nu ben ik het zat! (kattenoverlast in tuin)

28-03-2014 09:46 157 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Een poos terug heb ik een topic geopend met de vraag of iemand tips had tegen de vele katten die onze tuin als kattenbak gebruiken, heb al het een en ander geprobeerd qua tips (plantjes, koffieprut en cacaodoppen).

Verder hebben we op "strategische plekken" gaas en prikkels, echter springen die beesten er gewoon overheen. (Heb helaas geen wateraansluiting, dus zo'n waterding is geen optie)

Hoewel het misschien overdreven klinkt is bij mij de maat vol, letterlijk élke dag dat ik naar buiten ga zitten er circa 5 kattendrollen óp het gras en naast onze (nieuwgekochte) plantjes.

Ik weet gewoon dat wanneer mijn kinderen even in de tuin willen spelen ik eerst met een schepje al die vieze stront moet weghalen, wat ook lekker in het gras blijft kleven.

Wat een enorme aso ben je dan, als je je huisdier lekker de gehele dag buiten laat en voor overlast laat bezorgen. Ik krijg bijna de neiging mij op hetzelfde asoniveau te verlagen en poepluiers of de kattenpoep in hun eigen tuin of brievenbus te flikkeren (uiteraard blijft dit bij een fantasie).

Vraag: hoe zou jij reageren als jij op het gedrag van je kat aangesproken wordt?
Bij ons doen we daar niet moeilijk over. Ander beleid waarschijnlijk.
quote:flexheks schreef op vrijdag 28 maart 2014 10:32 Ik ben net verhuisd en onze katten willen nu heeeeeeeeeel graag naar buiten, maar ze zullen toch echt moeten wachten tot we geld gespaard hebben om de tuin af te bakenen.

Onze katten, onze zorg!

(En er wonen echt heel veel katten in onze buurt) Ja, dat vind ik een mooie instelling, zo zou ik het zelf ook doen. Heb ook totaal niks tegen de katten zelf, en als ze alleen de tuin zouden doorkruisen ook niet, echter al dat gepoep begint nu toch echt wel een grote irritatie te worden.
quote:lilyofthevalley schreef op 28 maart 2014 @ 10:40:

Vertrutting ten top. Katten hebben nagels om in bomen te klimmen, zijn daar ook voor gebouwd en dat is belangrijk voor hun spierontwikkeling. En wij proberen ze dan als vogeltjes in een voliere op te sluiten...Je kan gerust klimtoestellen in je tuin of huis zetten, of je hele huis als kattenparadijs inrichten, voorbeelden genoeg van mensen die daar geld aan uitgeven. Als je dat niet kan/wil, dan moet je geen huisdier in huis nemen.

Vertrutting ten top. Katten hebben nagels om in bomen te klimmen, zijn daar ook voor gebouwd en dat is belangrijk voor hun spierontwikkeling. En wij proberen ze dan als vogeltjes in een voliere op te sluiten...Ik vind kattenpoep niet zo truttig, wel heel erg smerig. Dus ik kan me voorstellen dat TO er echt helemaal klaar mee is. Zij heeft geen katten hè? Dus zij zit letterlijk met de shit van een ander.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
quote:soley79 schreef op 28 maart 2014 @ 10:05:

Ik heb mijn buren erop aangesproken, dat begon heel vriendelijk van mijn kant uit, maar zij vonden mij aso, omdat ik het niet accepteerde dat ik in de stank van de poep van hun kat zat. Om het maar niet te hebben over het erin graaien als je tuiniert (en ja, dat is ook met tuinhandschoenen aan smerig, klaar). Ze gingen er ook niks aan doen. Ik moest niet zeuren.

Bij ons gaat het om de voortuin, achter is heel beschut en daar komen ze niet graag. Voor des te liever. Met als gevolg dat zodra je het pad naar onze voordeur oploopt, je de poep al ruikt. Lekker visitekaartje. De poep gaat inmiddels dus wel degelijk naar de buren toe, in een zakje bij de deur. Hebben zij ook een lekker visitekaartje. En als ik een van die beesten zie aankomen, smijt ik iets in zijn richting zodat ie maakt dat ie wegkomt. Maar ja, ik zit ook niet heel de dag op wacht...

Het is zo'n irritant frustratiepuntje waar je zo verrekte weinig mee kunt. En toch bijzonder lastig te accepteren is, als je het iedere keer weer ruikt.oh ja en je weet natuurlijk zeker dat elke drol in je voortuin van de buurkat is.
odi et amo
Gelukkig hebben de meeste mensen hier in de buurt katten en maken we er niet zo'n drama van.
Ik zou eerst je buren erop aanspreken en daarna pas concluderen of ze wel of niet aso zijn. Het zou zomaar kunnen dat ze geen idee hebben dat hun katten in jouw tuin hun behoefte doen. Als ze daarna niet mee willen denken en tot een oplossing willen komen, mag je van mij concluderen dat ze aso zijn, want als je weet dat je kat dit doet en hem toch buiten laat vind ik dat ook asociaal gedrag. Tuin afbakenen of binnen houden als je een kat hebt lijkt mij de beste oplossing, maar als je buren beide niet willen doen zou ik zelf mijn tuin afbakenen (ook al is dat de omgekeerde wereld, je hebt dan ten minste geen last meer van katten in je tuin).
Some flies are too awesome for the wall
quote:lilyofthevalley schreef op vrijdag 28 maart 2014 10:40 Vertrutting ten top. Katten hebben nagels om in bomen te klimmen, zijn daar ook voor gebouwd en dat is belangrijk voor hun spierontwikkeling. En wij proberen ze dan als vogeltjes in een voliere op te sluiten...Dat kan je wel over elke huisdier zeggen, een oplossing kan dan zijn dat niemand meer een huisdier moet kunnen nemen, vaak is het toch alleen voor het eigen genot dat er een beestje wordt aangeschaft.

Vertrutting ten top. Katten hebben nagels om in bomen te klimmen, zijn daar ook voor gebouwd en dat is belangrijk voor hun spierontwikkeling. En wij proberen ze dan als vogeltjes in een voliere op te sluiten...

Dat heet geen vertrutting, dat heet rekening houden met. Als iemand een kat wilt houden moet je ook je voorwerk doen en kijken wat zo een beestje nodig heeft.

Oftewel je koopt een mooie grote krabpaal, zorgt dat je genoeg ruimte heb zodat het beestje zich terug kan trekken.

Ik heb werkelijk er alles aangedaan dat zich kunnen vermaken en gedragen zoals het hoort.

En als straks mij tuin is afgezet en vrij mogen rondlopen in MIJN tuin, hebben ze ook de mogelijkheid om in bomen te gaan klimmen.

Het verhaal dat katten buiten moeten rondlopen slaat echt nergens op de kat is al zo gedomesticeerd dat dat prima kan wennen aan alleen binnen/tuin zitten, alleen denkt iedereen nog dat zo een beest zonodig naar buiten moet....maargoed dat word een andere discussie
quote:lilyofthevalley schreef op 28 maart 2014 @ 10:46:

Gelukkig hebben de meeste mensen hier in de buurt katten en maken we er niet zo'n drama van.

Ik vraag me af of jij en de buurt er ook geen probleem mee zou hebben als de buurhonden komen schijten in je tuin, bloemen gaan uitgraven, of lekker gaan verharen op je tuinmeubels.

Katteneigenaars hebben vaak geen last van andere katten, maar owee als een hond hetzelfde doet bij hen als hun kat bij anderen...

Vertrutting ten top. Katten hebben nagels om in bomen te klimmen, zijn daar ook voor gebouwd en dat is belangrijk voor hun spierontwikkeling. En wij proberen ze dan als vogeltjes in een voliere op te sluiten...Vogeltjes in een volière is natuurlijk heel erg verschrikkelijk. Een van de redenen waarom ik een kat heb en niet een dier in een hok trouwens.
quote:lilyofthevalley schreef op vrijdag 28 maart 2014 10:46 Gelukkig hebben de meeste mensen hier in de buurt katten en maken we er niet zo'n drama van.

Ben benieuwd hoe jij het zou vinden als jij zelf geen huisdieren hebt en letterlijk elke dag dat je in de tuin gaat zitten 5+ drollen weg moet halen, die blijven kleven in het gras en enorm stinken. Terwijl je elke dag lekker van je tuin wilt genieten en het liefste je kinderen zo naar buiten wilt laten gaan, zonder dat je eerst de verplichte ronde moet doen met je schepje.

Verder heb ik enkele katten ook weleens krassen zien maken op de auto van de buren (vanaf hoog op de schuur zo op de auto springen, geen grip hebben en de nagels uitzetten)

Ben jij met alles zo makkelijk, ondanks het andere mensen wel overlast bezorgd? Of alleen omdat je zelf een katteneigenaar bent en je niet in anderen kan verplaatsen?

Wat als bijv. De vogels van je buren elke dag in je tuin poepen, op je nieuwe loungeset etc? Of de hond van de buurman steeds in je voortuin poept? Of de buurjongens elke dag tegen jouw muur aan gaan voetballen?
3 jaar terug sprak mijn buurvrouw mij aan omdat 1 kat van mij steeds in haar perkje poepte. Ik vond dat heel vervelend en ben toen naar de dierenspeciaalzaak gegaan om iets er voor te halen. Niet elke kattenbezitter is asociaal. Probleem is nu opgelost omdat ze de hele boel heeft betegeld
Heb je trouwens al een geprobeerd om planten die een citroengeur verspeiden op verschillende plekken in een bak te plaatsen in je tuin, en dan voornamelijk waar ze je tuin in komen?

Grondkruipers qua planten tussen je andere planten (is wel veel werk om bij te houden zodat het geen wildgroei word) zetten is ook een optie dat vinden katten ook niet leuk om tussen te vroeten.
quote:lamaatje schreef op 28 maart 2014 @ 10:45:

[...]

oh ja en je weet natuurlijk zeker dat elke drol in je voortuin van de buurkat is. Afgaande op de katten die ik het regelmatig zie doen, het aantal drollen dat ik aantref, dan zijn het met name drie regelmatige bezoekers, en twee daarvan zijn van de buren ja. Als ik niet had geweten van wie de katten waren, had ik de eigenaren er ook niet op aan kunnen spreken. En zoals ik ook al heb geschreven, de buren bevestigden het nota bene. Kun jij lekker sarcastisch zitten doen, maar dat lost het probleem niet op natuurlijk.
Kinderen spelen in de tuin en steken daarna hun handen in hun mond. Ze kunnen toxoplasma krijgen van kattenpoep. Dat wordt meestal gelinkt aan zwangere vrouwen omdat die ziekte schadelijk kan zijn voor het ongeboren kind en je er meestal niet zo'n last van hebt als je niet zwanger bent.

Maar waarom zou je kind zoiets moeten oplopen door die vervelende schijtende buurtkatten?

Bovendien kunnen ze wormpjes krijgen van die kattenpoep.

Kattenpoep kan dus allerlei vervelende dingen veroorzaken bij de kinderen van to en dan wordt het door kattenbezitters afgedaan als ach ze moet niet zo zeuren.

Bovendien is het ook gewoon heel vervelend. Vieze handen, knieën, schoenen door de kattenpoep.

Als het echt de spuigaten uitloopt dan zou ik poes vangen en naar het asiel brengen. Heel veel van die zogenaamde kattenliefhebbers nemen niet eens de moeite om hun zogenaamde geliefde kat weer op te komen halen.

Grote hond lenen of een bazige kat die er wel voor zorgt dat de andere katten weten dat dit zijn territorium is helpt ook.
Zo zou ik het ook doen Mika. Als buurvrouw zou zien dat mijn kat in haar perkje zit te poepen, mag ze mij er gerust op aanspreken en zoek ik daar een oplossing voor. De kat binnenhouden vind ik erg zielig, ook al ken ik deze topics maar al te goed en win je deze discussie nooit.
Ik snap eerlijk gezegd ook niet zo goed, als een kat een buitendier is, echt vrij moet kunnen rondlopen, waarom neem je hem dan als huisdier? Het is of een huisdier, en dan hou je hem grotendeels in huis en laat je hem aangelijnd uit (als een hond), of het is geen huisdier, maar dan moet je hem dus niet in huis nemen. Ik vind dit zo'n half gedoe. Ik heb niks met katten hoor, dus ik zal het vast niet kunnen snappen maar ik verwonder me daar wel over.

(En nee, niet vanwege de poep in de tuin, maar gewoon echt, ouderwetsch: huh?)
quote:djchick schreef op vrijdag 28 maart 2014 10:56 Heb je trouwens al een geprobeerd om planten die een citroengeur verspeiden op verschillende plekken in een bak te plaatsen in je tuin, en dan voornamelijk waar ze je tuin in komen?

Grondkruipers qua planten tussen je andere planten (is wel veel werk om bij te houden zodat het geen wildgroei word) zetten is ook een optie dat vinden katten ook niet leuk om tussen te vroeten. Ja, helaas nog geen resultaat. Grondkruipers nog niet geprobeerd, kan ik wel even naar gaan kijken!
Overigens zou ik de rekening voor citroenplanten/schrikdraad/enz lekker bij de buren in dienen als ze niet zelf een oplossing willen zoeken.
Bedankt sugarmiss, dat is inderdaad hoe het voor mij is/voelt.
Ik heb zelf 4 katten, maar deze komen niet buiten, omdat ik niet wil dat anderen last hebben van ze en ik wil ook niet dat ze iets overkomt. Gelukkig heb ik een dakterras waar ze de hele dag door op kunnen door (is helemaal afgezet).

Wat ik gewoon echt niet begrijp is dat katteneigenaren niet denken aan anderen wanneer ze hun katten buiten laten. Ik vind het echt belachelijk dat anderen last hebben van de katten van anderen. Er wordt zo makkelijk gezegd dat de mensen hun tuin onaantrekkelijk moeten maken voor katten. Is het niet zo dat de katteneigenaren zelf ervoor moeten zorgen dat hun katten geen overlast bij anderen veroorzaken?! Zij zijn verantwoordelijk voor hun dieren en dus ook voor het gedrag van de katten en voor de evt. overlast die deze veroorzaken.

Ik zou graag een huis met een tuin willen, maar deze moet helemaal af te schermen zijn zodat onze katten niet uit de tuin kunnen. Ik ben daar dan zelf verantwoordelijk voor en zal al het mogelijke in het werk stellen om de tuin echt grondig af te bakenen. Ik zou het vreselijk vinden als anderen last van mijn dieren zouden hebben. Maar ja, misschien ben ik een uitzondering???
@prior

Ik heb inderdaad nu al zo'n ¤100 besteed aan onsierlijke stekels, gaasjes, planten, cacaodoppen etc
Wat dacht je van je voortuin bestraten?
En katten binnenhouden vind ik zielig.Mijn katten lopen lekker buiten rond net zoals die van al mn buren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven