Nieuwe badkamer: tips?

06-06-2019 13:42 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben me aan het oriënteren voor een nieuwe badkamer en kan me heerlijk uitleven met kleuren, vormen en materialen. Ook uit de indeling ben ik al helemaal. Wat dat betreft komt het vast goed (al heeft mijn man een andere smaak en zal ik helaas water bij de wijn moeten doen ;) ).

Ook kan ik qua wat handig en fijn is wel wat dingen bedenken die ik wel of juist niet wil. Ik wil bijvoorbeeld geen regendouche, want ik wil de douche lager kunnen zetten en ik wil mijn haar droog kunnen houden tijdens het douchen. Verder wil ik een designradiator waar we handdoeken op kunnen hangen en absoluut geen lastig schoon te maken douchecabine. En ik wil iets waar ik mijn voet op kan zetten wanneer ik mijn benen scheer :idee: en ik denk ook dimbaar licht.
Maar verder? Ik vind het bijvoorbeeld mooi om twee ronde spiegels op te hangen met hanglampjes erbij, maar is dat wel praktisch (voor de rest komen er spotjes in het plafond)?
Wat voor soort putje waar geen haren in kunnen gaan zodat ik elke zoveel weken moet ontstoppen?
Misschien hebben jullie ook nog tips wat betreft makkelijk schoonmaken; onze huidige badkamer is verschrikkelijk wat dat betreft.

Ik ben benieuwd, alvast bedankt!
Spiegel met vergrotende functie en licht is ideaal om je make-up te doen of te epileren. Zie je vaak in hotels.

En de geluidsinstallatie met speaker in de douche/stoomcabine is zo fijn. Lekker ontspannen met je favoriete muziek aan.
GlitterCupcake schreef:
06-06-2019 15:16
Ik dacht dat bankjes in de douche voor hulpbehoevende waren? Wat is voor de fitte en complete mens daar het voordeel voor?
Je blijft misschien niet altijd fit en compleet. Ik heb mijn hangende wcpot ook hoger laten plaatsen. Aannemer vond het in 1e instantie onzin. Maar je kunt het niet zomaar hoger laten plaatsen indien nodig. In de doucheruimte helaas geen plaats voor een bankje en staat er, ivm met een hernia, een losse douchekruk.
Als het kan zou ik het doen. Kruk staat in de weg en zo'n lelijk opklapding aan de muur is ook niet alles.
"Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen. Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen. Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien” – Reinhold Niebuhr
Inderdaad een 'gewoon' doucheputje ipv een douchegoot. Hier ook met beide ervaring maar het gewone putje maakt veel makkelijket schoon, haren blijven erop liggen, na het douchen even weghalen terwijl die goot iedere maand helemaal open moest.

En hoe minder voegen (in het natte gedeelte) hoe beter schoon te houden. Wij hadden een mozaiekwand achter de douche, zag er mooi uit, maar lastig droog te trekken en daardoor steeds schimmel in de voeg.

Verder hadden wij een wat ruwere tegel uitgekozen omdat we die mooier vonden, maar gladde tegels maken echt makkelijker schoon.

En zorg dat een inloopdouche goed op afschot ligt... niks zo irritant als water wat de douche uitloopt ipv naar het putje...
Wij zijn ook met een nieuwe badkamer bezig en zie al veel goede tips voorbij komen.
Maar het gros zegt hier dus geen douchegoot/dorpel maar doucheputje?
En wat voor tip zouden jullie hier voor geven, onze badkamer komt in voormalige bijkeuken, daar zit in een deur naar de tuin in, die kapot is en dus vervangen moet worden .
Nou wil ik evt nieuw kozijn met melkglas er in en mijn man een deur met glas.
Lijkt mij geen enkele zin hebben om een deur naar de tuin te hebben vanuit de badkamer, we hebben openslaande tuindeuren in de woonkamer. En we hebben een raampje wat een uitzet raampje moet worden ook met melkglas, voor ventilatie
Blikje2018 schreef:
08-06-2019 09:14
Wij zijn ook met een nieuwe badkamer bezig en zie al veel goede tips voorbij komen.
Maar het gros zegt hier dus geen douchegoot/dorpel maar doucheputje?
En wat voor tip zouden jullie hier voor geven, onze badkamer komt in voormalige bijkeuken, daar zit in een deur naar de tuin in, die kapot is en dus vervangen moet worden .
Nou wil ik evt nieuw kozijn met melkglas er in en mijn man een deur met glas.
Lijkt mij geen enkele zin hebben om een deur naar de tuin te hebben vanuit de badkamer, we hebben openslaande tuindeuren in de woonkamer. En we hebben een raampje wat een uitzet raampje moet worden ook met melkglas, voor ventilatie
Zou geen deur nemen, waarom zou je dat doen?
Cookieholic schreef:
08-06-2019 10:18
Zou geen deur nemen, waarom zou je dat doen?
Idd wat een onzin. Tenzij je een saunacabine in de badkamer krijgt misschien.
.
Nog een tip na vandaag een rondje badkamerwinkel te hebben gedaan. Wij wilden graag een zwarte wastafel ipv een witte. Dat kan, maar het materiaal dat je dan krijgt word heel snel vies. Dan sta je dus elke dag je wastafel te poetsen.

Schoonouders hebben wel zo'n zwarte wastafel, en idd, allemaal vlekken die er niet af gaan. En die zijn erg schoon van zichzelf.
Haren in het doucheputje? Juist wel. Beter dat ze gelijk in het begin tegen worden gehouden, dan dat ze verder in de pijpleiding stranden waar je er niet bij kan en het op den duur verstopping veroorzaakt.
Kijk eens naar unidrain (of soort gelijk). Niet alleen bijzonder stijlvol, maar ook zit er een fijne zeef in die je makkelijk kan leegplukken. Dat soort afvoergoten direct naar de muur, maakt bovendien dat grote tegels op afschot richting de goot of put gelegd kunnen worden.

Let op je waterhardheid. Met hard water kan het handig zijn bepaalde keuzes toch te mijden of een ontkalker te laten installeren. Zwarte kranen lijken mij funest als je veel kalk hebt en een hekel hebt aan poetsen.

Natuurlijk moet je er ook op letten dat de installateur/aannemer genoeg ervaring heeft zodat je geen gedonder krijgt met met water dat van het doucheputje afloopt. Of andere dommigheden.

Regendouche en handdouche kun je inderdaad prima combineren.

Ik heb stopcontacten in het onder- en bovenkastje laten installeren.

Verder dimbare spotjes in het plavond.

Grote tegels (60x30 op de muur, 50x50 op de grond). Minder naden, makkelijker schoonhouden.

Vloerverwarming. Omdat tegels altijd koud aanvoelen. Let erop dat wanneer de vloerwarming op de CV is aangesloten dat deze zomers vaak permanent uitstaat en dus alsnog koud zal zijn. Elektrisch kan ook, maar dan moet je dat ding niet continu op de hoogste stand laten staan. Beter continu iets verwarmen. Alleen aanzetten voordat je gaat douchen is ook nutteloos om dat zo'n vloer nu eenmaal erg traag opwarmt.

Handdoekverwarmerde radiatoren zijn idd prettig voor warme en snel opdrogende handdoeken, maar geven weinig warmte af aan de ruimte zelf.

Als je douche erg ongunstig ligt, aan een flink stuk buitenmuur of met een slecht geisoleerd raam, kan je er maar beter voor zorgen dat verwarming goed werkt. Is ook beter om na het douchen vocht uit de badkamer te krijgen.

Verder let op de ventilatie. Zorg dat er een goede afzuigventilator is en er ook toevoerventilatie is, anders werkt dat ding alleen maar als de toegangsdeur open staat. Het eenvoudig is een spleet van pakweg 2 cm onder de deur of een roostertje in de onderkant van de deur.

Ik heb zelf een glazen douchewand besteld bij de glaszetter. Veel goedkoper dan bij de badkamergigant. Uiteraard wel van veiligheidsglas.
Nadeel van een regendouche vind ik dat hij lastig te ontkalken is. Zo’n gewone douche kun je in een emmer met azijn leggen. Dus als ik de douche ooit ga verbouwen neem ik een gewone douche met wel een zo groot mogelijke kop, want lekker is zo’n regendouche wel.
Knowledge speaks, but wisdom listens (Jimi Hendrix)
In mijn ouderlijk huis hadden wij en een douchegootje en een zwarte wasbak + tegels op de vloer.

Machtig wat prachtig alleen wat een gepoets. Op dat zwarte zie je alles, elke week badkamer schoonmaken met ontkalker anders ging het niet meer schoon. En ja , ook elke week douchegootje schoonmaken want alles spoelde erin.

Nu in mijn eigen stekkie : een douche putje: ideaal want het meeste haar blijft erop liggen. Weer een zwarte vloer en ja de kalk is ellendig qua vlekken. Wel vind ik mijn hangende spiegelkast met opberg ruimte en lamp aan de binnen en buitenkant ideaal.

Ik adviseer iedereen: neem geen zwarte wasbak en/of vloer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven