Nieuwbouwhuisje gevonden: Van stad naar mini dorp?

01-03-2021 15:25 250 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi. :D

Ik ben helemaal niet op zoek naar een huis. Ik maak toch geen kans. Nieuwbouw hier is vanaf 300.000 voor appartementen en 350.000 voor woonhuizen. Dat kan ik niet betalen. Tweedehands huizen en appartementen (ha) ook niet, tenzij ik in een flattenpark wil eindigen. Daar heb ik geen zin in, dus ik zit prima waar ik zit, in een klein vrije sector huur appartementje in het centrum van de stad waar ik ben geboren en opgegroeid, in de randstad.

Maar Ugli, waarom is er dit topic dan? Goeie vraag. Ik kwam puur toevallig een nieuwbouwproject tegen. En hij blijft maar in mijn hoofd zitten.

Huisje in kwestie:
- Half uur van mijn stad met de auto
- In het groene hart
- 70m2 woonhuis, met zolder, dus reken zo'n 55-60m2 aan niet-zolder-ruimte, dus niet extreem ruim. De woonkamer is zonder uitbouw 3.3m bij zo'n 4m, met uitbouw (die ik sowieso zou nemen) 3.3m bij 6m.
- Hele diepe tuin. Echt diep! Dieper dan een normale tuin. Er staan geen afmetingen bij, maar het totale kavel is 125m2 (dat is inclusief voortuintje van ik gok een meter diep). Wel smal, zo smal als het huis: 3.3m.
- Ruim binnen mijn budget. Als in, ik kan het kopen, de woonkamer uitbouw erbij nemen (+14.000) en dan heb ik nog zo'n 30.000-50.000 over voor muren, vloeren, etc.
- Het huisje is een beetje wat ik nu heb, maar dan in de vorm van een huisje i.p.v appartment. Er zit enkel een zolder en kamer extra bij. Ik kan dus mijn meubels gewoon meenemen waarschijnlijk, want die passen vast wel prima. Ik hoef dus alleen de afwerking te doen (muren, vloeren, keuken, badkamer, etc).
- Hypotheek maandlasten zouden zo'n 850 worden, dus echt goedkoop.

Mijn twijfels:
- Ik zou van een stad met 150.000 inwoners naar een dorpje met 1000 inwoners gaan
- Het is niet persé ruimer als wat ik nu heb, ik krijg er een tuin, extra kamer en een zolder bij in principe
- Het is een KOOP! huis. Hoe goed zou het verkopen als ik er ooit weg wil? Het is in het groene hart in de randstad maar wel echt in een niemandsland dorpje...
- Het ligt naast een antiek shop die ook spullen opknapt. Potentiële overlast?
- Ik ben dus niks anders dan de stad gewend. Dit dorpje is echt mini, er is niet eens een echte supermarkt, slechts een onbekende-naam-dorps-supermarkt. Er is ook geen drogist. Alleen een basis school, een paar restaurantjes, en verder misschien een 1/4e aan huisjes wat normaal in een woonwijk staat. 0 hoogbouw en één en al polder, dus echt heel schattig allemaal. Wel op 8 minuten met de auto aan weerszijden van het dorpje 2 aardig grote steden (100.000+) waar vast wel een Appie te vinden is en leuke winkels.

Mijn pre's:
- Het liefste woon ik in een (nieuwbouw) huis met vloerverwarming. Ik heb mijn hele leven in nieuwbouw huizen gewoond, en sinds ik in mijn huisje met vloerverwarming woon ben ik een verwend kreng geworden.
- Een tuin.
- Een VAATwasser, oh men wat mis ik die.
- Een extra kamer.
- Een leuke buurt, dus geen achterstandswijkje.

Ik ben dus niet op zoek. :D Maar heb me toch ingeschreven. En stel hè, ik krijg gespons, gewoon hypothetisch. Wat vinden jullie er dan van? Is het makkelijk overstappen van een stad naar een dorp? Zouden jullie het doen? Hij tikt al mijn pre's aan zoals je ziet, maar toch...Een dorp kan ik me zo niks bij voorstellen. Ik ga van het weekend er even heen, gewoon even kijken. Je moet toch wat leuks te doen hebben in Corona tijd.

Ben gewoon benieuwd naar input, dus laat maar horen. :)
lilalinda schreef:
01-03-2021 16:20
TO, ik zou het trouwens gewoon doen. Dat huis raak je echt wel weer kwijt

Maar zie maar weer eens terug in de stad te komen.
Alle reacties Link kopieren
Een dorp met 1.000 inwoners is wel echt klein. Welke voorzieningen zijn er in de zin van sportverenigingen/bushalte/bibliotheek in de regio?
Alle reacties Link kopieren
Ja nou ja, een mens kan dromen toch? Ik heb al gemaild om te vragen hoe het verkoopproces gaat, via loting of dat ingewijden eerst mogen of zo. Ik heb geen idee. Ik had me wel al voor de opening van de verkoop opgegeven, misschien helpt dat. Maar de kans dat ik het krijg is gewoon echt mega klein gok ik zo. Maar dat is met alles in de huizenmarkt. De kans dat ik dit huurhuisje kreeg was ook mini, ik had niet eens genoeg inkomen. En toch kreeg ik het. En ik vond het wel zo'n goed idee om er even over te contempleren voor ik een potentiële mogelijkheid kreeg tot optie en dan ter plekke moet bedenken of ik het wel wil. En oké, ik had geen zin in mijn werk.
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
01-03-2021 16:29
Ja nou ja, een mens kan dromen toch? Ik heb al gemaild om te vragen hoe het verkoopproces gaat, via loting of dat ingewijden eerst mogen of zo. Ik heb geen idee. Ik had me wel al voor de opening van de verkoop opgegeven, misschien helpt dat. Maar de kans dat ik het krijg is gewoon echt mega klein gok ik zo. Maar dat is met alles in de huizenmarkt. De kans dat ik dit huurhuisje kreeg was ook mini, ik had niet eens genoeg inkomen. En toch kreeg ik het. En ik vond het wel zo'n goed idee om er even over te contempleren voor ik een potentiële mogelijkheid kreeg tot optie en dan ter plekke moet bedenken of ik het wel wil. En oké, ik had geen zin in mijn werk.
meestal heb je bij dit soort dorpen dat mensen met een binding met het dorp voorrang hebben
maar goed, misschien heb je geluk, proberen kan altijd
Alle reacties Link kopieren
boekenlegger0 schreef:
01-03-2021 16:27
Een dorp met 1.000 inwoners is wel echt klein. Welke voorzieningen zijn er in de zin van sportverenigingen/bushalte/bibliotheek in de regio?
Er is een tennisbaan (ik haat tennis), 1 bushalte naar weet ik veel waar, op 16 minuten een intercity station naar 2 grote steden...Volgens mij zit er geen bieb.
Alle reacties Link kopieren
vis28 schreef:
01-03-2021 16:26
Ik vraag me obv je openingspost vooral af of de afmetingen kloppen. Is het huis echt maar 3,3m breed? Zit er niet nog een gang oid naast je woonkamer? Je schrijft ook over een ontzettend diepe achtertuin terwijl het huis op een mini kaveltje komt te staan. Als het echt een klein huisje is wat helemaal voor op de kavel wordt geplaatst kan ik me dat voorstellen maar ik vraag me af er niet ergens een reken of denkfout zit.

Als je houdt van de levendigheid van de stad zou ik het niet doen maar als je van rust houdt vooral wel. Kortom het is een heel persoonlijke keuze. Misschien zit er iemand op het forum die het dorp toevallig wel kent zodat je wat meer informatie kan krijgen?
Ja het huis is 3.3m breed. Het is echt niet heel groot. Er is nog een verdieping tussen zolder en beneden trouwens, die staat er hier niet tussen. De voortuin is zo'n 1 meter lang denk ik, en de achtertuin is langer dan het huis zelf. Misschien 1.2x tot 1.5x zo lang. Wel heel smal dus.

Afbeelding
ugli wijzigde dit bericht op 01-03-2021 16:39
11.88% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
01-03-2021 16:30
meestal heb je bij dit soort dorpen dat mensen met een binding met het dorp voorrang hebben
maar goed, misschien heb je geluk, proberen kan altijd
Ik vrees het ook, maar ja proberen kan. WIlde in elk geval even mijn gedachtes erover laten gaan voor als het ooit een serieuze mogelijkheid wordt.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn een paar jaar terug vanuit de stad naar een (wel iets groter) dorp verhuisd. Manlief twijfelde nogal, was al vanuit Amsterdam naar Brabant verhuisd voor de liefde en we woonden vooral in de binnenstad. Maar we vinden het allebei heerlijk, zeker voor de kinderen. Ik wil hier denk ik nooit meer weg. Het enige nadeel is dat we nauwelijks iets kunnen bestellen op thuisbezorgd, ja shoarma en chinees en daar hou ik niet van :P
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het niet doen. Een halfuur met de auto is al snel teveel voor "eventjes langsgaan". Even bij je vrienden of ouders op bezoek gaat toch minder snel. Echt, ik heb hier ervaring mee!

Woonomgeving is ook zo belangrijk, ik woon graag in de stad en zou echt doodongelukkig worden in zo'n dorp. Dan maar geen koophuis.
Alle reacties Link kopieren
ExodusRedux schreef:
01-03-2021 16:25
Ik woon in zo'n mini dorp in zeeland. Geen supermarkt/drogist/kapper/ etc. Tot nu toe is het zo dat iedereen die uit de randstad komt gillend weg gaat na een half jaar. Je hebt hier niks maar wel rust. Je kunt hier niks zonder een auto, supermarkt is 8km. Er is wel een basisschool maar middelbare school is 40 min fietsen. Dichtsbijzijnde stad is 40 min fietsen. Tieners moeten altijd een eind fietsen willen ze wat leuks gaan doen.

Ik zou niet anders willen omdat ik niet anders gewend ben. Maar het is wel omschakelen als je van stad naar dorp gaat. Je kunt niet even lopend of fietsend een biertje drinken binnen 5 min, etc.
Jeetje, dat is mij wel te afgelegen hoor. 40 minuten van de stad af. Dat zou ik ook niet kunnen.
Alle reacties Link kopieren
essychan schreef:
01-03-2021 16:36
Ik zou het niet doen. Een halfuur met de auto is al snel teveel voor "eventjes langsgaan". Even bij je vrienden of ouders op bezoek gaat toch minder snel. Echt, ik heb hier ervaring mee!

Woonomgeving is ook zo belangrijk, ik woon graag in de stad en zou echt doodongelukkig worden in zo'n dorp. Dan maar geen koophuis.
Ik rijd 2x per week een half uur enkele reis voor mijn verzorgpaarden, ik reed meerdere keren per week een half uur enkele reis naar mijn ex, met een half uur heb ik geen problemen. Langer wel. Maar je hebt gelijk, woonomgeving is heel belangrijk. Daarom vind ik het lastig om mijn stad uit te gaan. Ik weet precies wat ik hier heb en dat ik hier fijn woon, ik heb geen idee wat er buiten is.
Alle reacties Link kopieren
En grote kans dat in de toekomst nog meer gebouwd gaat worden in/rond het dorp.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
CHL schreef:
01-03-2021 16:35
Wij zijn een paar jaar terug vanuit de stad naar een (wel iets groter) dorp verhuisd. Manlief twijfelde nogal, was al vanuit Amsterdam naar Brabant verhuisd voor de liefde en we woonden vooral in de binnenstad. Maar we vinden het allebei heerlijk, zeker voor de kinderen. Ik wil hier denk ik nooit meer weg. Het enige nadeel is dat we nauwelijks iets kunnen bestellen op thuisbezorgd, ja shoarma en chinees en daar hou ik niet van :P
Zelfs dat kan ik niet bestellen
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
01-03-2021 16:36
Jeetje, dat is mij wel te afgelegen hoor. 40 minuten van de stad af. Dat zou ik ook niet kunnen.
Dat is op de fiets he. Met de auto is dat 15 min. Ik doe dus alles met de auto.
Doe eens een postcode chek of de ah en jumbo zoiets daar thuis brengen?
Ik woon in dit dorp!
Herken precies wat jij beschrijft en weet om welke nieuwbouwhuizen dit gaat.
Het is een leuk dorp (vooral met kinderen).
Er is verder niet heel veel te doen, maar je zit wel dicht bij wat grotere plaatsen.
Er woont van alles hier en de laatste jaren ook veel van buiten het dorp, wordt best veel gebouwd en dat komt het dorp ten goede!
Alle reacties Link kopieren
Nog een hersenspinsel:

Ik heb ook een nieuwbouw appartment gevonden van zo'n 80.000 meer dan dit schattige kleine huisje in mijn stad. 60m2 en 2 kamers voor 3 ton. Wel hele mooie grote ramen en echt ruim balkon, 14m2 34m2 zelfs. In de woonwijk waar ik ben opgegroeid pal naast het winkelcentrum en vlakbij een park en een "bos" (aangelegde bomen op een rij...Ik vind dat tellen als bos haha) en waar ik makkelijk mijn leven lang kan wonen zonder ook maar iets te missen (in deze woonwijk, bedoel ik). De kans dat ik dit kan betalen is nihil want ik pomp mijn volledige hypotheek + al mijn spaargeld voor het enkel krijgen van het huis v.o.n en dan ben ik volledig potje los. Ik kan nog wel even in conclaaf met de bank over extra leningen voor de afwerking.

Ik heb me een tijdje geleden al opgegeven en was het vergeten, maar toevallig krijg ik NU net bericht dat het komende week in de verkoop gaat. Dus voor de liefhebber nog een extra hersenspinsel, yay or nay?
ugli wijzigde dit bericht op 01-03-2021 17:44
0.93% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
01-03-2021 16:46
Nog een hersenspinsel:

Ik heb ook een nieuwbouw appartment gevonden van zo'n 80.000 meer dan dit schattige kleine huisje in mijn stad. 60m2 en 2 kamers voor 3 ton. Wel hele mooie grote ramen en echt ruim balkon, 14m2. In de woonwijk waar ik ben opgegroeid pal naast het winkelcentrum en vlakbij een park en een "bos" (aangelegde bomen op een rij...Ik vind dat tellen als bos haha) en waar ik makkelijk mijn leven lang kan wonen zonder ook maar iets te missen (in deze woonwijk, bedoel ik). De kans dat ik dit kan betalen is nihil want ik pomp mijn volledige hypotheek + al mijn spaargeld voor het enkel krijgen van het huis v.o.n en dan ben ik volledig potje los. Ik kan nog wel even in conclaaf met de bank over extra leningen voor de afwerking.

Ik heb me een tijdje geleden al opgegeven en was het vergeten, maar toevallig krijg ik NU net bericht dat het komende week in de verkoop gaat. Dus voor de liefhebber nog een extra hersenspinsel, yay or nay?
in de huidige huizenmarkt, is het ook een kwestie van lef hebben
Niet te lang denken, en er gewoon op afduiken
Alle reacties Link kopieren
Maartjetartaartje schreef:
01-03-2021 16:45
Ik woon in dit dorp!
Herken precies wat jij beschrijft en weet om welke nieuwbouwhuizen dit gaat.
Het is een leuk dorp (vooral met kinderen).
Er is verder niet heel veel te doen, maar je zit wel dicht bij wat grotere plaatsen.
Er woont van alles hier en de laatste jaren ook veel van buiten het dorp, wordt best veel gebouwd en dat komt het dorp ten goede!
Ha toevallig! Fijn om te horen dat er iemand is die het dorp leuk vindt. :) Dat geeft de burger toch moed. Misschien niet voor dit project, maar dan voor de volgende.
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 22-06-2021 11:27
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Maartjetartaartje schreef:
01-03-2021 16:45
Ik woon in dit dorp!
Herken precies wat jij beschrijft en weet om welke nieuwbouwhuizen dit gaat.
Het is een leuk dorp (vooral met kinderen).
Er is verder niet heel veel te doen, maar je zit wel dicht bij wat grotere plaatsen.
Er woont van alles hier en de laatste jaren ook veel van buiten het dorp, wordt best veel gebouwd en dat komt het dorp ten goede!
Als ik dan toch bezig ben...Is die weg een drukke weg waar het aan ligt? Op 1e gezicht lijkt me van niet.
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
01-03-2021 16:48
Ha toevallig! Fijn om te horen dat er iemand is die het dorp leuk vindt. :) Dat geeft de burger toch moed. Misschien niet voor dit project, maar dan voor de volgende.
maar in het dorp wonen of er als buitenstaander proberen tussen te komen is echt anders hoor

Ik heb een vriendin die tegend e Duitse grens aan woont, platteland. Maar niet eens een heel klein dorp
Haar man komt er vandaan, zij woont er voor hem. Ze is aardig ingeburgerd (woont er al jaren), maar als ze een feestje geven mengen de dorpelingen absoluut niet met de buitenstanders. En ik kom nu al jaaaaren op die feestjes. Maar ze gaan met zijn alle in een groepje staan, en sluiten je buten
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
01-03-2021 16:52
maar in het dorp wonen of er als buitenstaander proberen tussen te komen is echt anders hoor

Ik heb een vriendin die tegend e Duitse grens aan woont, platteland. Maar niet eens een heel klein dorp
Haar man komt er vandaan, zij woont er voor hem. Ze is aardig ingeburgerd (woont er al jaren), maar als ze een feestje geven mengen de dorpelingen absoluut niet met de buitenstanders. En ik kom nu al jaaaaren op die feestjes. Maar ze gaan met zijn alle in een groepje staan, en sluiten je buten
Oh dat is wel apart. Maar ik geef nooit buurtfeesten. Ik ken dat helemaal niet. Dat deed/doet mijn buurt nooit, ook niet mijn oude woonwijk buurt. De meeste buufs in mijn complex kijken je verschrikt aan als je gedag zegt. Dus dat zou me niet uit maken. Zolang ze maar niet actief naar gaan doen of zo.
Ooit gedaan, en ben na vijf jaar naar een middelgrote plaats doorverhuisd.

Want de kleine super verdween, de pin automaat was 8 km verderop. Geen maaltijd werd aan huis bezorgd.
Het paste op dat moment niet bij ons. Maar ooit gaan we terug!
Ik hield van de charme, van de stilte, de kerkklokken, de vergezichten, de wandelingen. De rust!

Jouw leven kent verschillende fases, en jouw wensen veranderen daarmee ook. Wil je over 5 jaar nog wonen waar je nu zit? Waar zie jij jezelf over 10 jaar? Als je wilt blijven wonen waar je nu woont, dan is dat ook gewoon helemaal prima natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Een tuin van 25m diep en 3m breed?
Eerlijk gezegd lijkt me dat niet heel veel toegevoegde waarde hebben, behalve twee hele lange schuttingen met een pad er tussen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven