Omgehakte kerstboompjes..

17-12-2013 07:41 28 berichten
Ik vind het zielig. Al die omgehakte dennenboompjes. Overal zie je ze liggen, bij de Albert Heijn, bij de Praxis, honderden mooie jonge bomen omgehakt om verder af te sterven in onze woonkamers. Opeens staat het me heel erg tegen.

Jou ook?

Ik koop dit jaar…

Totaal aantal stemmen: 34

Een echte kerstboom (35%)
Geen kerstboom (35%)
Een kunstkerstboom want goedkoop (12%)
Een kunstkerstboom want ik ben het met je eens (18%)
Ach, ik eet ook zonder blikken of blozen een bloemkool. Of zet bloemen in een vaas. Dus nee, ik heb er geen moeite mee.
Alle reacties Link kopieren
Ja laats ging het bij het programma de rekenkamer over die business. Toen dacht ik ook: eigen best zielig. Een gemiddelde kerstboom doet er namelijk 12! Jaar over om zijn lengte te bereiken voordat ie in e woonkamer staat. Maar later dacht ik, hij sterft wel mooi, een gezellige tijd voor de mensen. Dus ik zag het nut er ook wel in. Maarja, wat doe je er aan?
i'm on a seafood diet, i see food and i eat it
Die bomen worden special gekwek hiervoor, alleen en om te dienen als kerstbomen.

Niets zielig aan, trouwens sla ook, zelf de rucola.
Eigenlijk slaat het ook nergens op natuurlijk, want idd groente eet je ook gewoon op. Maar wat gebeurt er dan met de kerstbomen die niet verkocht worden? Is dat dan niet zielig
quote:norma_jeane schreef op 17 december 2013 @ 08:02:

Eigenlijk slaat het ook nergens op natuurlijk, want idd groente eet je ook gewoon op. Maar wat gebeurt er dan met de kerstbomen die niet verkocht worden? Is dat dan niet zielig Zeker weten Norma, voor de kweker (minder winst)
Nou niet Voor de kweker toch? Die heeft ze immer al verkocht, ik denk voor het tuincentrum haha. Wat een ingewikkelde praktijken voor de vroege ochtend.
quote:norma_jeane schreef op 17 december 2013 @ 08:10:

Nou niet Voor de kweker toch? Die heeft ze immer al verkocht, ik denk voor het tuincentrum haha. Wat een ingewikkelde praktijken voor de vroege ochtend.Zou kunnen, weet niet hoe dit in zijn werk gaat voor de kweker. Winst uit verkochte boom of verkoop is verkoop. :-)
anoniem_169608 wijzigde dit bericht op 17-12-2013 08:48
Reden: TTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTT
% gewijzigd
die niet verkocht worden, zullen wel versnipperd worden/op de GFT-hoop gaan/verwerkt worden in de papierindustrie.

Joh, er zijn hele productiebossen met dennenboompjes voor de kerst. Goed voor het milieu juist al die bomen.

Zelf heb ik btw een kunstboom en dit jaar eens een keer helemaal niet.
Met kluit kopen en dan in de tuin plaatsen? Bij afwezigheid van tuin kan je ook een kerstboom adopteren, zie hier.
Ik mis de optie: een kunstkerstboom, want ik ben allergisch voor een echte. Voordeel: ik hoef niet na te denken wat ik dit jaar neem!
Ik koop een boom met kluit en zet die in de tuin, kans dat het overleefd is minimaal...en dan is het eigen schuld, ik heb mijn best gedaan.
..ben bij letter i ....I`m cool.
Bij ons hebben ze nog kerstbomenjacht dus de meeste echte kerstbomen redden het niet tot het nieuwe jaar.
De velden zijn juist goed voor het milieu, de kerstbomen groeien heel voedselarm. Geen kerstbomen? Dan wordt het akker land, slecht voor milieu door co2 en eutrofierig.. En kunnen vaak meer dan 12 jaar co2 opnemen en zuurstof maken..

De velden zijn een bron van hoge biodiversiteit, veel dieren vinden hun schuilplaats in de velden:)

Een kerstboom kopen is veel beter dan een kunstkerstboom (ivm plastic ed) ik geloof dat je je kunstkerstboom 21 jr moet zetten tegen 1 jr echt..

Het stoppen met kerstbomen kweken, dat zou pas een ramp zijn;)
quote:pienb schreef op 17 december 2013 @ 08:56:

Ik koop een boom met kluit en zet die in de tuin, kans dat het overleefd is minimaal...en dan is het eigen schuld, ik heb mijn best gedaan.

Ja, dat zal hem leren.

Ik heb een nepper, twijfelde wel over een echte dit jaar maar vond het even zonde geld omdat ik die nepper toch al had. Volgend jaar misschien wel een echte.
Ik was de nepper beu dit jaar dus heb een echte gekocht. Een mini, met kluit. Hij mag de tuin in straks, ben benieuwd of dat gaat werken. Wat ik zo om me heen hoor, is dat het vrij kansloos is
Ik heb een paar jaar geleden een kerstboompje van 40 cm met kluit na de kerst in de tuin gepoot en het kreng is nu 2 meter terwijl ik niet naar omgekeken heb dus het kan wel.....
He Kadanz, gaat het wel goed met je?
Ik heb een klein boompje in pot gekocht. Ik weet nog niet zo goed wat ik er daarna mee ga doen, misschien op mijn dakterras zetten of aan iemand geven om het in de tuin te zetten.
Daarom koos ik 4 jaar geleden de lelijkste en gebruik ik die ieder jaar met kerst weer.

Een boom met kluit loont!!
Ik heb een gezaagde boom, vind het helemaal niet 'zielig'. Hij is er voor gekweekt en ik heb er voor betaald. Er is geen sprake van ontbossing, bedreiging of wat dan ook.

Een kunstboom vind ik echt zo stom! een plastic boom in je kamer...
Toen ik klein en jong was moest ik huilen van het idee dat dat kerstboompje weggerukt was van zijn familie en op de vuilnishoop zou belanden. Heden ten dage weet ik dat dat kerstboompje speciaal gekweekt is voor de consumptiemaatschappij.

Ik heb geen kerstboom meer, wel een soort van kerstboom die ik al jaren hergebruik. De kerstbomen die ik heb gehad zijn geëindigd als zieltogend boompje in de tuin, eentje daarvan heeft het gehaald tot "grote" kerstboom, later uit mijn ex-tuin verwijderd door de nieuwe bewoners.
quote:Hangmat schreef op 17 december 2013 @ 10:24:

Ik heb een gezaagde boom, vind het helemaal niet 'zielig'. Hij is er voor gekweekt en ik heb er voor betaald. Er is geen sprake van ontbossing, bedreiging of wat dan ook.

Een kunstboom vind ik echt zo stom! een plastic boom in je kamer...Hier hetzelfde.
quote:Haley schreef op 17 december 2013 @ 09:27:

Ik was de nepper beu dit jaar dus heb een echte gekocht. Een mini, met kluit. Hij mag de tuin in straks, ben benieuwd of dat gaat werken. Wat ik zo om me heen hoor, is dat het vrij kansloos is

Vorig jaar was ik onze nepper ook beu, dus toen had ik ook een boom met kluit (ik zou nooit een gehakte/gezaagde boom kiezen, dat vind ik echt zonde van de boom). Het allerbelangrijkste is dat je 'm heeeeeeel veel water geeft. Zeker wel een grote gieter per dag (afhankelijk van de grootte van je boom en de grootte van je gieter natuurlijk). Na de kerst moet je 'm afharden, omdat hij dan aan binnentemperaturen gewend is. Dus liefst eerst even in de hal laten staan, dan een aantal dagen in de schuur, en dan pas de grond in. Ook weer goed watergeven tijdens het afharden en bij het poten! Ik heb nu een pracht van een spar in de tuin, die het prima doet.

Ook dit jaar had ik geen zin in de nepperd trouwens, dus ik heb nu alleen een paar grote glazen accubakken met ballen en lampjes en een krans met lampjes voor de kerstige sfeer. Iemand nog interesse in een mooie kunstkerstboom van zo'n 1,80 m, inclusief verlichting? Ik wil 'm wel ruilen tegen een roomboterkerstkrans, of een paar stompkaarsen.
Ik heb tot 3x toe mijn boom met kluit in de tuin gezet en met de kerst weer binnengehaald tot er vorig jaar ineens in de top tijdens de kerstdagen een spinnennest tot leven kwam er ongeveer 500 ieniemienie spinnetjes mijn woonkamer als speeltuin wilden gebruiken. Toen heb ik hem snel weer naar buiten gegooid en nu komt hij niet meer binnen. Ik heb nu een gezaagde gekocht en die zal waarschijnlijk eindigen op de brandstapel na nieuwjaar.

In de keuken heb ik een kleintje met kluit ieder jaar, die gaat na de kerst de tuin in. Ik heb inmiddels al een dennenbos in de tuin

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven