Onderwaarde en verhuren

25-09-2013 15:19 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze buren hebben een onderwaarde van rond een ton inmiddels.

Maar ze gaan scheiden, in goede verhoudingen.

Kan de vrouw dan in het huis blijven wonen en het huren van haar ex.

Evt. Met huurtoeslag?

De ex man neemt het huis op zijn naam, met de ton schuld dus, maar ze laten het wel vastleggen dat, bij de verkoop van het huis, de schuld gesplitst zal worden.

De vrouw betaald dus gewoon huur dan en de man betaald daarmee zijn hypotheek ( zal niet genoeg zijn, dus de man moet ook zelf wat bij leggen)

De man gaat dus ergens anders wonen, maar het is dus zijn huis.

Geen idee of dit überhaupt mogelijk is, maar wat vinden jullie ervan?
Lijkt me nogal een onhandige constructie. Man krijgt geen HRA meer. Waar gaat hij zelf wonen? Kan hij dat bekostigen naast de hypotheek? Bovendien moet het huis wel voor een reële prijs verhuurd worden.
Kan die man überhaupt de hele hypotheek op zijn naam krijgen? Dat is tegenwoordig niet zo makkelijk. Zolang dit niet kan, dan blijven beide partners veranwoordelijk voor de hypotheek. Wie er in het huis blijft wonen en wie wat betaald moeten ze onderling regelen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Daarnaast hangt het van de hypotheekverstrekker af of dat het huis überhaupt verhuurt mag worden.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Man heeft dan een tweede woning in box 3.

Man kan de hypotheekrente teruggave niet meer ontvangen.

Bank moet akkoord gaan met verhuur woning.

Mevrouw krijgt geen huurtoeslag, want particuliere woning.
Ingewikkeld en niet noodzakelijkerwijs een handige oplossing. Man wordt volledige eigenaar van het huis, maar de ton schuld mag wel gedeeltelijk naar haar. Slim van hem. Maar als het huis van hem is, dan is de schuld ook van hem.

De huurconstructie is ingewikkeld en op deze manier kom je niet zo maar in aanmerking voor huurtoeslag. Het huis is zijn eigendom, hij betaalt de hypotheek, dan zal hij ook ingeschreven moeten staan op dat adres. Dat maakt het al lastig om voor huurtoeslag in aanmerking te komen, omdat zijn inkomen dan meetelt. Daarnaast is nog maar de vraag of het huis qua punten in aanmerking komt voor huurtoeslag.
Wat aardig dat je dit allemaal voor je buurvrouw vraagt.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:Doreia schreef op 25 september 2013 @ 15:28:

Mevrouw krijgt geen huurtoeslag, want particuliere woning.Dat het een particuliere woning is maakt niet uit, maar wat is de hoogte van de huur als je kijkt naar het puntensysteem? Waarschijnlijk valt de huur dan te hoog uit om in aanmerking te komen voor huurtoeslag.
Gaat de man proberen de hypotheek op zijn naam te zetten? Wat gaat er gebeuren met het eigendom. Wordt dit ook volledig op naam van de man gezet. Dit moet je echt apart regelen.

Die constructie mbt de schuld zal ik niet aan beginnen geloof ik. Lijkt mij voor beide partijen geen goede zaak. Er kleven nogal wat haken en ogen aan.

Het is de vraag of de huurprijs van de woning niet te hoog is voor huurtoeslag. Je mag niet net op deze grens gaan zitten als de dit geen reële prijs is.
quote:Doreia schreef op 25 september 2013 @ 15:28:

Mevrouw krijgt geen huurtoeslag, want particuliere woning.

+ bij ons moet je een vergunning aanvragen bij de Gemeente om het te mogen verhuren.

Verder vind ik het ook een heel onhandige constructie zeg.
Makelaars hebben daar al lang een constructie voor bedacht.

Kale huur 680 euro per maand(dus huurtoeslag) + 270 euro per maand voor afschrijvingsgebruik parket,laminaat,rolgordijnen,oven,koelkast etc etc

Kom je toch op 950 euro per maand uit.................
Man heeft meer dan genoeg salaris om het alleen te dragen, de gehele hypotheek, maar wil er niet meer wonen.

Ze willen ook niet verkopen, ivm de schuld en praktisch gezien is het handig dat de vrouw met de kinderen daar blijft wonen, zij heeft haar kantoor aan huis, ze heeft een eigen bedrijf.

Welke constructie zou überhaupt handig zijn, het is zo ingewikkeld allemaal, ook fiscaal gezien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven