Opknapwoning

09-08-2019 19:57 279 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Momenteel zitten wij in een 'moeilijke situatie'. Wij hebben een woning en deze gaan wij wsl met nogal wat winst verkopen. Hij staat al verkoopklaar zodat de woning meteen in de verkoop kan op het moment dat wij een andere woning hebben.

De huizenprijzen vliegen echt de pan uit. Alles is absurd duur...
Wij zijn vandaag naar de hypotheekadviseur geweest om mogelijke opties te bespreken: nieuwbouw of een opknaphuis.
Aangezien de prijzen voor een bestaande instapklare woning erg hoog zijn en ook zeer gewild.

Wij neigen naar een opknapwoning, je hebt hem dan uiteindelijk helemaal naar wens. Wij kennen mensen die in de bouw werken, waaronder mijn stiefvader (heeft een eigen bedrijf) . Echter geeft hij aan dat dit niets voor ons is, gezien ik nog studeer (ga nu het afstudeerjaar in). Dit betekent dat ik weinig tot niet mee kan helpen klussenk(we hebben een kindje en werken beiden, ik studeer ernaast nog) . Stiefvader geeft aan dat normaliter elk vrije uurtje in helpen met klussen gaat zitten.

Hebben er mensen ervaring met een huis opknappen? Hoe was dit? Ik ben benieuwd hoe die ervaring was.

Dit moet er gebeuren: beneden de vloer, beneden stuken, nieuwe keuken, boven nieuwe badkamer, beneden is ook een badkamer maar dit wordt een speelkamer dan, haard er uit slopen en schilderen.
Dan ben je ver klaar. Boven is alles, buiten de badkamer, in orde en netjes. Het is geen stripwoning, alles is netjes maar niet onze smaak (gedateerd).

Toevoeging: wij gaan pas in het huis als het ver klaar is dus niet in de troep zitten. Tot die tijd blijven we hier ivm de kleine. Dus paar maanden overlapping
anoniem_381405 wijzigde dit bericht op 09-08-2019 20:40
20.03% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
09-08-2019 21:03
Je gaat toch pas op het einde betalen?


Als jij je schoonvader zijn normale tarief kan betalen moet je het doen.
Nee, als je nieuwbouw koopt betaal je vanaf dat ze gaan bouwen ivm de grond.
Alle reacties Link kopieren
Roosje247 schreef:
09-08-2019 20:23
Vloer beneden, beneden stuken, nieuwe keuken en badkamer, beneden is ook een badkamer maar dat zou dan een speelkamer worden, schilderen etc. Boven is buiten de badkamer wel prima.
Maar dingen als een vloer leggen en schilderen kun je toch ook gemakkelijk zelf?
Na werktijd (1 van jullie 2) en anders je kind een weekendje ergens laten logeren en er samen een weekend flink tegenaan. Dat scheelt allemaal ook in de kosten natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
09-08-2019 21:07
Hangt er helemaal vanaf hoor. Als wij onze uren meerekenen maken wij echt geen winst. Want verkijk je niet op die uren. Jullie moeten voor alles iemand inhuren. Dat tikt flink aan. Tenzij je dat al cash hebt, valt die goedkope hypotheek echt wel vies tegen. Als je het cash hebt, dan is dat bedrag straks net zo groot als na afloop je winst. Je bent erg optimistisch.
Oke even met getallen.
Huis gekocht voor 185 en gaat in verkoop voor 230. In ergste geval krijgen we 220, maar daar gaan we niet van uit. Maar dan alsnog winst.
Nieuw huis dat we willen kopen is 245 en kunne 290 lenen maar willen absoluut geen max.
Dan willen we met de winst uit ons huis verbouwen + met beetje spaargeld.
anoniem_381405 wijzigde dit bericht op 09-08-2019 21:49
0.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
09-08-2019 21:16
Maar dingen als een vloer leggen en schilderen kun je toch ook gemakkelijk zelf?
Na werktijd (1 van jullie 2) en anders je kind een weekendje ergens laten logeren en er samen een weekend flink tegenaan. Dat scheelt allemaal ook in de kosten natuurlijk.
Dat klopt zeker. Dat kan ook zelf.
Alle reacties Link kopieren
Roosje247 schreef:
09-08-2019 21:18
Oke even met getallen.
Huis gekocht voor 185 en gaat in verkoop voor 230. In ergste geval krijgen we 220, maar daar gaan we niet van uit. Maar dan alsnog winst.
Nieuw huis dat we willen kopen is 240 en kunne 290 lenen maar willen absoluut geen max.
Dan willen we met de winst uit ons huis verbouwen + met beetje spaargeld.

Je begrijpt mij punt niet.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
09-08-2019 21:12
Goedkoop huis + verbouwing = duurder huis dat niet verbouwd moet worden.

Je spaart alleen geld uit als je werkelijk alles zelf kan.
En dat kan je niet en je hebt er geen tijd voor.


Bespaar jezelf een relatie-crisis en / of scheiding.
En nog een familie-rel erbovenop, want uiteraard zullen er ook eindeloos veel discussies met je stiefvader zijn.

Laat die stiefpa eerst maar es ervaring opdoen op een ander overigens voor hij aan jullie huis begint te prutsen. Ik zou geen "leuk verbouwprojectje" voor hem willen zijn om nadien vast te stellen dat alles bric à brac is en op niets trekt door gebrek aan ervaring.
Wie zegt dat ie geen ervaring heeft.. Hij heeft altijd onder een bedrijf gewerkt in de bouw, maar begint nu voor zichzelf.
Alle reacties Link kopieren
Nieuwbouw heeft zeker de voorkeur, dan is alles echt nieuw, lage energiekosten enz enz. Maar vaak zijn ze kaal en moet je er nog zelf een keuken, badkamer enz in maken. Plus ruim een jaar dubbele lasten gezien je vanaf aankoop grond al betaald.
Een instapklare woning zou ook ideaal zijn maar na een jaar zoeken zijn die er maar weinig in onze prijsklasse, en als ze er zijn, grijpen we mis.
Vandaar gepraat over mogelijk een opknapwoning.
Roosje247 schreef:
09-08-2019 21:20
Wie zegt dat ie geen ervaring heeft.. Hij heeft altijd onder een bedrijf gewerkt in de bouw, maar begint nu voor zichzelf.

Je bent niet zo duidelijk in je reacties, je reageert op alles enorm kort. Dat is dan een beetje raden voor ons, he?
Misschien iets uitgebreider uitleggen en schrijven?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het ook heel belangrijk is van tevoren te bedenken of je goed kunt samenwerken met je stiefvader. Verbouwen geeft stress, er komt altijd veel meer bij kijken wat dan je denkt. Gaan jullie hem het normale tarief betalen? Ik heb samen met mijn vader en een vriend mijn huis van top tot teen verbouwd. Dacht dat ik goed samen kon werken met mijn vader, heb ik mij daar even op verkeken. Nooit weer, en dat meen ik oprecht. Wat een stress heeft het mij en waarschijnlijk mijn vader ook opgeleverd. We hadden compleet andere ideeën. Ik werkte toen fulltime, ben 11 maand aan het verbouwen geweest, was ook nog iedere avond aan het klussen en was finaal opgebrand toen het klaar was. Mede door de stress, want klussen vind ik leuk. Bedenk dat goed waar je aan begint, want als je het gaat doen omdat stiefvader het misschien goedkoper voor jullie kan doen, zou ik er niet aan beginnen. Straks een mooi huis, maar de relatie met stiefvader (en je moeder) naar de knoppen.
hen70 wijzigde dit bericht op 09-08-2019 21:33
12.20% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Jullie willen een opknapwoning, maar hebben zelf geen tijd om te klussen? Stiefpapa kan je misschien wel iets korting geven, al moet hij heel erg oppassen bij de belastingdienst en zijn uren goed verantwoorden. Daarnaast zullen er nog heel veel meer klussen zijn. En vrienden komen niet echt gratis klussen wanneer je zelf niet actief mee helpt.

Een goede bankrekening lijkt me dan wel essentieel, zeker wanneer je de woning eerst af wilt hebben voordat je er in wilt gaan.

Misschien toch maar eens heel realistisch naar jullie plannen kijken.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ben je je bewust van de tarieven die bouwlui momenteel vragen? Aangezien je stiefvader voor zichzelf is begonnen en er ook van zou moeten leven is een tarief van 50 euro per uur, oftewel zo’n €500 per dag heel gebruikelijk. Daar komen nog materiaal kosten bij natuurlijk.

Ter illustratie: wij zijn ook met een verbouwing bezig (afrondende fase) en alles is echt schrikbarend duur. Wij hebben de elektra vervangen, stopcontacten erbij gemaakt/verplaatst en in de muren gefreesd, verwarmingsbuizen in de muren verplaatst, toilet gerenoveerd, laminaat gelegd op de eerste verdieping en op zolder, dakraam vervangen, nieuwe voordeur en overal in het huis nieuwe deurkozijnen incl nieuwe deuren en alles laten stucen en de bovenverdieping en plafonds laten spuiten.

Totale kosten komen makkelijk op €24.000 en dan hebben we alles behalve de voordeur en dakraam plaatsen en stucen zelf gedaan. Ook hebben wij de keuken en de badkamer niet gedaan. Alleen een badkamer en keuken kosten al snel €20.000 tot 25.000 samen als je het ook laat plaatsen.

Als we alles hadden laten doen kom je makkelijk op het dubbele uit. Kunnen jullie zoveel financieren? Hou er ook rekening mee dat je niet alles in je hypotheek kunt meefinancieren, je kunt maximaal de getaxeerde waarde na verbouwingen lenen namelijk.
handletter-joe wijzigde dit bericht op 09-08-2019 21:32
6.44% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Niet alles gelezen maar waarom moet dit nu? Kun je niet in je woning blijven tot je studie klaar is? Mss nog even doorsparen en erna een klushuis zoeken?
Roosje247 schreef:
09-08-2019 21:18
Oke even met getallen.
Huis gekocht voor 185 en gaat in verkoop voor 230. In ergste geval krijgen we 220, maar daar gaan we niet van uit. Maar dan alsnog winst.
Nieuw huis dat we willen kopen is 240 en kunne 290 lenen maar willen absoluut geen max.
Dan willen we met de winst uit ons huis verbouwen + met beetje spaargeld.


Dus zo ongeveer 50.000 winst, hoop je. De eerste 10.000 ga je al kwijt zijn aan de kosten-koper. Een verbouwing duurt al snel een maand of 3, zolang heb je dubbele lasten. Dat is nog eens 5000 euro. Dan is je winst dus nog maar 35.000 euro. Een nieuwe badkamer kost 8.000, een nieuwe keuken 12.000. Blijft nog 15.000 euro over voor alle overige werkzaamheden. Als je verkoop wat mee zit.
Alle reacties Link kopieren
Roosje247 schreef:
09-08-2019 21:22
Nieuwbouw heeft zeker de voorkeur, dan is alles echt nieuw, lage energiekosten enz enz. Maar vaak zijn ze kaal en moet je er nog zelf een keuken, badkamer enz in maken. Plus ruim een jaar dubbele lasten gezien je vanaf aankoop grond al betaald.
Een instapklare woning zou ook ideaal zijn maar na een jaar zoeken zijn die er maar weinig in onze prijsklasse, en als ze er zijn, grijpen we mis.
Vandaar gepraat over mogelijk een opknapwoning.
Je kunt toch ook een huis van een paar jaar oud kopen? Als je een huis van na 2000 koopt dan is isolatie enzo vaak ook wel in orde. Een niet zo mooie keuken of badkamer kun je dan later wel vervangen.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
09-08-2019 21:31
Dus zo ongeveer 50.000 winst, hoop je. De eerste 10.000 ga je al kwijt zijn aan de kosten-koper. Een verbouwing duurt al snel een maand of 3, zolang heb je dubbele lasten. Dat is nog eens 5000 euro. Dan is je winst dus nog maar 35.000 euro. Een nieuwe badkamer kost 8.000, een nieuwe keuken 12.000. Blijft nog 15.000 euro over voor alle overige werkzaamheden. Als je verkoop wat mee zit.
Klopt, wel ruimgeteld. En dan nog wat spaargeld idd.
Marana schreef:
09-08-2019 21:31
Dus zo ongeveer 50.000 winst, hoop je. De eerste 10.000 ga je al kwijt zijn aan de kosten-koper. Een verbouwing duurt al snel een maand of 3, zolang heb je dubbele lasten. Dat is nog eens 5000 euro. Dan is je winst dus nog maar 35.000 euro. Een nieuwe badkamer kost 8.000, een nieuwe keuken 12.000. Blijft nog 15.000 euro over voor alle overige werkzaamheden. Als je verkoop wat mee zit.
Inderdaad, dan kun je met de lage rente beter een hogere hypotheek nemen met een bouwdepot. Zonde om je geld er zo doorheen te jassen én een duurder huis te kopen dat je daarbij nog voor 50.000 moet vertimmeren.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
09-08-2019 21:32
Je kunt toch ook een huis van een paar jaar oud kopen? Als je een huis van na 2000 koopt dan is isolatie enzo vaak ook wel in orde. Een niet zo mooie keuken of badkamer kun je dan later wel vervangen.
Was het maar zo'n feest 😅 wij willen max 275k besteden aan een instapklare woning. Dan moet ie ook echt instapklaar zijn. Die komen maar heeeel soms hier in de verkoop, en meestal als ze komen, zijn er rond de 30 bezichtigingen in 1 week geweest dus kwamen we er niet eens tussen.
Jaartal etc maakt ons niks uit, we kijken dan echt naar instapklaar maar tot heden nog niks geworden helaas.

Nieuwbouw zou ook fijn zijn maar ja door redenen die ik noemde ook beetje onmogelijk.
Alle reacties Link kopieren
Roosje247 schreef:
09-08-2019 21:36
Was het maar zo'n feest 😅 wij willen max 275k besteden aan een instapklare woning. Dan moet ie ook echt instapklaar zijn. Die komen maar heeeel soms hier in de verkoop, en meestal als ze komen, zijn er rond de 30 bezichtigingen in 1 week geweest dus kwamen we er niet eens tussen.
Jaartal etc maakt ons niks uit, we kijken dan echt naar instapklaar maar tot heden nog niks geworden helaas.

Nieuwbouw zou ook fijn zijn maar ja door redenen die ik noemde ook beetje onmogelijk.
In welke regio?
Maar goed, als je de dubbele lasten niet kunt dagen van een nieuwbouwhuis, je hebt geen geld/zin om te klussen, dan lijkt me dat je vrij weinig andere opties hebt en genoegen moet nemen met iets minder.
Roosje247 schreef:
09-08-2019 21:36
Was het maar zo'n feest 😅 wij willen max 275k besteden aan een instapklare woning. Dan moet ie ook echt instapklaar zijn. Die komen maar heeeel soms hier in de verkoop, en meestal als ze komen, zijn er rond de 30 bezichtigingen in 1 week geweest dus kwamen we er niet eens tussen.
Jaartal etc maakt ons niks uit, we kijken dan echt naar instapklaar maar tot heden nog niks geworden helaas.

Nieuwbouw zou ook fijn zijn maar ja door redenen die ik noemde ook beetje onmogelijk.

Ja, het is echt heftig nu, de kopersmarkt. Niks aan.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
09-08-2019 21:37
In welke regio?
Maar goed, als je de dubbele lasten niet kunt dagen van een nieuwbouwhuis, je hebt geen geld/zin om te klussen, dan lijkt me dat je vrij weinig andere opties hebt en genoegen moet nemen met iets minder.
Limburg.
Wel geld om die dubbele lasten te dragen maar dan moet er ook nog een keuken, vloer enz in dus dat komt er ook nog bij. Plus dat se hypotheek van nieuwbouw stuk hoger ligt.
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
09-08-2019 21:38
Ja, het is echt heftig nu, de kopersmarkt. Niks aan.
Ja voor te verkopen is het ideaal. Maar het is een ramp om te kopen. We zoeken al ruim een jaar. De huisprijzen liggen ook absurd hoog.
Roosje247 schreef:
09-08-2019 21:33
Klopt, wel ruimgeteld. En dan nog wat spaargeld idd.


Ik probeer je voor te rekenen dat dat dus te weinig is. Daarmee ga je het niet redden.
Alle reacties Link kopieren
Roosje247 schreef:
09-08-2019 20:23
Vloer beneden, beneden stuken, nieuwe keuken en badkamer, beneden is ook een badkamer maar dat zou dan een speelkamer worden, schilderen etc. Boven is buiten de badkamer wel prima.
Het kan, maar je grootste probleem zit in vakmensen vinden. Die zijn tegenwoordig erg druk en na 2008 zijn er ook veel verdwenen vanwege omscholing.
10 jaar geleden hadden wij 8 weken om het hele huis te laten stuken en schilderen (binnen), alle hoge stopcontacten naar beneden gehaald en zelf gefreesd, de oude badkamer slopen en een nieuwe te plaatsen, beneden een houten vloer en boven laminaat en de keuken. De keuken kwam na een weken hier wonen, had levertijd.
Mijn planning was wel heel strak.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Uit ervaring zeg ik: doe het niet. Wij hebben een klushuis gekocht en ja, we hebben daardoor een groter huis kunnen kopen met een lagere hypotheek, maar ondanks dat wij zelf heel handig zijn en zo min mogelijk uit besteden heeft het ons toch veel meer tijd en geld gekost dan gedacht. De eerste anderhalf jaar hebben we zo ongeveer alles zelf gedaan, inmiddels hebben we een kindje en willen we niet meer zoveel vrije tijd in ons huis stoppen maar goede vaklui vinden is lastig en duur. Materiaal is duur, wij vonden het echt ontzettend tegenvallen. Vanwege de kosten doen we nu toch nog steeds een deel van het klussen zelf maar eigenlijk zou ik die tijd veel liever besteden aan andere dingen. Het is voor onze relatie soms ook best pittig, de combinatie kind, drukke banen en een huis waar nog veel in moet gebeuren.

Ik zou nog even doorzoeken naar een ander huis (sowieso is dit niet de beste tijd om een duurder huis te kopen) of dit huis kopen maar dan niet verbouwen en het huis zo laten als het is. Zeker als je stiefvader als aannemer aangeeft dat het niks voor jullie is, hij weet echt wel waar hij het over heeft!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Roosje247 schreef:
09-08-2019 21:42
Ja voor te verkopen is het ideaal. Maar het is een ramp om te kopen. We zoeken al ruim een jaar. De huisprijzen liggen ook absurd hoog.
Daarom kan je je eigen huis voor zoveel geld verkopen ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven