Nieuwbouwwoning kopen?

14-12-2011 15:05 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat jullie mij tips kunnen geven!

Wij (man, ik en 2 kinderen) zijn ingeloot voor een nieuwbouwproject bij ons in de stad. We wonen nu redelijk in het centrum in een ' oud' huis (ongeveer 1910) en al dat klussen steeds gaat ons tegenstaan. Daarnaast is onze straat druk en kindonvriendelijk, en hebben we een klein tuintje met weinig zon.

De nieuwe woning komt in een kindvriendelijke wijk. Groot voordeel dus. Ander voordeel is dat alles dus helemaal nieuw is, dus weinig onderhoud en we kunnen het huis precies zo maken als we willen. Daarnaast zijn we straks qua woonlasten en bijv. energiekosten goedkoper uit, ook een leuk voordeel. Nadelen van het nieuwe huis zijn: kleine tuin (5x5, op het westen, dat dan weer wel, en wat wil je in de stad...). Daarnaast is de keuken ook niet supergroot, 2,8 x 4 m. Op een of andere manier voelt het wat raar om naar een niet perse grotere woning te verhuizen....maar ja, de voordelen spreken ons ook aan!

Wie heeft er goede argumenten voor/tegen? En sowieso tips bij het kopen van een nieuwbouwhuis? Alvast bedankt!!
Heb je nu een koophuis?

Succes met het verkopen daarvan dan.
Ja, dat ook nog ! Maar daarom is nieuwbouw ook weer een voordeel, dat duurt nog anderhalf jaar dus hebben we vrij lang om te verkopen. We willen sowieso verhuizen maar ik ga geen bestaande woning kopen zonder deze verkocht te hebben...
Tja, de tijd is slecht om te moeten verkopen, je krijgt er waarschijnlijk niet voor wat je in gedachten had (als er al überhaupt geïnteresseerden zijn). Hoe doe je dat dan met een eventuele restschuld?

Anderhalf jaar is niet zo gek lang hoor.
Euh ja, ok. Maar dat is eigenlijk niet de vraag, want verhuizen willen we toch! ;)
Tjee ik ben best verbaast dat het tegenwoordig nog voorkomt dat je ingeloot moet worden voor een nieuwbouwhuis.

Een paar jaar terug was dat bijna overal nog zo maar tegenwoordig moet vaak eerst een bepaald percentage van de huizen verkocht worden voordat ze uberhaupt maar met de bouw beginnen en dat percentage wordt vaak maar moeilijk gehaald.

Voordeel van een nieuwbouwhuis is inderdaad dat je het helemaal naar je eigen smaak kan maken. De eeste jaren geen onderhoud en energiezuiniger.

Maar ik zou alleen een huis kopen wat je echt 100% aanspreekt. Voorkom dat je spijt krijgt.
Dit is een vrij klein project (20 eengezinswoningen) en bij ons in de stad worden eigenlijk alleen maar appartementen gebouwd, terwijl er dus wel veel gezinnen in de stad willen blijven wonen. En ik zeg ingeloot, maar weet eerlijk gezegd niet hoeveel belangstellenden er waren, we hebben in ieder geval onze eerste keus toegewezen gekregen. Wel zijn alle huizen toegewezen dus er was in ieder geval precies genoeg belangstelling ;).
Is het een dichte keuken of een open keuken?

Als het een open keuken is dan zou hij wat mij betreft ruim genoeg zijn. Daar kan je echt wel een flinke keuken plaatsen. Aangezen je dan niet met een muur tussen de kamer te maken hebt blijft het ruimtelijk en kun je de eettafel in het kamergedeelte plaatsen. Lig natuurlijk ook aan de grootte van de kamer.

Voor een dichte keuken vind ik de ruimte inderdaad wat krap.

Tuin van 5 x 5 zou ik ook erg klein vinden maar dat is aan jou om te bepalen of je daar mee kan leven. Ik vind het grootste voordeel van een nieuwbouwhuis toch wel dat je het naar je smaak kan inrichten en omdat iedereen er nieuw komt wonen maak je ook sneller contact met je buren dan in een bestaande wijk.
Het is een open keuken dus dat zal dan inderdaad misschien wel meevallen. Het tuintje is inderdaad wel klein, daarachter komt nog een schuurtje en een parkeerplek.

En inderdaad, dat lijkt me een groot voordeel. Een nieuwe wijk met waarschijnlijk veel kinderen. De wijk ligt ook nog naast een park dus dat compenseert de tuin weer.
Nieuwbouw goedkoop? Dat ligt er aan. Ik heb een appartement dat volledig nieuw is (wij zijn de eerste bewoners) en ik kan nou niet zeggen dat het goedkoop is. Als je de eerste bewoner bent kom je van allerlei ongemakken tegen. Bij ons moesten we de muren voorbehandelen met voorstrijk en daarna verven. Zelfs na 4 laten verf ziet het er nog niet mooi uit. Dat komt door de zuiging ofzo. Dat is een van de ongemakken waar je mee te maken krijgt.

Daarnaast: is de gehele wijk nieuw? Dan kan je ook rekenen op overlast als iedereen tegelijk gaat verhuizen.

En: koop het pas zodra het er staat. Enkele buren hadden een nieuwbouwwoning gekocht op papier, dat huis moest nog gebouwd worden. Voor ze het wisten was de aannemer failliet en konden ze naar hun geld fluiten. Voor zo ver ik weet betalen ze nog steeds iedere maand hypotheek voor een "huis" (3 palen in de grond).
Jirelle, ik zeg ook niet goedkoop, wel goedkoper. We wonen nu in een huis wat (naar verwachting) meer opbrengt dan het nieuwe huis (incl. meerwerk en inrichting ed) gaat kosten.

De hele wijk wordt nieuw, maar dat zijn maar 20 huizen dus dat lijkt me te overzien. Het is eigenlijk meer een straat binnen een bestaande wijk. De hoofdaannemer van dit project is een woningbouwvereniging, daar lijkt het risico op failliet minimaal, toch?
Is het een huis waar je de komende 10 jaar nog wil blijven zitten? Is het daar groot genoeg voor?

Of zie je jezelf binnen no-time weer verhuizen?
Ja, dat is een goede vraag. Ik vind het zo moeilijk inschatten va papier! Hoe voelt zo'n ruimte nou als je er in loopt. Boven komt er in ieder geval ruimte genoeg, 4 goede slaapkamers, een zolder en nog een bergzoldertje en een prima badkamer.

Maar hoe groot de keuken, woonkamer, en tuin aanvoelen vind ik lastig in te schatten.
quote:kaatje_85 schreef op 14 december 2011 @ 15:09:

Tja, de tijd is slecht om te moeten verkopen, je krijgt er waarschijnlijk niet voor wat je in gedachten had (als er al überhaupt geïnteresseerden zijn). Hoe doe je dat dan met een eventuele restschuld?

Anderhalf jaar is niet zo gek lang hoor.Onze buren hebben hun woning binnen drie weken verkocht met vette winst. Vrienden van ons hebben onlangs ook hun woning vooreen goede prijs van de hand gedaan. In (delen van) Amsterdam is de woningmarkt niet ingestort, hoor.
Wij hebben een soortgelijke 'stap opzij' gemaakt. Van een heel oud huis in een drukke straat waar je slecht kan parkeren. Heel leuk huisje, maar veel onderhoud en niet praktisch ingedeeld met 2 opgroeiende kinderen (heel steile trap bijvoorbeeld, smalle gang, wc waar je je knieen in je nek moest leggen, etc).

Ondanks dat we er op de benedenverdieping niet op vooruit zijn gegaan in m2 en we nog steeds een beetje aan het nadenken zijn over de optimale inrichting, zijn we er heel erg blij mee. Hier ook kleinschalige nieuwbouw, dus geen Vinexwijk. Superleuke, gezellige, kindvriendelijke en veilige buurt, wat een verademing. Huis is ruim en comfortabel genoeg en in ons geval een stuk grotere tuin dan we hadden.

Wij vonden ook de keukenruimte wat klein en hebben ervoor gekozen om de keuken aan de andere kant van de woning te plaatsen. Nu hebben we een enorme woonkeuken. Zitkamer-deel is daardoor uiteraard iets minder ruim, maar dat is een bewuste keuze, zitten we nou eenmaal veel minder vaak dan in de keuken. Daarbij is het 1 grote ruimte, dus niet een heel duidelijk onderscheid.

Succes met bepalen of dit het is! Mijn ervaring is wel dat al je nu al denkt dat je bijvoorbeeld de tuin klein vindt, dit in de praktijk niet toch mee gaat vallen. Hij is gewoon klein. Je kan er wel op anticiperen door 'm optimaal in te richten/in te delen..
Als je nieuwbouw koopt, betaal je in termijnen, die in de koopovereenkomst zijn vastgelegd. Eerst grond en bijvoorbeeld fundering, en dan zo totdat het hele huis af is. Maar toch loop je zeker risico als de projectontwikkelaar of aannemer failliet gaat. Aan de aannemer betaal je vaak de helft vooraf voor het meerwerk, dus in die zin zou je zeker de boot in kunnen gaan.

Als het goed is, is er een verzekering voor afgesloten. Die moet zijn vermeld in de koop-/aanneemovereenkomst. Ga er niet blindelings vanuit dat de verzekering daadwerkelijk is afgesloten als hij wordt genoemd. Vraag om bewijzen!

Laatste hadden wij niet gedaan. Eerst projectontwikkelaar failliet en daarna aannemer. En hoewel het uiteindelijk goed is gekomen, is het hele proces met rechtszaken e.d. geen pretje.
Bij ons hoef je ook niet te worden ingeloot voor nieuwbouwprojecten. De huizen die ze nog over hebben van nieuwbouwprojecten worden met kortingen weg gedaan van 10 tot 20%, daarbij nog een keuken en badkamer.

Andere nieuwbouwprojecten worden pas gebouwd bij 90% (ipv 70%) verkoop. Maar daar zie je alleen advertenties van.

Bij de eventuele aankoop moet je minimaal een korting krijgen van 10% van de aannemer. Een ding is zeker, als je het morgen koop voor 2 ton, dan is het over 1,5 jaar circa 180 duizend of wellicht nog minder waard. Als je iets ga kopen van 3 ton, dan is het over 1,5 jaar rond de 260 schat ik in. Dat moet je meenemen bij de aankoop.

DRMelfi, ik zou als ik jou was inderdaad never dat nieuwe huis kopen voordat je het oude huis heb verkocht, of je moet een flinke overwaarde op je oude huis hebben. Je moet oppassen dat je straks geen twee huizen te koop heb staan en in de nacht wakker ga liggen.

Als je niet echt weg hoef, zou ik wachten. Over 2 jaar is de markt een stuk rustiger (hoop ik) en zijn de prijzen ook stabieler en lager. Zowel de verkoop als aankoopprijs, omdat je waarschijnlijk duurder ga wonen, is dat een voordeel.
Denk aan de kosten tijdens de bouw bij het kopen van een nieuwbouwwoning. Je betaald steeds een beetje woning en daarmee lopen de maandelijkse lasten op. Deze kon je vroeger mee laten financieren, maar ik weet niet hoe dat nu is. Beter is om deze maandelijks te betalen.

Een nieuwe woning kopen voor dat je oude verkocht is, is in deze tijd geen verstandige beslissing. Maar mocht je er toch aan beginnen: dan moet je er toch zeker van zijn dat je een langere periode dubbele lasten kunt dragen, bijvoorbeeld een jaar of 4.

Ik zou een nieuwbouwwoning alleen kopen als je er helemaal van overtuigd bent dat het de juiste woning voor jullie is. Als je dat niet kunt beoordelen vraag dan of iemand een eenvoudig 3d model van de woning maakt.

Onderschat de kosten van de afwerking en meerwerk niet.En trek vooral een ruime post uit voor onvoorzien. Er zijn veel kosten waar je niet op gerekend hebt als je er geen ervaring mee hebt. Wij zijn onlangs in onze derde nieuwbouwwoning getrokken. Wij hebben 12,5% van de aankoopprijs besteed aan afwerking, aankleding, meerwerk, tuin, etc. We doen vrij veel zelf (met hulp) maar hebben niet de meest luxe materialen gebruikt. Het is allemaal wel van goede kwaliteit.

Wij hebben een zeer uitgebreide begroting gemaakt met zo specifiek mogelijk alle kosten er in. Deze begroting is steeds bijgewerkt zodra er kosten definitief waren.

Mocht je nog vragen hebben: laat maar weten. Ervaring genoeg!
wij zijn ook overgestapt van een jaren 20 huis naar een nieuwbouwhuis. zoals je al zegt, het voordeel is dat je niet meer hoeft te verbouwen. Uiteraard wel als je er net ingaat: alle muren/vloeren/tuin moeten gedaan worden, niets is klaar. maar als je eenmaal zit, dan is het klaar.

daarnaast vind ik het voordeel dat er geen geluidsoverlast meer is in het huis, als de kinderen boven spelen met vriendjes dan hoor ik ze niet meer, in een oud huis geeft dat beneden veel lawaai. het tocht niet meer over de vloer, alles is goed geïsoleerd en zelfs vloerverwarming op de begane grond. heerlijk.

maar

wat ik mis is de sfeer van het oude huis. nisjes, aparte hoekjes, glas-in-lood, paneeldeuren, rare vormen van kamers... gewoon een huis waarin duidelijk geleefd is. Ons nieuwe huis heeft ook een mooie vorm van buiten maar de binnenkant is efficiënt ingericht. en hoeveel sfeer je ook zelf probeert toe te voegen, het wordt echt niet als een oud huis.

daarbij is het werk wat je in het begin aan een nieuwbouwhuis hebt, wel flink. vergeet dat niet in je kostenoverzicht mee te nemen. Zoals gezegd moet je echt ALLE muren behangen of eerst laten stuccen en dan verven. Alle vloeren zijn kaal dus flink wat kosten voor vloerbedekking/laminaat/hout/tegels. Alle ramen moeten gordijnen (oid), de tuin moet helemaal aangelegd worden met bestrating er bij. Bedenk dat er een nieuwe keuken in moet en een nieuwe badkamer. de aannemer heeft er meestal een standaard keuken/badkamer in zitten maar die is meestal niet naar je wens, heel basic. als je meer wil gaat dat weer geld kosten.

ten slotte zit je ook een flinke tijd in de zooi, voordat een nieuwbouwwijk helemaal af is duurt wel even. Als je huis af is, wil dat nog niet zeggen dat de straat de definitieve bestrating heeft gekregen, dat de groene zones zijn aangelegd, of dat er in de buurt niet gebouwd wordt (en alle aan-afvoer door jouw straat gaat). daar moet je ook tegen kunnen.
The past may be in tatters
But today is all that matters
Even snel voordat ik mijn bed induik na een feestje: ontzettend bedankt voor de laatste posts, stof tot nadenken! De komende dagen weinig tijd om online te zijn maar ik lees wel dingen die me aan het denken zetten, waarvoor dank! Wordt vervolgd!
heb je je huis al verkocht, doe dat eerst voordat je iets anders koopt , en kijk niet naar de buren, de

markt verandert bijna wekelijks en veel factoren bepalen de verkoopbaarheid van je huis
Waarom schrijf je je al in voor een nieuwbouwproject terwijl je je eigen huis nog niet in de verkoop hebt gezet en je wel aangeeft zeker te willen verhuizen? Nu ben je super enthousiast(logisch) en zie je alles alleen maar positief, zeg maar roze bril, en dat is de markt nu juist niet. Wat als je huis niet snel te verkopen is, wat als van het project zoveel kopers zich terugtrekken dat ze de bouw uitstellen, heb je al bekeken of je een hypotheek kunt krijgen voor huis en verbouwing want stel dat je huidige huis niet snel verkoopt dan kun je die mogelijke overwaarde niet gebruiken voor de keuken in het nieuwe huis, etc. etc.. Ik krijg het idee dat je hebt ingeschreven en nu nog moet gaan nadenken over de te nemen stappen. Je vraagt immers tip over het kopen van een nieuwbouwhuis terwijl je bij wijze van spreken al een keuze hebt gemaakt.
Houd er ook rekening mee dat de bouwtijd kan uitlopen. Er wordt gewerkt met werkbare werkdagen en vaak wordt dat door een makelaar 'omgerekend' naar een bepaald aantal maanden of jaren. Het probleem is alleen dat daarbij wordt uitgegaan van gemiddelden. Als het erg veel regent in een jaar, of het heel erg lang vriest, zijn er in dat jaar minder werkbare werkdagen en duurt het veel langer voordat je huis klaar is, ook al wordt het aantal werkbare werkdagen niet overschreden. En dan zit je dus nog langer met dubbele lasten.

Ken trouwens ook mensen die 'in de problemen' kwamen doordat er juist meer werkbare werkdagen waren dan gemiddeld en een huis hadden dat af was, maar de keuken veel later geleverd werd (want vooraf gepland), de vloeren, etc.
Wij hebben 2 jaar geleden een nieuwbouwhuis gekocht en sinds april wonen we erin (moest nog gebouwd worden dus).

Los van het feit of je het wel of niet wilt/moet kopen en wat je met je oude huis wilt heb ik een paar dingen war we tegenaanliepen:

- er kan vaak meer dan je denkt (uiteraard wel tegen extra kosten). Zoals, extra raam in de zijgevel (indien van toepassing), vloerverwarming, uitbouw, dakraam, dakkapel oid. Hier hebben sommigen een extra deur in de achtergevel, zodat ze niet door de schuifpui (in de zithoek) achterom hoeven, maar door een losse deur.

Laat je niet beperken door de standaardopties die ze bieden. Kijk eerst wat je leuk zou vinden en handig zou vinden. Kijk op tekening waar het licht vandaan komt, wat een eventuele donkere hoek wil. Zorg daar bijv. voor een extra wcd of wandlichtpunt, of misschien voor een extra raam.

- denk ook aan extra lichtpunten voor buitenlampen bij de deur die je denkt te gaan gebruiken.

- Hou er rekening mee dat een nieuwbouwwijk nog vrij kaal is en dat je misschien de eerste tijd wat meer inkijk hebt dan je fijn vindt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven