Ojee vingerhoedskruid

05-06-2012 21:42 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man verraste me vanavond met een prachtige bos bloemen, met in het midden vingerhoedskruid. Ik weet hoe giftig het is, dus ik heb hem nu hoog gezet. Mijn zoontje is anderhalf, dus daar ben ik huiverig voor, al staat hij zo hoog dat hij er niet bij kan. Maar ook voor mijn katten, die graag mijn bloemen aanvreten. Dus advies gevraagd, is het aan te raden het vingerhoedskruid eruit te halen? Ik snap eigenlijk niet dat ze het in de bloemenwinkel niet gezegd hebben. Stel dat je het niet weet en je kind stopt de blaadjes in zn mond...
Eruit halen!
Laat jij je kind altijd een boeket opeten als ze er niet bij zeggen dat het giftig is?
Je kunt evt zelf andere paarse bloemen in het boeket stoppen. Je vergeeft het jezelf nooit als er iets gebeurt met je kind of kat.
Nee natuurlijk laat ik mijn kind geen boeket opeten. Maar het is toch niet ondenkbaar dat een kind een gevallen blaadje pakt en in de mond stopt??

En het is niet zomaar giftig, als ik het zo even lees is het gewoon dodelijk.
Ik haal t eruit. Maar het blijft toch vreemd, dat ze dat erin stoppen.
quote:ambrosia9 schreef op 05 juni 2012 @ 21:47:

Ik haal t eruit. Maar het blijft toch vreemd, dat ze dat erin stoppen.Er zijn meer planten en bloemen gevaarlijk, zeker voor katten. Maar vingerhoedskruid is wel een goed voorbeeld
Ja, ik vind het ook best vreemd dat een bloemist vingerhoedskruid in een boeket stopt. Ik zou het er ook uit halen. Denk zelfs dat ik het tegen de bloemist zou zeggen als ik daar kom.

Niet vanwege mijn katten, katten weten instinctief dat ze niet aan giftige planten moeten knagen, anders hadden die van mij allang het loodje gelegd want ze komen in de tuin (en in de rest van de wijk) en daar staat ook vingerhoedskruid (zoon is 9 mnd, volgend jaar is het exit met die plant).

Mijn zoontje stopt alles in zijn mond, dus ook zeker een afgevallen blaadje van zo'n bloem.
quote:Vl43inder schreef op 05 juni 2012 @ 21:52:

Niet vanwege mijn katten, katten weten instinctief dat ze niet aan giftige planten moeten knagen, anders hadden die van mij allang het loodje gelegd want ze komen in de tuin (en in de rest van de wijk) en daar staat ook vingerhoedskruid (zoon is 9 mnd, volgend jaar is het exit met die plant).Dit is niet waar...
Ik heb het eruit gehaald.

Ik haal t eruit. Maar het blijft toch vreemd, dat ze dat erin stoppen.

Mooi.

Lelies zitten vaak ook in boeketten, maar zijn erg giftig voor katten.
quote:daydream schreef op 05 juni 2012 @ 21:53:

[...]

Dit is niet waar...

Nou, er staat in mijn tuin wel meer giftigs en mijn katten komen daar toch echt niet aan hoor. Heb ook nooit gehoord dat iemands kat is overleden door vergiftiging van planten en bloemen, waar ze dus uit eigen beweging aan zijn gaan knagen.

Maar er zal inderdaad gerust wel een kat zijn die zo stom/doorgefokt is dat ie het wel doet. Mijn "theorie" is absoluut falsificeerbaar, dat geef ik gelijk toe.
Mijn kat eet geen gerookte zalm, alleen haar brokjes, aardappelschillen (die ze niet mag) en erwtensoep en bloemen die daar niet voor bedoeld zijn.

Heb t eruit gehaald. Wel zo fijn.

Ik haal t eruit. Maar het blijft toch vreemd, dat ze dat erin stoppen.Is gekwweekt en waarschijnlijk niet giftig meer. Maar je kan beter het zekere voor het onzekere nemen.
Jeetje ik zou het echt niet geweten hebben als ik zo'n boeket had gekregen. Dat het zo giftig is....
Getriggerd door dit topic neusde ik wat rond en kwam deze lijst tegen:

lijst van giftige planten

Ik heb mijn tuin vol staan met giftige planten. ook rondom veel speelplaatsen staat bijvoorbeeld rhodondendron. Buxus, in bijna elke tuin te vinden. Lelietjes van dalen, sneeuwklokjes, klimop... Je mag behoorlijk aan het snoeien geloof ik. Ik wist zelf niet dat er zoveel giftig was, maar heb mijn kinderen wel altijd bijgebracht geen planten en bloemen te eten. Gelukkig nooit gebeurd ook!

Over de bloemist: gezien de enorme lijst kan ik me voorstellen dat zij er niet altijd rekening mee houden of iets giftig is of niets. ik vind ook niet dat zij verantwoordelijk zijn. De intratuin verkoopt toch ook gewoon van die decoratieve bakjes met bijv. klimop?
Er zijn veel giftige planten maar er zijn er niet zoveel die hartritmestoornissen veroorzaken! Sterker nog ik weet er zo even geen een! Omdat deze plant dodelijk kan zijn vind ik wel dat de bloemist het even had moeten benoemen.
Nou, onder dodelijk giftig vallen ook de brem, liguster, gouden regen, aronskelk, lelietje-der-dalen... De planten die niet onder dodelijk, maar onder zeer giftig vallen, zullen voor een kind ook heftig effect hebben.

Uiteraard snap ik dat je die niet in de buurt van een kleintje wil hebben, maar je gaat niet dood als je er niet aankomt natuurlijk. (Wij hadden vroeger een aantal van die toortsen in de tuin, nooit iets gehad.)
De meeste tuinplanten en snijbloemen zijn giftig, vingerhoedskruid is niet gifitiger dan bijv. Kerststerren die op grote schaal worden verkocht als huisplant of buxus staat werkelijk overal binnen en buiten. Geen paniek gewoon de bloemen hoog wegzetten.
De taxus is het dodelijkst.
Wanneer ik een kat zou hebben die op planten kauwt zou ik zoiets niet in huis willen hebben.
@bluebirds de lijst met planten die voor katten giftig zijn is langer.
Dat geloof ik meteen! zo'n kattenlichaam is nog kleiner, kan ook minder verdragen natuurlijk. Maar ik heb geen plantenkauwende kat gelukkig!
ik heb nog nooit een kat aan de digitalis zien knagen
Mijn schoonvader heeft de vreemde gewoonte om alles te proeven wat in de tuin staat. Handig hoor, ik weet zelfs van het onkruid wat het doet. Wolfsmelk, een van de laatste experimenten geloof ik, zorgt ook voor een avondje grieperigheid en dat onkruid gedeit echt in iedere tuin goed.

Ik maak me eerder zorgen om het knaaggedrag van schoonpa dan van de katten. Schoonpa is hovenier met een raar trekje overigens, niet dement ofzo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven