nu ben ik het zat! (kattenoverlast in tuin)

28-03-2014 09:46 157 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Een poos terug heb ik een topic geopend met de vraag of iemand tips had tegen de vele katten die onze tuin als kattenbak gebruiken, heb al het een en ander geprobeerd qua tips (plantjes, koffieprut en cacaodoppen).

Verder hebben we op "strategische plekken" gaas en prikkels, echter springen die beesten er gewoon overheen. (Heb helaas geen wateraansluiting, dus zo'n waterding is geen optie)

Hoewel het misschien overdreven klinkt is bij mij de maat vol, letterlijk élke dag dat ik naar buiten ga zitten er circa 5 kattendrollen óp het gras en naast onze (nieuwgekochte) plantjes.

Ik weet gewoon dat wanneer mijn kinderen even in de tuin willen spelen ik eerst met een schepje al die vieze stront moet weghalen, wat ook lekker in het gras blijft kleven.

Wat een enorme aso ben je dan, als je je huisdier lekker de gehele dag buiten laat en voor overlast laat bezorgen. Ik krijg bijna de neiging mij op hetzelfde asoniveau te verlagen en poepluiers of de kattenpoep in hun eigen tuin of brievenbus te flikkeren (uiteraard blijft dit bij een fantasie).

Vraag: hoe zou jij reageren als jij op het gedrag van je kat aangesproken wordt?
quote:tillywowo schreef op 28 maart 2014 @ 10:30:

@tikal

Uiteraard zou ik gewoon, op een normale manier het gesprek aangaan :-)

Schrikdraad is inderdaad nog een optie, al vind ik dat dan weer wel erg ontsierend staan (ook in de trant van waarom zou IK zoiets moeten knutselen omdat jij JOUW kat niet in de eigen tuin houdt?)

Maar, kunnen ze daar niet in blijven hangen, in dat schrikdraad?

Bij zo'n opmerking zou ik als buuv niet blij worden.

Pas daar mee op als je er SAMEN uit wil komen.

Is moeilijk, snap ik, maar je wil toch een oplossing ??

Stel, dat ik alles had gedaan wat in mijn mogelijkheden lag.

Een buitenkat binnenhouden is gewoon geen optie. Dat moet je dan van jongs af aan doen.

Draai het om, vraag aan je buuv of jullie samen een mooi stukje schrikdraad op gezamenlijke kosten kunnen bouwen. Heb je een lieve buuv, zal hij - zij wellicht alle kosten op zich nemen.

Maar aan Buuv vragen om haar - zijn buitenkat vanaf nu binnen te houden gaat niet lukken. Die kat gaat vervelend worden, omdat de kat weet wat hij buiten mist.

Jammer, maar het mag van de wet.

Een hond mag niet in je tuin poepen.

Is dat oneerlijk ?

Ja.

Kan ik er iets aan doen ?

Nee.

Vindt ik dat ook kattenbezitters belasting moeten betalen ?

Ja.
quote:emmetje2 schreef op 28 maart 2014 @ 11:08:

Wat dacht je van je voortuin bestraten?Ja, lekker je tuin totaal ongezellig maken omdat de buren je opzadelen met hun probleem.
Ik begrijp je frustratie helemaal, TO. Helaas is het 1 van die dingen waar je mee te maken krijgt als je een huis met een tuin hebt. Daar ben ik ook achter gekomen toen ik verhuisde van een appartement met balkon naar een huis met tuin...

Overigens niet alleen de kattenpoep; wat ik net zo smerig vind zijn naaktslakken, vogelpoep, (dode) kikkers...

Wat overigens weer in het niks valt met wat ik allemaal tegenkwam toen ik een maand op een huis op het platteland heb gepast. Daar stonk dankzij de koeien en kippen werkelijk alles naar stront

Maar even serieus; de tijd dat je in Nederland je katten verplicht binnen moet houden komt misschien ooit nog, maar dat zie ik niet op korte termijn gebeuren. En helaas denken de meeste katteneigenaren vooral aan het welzijn van het beestje; naar buiten is het fijnste voor ze, dus lekker vrij rond laten lopen...

Je tuin afbakenen is dus misschien de beste (en enige?) oplossing om echt van het probleem af te komen!
quote:annelaure schreef op 28 maart 2014 @ 10:26:

Thordis wat zou je doen als elke keer dat je kat naar buiten gaat je daarna moet betalen om hem terug te krijgen?De kattenbak bij de betreffende buurvrouw in de tuin legen.
quote:tikal schreef op 28 maart 2014 @ 11:13:

[...]

Een buitenkat binnenhouden is gewoon geen optie. Dat moet je dan van jongs af aan doen.

Draai het om, vraag aan je buuv of jullie samen een mooi stukje schrikdraad op gezamenlijke kosten kunnen bouwen. Heb je een lieve buuv, zal hij - zij wellicht alle kosten op zich nemen.

Maar aan Buuv vragen om haar - zijn buitenkat vanaf nu binnen te houden gaat niet lukken. Die kat gaat vervelend worden, omdat de kat weet wat hij buiten mist.

Is dat oneerlijk ?

Ja.

Nee.

Ja.Maar de kat hoeft toch niet perse binnen gehouden te worden, zolang hij in de eigen tuin blijft is er geen probleem.
Ik heb zelf katten, maar die komen niet buiten.

Ik denk dat ik het begrijpelijk zou vinden wanneer je me erop zou aanspreken.

En ik moet er dan wel eerlijk bij zeggen dat ik dan niet echt een oplossing zou hebben voor het probleem van die schijtende kat in je tuin. Ondanks dat ik volledig begrijp dat je daar echt helemaal niet blij van wordt.
Ik heb vorig jaar zo'n kastje aangeschaft dat geluid maakt wanneer het een kat signaleert. Voor mijn gevoel werkt het vrij goed, er komen nu nog zelden katten in mijn voortuin, ze blijven iig niet lang genoeg om er te poepen.

Begon me er verschrikkelijk aan te irriteren, elke keer stukken tuin overhoop en katten poep!

Alle huis, tuin en keukenmiddeltjes en de tuin afzetten met stroomdraad hielpen niet, vandaar uiteindelijk als laatste wanhoopspoging maar zo'n kastje gekocht.

Vind btw het principe van een kat nog steeds krom. Honden moet je belasting voor betalen, dus denken mensen wel goed na voordat ze een hond nemen. Mag van mij voor katten ook wel ingevoerd worden eigenlijk.

Wat dacht je van je voortuin bestraten?Die is maf.

Wat dacht je van je voortuin bestraten?

Je mooi, met plantjes, aangelegde eigen tuin bestraten, omdat de katten van de buren erin schijten?

Omgekeerde wereld en belachelijk idee!
quote:emmetje2 schreef op vrijdag 28 maart 2014 11:08 Wat dacht je van je voortuin bestraten?

Het gaat om m'n achtertuin.

En wat betreft je tweede reactie, jouw houding is dus "jammer dan voor jou? Kan mij niks schelen dat je overlast ervaart" of heb ik het mis?
quote:carretjerockt schreef op 28 maart 2014 @ 11:15:

Ik heb vorig jaar zo'n kastje aangeschaft dat geluid maakt wanneer het een kat signaleert. Voor mijn gevoel werkt het vrij goed, er komen nu nog zelden katten in mijn voortuin, ze blijven iig niet lang genoeg om er te poepen.

Begon me er verschrikkelijk aan te irriteren, elke keer stukken tuin overhoop en katten poep!

Alle huis, tuin en keukenmiddeltjes en de tuin afzetten met stroomdraad hielpen niet, vandaar uiteindelijk als laatste wanhoopspoging maar zo'n kastje gekocht.

Vind btw het principe van een kat nog steeds krom. Honden moet je belasting voor betalen, dus denken mensen wel goed na voordat ze een hond nemen. Mag van mij voor katten ook wel ingevoerd worden eigenlijk.Welk apparaat heb jij? Wij hebben er een te leen gehad, maar dat geluid was voor mijn dochter ook hoorbaar, zo'n hoge piep die je als volwassene niet hoort. Voor dochter was het niet erg relaxed.
Overigens wilde ik helemaal niet bewust een kat. Ik heb hem opgevangen, want ziek en zielig en verwaarloosd. Het asiel wilde hem niet hebben, want niet ziek en zielig genoeg. Dus ik heb hem in huis genomen, verzorgd, gechipt, gesteriliseerd en ik zorg ervoor. Als ze ooit dood gaat neem ik geen nieuwe kat, ik ben niet echt een huisdierenmens, maar een zieke kat terug op straat zetten en dood laten gaan óf zich tot in den treure laten voortplanten vond ik ook geen optie. Inmiddels ben ik echt dol op het beest, maar ik heb dus niet heel bewust het besluit ' ik wil een kat' genomen. Als ik haar niet in huis had genomen zou ze nog buiten rondlopen en in tuinen rondhangen, alleen dan met een heleboel babykatten erbij
quote:tikal schreef op 28 maart 2014 @ 11:13:

[...]

Is dat oneerlijk ?

Ja.

Nee.

Ja.Een kat mag ook niet in je tuin schijten. Hij mag dan (onterecht) van de wet wel vrij rondlopen, maar hij mag geen schade toebrengen. In je tuin schijten, krassen op auto en meubels, plantjes uitgraven zijn allemaal wel schade die je op de buren kan verhalen als je bewijs hebt dat het hun kat is.
Moet je bij dit probleem het woord "katten" eens vervangen door het woord "roken", dan ziet de discussie er heel anders uit, terwijl het uitgangspunt exact hetzelfde is, nl stank, overlast en slecht voor de gezondheid.
Mij kun je er niet op aanspreken. Ik vind namelijk dat katten niet in andermans tuin horen, onze 3 katten blijven dan ook keurig "binnen" Ik schrijf binnen tussen haakjes omdat we een stuk van de tuin gewoon helemaal afgeschermd hebben. Zo kunnen ze lekker naar buiten maar niet naar buiten.
Dus omdat iemand zoals jij het zielig vind moeten de buren maar hun tuin bestraten?
Plantenspuit erop??
Overigens nemen ze bij het asiel echt niet zomaar katten aan hoor. Als zo'n beest gechipt is zullen ze daar even naar kijken, en als een kat niet enorm ziek en verwaarloosd is of duidelijk verdwaald zullen ze zo'n kat, gebracht door een boze buurvrouw, echt niet opnemen. 'Ja, hij liep buiten, dus ik dacht ik breng hem naar het asiel', ik denk dat je vriendelijk uitleg krijgt over dat katten wel vaker buiten lopen en dat ze niet elke kat opnemen.
quote:nina1966 schreef op 28 maart 2014 @ 11:19:

Mij kun je er niet op aanspreken. Ik vind namelijk dat katten niet in andermans tuin horen, onze 3 katten blijven dan ook keurig "binnen" Ik schrijf binnen tussen haakjes omdat we een stuk van de tuin gewoon helemaal afgeschermd hebben. Zo kunnen ze lekker naar buiten maar niet naar buiten.Ik vind het echt positief dat hoe langer hoe meer mensen beginnen te denken zoals jij! Ik zie het ook bij twee buren, die aanpassingen hebben gemaakt om hun kat in hun eigen tuin te houden en het beestje toch een leuke tijd te bezorgen.
Als je vindt dat je katten zo nodig naar buiten moeten, waarom dan niet alleen in de tuin?? Een kat kan zich prima vermaken in de tuin. Je kunt het aantrekkelijk maken door spannende plekjes te maken, een boomstam oid waar ze in kunnen klimmen.

Waarom je niks aantrekken van mensen die echt last hebben van je katten? De katteneigenaar is zoals ik al eerder schreef de eigenaar van de katten en is daarmee dus verantwoordelijkheid voor zijn/haar katten, maar ook voor het gedrag en evt. overlast van de katten.

Scherm je tuin goed af evt. met schrikdraad en zorg dat je katten niet uit je tuin kunnen. Zo is iedereen toch tevreden??? De katten kunnen lekker buiten spelen en op avontuur gaan in de tuin en niemand anders heeft last van ze.

We leven allemaal samen, laten we het gewoon leuk en gezellig houden, toch??
Als ik zelf een kitten in huis had genomen dan was ze gewoon vanaf het begin binnen gebleven (wat voor mij alweer een reden was om geen kitten te nemen, ik vind dat zielig) en had ik haar niet naar buiten laten gaan. Bij een ex-zwerver ligt dat anders.
quote:tikal schreef op vrijdag 28 maart 2014 11:13 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="tillywowo in "nu ben ik het zat! (kattenoverlast in tuin)"" class="messagelink">tillywowo schreef op 28 maart 2014 @ 10:30</a>:</b>

@tikal

Uiteraard zou ik gewoon, op een normale manier het gesprek aangaan :-)

Schrikdraad is inderdaad nog een optie, al vind ik dat dan weer wel erg ontsierend staan (ook in de trant van waarom zou IK zoiets moeten knutselen omdat jij JOUW kat niet in de eigen tuin houdt?)

Maar, kunnen ze daar niet in blijven hangen, in dat schrikdraad?</div></blockquote>

Is dat oneerlijk ?

Ja.

Nee.

Ja.

Ik schrijf hier in het topic op hoe ik het denk, uiteraard praat ik in het echt aardiger en genuanceerder. Ik vind het van binnen principieel dus krom dat

a. Ik ontsierende schrikdraad moet plaatsen en b. Ik dat zou moeten betalen (ook al is het de helft).

Terwijl ik absoluut geen huisdieren wil en al helemaal geen poep.
quote:annelaure schreef op 28 maart 2014 @ 10:15:

Ik heb hetzelfde probleem. Ik houd netjes mijn kat binnen maar anderen vinden kennelijk dat hun kat mag doen en laten wat hij wil. Ik overweeg nu kattenvallen aan te schaffen om ze te vangen en af te leveren bij het asiel. De eigenaren moeten dan telkens betalen om hun kat terug te krijgen, hopelijk doet dat na verloop van tijd pijn in de portemonnee en gaan ze iets bedenken om de kat uit mijn tuin te houden. Ook makkelijk geld voor het asiel.Zou ik niet doen, da's strafbaar(zeker als je weet van wie ze zijn).
quote:Welk apparaat heb jij? Wij hebben er een te leen gehad, maar dat geluid was voor mijn dochter ook hoorbaar, zo'n hoge piep die je als volwassene niet hoort. Voor dochter was het niet erg relaxed.

De fequentie van de piep schijnt per merk te verschillen, dus dat is misschien een kwestie van uitproberen welke je dochter niet hoort. (Heb zelf nog geen kleine kinderen). Je zou het kastje ook op momenten dat dochter in de tuin speelt kunnen uitzetten. Er zit gewoon een aan/uit knopje op die van ons.

Had het kastje besteld via internet zijn meerdere site die dergelijke kastjes aanbieden.
Nou ja, moet je bij deze discussie gewoon eens het woord "kat" vervangen door "hond" en dan wordt de discussie ook ineens heel anders.

Want dat een hond in andermans tuin schijt is natuurlijk voor (bijna) niemand acceptabel.

Ik snap je echt hoor, TO. Ik ben zelf katteneigenaar en ik begrijp tóch je frustratie. Ik heb er alleen niet echt een oplossing voor. Ja, dat katteneigenaren ervoor zorgen dat hun kat niet meer uit de tuin kan komen. Ik denk dat ik dat zou doen, als ik mijn katten buiten zou laten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven