Opknapwoning
vrijdag 9 augustus 2019 om 19:57
Hi,
Momenteel zitten wij in een 'moeilijke situatie'. Wij hebben een woning en deze gaan wij wsl met nogal wat winst verkopen. Hij staat al verkoopklaar zodat de woning meteen in de verkoop kan op het moment dat wij een andere woning hebben.
De huizenprijzen vliegen echt de pan uit. Alles is absurd duur...
Wij zijn vandaag naar de hypotheekadviseur geweest om mogelijke opties te bespreken: nieuwbouw of een opknaphuis.
Aangezien de prijzen voor een bestaande instapklare woning erg hoog zijn en ook zeer gewild.
Wij neigen naar een opknapwoning, je hebt hem dan uiteindelijk helemaal naar wens. Wij kennen mensen die in de bouw werken, waaronder mijn stiefvader (heeft een eigen bedrijf) . Echter geeft hij aan dat dit niets voor ons is, gezien ik nog studeer (ga nu het afstudeerjaar in). Dit betekent dat ik weinig tot niet mee kan helpen klussenk(we hebben een kindje en werken beiden, ik studeer ernaast nog) . Stiefvader geeft aan dat normaliter elk vrije uurtje in helpen met klussen gaat zitten.
Hebben er mensen ervaring met een huis opknappen? Hoe was dit? Ik ben benieuwd hoe die ervaring was.
Dit moet er gebeuren: beneden de vloer, beneden stuken, nieuwe keuken, boven nieuwe badkamer, beneden is ook een badkamer maar dit wordt een speelkamer dan, haard er uit slopen en schilderen.
Dan ben je ver klaar. Boven is alles, buiten de badkamer, in orde en netjes. Het is geen stripwoning, alles is netjes maar niet onze smaak (gedateerd).
Toevoeging: wij gaan pas in het huis als het ver klaar is dus niet in de troep zitten. Tot die tijd blijven we hier ivm de kleine. Dus paar maanden overlapping
Momenteel zitten wij in een 'moeilijke situatie'. Wij hebben een woning en deze gaan wij wsl met nogal wat winst verkopen. Hij staat al verkoopklaar zodat de woning meteen in de verkoop kan op het moment dat wij een andere woning hebben.
De huizenprijzen vliegen echt de pan uit. Alles is absurd duur...
Wij zijn vandaag naar de hypotheekadviseur geweest om mogelijke opties te bespreken: nieuwbouw of een opknaphuis.
Aangezien de prijzen voor een bestaande instapklare woning erg hoog zijn en ook zeer gewild.
Wij neigen naar een opknapwoning, je hebt hem dan uiteindelijk helemaal naar wens. Wij kennen mensen die in de bouw werken, waaronder mijn stiefvader (heeft een eigen bedrijf) . Echter geeft hij aan dat dit niets voor ons is, gezien ik nog studeer (ga nu het afstudeerjaar in). Dit betekent dat ik weinig tot niet mee kan helpen klussenk(we hebben een kindje en werken beiden, ik studeer ernaast nog) . Stiefvader geeft aan dat normaliter elk vrije uurtje in helpen met klussen gaat zitten.
Hebben er mensen ervaring met een huis opknappen? Hoe was dit? Ik ben benieuwd hoe die ervaring was.
Dit moet er gebeuren: beneden de vloer, beneden stuken, nieuwe keuken, boven nieuwe badkamer, beneden is ook een badkamer maar dit wordt een speelkamer dan, haard er uit slopen en schilderen.
Dan ben je ver klaar. Boven is alles, buiten de badkamer, in orde en netjes. Het is geen stripwoning, alles is netjes maar niet onze smaak (gedateerd).
Toevoeging: wij gaan pas in het huis als het ver klaar is dus niet in de troep zitten. Tot die tijd blijven we hier ivm de kleine. Dus paar maanden overlapping
anoniem_381405 wijzigde dit bericht op 09-08-2019 20:40
20.03% gewijzigd
vrijdag 9 augustus 2019 om 23:47
Het geld dat nodig is om dat klushuis heel basic in 2019 te brengen (link Nederweert) ga je er echt never nooit niet meer uitkrijgen ben ik bang.Pinda-Kaas schreef: ↑09-08-2019 23:40Nou idd. En alle andere ruimtes ook een paar duizend euro per stuk als je ook maar aan enige waardevermeerdering wil doen.
vrijdag 9 augustus 2019 om 23:47
Oh ja, dan heb je nog niets speciaals hoor.Christiana schreef: ↑09-08-2019 23:46Juist en dan heb je echt op je budget gelet, goed kortingen af gedwongen, en het zelf gedaan!
Voor dat klushuis zou ik een ton reserveren. Het gaat echt niet alleen maar om 'cosmetische' dingen. Het ziet eruit alsof het sinds de oplevering niet meer gemoderniseerd is. Ga er maar vanuit dat je ook bezig mag met zaken als leidingen, meterkast, isolatie.
Badkamertegels vind ik trouwens wel wat hebben. De rest... mag gaan.
lady_day wijzigde dit bericht op 09-08-2019 23:50
43.80% gewijzigd
vrijdag 9 augustus 2019 om 23:54
Vraag me alleen af:lemoos2 schreef: ↑09-08-2019 23:45Met 30k ga je het wel redden in nieuwbouw. Standaard badkamer en toilet onder door onderaannemer, ikeakeuken en laminaat. Kun je met en met nog vervangen. Da’s het fijne van nieuwbouw: alles is nieuw en in kaart op een plattegrond, geen handige Harry die in 1985 en 1992 nog heeft zitten klooien. Leidingen zijn te verleggen voor oplevering. Dan krijg je met een beetje kluservaring wel een laminaatvloer erin, rauhfaser op de muren, een ikeakeuken geïnstalleerd... dan zit je nog met bestratingskosten voor terras en oprit.
In ons eerste huis waren de muren ‘behangklaar’. Met een beetje schuren en plamuren waren ze gewoon te verven met muurverf.
Stel we kopen nieuwbouw 240. Oplevering okt 2020. Dus iets meer dan jaar dubbele lasten aan hypotheek. Zeg dus 10000 extra doordat we al aan nieuwbouw betalen 15 maanden lang.
Dan moet er nog een keuken, vloer, badkamer, tuinaanleg enz betaald worden + die 10000. Waar wordt dat allemaal van betaald
vrijdag 9 augustus 2019 om 23:55
Dank voor je reactie. Geen flauw idee. Vind de badkamer juist het lelijkst.Lady_Day schreef: ↑09-08-2019 23:47Oh ja, dan heb je nog niets speciaals hoor.
Voor dat klushuis zou ik een ton reserveren. Het gaat echt niet alleen maar om 'cosmetische' dingen. Het ziet eruit alsof het sinds de oplevering niet meer gemoderniseerd is. Ga er maar vanuit dat je ook bezig mag met zaken als leidingen, meterkast, isolatie.
Badkamertegels vind ik trouwens wel wat hebben. De rest... mag gaan.
Uit huis, maar dan op kamers of huren maar niet met 25 aan je tweede koophuis beginnen. Dan vind ik dat je best verwend bent. Ken geen enkel studerend stel die dat zo hebben.
Veel gebruikelijkerMadameJean schreef: ↑09-08-2019 22:53Maar goed, je moet dus nu echt verhuizen, na 4 jaar in je eerste huis? Dat kan niet na de studie? Mss heb je over 5 jaar wel veel meer opties en is de markt beter en koop je dan het huis van je dromen?
Maar goed ik ging met 18 uit huis en kocht met 30 een keer een appartement. Was 38 toen ik mn eerste huis scoorde, en vond het vroeg zat.
vrijdag 9 augustus 2019 om 23:56
Wij hebben deze woning als starter gekocht om te ervaren hoe samenwonen was, wat alles kost, aan elkaar te wennen etc etc. Nu we een kindje hebben vinden we de woning te klein dus daarom groter.
Geld is nooit weggegooid.
vrijdag 9 augustus 2019 om 23:59
zaterdag 10 augustus 2019 om 00:01
Eh.Nee. Keuken, vloeren, badkamer. Elektriciteit, leidingen. Je bent echt veel en veel meer kwijt. Gordijnen, verf, behang, meubels.
Ik vind degene die dat heeft voorgerekend wel heeeel positief. Als het echt die prijs is mag hij dat voor mij ook doen
zaterdag 10 augustus 2019 om 00:04
Nee hoor. Dan moet je echt alles zelf doen.lemoos2 schreef: ↑09-08-2019 23:45Met 30k ga je het wel redden in nieuwbouw. Standaard badkamer en toilet onder door onderaannemer, ikeakeuken en laminaat. Kun je met en met nog vervangen. Da’s het fijne van nieuwbouw: alles is nieuw en in kaart op een plattegrond, geen handige Harry die in 1985 en 1992 nog heeft zitten klooien. Leidingen zijn te verleggen voor oplevering. Dan krijg je met een beetje kluservaring wel een laminaatvloer erin, rauhfaser op de muren, een ikeakeuken geïnstalleerd... dan zit je nog met bestratingskosten voor terras en oprit.
In ons eerste huis waren de muren ‘behangklaar’. Met een beetje schuren en plamuren waren ze gewoon te verven met muurverf.
zaterdag 10 augustus 2019 om 00:05
zelfs als het niet gangbaar is dan ben je toch ook niet verwend als je iets goed voor elkaar hebt? Wat is dat nou weer voor afgunstige aanname
zaterdag 10 augustus 2019 om 00:13
Dat is de tijd die je hebt om iedere restpartij of fabriekspartij te bekijken of te kopen. Online zoeken naar outletspul (sanitair, keukenapparaten). Jij hebt ook nog de connecties dankzij jouw stiefpa. Ik had 0,0 connecties en ik heb destijds voor 12000,- een keuken, badkamer en toilet gescoord en geïnstalleerd. Keuken bestond uit outletapparatuur, een zelfgemaakte kast en een beetje Ikea. Badkamer bestond uit een inbouwtoilet van merk A, een douche van merk B, wastafel een gratis af te halen gloednieuw ding via MP en Ikea Grundtal asseccoires, witte tegels uit een restpartij en gewoon heel veel varens en vetplantjes (voila, een industriële look meets urban). Vloeren: iedere kamer had een ander kleurtje dankzij restpartijen laminaat (o.a. faillissementverkopen) maar gewoon matching door ook iedere kamer van een ander low key kleurtje te voorzien (Latexverf en muurverf via groothandel) tegels voor bestrating kwamen uit Duitsland (online veiling) en waren een restpartij. Tuin werd aangelegd met stekjes van familie en gedoneerde planten.Roosje247 schreef: ↑09-08-2019 23:54Vraag me alleen af:
Stel we kopen nieuwbouw 240. Oplevering okt 2020. Dus iets meer dan jaar dubbele lasten aan hypotheek. Zeg dus 10000 extra doordat we al aan nieuwbouw betalen 15 maanden lang.
Dan moet er nog een keuken, vloer, badkamer, tuinaanleg enz betaald worden + die 10000. Waar wordt dat allemaal van betaald![]()
Toilet onder bestond uit een inbouwtoilet dat met 45% korting bij de Gamma stond (drukknop stukje plastic afgebroken maar dat heb ik voor 5,- via zo’n handymanwinkeltje vervangen), fonteintje was nog geen 20,- (meest basic geval van de Gamma). Tegels gelijk aan de badkamer (zelfde restpartij). De leegstaande slaapkamers heb ik maanden later pas voorzien van een vloer. Op de zolder kwam uiteindelijk een stuk novilon (ook restpartij). De garagevloer heb ik zelf geverfd met vloerverf. Terrastegels waren gewoon ordinaire grijze tegels.
Na een jaar heb ik het douchegordijn vervangen voor een mooie glazen wand (vakantiegeld) en iedere vloer van plinten voorzien (13e maand). Ik geloof niet dat ik er verder veel aan heb gedaan, vijf jaar later liep het als een tierelier met bezichtigingen.
zaterdag 10 augustus 2019 om 00:15
Eh ja. Dan gaat het om een nieuwbouwtoko.
zaterdag 10 augustus 2019 om 00:21
Ja het is schijnbaar heel bijzonder om een koophuisje te hebben in een krimpregio, twee inkomens en een stiefpa met klusbedrijf.
zaterdag 10 augustus 2019 om 00:22
Ik zou dit niet kunnen met een baan, een klein kind en een studie die moet worden afgerond.lemoos2 schreef: ↑10-08-2019 00:13Dat is de tijd die je hebt om iedere restpartij of fabriekspartij te bekijken of te kopen. Online zoeken naar outletspul (sanitair, keukenapparaten). Jij hebt ook nog de connecties dankzij jouw stiefpa. Ik had 0,0 connecties en ik heb destijds voor 12000,- een keuken, badkamer en toilet gescoord en geïnstalleerd. Keuken bestond uit outletapparatuur, een zelfgemaakte kast en een beetje Ikea. Badkamer bestond uit een inbouwtoilet van merk A, een douche van merk B, wastafel een gratis af te halen gloednieuw ding via MP en Ikea Grundtal asseccoires, witte tegels uit een restpartij en gewoon heel veel varens en vetplantjes (voila, een industriële look meets urban). Vloeren: iedere kamer had een ander kleurtje dankzij restpartijen laminaat (o.a. faillissementverkopen) maar gewoon matching door ook iedere kamer van een ander low key kleurtje te voorzien (Latexverf en muurverf via groothandel) tegels voor bestrating kwamen uit Duitsland (online veiling) en waren een restpartij. Tuin werd aangelegd met stekjes van familie en gedoneerde planten.
Toilet onder bestond uit een inbouwtoilet dat met 45% korting bij de Gamma stond (drukknop stukje plastic afgebroken maar dat heb ik voor 5,- via zo’n handymanwinkeltje vervangen), fonteintje was nog geen 20,- (meest basic geval van de Gamma). Tegels gelijk aan de badkamer (zelfde restpartij). De leegstaande slaapkamers heb ik maanden later pas voorzien van een vloer. Op de zolder kwam uiteindelijk een stuk novilon (ook restpartij). De garagevloer heb ik zelf geverfd met vloerverf. Terrastegels waren gewoon ordinaire grijze tegels.
Na een jaar heb ik het douchegordijn vervangen voor een mooie glazen wand (vakantiegeld) en iedere vloer van plinten voorzien (13e maand). Ik geloof niet dat ik er verder veel aan heb gedaan, vijf jaar later liep het als een tierelier met bezichtigingen.
zaterdag 10 augustus 2019 om 00:23
Ja. Heeft niks met afgunst te maken maar als dingen zoveel beter gaan dan bij een ander ben je verwend. Verwend, alles krijgen wat je wil. Het heeft echt niet altijd een afgunstige of negatieve betekenis. Vertroeteld, met toegefelijkheid omringt. Dus dat alles je mee zit.
zaterdag 10 augustus 2019 om 00:31
Juist in die fase. Als je heel veel verschillende mensen tegenkomt, op het toppunt van je energie. Ik zou het nu niet meer kunnen (steeds dezelfde cirkeltjes mensen en ‘oud’).Pinda-Kaas schreef: ↑10-08-2019 00:22Ik zou dit niet kunnen met een baan, een klein kind en een studie die moet worden afgerond.
Als je dit moet doen met een achtjarige (“Ik kan óók verven/Wat is de wificode?/Kun je mijn PS aansluiten?/Kan Pietje komen spelen?), een beestje of twee (“Doe die poort dicht! De hond loopt los rond! Godver, de kat loopt door de verf”) en wellicht al de eerste “Shit dat ging tien jaar geleden een stuk soepeler dat slepen met tegels” ongemakken... Tegenwoordig is mijn deelname beperkt tot kleuren uitzoeken, bedrijven bellen en koffie met vlaai serveren. En hond en kat in verzekerde bewaring zetten en zoon zoveel mogelijk onderbrengen.
zaterdag 10 augustus 2019 om 00:44
Ik werk al 4 jaar als verpleegkundige, mbo niveau, vast contract. Studeer nu hbo verpleegkunde duaalbethweeter schreef: ↑10-08-2019 00:26Wat studeer je? Levert het goede baankansen op met hoog salaris?
Dat kan natuurlijk ook verschil maken als je over een jaar afgestudeerd bent. Dan zou ik even een jaar wachten tot je aanzienlijk meer te besteden hebt.
zaterdag 10 augustus 2019 om 00:47
Pfff wat een gedoe.lemoos2 schreef: ↑10-08-2019 00:13Dat is de tijd die je hebt om iedere restpartij of fabriekspartij te bekijken of te kopen. Online zoeken naar outletspul (sanitair, keukenapparaten). Jij hebt ook nog de connecties dankzij jouw stiefpa. Ik had 0,0 connecties en ik heb destijds voor 12000,- een keuken, badkamer en toilet gescoord en geïnstalleerd. Keuken bestond uit outletapparatuur, een zelfgemaakte kast en een beetje Ikea. Badkamer bestond uit een inbouwtoilet van merk A, een douche van merk B, wastafel een gratis af te halen gloednieuw ding via MP en Ikea Grundtal asseccoires, witte tegels uit een restpartij en gewoon heel veel varens en vetplantjes (voila, een industriële look meets urban). Vloeren: iedere kamer had een ander kleurtje dankzij restpartijen laminaat (o.a. faillissementverkopen) maar gewoon matching door ook iedere kamer van een ander low key kleurtje te voorzien (Latexverf en muurverf via groothandel) tegels voor bestrating kwamen uit Duitsland (online veiling) en waren een restpartij. Tuin werd aangelegd met stekjes van familie en gedoneerde planten.
Ik bedoelde het ook beetje algemeen. Stel dat mijn vriend en ik besluiten voor die nieuwbouw in Ell te gaan, die van 240k. Dat zou betekenen dat wij 14 maanden met 2 huizen zitten ofja 1 huis en 1 huis dat gebouwd wordt, dus zeg 10000 voor die 14 maanden aan dubbele 'hypotheek'.
Dan moet na oplevering keuken, vloer etc gedaan worden omdat huis kaal is dus dat kost ook nog geld.
Waarvam zouden we dan die 10000 + aanleg van keuken etc van betalen?
zaterdag 10 augustus 2019 om 00:50
Maar ga je dan veel meer verdienen als je je opleiding hebt afgerond? Als dat zo is, kan je natuurlijk iets veel beters kopen. En een jaar langer in je huidige woning lijkt me nog te overzien