Offerte verbouwing, schrik me rot

12-06-2013 08:22 172 berichten
Alle reacties Link kopieren
In mijn nieuwe huis moet een nieuwe keuken komen en ik heb nog wat andere niet al te grote aanpassingen. Nu heb ik twee aannemers langs laten komen en over eentje was ik heel enthousiast. Dacht mee, had goede ideeen, ging al gelijk opmeten en probeerde me niet nog 10 andere klussen aan te smeren (zoals de andere aannemer).

Nu krijg ik de offerte en ik schrik me helemaal rot. Een totaaaaal ander bedrag dan ik in gedachten had. Het gaat om de volgende werkzaamheden:

-keukentje van 3.20 bij 1.55 afwerken voor nieuwe keuken. Dus oud keukenblokje en tegels eruit, een buitendeur laten vervallen (kan bovenkant raam in, in bestaand kozijn en onderkant een paneel). Gasleiding en waterleiding omleggen. Verwarmingsradiator omleggen. Elektriciteit punten aanleggen. Muren stuken. Verlaagd plafond van 5 vierkante meter met spotjes inbouwen. Gat in buitenmuur maken voor afzuigkap.

Dat is dus een behoorlijk klusje want het hele keukentje moet strakgetrokken worden.

-elektriciteit uitbreiden. Vier nieuwe groepen toevoegen (en volgens mij ook bedrading doortrekken naar keuken en een bovenverdieping). Er zitten al 2 aardlekschakelaars in.

-Een deur naar de woonkamer laten vervallen door er aan beide kanten een gipsplaat (2 meter bij 2,60) tegenaan te plaatsen en te stuken.

-Op bovenverdieping een afvoer voor de droger maken door het dak.

Dat keukentje strippen en glad trekken voor de nieuwe keuken komt is natuurlijk best een behoorlijke klus. De aannemer zei echter dat hij dat in 3 dagen wel rond zou hebben. Laten het er 4 zijn, en ook nog eens 2 man.....

En die elektriciteit en wandje plaatsen moet toch ook geen da-gen duren?

De offerte is bijna 9.000 inclusief BTW. Ongespecificeerd. 6000 ex BTW (foutje had hier eerst 3.500 staan) voor arbeid en 2.000 ex BTW voor materiaal (welk materiaal? vijf vierkante meter plafond, een gipswand van 5 vierkante meter en wat contactdozen).

Dit is exclusief de keuken zelf en het plaatsen en installeren daarvan (die heb ik apart besteld voor nog eens 5.500).

Ja, ik krijg nog een offerte en ja ik zal dan nog een paar aannemers laten langskomen voor een offerte om een goede vergelijking te hebben.

Maar aangezien ik een enorme klusno-no ben en ze mij alles kunnen wijsmaken, ben ik toch ook benieuwd naar de mening en ervaringen hier. En ik moest het even kwijt...

(Oja...aannemer heeft het wel druk en zit niet om werk verlegen, dus misschien daarom een hoge offerte?)
Kun je ook zelf voor materiaal zorgen?
Tja. Ik ben niet zo thuis in offertes, maar dit lijkt me geen idioot bedrag, er zit echt heel veel werk in dat keukentje van jou.

Even afwachten wat de rest zegt.
Zit het nieuwe raam ook bij de materiaalkosten in? Kan me voorstellen dat dat ook wat kost.

Verder weet ik er ool vrij weinig van
Het bedrag is aan de hoge kant, maar niet zo hoog dat je je rot hoeft te schrikken.

Advies: vraag altijd meedere offertes aan (2 of liever 3), dan kan je vergelijken.
Ik find het ook niet schrikbarend hoog eigenlijk. Het is veel werk, 3 dagen a 8 uur is al 24 uur werk minstens.
Wat had je zelf in gedachten eigenlijk?
Ooh, nu schrik ik nog meer dat ik niet hoef te schrikken...hahaha.

Maar als ik uitga van een uurloon van 50,- dan heeft hij (zonder BTW) 120 man uren gerekend.

En het nieuwe raam (eigenlijk alleen glas) lijkt me niet de hoofdprijs kosten. Ik heb ook een offerte voor glas in lood (ergens anders) en dan kost zo'n raam 300,-, dus gewoon enkelzijdig glas moet veeeel minder kosten.
3500 Euro arbeidsloon en uitgaande van 50 euro per uur = 70 uur hoor.
Stel dat ze er 5 dagen mee bezig zijn met 2 man, dat is 80 uur met een uurtarief van 43,75. Dat lijkt me niet gek. Daarnaast zit er wel iets meer materiaal in dan jij denkt. Spul voor het stucwerk, elektriciteitsdraden, het dak bij de droger moet netjes worden afgewerkt, het raam met kozijn, het gat voor de afzuigkap zal ook netjes worden afgewerkt, buizen voor de gasleiding, buizen voor de waterleiding, etc.
Als ik naar het uurloon kijk voor twee mannen die 35 euro per uur verdienen, en samen drie dagen bezig zijn kom ik uit op een dikke ¤1500 aan arbeidsloon.

Ik zou om een specificatie vragen. Ik vraag me ook af of 2 mannen al dit werk in drie dagen kunnen bolwerken...

Edit: 50 euro per uur kan ook, maar dat zou voor mij wel aan de bovenkant van het spectrum zitten.

Wat voor andere offertes heb je binnen?
quote:Rua-Red schreef op 12 juni 2013 @ 08:34:

Wat had je zelf in gedachten eigenlijk?

Een aannemer bij een van de keukenboeren rekende op een kladje ongeveer 2.600 voor het gladtrekken van de keuken en de elektriciteit. Deze jongen had wat extra ideeen waaronder een verlaagd plafond en het gat voor de afzuigkap komt erbij, dus dat het dan 4000 kost, kan ik inkomen.

En dan 750 voor de muur in de woonkamer, 500 voor het gat in het dak.

Kom ik op 5.225. Maak het af op 5.500. Doe 6.000,- omdat het tegenvalt.

Zit ik nog lang niet op 9.000
Ik vind het ook geen heel hoog bedrag. Je vergeet bij je materiaal bv al het stucwerk, de bedrading en er moeten nieuwe groepen worden aangelegd etc. Mijn vader was elektriciën en ik weet dat dat dure dingen zijn. Wandcontactdozen enzo zijn echt prijzig. Ik had laatst een dimmer nodig, de goedkoopste bij Hornbach was zo al 40 euro en dan zat er geen afdekplaatje bij ofzo.
Ik denk niet dat hij alleen glas in het bestaande kozijn plaatst. Ik begrijp dat het nu een deur is. Die heeft geen kozijn aan de onderkant en er moet een flink stuk glas in.
Maar dat glas moet toch ook in een nieuw kozijn? En laat je de onderkant open?

Neem aan dat daar nieuwe stenen moeten komen.

Vind je vergelijking met dat glas in lood ook vreemd, want ik neem aan dat dat alleen glas is, en niet het plaatsen/verbouwen.

Ik vind het een flinke klus wat je omschrijft en zeker geen gekke prijs. Als jij zo'n klus no no bent, denk ik dat je dat wat lastig in kan schatten.
Ik schrik hier niet van hoor! Hier net ook een aardige verbouwing gehad en wij waren wel wat meer kwijt.

Een raam/kozijn inzetten is een aardig klusje hoor...dat is best prijzig. Weet niet of er dingen ook gestuuct worden, die prijs schrok ik ook van. Denk dat het een mooie offerte is.

Wij hadden van de week de offerte voor de verbouwing van de tuin binnen...dat was pas schrikken....18000 euro. Dat gaat dus mooi niet door!
quote:Rara70 schreef op 12 juni 2013 @ 08:37:

3500 Euro arbeidsloon en uitgaande van 50 euro per uur = 70 uur hoor.

Ja, ik maakte een fout in de OP.

Het is 6000 excl BTW aan arbeid en 2.000 excl BTW aan materiaal.
Ik denk dat je wat te optimistisch bent Hiltje.
quote:hiltje schreef op 12 juni 2013 @ 08:34:

Ooh, nu schrik ik nog meer dat ik niet hoef te schrikken...hahaha.

Maar als ik uitga van een uurloon van 50,- dan heeft hij (zonder BTW) 120 man uren gerekend.

En het nieuwe raam (eigenlijk alleen glas) lijkt me niet de hoofdprijs kosten. Ik heb ook een offerte voor glas in lood (ergens anders) en dan kost zo'n raam 300,-, dus gewoon enkelzijdig glas moet veeeel minder kosten.Weet je zeker dat je enkelzijdig glas wilt in die deur? Je bloedt warmte naar buiten dan.
1 Hele wijze les die ik heb geleerd met aannemers, is meerwerk.

Je hebt aannemers en die gaan in de offerte scherp in prijs zitten. Vervolgens rekenen ze voor elk stukje meerwerk (''oh maar u wilde glas in het kozijn mevrouw? Ja dat kan wel hoor, maar daar komen wel extra kosten bij'') (dat soort dingen dingen dus) heel veel geld. Dus goed uitonderhandelen hoe ze met 'meerwerk' (en ja, soms vallen daar ook zaken onder die ze zelf vernachelen!) omgaan.
Een behoorlijk klusje?

Dit is gewoon een beste klus!

Welk bedrag had jij dan in gedachten gehad?

Ik denk dat jij je enorm verkijkt op de werkzaamheden. "Even een wandcontactdoosje plaatsen (verplaatsen) " houdt concreet in dat er (misschien) sleuven in de muren gefreesd moeten worden, daar gaan pvc leidingen door heen, dan moet er de bedrading doorheen, daarna muur afwerken, tegelen of stucken, en daarna pas het wandcontact doosje...

idem dito met het toevoegen van 4 groepen, en de bijbehorende bedrading leggen. Daarvoor moeten er ook nieuwe modules in de meterkast komen, en als de meterkast helemaal af is, dan moet die verzegeld worden. Dat mag alleen maar door een erkend installateur.

verlaagd plafond met spotjes: Leuk, maar dat plafond zweeft niet los in de lucht. Kortom, daar heb je bevestigingsmaterialen voor nodig.

Kortom, ga met die man in overleg wat nu precies waar voor nodig is, en vraag per onderdeel een omschrijving van de werkzaamheden en de materiaalkosten.

Vraag ook of er dingen zijn die je zelf (of met vrienden) kunt doen. En dan denk ik heel concreet aan het slopen van het keukenblokje en het verwijderen van de tegels. Sloopwerkzaamheden en het afvoeren van het bouwafval kun je het beste zelf doen, daar wil je geen 2 personen a 50 euro per uur aan zetten...
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
Ik vind het wel een enorm bedrag. Ken je niemand die handig is? Wij hebben vorig jaar de keuken gedaan en mijn man heeft exact dezelfde werkzaamheden zelf gedaan met zijn vader. Was binnen een paar dagen klaar.
Btw is laag, 6 % over arbeidsuren , misschien dat dat je over de streep trekt, het valt wel mee dan.
Oei......het is dus toch best reeel?

Ook na mijn aanpassing? 6.000 voor arbeid en 2000 voor materiaal (excl BTW)?

Deze jongen is wel via een vriend en die vaart blind op hem en vind hem heel betrouwbaar.

hmmmmm dus mijn begroting dus maar aanpassen en een boel dingen die ik ook nog wil uitstellen....
Zet de lijst van werkzaamheden op werkspot.nl. Dan krijg je vrijwel zeker (veel) lagere offertes.

Hoewel deze offerte volgens mij ook niet schrikbarend hoog is.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven