nieuwe keuken

01-05-2010 19:16 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn bezig met het uitzoeken van een nieuwe keuken!!! Maar ik kan nog wel wat tips gebruiken!

Ik heb ook al een oud topic doorgelezen, en daar zag ik dat je bij een 5pits kookplaat (we gaan voor gas) de wokbrander aan de zijkant moet hebben! Dit idee had ik zelf ook, maar de verkoper zei dat het niks uitmaakte.. de kookplaat die hij nu voor ons op de lijst heeft gezet is 70 cm breed met de wokbrander in het midden. Dit kan ik dus beter niet doen?

En bij de wokbrander aan de zijkant? Wat voor breedte moet je hebben om ze allemaal te kunnen gebruiken? Onze keuken is niet zo heel groot, dus 90 gaat niet lukken.

En nog een vraag over de gaskookplaat, wat voor ondergrond (om het maar even zo te noemen) is handig? We dachten eerst aan glas, maar hebben er nu toch RVS van gemaakt. Bij een andere zaak wezen ze ons echter op dit:

http://www.bestsellers.eu ... oducts_id=24637&ref=ciao#

Grafiet dus, wie weet of dit wat is?
flowerxxx, bedankt voor je reactie..

ons graniet komt uit Duitsland, we halen de hele keuken uit Duitsland, inderdaad een stukje goedkoper!!

Dat glasvliesbehang, dat klinkt goed!! Ik was al een beetje aan het zoeken naar de mogelijkheden als je geen tegels wilt (of misschien alleen zo'n vierkantje onder de schouw), dus jouw tip ga ik zeker onthouden!!! Je hebt niet toevallig een plaatje ofzo hiervan? ik zal eens proberen te googlen..
Niemand die een gaskookplaat heeft met grafiet eronder? zie:

http://www.kwaliteitsleve ... tag-gaskookplaat-grafiet/
Ik heb een achterwand van glas en dat is ook heel fijn. Bij mij is het glas aan de achterkant wit gecoat zodat je de glaskleur ziet, maar je kunt het in iedere gewenste kleur laten coaten. Het is echt ideaal om schoon te maken en ziet er heel strak uit. Ik heb het nu zo'n 4 jaar en ben er supertevreden over.
Daar heb ik vaker iets over gelezen, maar eigelijk nog nooit gezien..
Wij hebben nu 2 jaar een achterwand van glasvezelbehang en het bevalt erg goed. Je kunt het behang in iedere gewenste kleur schilderen. Onze achterwand is na 2 jaar nog steeds wit (ondanks rode saus en wijn tegen de wand...).

Wel is het aan te raden om een naar een verfspeciaalzaak te gaan voor goede (en dure) waterafstotende verf en lak. De zijkanten hebben wij afgekit.

Wat betreft de hoekkast wij hebben geen draaicaroussel maar een banaan (weet niet of dit de echte naam is). Een plank in de vorm van een banaan die volledig uittrekbaar is. Je hoeft dus niet in de kast te duiken, er kan meer op dan op een caroussel en het is heel makkelijk om dingen te pakken en schoon te maken.

Verder zou ik een cooker aanraden! Heb nu spijt dat ik daar destijds niet aan heb gedacht. Lijkt mij erg handig maar nu is het wel wat duur en je moet een gat laten boren in het blad (of in de wasbak). Heb wel gehoord dat hiervoor krachtstroom nodig is...
Over de wokbrander: ga het ergens proberen. Neem je wok mee en kijk of er nog een pan naast past. Het is mij afgeraden om een wokbrander in het midden te nemen om deze reden.

In de hoek heb ik een magic corner (google die even). Ik zat in de keukenzaak al direct met mijn vingers klem in de carousselkast, dus die was te gevaarlijk voor mij.

Denk ook na over de hoogte van je blad. Ik ben lang, dus heb een extra hoge keuken laten maken. Veel keukenzaken hebben standaard hiervoor een maxiline.

Lades zijn superhandig! Ik heb onder mijn kookplaat 4 lades van 90cm breed (2 hoog, 2 laag), en daarnaast nogmaals 4 lades van 45cm breed. Die 4 lades kon ipv 3 omdat ik een hoge keuken heb.

De banaan van flowerxxx heet een LeMans.
quote:Sim69 schreef op 05 mei 2010 @ 11:27:

In de hoek heb ik een magic corner (google die even). Ik zat in de keukenzaak al direct met mijn vingers klem in de carousselkast, dus die was te gevaarlijk voor mij.

Dat zou ook iets voor mij zijn!

Maar hoe hoog is jouw keuken nu? Ik ben op zich niet groot, maar een iets hogere keuken dan normaal schijnt prettig te zijn. Is een normale hoogte 90 cm ofzo?
* Sim69 gaat even meten... 99 cm. en dat is voor mij een goeie werkhoogte, en ik ben 'slechts' 1.95 lang.
Aanvulling: het belang van een goede werkhoogte werd mij pas duidelijk na het keukens kijken, waarna ik prompt last van mijn rug kreeg toen ik die avond weer voor mijn woningbouwkeukentje stond. Dat werkblad zat echt op kabouterhoogte.
Dankje voor je moeite Sim69! Ik ben zo'n 30 cm kleiner dan jij (kabouterhoogte ), dus dan zou mijn aanrecht op 69 cm kunnen? Zonder dollen: waarschijnlijk is voor ons 92 cm prima. We gaan onze tijdelijke keuken even verhogen, dan merken we vanzelf wat het beste werkt.
Bedankt nog voor jullie laaste reacties!

We hebben de keuken besteld!!

De gaskookplaat wordt nu toch 90 breed en hieronder komen 2 x 3 laden (2 breed, 3 hoog). Boven de gaskookplaat komt een schouw van 1 meter breed. We moeten er nog even over denken of we deze gaan schilderen of behangen. Iemand leuke ideeen?

De andere zijde van de L bestaat dan uit 1 hoekkastje (zo'n half uittrekbaar ding), 1 wasbakkastje, een vaatwasser en een koelkast met daarboven een combi-oven. Aan deze kant komen ook bovenkastjes. De hoogte van het aanrecht wordt 92 cm.

De keuken wordt niet heel erg groot, maar gelukkig zit naast de keuken een grote berging met extra bergruimte voor spullen die ik niet zo vaak gebruik, voor een extra magnetron en voor een grote staande vriezer.
Ik kan me voorstellen dat je vol vragen zit. Het is nogal een investering die je doet, en je wilt wel dat je het geld uitgeeft aan iets waar je blij mee bent.

Maar dat is ook precies wat het is... waar JIJ blij mee bent!

Wij hebben zelf een kastje van 80 breed onder de kookplaat, met drie laden boven elkaar. Daarnaast aan weerszijden een kastje van 30 cm breed, ook met drie laden boven elkaar. Dat is wat drukker, maar je houdt wel een constante lijn erin. Aan de anere wand (ook L-keuken) hebben we alleen kastjes. Anders werd het echt te druk.

Je zou wel met de keuze van de frontjes en de greepjes een hoop rust kunnen brengen. Paneeldeurtjes (dus met een vlak in het midden en een rand eromheen) ogen veel drukker. Wij hebben een smal greepje uitgekozen dat op het deurtje ligt en nauwelijks zichtbaar is. Als je een opzichtige greep neemt, wordt het sowieso ook alweer een stuk drukker.

Je kunt natuurlijk ook altijd nog voor greeploos gaan.

Wij hebben overigens een zespitskookplaat van Pelgrim uitgekozen. Wokbrander zit inderdaad in een buitenhoek. Als je de wok erop zet kun je nog 3 pitten gebruiken.

In de hoekkast hebben wij een LeMans-rek (ook wel 'pinda' genoemd). Deze zwenkt helemaal het kastje uit, dus nooit meer op je kop het kastje in... ook niet een beetje.

Aanrechtblad is bij ons hout, met laminaat. We laten het ook een hout-uitstraling hebben. Wil je natuursteen, dan betaal je wel een stuk meer. Een gootsteen van hetzelfde materiaal is in dat geval vast wel mooi, maar het is inderdaad onmogelijk schoonmaken. Die puntige zijkanten gaan nog wel, maar het puntige hoekje waar al die scherpe zijkanten bij elkaar komen is echt een gepruts.

Wanneer bij plaatsen blijkt dat we genoeg ruimte hebben (nieuwbouw... er kan altijd afwijking in de maten plaatsvinden) wordt er geen extra passtuk gebruikt, maar wordt de keuken iets uit de hoek getrokken, waardoor de aanrechtbladen net ff iets dieper worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven