Opknapwoning

09-08-2019 19:57 279 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Momenteel zitten wij in een 'moeilijke situatie'. Wij hebben een woning en deze gaan wij wsl met nogal wat winst verkopen. Hij staat al verkoopklaar zodat de woning meteen in de verkoop kan op het moment dat wij een andere woning hebben.

De huizenprijzen vliegen echt de pan uit. Alles is absurd duur...
Wij zijn vandaag naar de hypotheekadviseur geweest om mogelijke opties te bespreken: nieuwbouw of een opknaphuis.
Aangezien de prijzen voor een bestaande instapklare woning erg hoog zijn en ook zeer gewild.

Wij neigen naar een opknapwoning, je hebt hem dan uiteindelijk helemaal naar wens. Wij kennen mensen die in de bouw werken, waaronder mijn stiefvader (heeft een eigen bedrijf) . Echter geeft hij aan dat dit niets voor ons is, gezien ik nog studeer (ga nu het afstudeerjaar in). Dit betekent dat ik weinig tot niet mee kan helpen klussenk(we hebben een kindje en werken beiden, ik studeer ernaast nog) . Stiefvader geeft aan dat normaliter elk vrije uurtje in helpen met klussen gaat zitten.

Hebben er mensen ervaring met een huis opknappen? Hoe was dit? Ik ben benieuwd hoe die ervaring was.

Dit moet er gebeuren: beneden de vloer, beneden stuken, nieuwe keuken, boven nieuwe badkamer, beneden is ook een badkamer maar dit wordt een speelkamer dan, haard er uit slopen en schilderen.
Dan ben je ver klaar. Boven is alles, buiten de badkamer, in orde en netjes. Het is geen stripwoning, alles is netjes maar niet onze smaak (gedateerd).

Toevoeging: wij gaan pas in het huis als het ver klaar is dus niet in de troep zitten. Tot die tijd blijven we hier ivm de kleine. Dus paar maanden overlapping
anoniem_381405 wijzigde dit bericht op 09-08-2019 20:40
20.03% gewijzigd
Roosje247 schreef:
09-08-2019 20:23
Vloer beneden, beneden stuken, nieuwe keuken en badkamer, beneden is ook een badkamer maar dat zou dan een speelkamer worden, schilderen etc. Boven is buiten de badkamer wel prima.
En de buitenkant?
Roosje247 schreef:
09-08-2019 20:35
Nee. Uit ons huidige huis gaan als de andere woning bijna af is.
Dat hoop je
Alle reacties Link kopieren
eva-luna schreef:
09-08-2019 20:19
Ja dit. Ik snap wel dat hij daar geen zin in heeft.

Leuk dat er handige mensen in de omgeving zijn, maar ga die je ook betalen voor het werk?
Of verwacht je dat ZIJ hun tijd en energie steken in JOUW droomhuis?
Nee betalen. Stiefvader heeft een eigen bedrijf in de bouw dus die betalen we dan natuurlijk. Het is zijn werk
Roosje247 schreef:
09-08-2019 20:40
Nee betalen. Stiefvader heeft een eigen bedrijf in de bouw dus die betalen we dan natuurlijk. Het is zijn werk


En hij heeft tijd? Alle aannemers zitten ramvol de komende 9 maanden of zo.
Alle reacties Link kopieren
Je stiefvader werkt in de bouw. En die wil elke avond en elk weekend klussen in jullie huis? Reken daar niet te hard op.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
09-08-2019 20:34
Waarom gaan jullie je huidige huis verkopen? En waarom nu, op dit moment, en niet pas als jouw studie klaar is bijv?
Te klein en we voelen ons er niet thuis. Nu omdat de markt goed is.
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
09-08-2019 20:39
En de buitenkant?
Die is goed.
Roosje247 schreef:
09-08-2019 20:43
Te klein en we voelen ons er niet thuis. Nu omdat de markt goed is.


De markt is goed om te verkopen, maar niet om te kopen zoals je merkt.

Is een paar jaar huren een optie?
Roosje247 schreef:
09-08-2019 20:43
Te klein en we voelen ons er niet thuis. Nu omdat de markt goed is.
Maar je kunt geen bewoonbaar huis betalen. Je kan echt niet verwachten dat je schoonvader maanden aan jullie huis gaat werken.
anoniem_385715 wijzigde dit bericht op 09-08-2019 20:51
0.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
09-08-2019 20:45
De markt is goed om te verkopen, maar niet om te kopen zoals je merkt.

Is een paar jaar huren een optie?
Ja om te verkopen is die op zn best is ons gezegd. Kopen is idd echt lastig.
Wij vinden huren sonde en ook erg duur per maand.
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
09-08-2019 20:48
Maar je kunt geen bewoonbaar huis betalen. Je kan echt niet verachten dat je schoonvader maanden aan jullie huis gaat werken.
Waarom kan dat niet? Het is zijn werk en we betalen hem. Hij is net begonnen voor zichzelf dus dit zou dan een van zijn eerste opdrachten zijn.
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
09-08-2019 20:48
Maar je kunt geen bewoonbaar huis betalen. Je kan echt niet verachten dat je schoonvader maanden aan jullie huis gaat werken.
De instapklare woningen zijn hier nogal prijzig plus erg gewild. We hebben al aantal keren mis gegrepen erbij. Daarnaast komt er in de gewenste woonplaatsen niets te koop.. Vandaar dat we de opties nieuwbouw of opknapper besproken hebben.
Roosje247 schreef:
09-08-2019 20:49
Waarom kan dat niet? Het is zijn werk en we betalen hem. Hij is net begonnen voor zichzelf dus dit zou dan een van zijn eerste opdrachten zijn.
Dat kan. Maar gaat je heel veel geld kosten.
En dan jij en vriend dus in de avonden en weekenden met z'n tweeën?
Roosje247 schreef:
09-08-2019 20:49
Waarom kan dat niet? Het is zijn werk en we betalen hem. Hij is net begonnen voor zichzelf dus dit zou dan een van zijn eerste opdrachten zijn.
Als je hem een volledig salaris betaald en hem dus inhuurt kan dat natuurlijk wel. Dat is wat anders dan hem in het huis laten klussen.
Kunnen Jill dat betalen? Heeft hij al een begroting gemaakt?
Roosje247 schreef:
09-08-2019 20:50
De instapklare woningen zijn hier nogal prijzig plus erg gewild. We hebben al aantal keren mis gegrepen erbij. Daarnaast komt er in de gewenste woonplaatsen niets te koop.. Vandaar dat we de opties nieuwbouw of opknapper besproken hebben.
Waarom is nieuwbouw afgevallen?
Alle reacties Link kopieren
Een woning die met winst te verkopen is en ondertussen studeren en een kleintje hebben dus nog niet zo oud schat ik in.
Niemand die zegt Wauw! ? De meeste jonge mensen zoeken nog een kamer :D
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
09-08-2019 20:54
Waarom is nieuwbouw afgevallen?
Niet helemaal afgevallen. Maar je zit een jaar met dubbele lasten plus ze zijn kaal dus zou je nog keuken, vloeren, badkamer etc zelf moeten aanleggen wat ook nog veel geld kost en rommel geeft. Nieuwbouw zijn qua prijs ook stuk hoger wat weer hogere maandlasten geeft.

Opknapper is goedkoop en je verbouwt van eigen geld/winst. Dus heb je wel lagere maandlasten qua hypotheek.
anoniem_381405 wijzigde dit bericht op 09-08-2019 20:57
23.53% gewijzigd
Gaat hij dan klussen of wordt hij jullie aannemer? Is er een offerte, hoe gaan jullie dat/hem betalen?

“Met vrienden/familie moet je wandelen, niet handelen”
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen nu in ons klushuis. Moet wel zeggen dat het een bewoonbaar klushuis is. Alles is altijd goed onderhouden geweest, alleen vreselijk verouderd. Vriend is extreem handig (maar dan echt extreem handig), doet beroepsgewijs "iets" met constructies, ik ben handig (maar niet zo handig als vriend) en heb ook een achtergrond in deze richting. We doen 1 kamer per keer. Dat we jaren een groene, verouderde badkamer hebben vind ik geen probleem. Idem voor een oude keuken. Na een klus ruimen we alles op. Echt grote klussen gaan we uit besteden. Hier hebben we een groot bedrag voor gespaard (denk aan een ton, zodat ook onvoorzien goed kan worden opgevangen). Hoeveel zouden jullie hiervoor vrij hebben? Meefinancieren kan niet altijd volledig.

Als je studeert en een kind hebt en, zoals ik je lees, niet 4 rechterhanden hebt, raad ik het je enorm af. Je kan zo'n project niet doen omdat je in je netwerk mensen hebt die wel goed kunnen klussen.
pergamon wijzigde dit bericht op 09-08-2019 21:04
11.86% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Roosje247 schreef:
09-08-2019 20:56
Niet helemaal afgevallen. Maar je zit een jaar met dubbele lasten plus ze zijn kaal dus zou je nog keuken, vloeren, badkamer etc zelf moeten aanleggen wat ook nog veel geld kost en rommel geeft. Nieuwbouw zijn qua prijs ook stuk hoger wat weer hogere maandlasten geeft.

Opknapper is goedkoop en je verbouwt van eigen geld/winst. Dus heb je wel lagere maandlasten qua hypotheek.
Uit ervaring kan ik zeggen dat een casco nieuwbouwhuis ‘inrichten’ nog niet half zoveel werk en troep geeft als een keuken en badkamer in een bestaand huis eruit slopen en laten vervangen (“Nee mevrouw, ook al zijn de bestaande leidingen pas vijf jaar oud en ligt alles precies op de goede plek, we moeten toch de leidingen vervangen vanwege garantie”). Ik doe het nooit meer, ik verkoop de hut nog liever.

Als je het al wil doen, zorg op voorhand voor hulptroepen als je het zelf niet kunt. Ik ben nu zelf het binnenwerk aan het schilderen omdat na acht maanden (!) pas een plekje vrij was bij een schilder. En die is vorige week aangereden dus die kan voorlopig niet werken. En ik wil het nu wel eens af hebben dus zelf aan de slag dan maar. En blijf ik op de lijst staan van de schilder just in case.
lemoos2 wijzigde dit bericht op 09-08-2019 21:04
0.16% gewijzigd
Nee heb je, ja kun je krijgen
Roosje247 schreef:
09-08-2019 20:56
Niet helemaal afgevallen. Maar je zit een jaar met dubbele lasten plus ze zijn kaal dus zou je nog keuken, vloeren, badkamer etc zelf moeten aanleggen wat ook nog veel geld kost en rommel geeft. Nieuwbouw zijn qua prijs ook stuk hoger wat weer hogere maandlasten geeft.

Opknapper is goedkoop en je verbouwt van eigen geld/winst. Dus heb je wel lagere maandlasten qua hypotheek.
Je gaat toch pas op het einde betalen?


Als jij je schoonvader zijn normale tarief kan betalen moet je het doen.
Alle reacties Link kopieren
Roosje247 schreef:
09-08-2019 20:56
Niet helemaal afgevallen. Maar je zit een jaar met dubbele lasten plus ze zijn kaal dus zou je nog keuken, vloeren, badkamer etc zelf moeten aanleggen wat ook nog veel geld kost en rommel geeft. Nieuwbouw zijn qua prijs ook stuk hoger wat weer hogere maandlasten geeft.

Opknapper is goedkoop en je verbouwt van eigen geld/winst. Dus heb je wel lagere maandlasten qua hypotheek.

Hangt er helemaal vanaf hoor. Als wij onze uren meerekenen maken wij echt geen winst. Want verkijk je niet op die uren. Jullie moeten voor alles iemand inhuren. Dat tikt flink aan. Tenzij je dat al cash hebt, valt die goedkope hypotheek echt wel vies tegen. Als je het cash hebt, dan is dat bedrag straks net zo groot als na afloop je winst. Je bent erg optimistisch.
Goedkoop huis + verbouwing = duurder huis dat niet verbouwd moet worden.

Je spaart alleen geld uit als je werkelijk alles zelf kan.
En dat kan je niet en je hebt er geen tijd voor.


Bespaar jezelf een relatie-crisis en / of scheiding.
En nog een familie-rel erbovenop, want uiteraard zullen er ook eindeloos veel discussies met je stiefvader zijn.

Laat die stiefpa eerst maar es ervaring opdoen op een ander overigens voor hij aan jullie huis begint te prutsen. Ik zou geen "leuk verbouwprojectje" voor hem willen zijn om nadien vast te stellen dat alles bric à brac is en op niets trekt door gebrek aan ervaring.
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
09-08-2019 20:56
Een woning die met winst te verkopen is en ondertussen studeren en een kleintje hebben dus nog niet zo oud schat ik in.
Niemand die zegt Wauw! ? De meeste jonge mensen zoeken nog een kamer :D
Hoe bedoel je? Ik ben 25 jaar. Denk dat het niet zo gek is als je dan een huis hebt, een kindje, werkt en daarbij nog studeerd?
Alle reacties Link kopieren
Roosje247 schreef:
09-08-2019 20:49
Waarom kan dat niet? Het is zijn werk en we betalen hem. Hij is net begonnen voor zichzelf dus dit zou dan een van zijn eerste opdrachten zijn.
Tuurlijk kan dat, maar weet je zeker dat hij niet al genoeg andere klussen heeft? Zoals je het in de OP schrijft lijkt het alsof je stiefvader er geen zin in heeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven