Ojee vingerhoedskruid
dinsdag 5 juni 2012 om 21:42
Mijn man verraste me vanavond met een prachtige bos bloemen, met in het midden vingerhoedskruid. Ik weet hoe giftig het is, dus ik heb hem nu hoog gezet. Mijn zoontje is anderhalf, dus daar ben ik huiverig voor, al staat hij zo hoog dat hij er niet bij kan. Maar ook voor mijn katten, die graag mijn bloemen aanvreten. Dus advies gevraagd, is het aan te raden het vingerhoedskruid eruit te halen? Ik snap eigenlijk niet dat ze het in de bloemenwinkel niet gezegd hebben. Stel dat je het niet weet en je kind stopt de blaadjes in zn mond...
woensdag 6 juni 2012 om 02:23
quote:sabbaticalmeds schreef op 05 juni 2012 @ 23:22:
ik heb nog nooit een kat aan de digitalis zien knagen
hehehehe, maar helemaal mee eens. Volgens mij maakt TO zich onnodig (of nodig) zorgen, omdat ze het nu toevallig weet. Allerhande huis- tuin- en keukenplanten zijn supergiftig (nu ja, mss de keukenplanten niet;)).
Wij gingen met 3 kleine kinderen (mijn broertjes en ik) verhuizen naar een bos. Dat stond vol met o.a. digitalis. Maar ook met krentenbomen natuurlijk. Die heerlijk zijn als ze goed rijp zijn, maar daarvoor ook giftig. En vanaf wanneer mag je ze dan eten? En natuurlijk talloze paddestoelen waarvan misschien 5% eetbaar is? (geen idee). Dus dat vliegenzwam niet zo lekker is
Ons werd gewoon geleerd om helemaal niets zomaar uit de tuin te eten, dus ook dat niet. En bij de digitalis werd wel verteld hoe gevaarlijk die was. En dat ging helemaal prima (en moet je je kinderen dat imo sowieso aanleren).
Ik snap op zich wel dat je om geen risico te lopen die er even uithaalt, maar besef je wel hoe giftig al die andere bloemen zijn die je er niet uithaalt. Niet dat je dan panisch moet worden, maar leer ze vooral in het algemeen aan dat je niet zomaar iets in je mond moet stoppen.
Rond kersttijd is het dodelijker in huis
edit: leuke (of niet) anekdote zie ik, maar mijn punt was dat ontzettend veel in je boeket of tuin of bos giftig is. En ook als je in veel groen woont, gaan die kinderen niet allemaal dood, terwijl ze midden tussen de dodelijke spullen wonen. En ja, ook kleine kinderen
Dus als je je zorgen maakt, haal het vooral even weg, maar leer de algemeenheid aan. Misschien juíst als het geen dagelijkse kost is (pun intended:P). Omdat voor een kind dan een besje een besje is, want die zit in de yoghurt en is dus eetbaar en een paddestoel een paddestoel, want die zit in de pasta, etc.
ik heb nog nooit een kat aan de digitalis zien knagen
hehehehe, maar helemaal mee eens. Volgens mij maakt TO zich onnodig (of nodig) zorgen, omdat ze het nu toevallig weet. Allerhande huis- tuin- en keukenplanten zijn supergiftig (nu ja, mss de keukenplanten niet;)).
Wij gingen met 3 kleine kinderen (mijn broertjes en ik) verhuizen naar een bos. Dat stond vol met o.a. digitalis. Maar ook met krentenbomen natuurlijk. Die heerlijk zijn als ze goed rijp zijn, maar daarvoor ook giftig. En vanaf wanneer mag je ze dan eten? En natuurlijk talloze paddestoelen waarvan misschien 5% eetbaar is? (geen idee). Dus dat vliegenzwam niet zo lekker is
Ik snap op zich wel dat je om geen risico te lopen die er even uithaalt, maar besef je wel hoe giftig al die andere bloemen zijn die je er niet uithaalt. Niet dat je dan panisch moet worden, maar leer ze vooral in het algemeen aan dat je niet zomaar iets in je mond moet stoppen.
Rond kersttijd is het dodelijker in huis
edit: leuke (of niet) anekdote zie ik, maar mijn punt was dat ontzettend veel in je boeket of tuin of bos giftig is. En ook als je in veel groen woont, gaan die kinderen niet allemaal dood, terwijl ze midden tussen de dodelijke spullen wonen. En ja, ook kleine kinderen