jaar.

Normaal altijd zelf, ook mijn bedrijf.

Als je je eerste koophuis hebt gekocht is het denk ik vrij simpel maar in ons geval ook huis verkocht met restschuld maar ook bankspaarpotje wat ingezet is ed.....

Dus maar ff een deskundige mee laten kijken voor de zekerheid.



@pat tegelzetter in de badkamer?? Gewoon inplannen wanneer het uitkomt. Is wellicht een gepuzzel, heir wel iig om alles op elkaar aan te kunnen sluiten. We wilde ( en dat moest uiteindelijk ook qua planning) eerst de muren laten doen en daarna het keramisch parket beneden. Komt ook meteen een dakkapel en de zolder wordt aangepakt ( 2 kamers en vliering) en dat moet ook na elkaar.

Keuken komt helaas bijna 2 weken later dan wij hadden ingepland, de apparatuur is al eerder dan de keuken zelf haha

Maar goed uiteindelijk komt het vast goed.



Nog 2 dagen voor de oplevering, spannend!

Ben benieuwd of ze de punten al hebben aangepakt die ik zag.

Het bad gaan we uiteindelijk door onze eigen tegelzetter laten oplossen.

Aannemer kwam uiteindelijk met voorstel om 50/50 de kosten te verdelen maar zelfs dan zijn die kosten een stuk hoger dan onze eigen tegelzetter vraagt.

In overleg met de bouwkundige die ook onze oplevering doet dit maar besloten.
Alle reacties Link kopieren
nee ik bedoelde de vloerenboer voor de woonkamer :-)



aangifte laat ik nu voortaan lekker doen, is service van onze tussenpersoon, lekker makkelijk dus.



spannend Jua :-) hopelijk is de oplevering oke en komen ze geen gekke dingen tegen.

balen dat 50 50 weinig zin heeft.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben zojuist bericht gekregen dat het dak erop zit, maandag mogen we komen kijken!! Superspannend!

Vlak daarna wordt het leidingwerk voor stopcontacten erin gefreesd en dan mogen we binnenkijken om aan te geven waar de leidingen moeten komen. Iemand nog tips hiervoor behalve foto's maken?



Vanavond gaan wij naar een adviseur voor de belastingaangifte. Hoop dat met het geld dat we terug krijgen dat we een waterontharder kunnen kopen. Die willen we graag in ons nieuwe huis.
Alle reacties Link kopieren
@pat, kijk zo hoort het , service van adviseur! Was bij ons wassen neus, dachten wij ook maar bleek aan het eind van het verhaal dat we een service pakket moesten afnemen. ( elke maand kosten of in 1 keer afkopen voor bijna 1000,- !!! euro) dan zouden ze de aangifte helpen.

Ik vind eigenlijk dat zo iets wel bij het hypotheek advies hoort, het eerste jaar.



Maar sowieso niet tevreden over hypotheekvisie, we zijn er nu ook achter dat we waarschijnlijk beter onze bankspaarhypotheek hadden moeten meenemen en niet gebruiken voor afbetalen restschuld.

Nu moeten we nml ook nog een belasting betalen over dat potje.



Maar goed, bij zon belastingmannetje geweest, en dat doe ik dus niet meer. Hij had weer eens zijn eigen programma en daarmee kwam hij eerst erop uit dat we zelfs ruim 1000,- moeten BETALEN...wat ik heel vreemd vond omdat je bij kopen van huis meestal geld terug krijgt.

Bleek meneer mijn man's inkomen in verkeerde regel te hebben ingevuld, jaarinkomen was opeens nog minder dan helft van daadwerkelijk.

zucht.....als je dat al verkeerd doet.

Maar goed ik heb de aangifte nu zelf afgemaakt en we krijgen zoals verwacht een lekker bedrag terug.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje Jua das lekker snugger van die belastingman zeg. Wel fijn dat je al weet wat je terug krijgt. Wij zitten nog in afwachting ervan :-/ ben zo nieuwsgierig haha..



Maar sjee zoveel bijbetalen wow. Bij ons is 1 jaar gratis maar volgend jaar? Geen idee eerlijk gezegd. In mijn grijze verleden nog met ex man deed de adviseur de aangifte gratis voor ons ieder jaar!!



Jackalope, jeee dak erop. En wat fijn dat jullie het huis in mogen om de stopcontacten aan te wijzen. Bij ons was het op papier vastgelegd.



Net foto's van onze douche gezien, helemaal in love met onze keuze ?? gaat nu steeds meer leven haha.

En de buurvrouw naast ons heeft via mail gelezen aan haar dat de bouwer deze week de brief hoopt te versturen :-) zou het dan toch echt.......



Gisteren besloten zelf de keuken te gaan plaatsen. Vriend van ons heeft dat ook zelf gedaan en ziet er netjes uit. Scheelt toch 900€ alleen kunnen we er nog vanaf zien van het plaatsen?? Ik heb vanmiddag ff gebeld en de keukenboer ging erachteraan.
Alle reacties Link kopieren
Yes we hebben de sleutel....het klussen kan beginnen.



Haha veel werk zo'n nieuwbouw woning...het is af maar zo kaal nog hé.

En stoffig....

Volgende week gaan ze met de muren aan de gang en daarna de vloeren. Dan begint te ergens op te lijken
Veel plezier jua. Hier nog 5 dagen. Ben echt benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
Voor de mensen die al de sleutel hebben / bijna krijgen: hoelang hebben jullie nodig voordat er verhuisd kan worden, denken jullie? Als de keuken en badkamer er al in zit? Wij moeten nog schilderen en vloeren leggen (beneden laten we doen, boven zelf), maar ben benieuwd wat voor planning realistisch vanaf de dag dat het huis wordt opgeleverd. Kan je dan de volgende dag al klussen?
Alle reacties Link kopieren
Heart is denk ik heel afhankelijk van je planning. Bij ons buren wordt er vandaag gestuct ( gisteren oplevering) bij ons pas dinsdag renovaties en 1 1/2 week later keramisch parket.

Dus wij zijn dan al 2 weken kwijt.

Als je alles achter elkaar kunt inplannen heb je minder tijd nodig.

Denk dat wij zo'n 6 weken nodig hebben totaal.

Moet zich nog uitwijzen maar goed huur opzeggen per 1 april was sowieso te krap dus is 1 mei geworden dus bijna 2 mnd de tijd.
Alle reacties Link kopieren
Ligt er ook heel erg aan hoeveel haast je zelf hebt. Mijn buurman besloot om per 1 maart zijn huur op te zeggen, die heeft uieindelijk nog een paar nachten bij zn broer gelogeerd, maar woont er nu sinds afgelopen weekend (sleutel 15 feb). Wij willen waarschijnlijk rond de pasen zijn verhuisd, dus hebben ongeveer 2 maanden te tijd (min 1 week vakantie)..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven