Ontmoediging nodig!

17-02-2010 16:21 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo allemaal,

Ik heb even jullie heldere blik en overtuigende ontmoediging nodig!

Situatieschets: Mjn vriend en ik hebben al ruim 4 jaar een relatie, hebben ooit een half jaartje samengewoond maar omdat ik toen nog in de horeca werkte leefden we volledig langs elkaar heen en ben ik weer bij mijnouders gaan wonen. We konden toch niet helemaal zonder elkaar en zijn wel samen gebleven.

Ik heb mijn eigen appartement gevonden waar ik nu een jaar woon.

Inmiddels werk ik op kantoor en zijn we, als we allebei niets beters te doen hebben, elke avond samen (dit klinkt slecht, maar ik bedoel als we niet sporten, individueel met vrienden afspreken of in het buitenland zijn voor werk) We eten samen, hangen op de bank maar doen ook nog leuke dingen, het gaat dus helemaal goed en voelt net alsof we samen wonen, maar dan in 2 huizen.

We hebben het er over gehad, en willen wel graag weer samen gaan wonen, maar samen iets kopen zijn we niet aan toe, mijn huur appartement vinden we te klein, en zijn huis is om andere redenen niet handig. Probleem dus. want een leuk huurhuis komt niet zomaar uit de lucht vallen.

En nu waarom ik jullie ontmoediging nodig heb: Ik heb een GEWELDIG koophuis gezien, met zijn 2en kunnen we het betalen, mooie locatie (ook ivm werk ed), karakteristiek (iets wat we allebei heel belangrijk vinden), wat we nog op kunnen knappen (vriend is heel handig, echt 2 rechter handen).. zucht... het is perfect, ik zie ons daar al helemaal samen wonen!

Maarja.. we zijn er niet aan toe, ik ben nog hartstikke jong, er komt zo veel bij kijken! Kunnen jullie me even ontmoedigen?
quote:Goudappel schreef op 17 februari 2010 @ 16:35:

[...]

Tja, dat is inderdaad een lekker vaag begrip. Daar bedoel ik mee dat ik/wij nog zo jong zijn, ik soms denk dat ik iets langer op mezelf zou moeten wonen (onafhankelijk zijn, op je eigen benen staan is belangrijk voor je eigenwaarde, zelfvertrouwen, independant woman etc.)Ik denk dat je eigenlijk je keuze al gemaakt hebt
En als het betalen van een koophuis al moeizaam gaat als je een deeltijd studie gaat doen, hoe moet het dan als je een reparatie aan je huis moet betalen? Je hebt dan echt een spaarpotje achter de hand nodig, want het is wel fijn dat wanneer je cv ketel de geest geeft, je hem kan vervangen voor een nieuwe.... zou koud zijn zonder zeg!
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Hallo,

Volledig op 2 salarissen is inderdaad geen optie, ook als je ouder bent.

De hypotheek sluit je af voor 30 jaar en als je in die tijd een opleiding wilt volgen of kinderen krijgt, wil je wellicht minder gaan werken. Niemand rekent daarop, maar je kunt ook ontslagen worden, ernstig ziek worden en in de WIA komen.

Dan word je, hele mooie, huis echt een molensteen om je nek.

De relatie gaat nu goed, en dat is heel mooi, maar het is wel zo dat jullie ooit een half jaar hebben samengewoond en dat niet gelukt is. Zou het eerst weer gewoon uitproberen en je droomhuis komt in de toekomst ook wel weer langs.

Het is maar een huis. Net zoals grote liefdes komen droomhuizen ook meerdere keren voor.

Geniet van elkaar en je relatie. Het komt allemaal goed. Het huis zal een speciale betekenis voor je houden als je het weer een keer ziet, maar een huis kopen als je er niet 100% achter staat en op 2 salarissen is echt geen goed idee.
quote:singalala schreef op 17 februari 2010 @ 16:40:

Oh ja, wat ik wel heb geleerd van lang naar funda kijken.... er zijn vele droomhuizen. Is je huidige verkocht, dan komt zoiets over een paar maanden of een jaar wel weer voorbij. Pin je niet vast op een bepaald huis...Dit is ook een goede opmerking, ik kan soms nogal snel ergens helemaal weg van zijn, en dan vergeten dat er over een jaar of 2 wel weer een ander geweldig huis zal zijn.
quote:singalala schreef op 17 februari 2010 @ 16:40:

Oh ja, wat ik wel heb geleerd van lang naar funda kijken.... er zijn vele droomhuizen. Is je huidige verkocht, dan komt zoiets over een paar maanden of een jaar wel weer voorbij. Pin je niet vast op een bepaald huis...Precies. M'n broer en z'n vriendin zijn sinds een half jaartje ook op zoek naar een woning. De eerste woning waar ze 'verliefd' op werden ging aan hun neus voorbij. Waren ze echt wel even flink teleurgesteld want ze zagen zichzelf er al helemaal wonen. Maar in de maanden daarna kwamen ze nog veel meer van dit soort huizen tegen. Overigens is het kopen nu helemaal van de baan omdat m'n broer zonet z'n baan is kwijtgeraakt door de economische crisis. Vriendin is bijna klaar met haar studie en zou dan een leuk salaris moeten gaan verdienen, maar die baan had ze dus nog niet. In zo'n situatie kun je een fatsoenlijke hypotheek wel vergeten. Zouden ze inmiddels al een huis hebben gekocht dan hadden ze nu wel een probleem gehad denk ik.
Jullie hebben me inmiddels wel van mijn roze wolk agehaald, en weer met beide benen op de grond gezet

Heel fijn, het klinkt misschien stom, ik wist wel dat we het niet zouden moeten doen, maar soms heb ik dan even nodig dat iemand me verteld waarom het ookalweer niet handig is.

Het helpt in ieder geval heel goed, thanks!
Goudappeltje,

Ik zal een poging wagen:

Je bent pas 22, grote kans dat over een paar jaar de klad in de relatie komt. Want je bent nog volop in de groei en de kans is groot dat jij en je vriend niet hetzelfde groeimechanisme hebben. Om maar van de dertigersdip niet te spreken. Tegenwoordig lijdt iedereen daar zo'n beetje aan, dus ook jij zult niet gespaard blijven.

Wanneer je nu een dure aanschaf doet als een huis, geheid dat je over een paar jaar nog geen overwaarde hebt. Betekent dus verkoop met verlies als je uit elkaar gaat waardoor je je nieuwe leven met een schuld zal moeten starten. Verder weet je nog helemaal niet hoe het straks er financieel uit gaat zien. Studeren en niet meer werken betekent een hele grote achteruitgang op financieel gebied. Dit gaat weer tussen jouw en vriendlief wringen en hij wordt steeds chagerijniger dat jij op zijn kosten loopt te teren.

Nou, heb je daar zin in?

Conclusie: Niet doen.

Vind je het bovenstaande kul: Doen!
Ach, ik zat onlangs ook nog op de koop-wolk. Maar mijn vriend wil weer gaan studeren, als je alles doorrekent kunnen we wel een huis kopen, maar niet een huis waar we minstens 10 jaar in willen wonen en ja we zijn nogal verwend qua wat we willen

We hebben nu een leuk, erg goedkoop en ruim genoeg huurhuis, dus houden dat nog 2 jaar zo. Kunnen we ondertussen sparen en hoeven we ons geen zorgen te maken of mijn vriend twee dagen moet blijven werken of helemaal niet bij zijn studie... Daarna zal hij ook een hoger salaris kunnen krijgen.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Tja.. Vriend en ik willen gewoon graag samen wonen. We vinden het een beetje onzinnig om als je altijd in je vrije tijd bij elkaar bent 2 huizen te hebben. Daarnaast is het vaak frustrerend om weer naar huis te moeten 's avonds omdat je nog de kat eten moet geven of de was moet doen. Daardoor ga je dan soms toch even op funda snuffelen (note to self: niet meer doen!)

Misschien moeten we overwegen om inderdaad het een tijdje in mijn appartement te proberen.
quote:driewieler schreef op 17 februari 2010 @ 17:00:

Goudappeltje,

Ik zal een poging wagen:

Je bent pas 22, grote kans dat over een paar jaar de klad in de relatie komt. Want je bent nog volop in de groei en de kans is groot dat jij en je vriend niet hetzelfde groeimechanisme hebben. Om maar van de dertigersdip niet te spreken. Tegenwoordig lijdt iedereen daar zo'n beetje aan, dus ook jij zult niet gespaard blijven.

Wanneer je nu een dure aanschaf doet als een huis, geheid dat je over een paar jaar nog geen overwaarde hebt. Betekent dus verkoop met verlies als je uit elkaar gaat waardoor je je nieuwe leven met een schuld zal moeten starten. Verder weet je nog helemaal niet hoe het straks er financieel uit gaat zien. Studeren en niet meer werken betekent een hele grote achteruitgang op financieel gebied. Dit gaat weer tussen jouw en vriendlief wringen en hij wordt steeds chagerijniger dat jij op zijn kosten loopt te teren.

Nou, heb je daar zin in?

Conclusie: Niet doen.

Vind je het bovenstaande kul: Doen! Het bovenstaande is zeker geen kul, en overtuigd me nog meer dat het geen goed idee is
Goudappeltje,

ik heb met mijn vriend op 60m2 gewoond en dat ging prima! Ik weet niet hoe groot jouw appartement is?

Nu wonen we wel een stuk rianter, maar ik zeg altijd maar zo: Als we weer op 60m2 moeten wonen dan passen we ons ook daar wel weer aan aan. Het gaat er om dat het eerst met je zelf moet klikken, dan met je vriend en pas daarna komt de grootte van het huis pas.

Succes
Ik weet niet waar dat -tje vandaan komt???
Mijn appartement is (ruim) 45m2. Woonkamer met open keuken, 1 slaapkamer, en (ruime) badkamer.

We zouden het toch wel fijn vinden als we een extra slaapkamer hadden (of de mogelijkheid om ergens een soort van 'prive' hoekje te maken, ik heb nu bijvoorbeeld geen bureau/werkruimte). Maar ik vind wel dat je een punt hebt, dat als het in zo'n kleine ruimte lukt, het groter zeker lukt.

(denk je dat die vergelijking ook om kan draaien? Klein lukt niet, groot lukt misschien wel?)
quote:driewieler schreef op 17 februari 2010 @ 17:19:

Ik weet niet waar dat -tje vandaan komt???Misschien ben je helderziend, ik ben 1.60
quote:Goudappel schreef op 17 februari 2010 @ 17:24:

[...]

Misschien ben je helderziend, ik ben 1.60
Tussen mijn 22ste en 35ste ben ik qua karakter, mentaliteit en instelling zo ontzettend veranderd dat ik echt ontzettend blij ben dat ik nu pas mijn eerste huis laat bouwen....

Je gaat nog zo verschrikkelijk veel mee maken in je leven, er gaan nog zo veel dingen veranderen. Wil je je nu al gezamelijk vastleggen aan de grootste schuld die je in je leven ooit aan zult gaan?

Daarbij, kopen op twee salarissen, niet doen. Je wil er namelijk op vooruit gaan, en niet jezelf blauw gaan betalen aan de hypotheek. Doe het hooguit op één salaris, plus 20% van het tweede salaris... gaat er dan iets mis (bijvoorbeeld baanverlies, arbeidsongeschiktheid etc) dan kun je het nog overleven zonder dat je direct schuldeisers en banken op je deurmat hebt staan.

En... gaat je leven er nu echt significant leuker op worden als je een huis koopt? Als je nog een paar jaar wacht een nog veel leuker huis kopen... en misschien veranderd jouw of zijn smaak qua huizen nog wel over de komende jaren.

NIET DOEN! NIET DOEN!

(Ontmoediging genoeg?)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven