Opruimcoach

23-06-2015 15:11 47 berichten
Naar aanleiding van een ander topic ben ik net even gaan Googelen op 'opruimcoaches'. Ik had hier nog nooit van gehoord, maar aangezien wij nooit een opgeruimd huis lijken te hebben, leek het me wel wat.

Mijn situatie: wij zijn rond de 30 en werken allebei vrij lange dagen (+/- 9 tot 12 uur per dag). Na het koken, eten en sporten hebben we weinig tijd (en zin!) meer over om iets aan het huishouden te doen, afgezien van de tafel afruimen en de keuken opruimen. Ik ben 1 dag in de week vrij waarin ik meestal wel wat aan het huishouden doe (snel rondje opruimen voor de 'mooi' en stofzuigen) en ook in het weekend doen we af en toe wat (wasje, beetje strijken, etc.). Omdat de opruimrondjes snel zijn, is het vooral verplaatsen van dingen en blijft het erg rommelig in huis. Administratie blijft maanden in een bakje liggen, wasgoed ligt vaak naast mijn bed over een stoel (maar nog vaker op de grond), kasten puilen uit of zijn vreselijk rommelig en onze enige extra kamer is een zooitje. Ooit moet daar een babykamer van gemaakt, maar ik zou niet weten waar ik alles dan moet laten.

Ik weet logischerwijs wel dat ik het gewoon op moet ruimen, dingen weg moet gooien en bij moet houden, maar dat lukt me altijd maar even. Ik bedenk vaak hele handige systemen, maar in de praktijk werken ze niet of laat ik het gewoon weer verslonzen. Ik ben een enorme sloddervos, maar tegelijk een pietje precies (de kopjes moeten recht, de boeken op alfabetische volgorde, etc). Man interesseert het niet zo veel en ziet vaak rommel niet. Merkt pas op dat de wasmanden overlopen als hij geen schone sokken meer heeft zeg maar. Ik wil eigenlijk wel, maar ben tegelijk gewoon een beetje lui en zie op tegen hoe veel (vrije) tijd dat hele huishouden me kost.

Ik ben benieuwd naar ervaringen met een professionele coach die je helpt met het opruimen van je huis, het goed organiseren zodat het opgeruimd blijft en het liefst ook huishoudelijke tips geeft om zo gestructureerd te werken en het huis schoon en opgeruimd te houden. Vooral of dit dan ook ECHT helpt om het bij te houden of dat je dan een tijdje een opgeruimd huis hebt, maar daarna vanzelf weer in je oude gewoontes vervalt? Is dat dan alleen echt het opruimen en organiseren van je huis, of wordt je ook geholpen een bepaald systeem te ontwikkelen waardoor je je hele huishouden bijhoudt? En op welke kosten kan ik dan rekenen (er staan uurtarieven, maar hoeveel tijd gaat er in een 3-kamer appartement zitten)?

Of misschien herkent iemand mijn 'probleem' en heeft dit succesvol aangepakt bij zichzelf? Als er nog andere goede tips, boeken, blogs oid zijn over het herstructuren van je huis(houden), hoor ik dat natuurlijk ook heel graag!
Zelf al geprobeerd met een Kastje per dag.nl of the Flylady.nl?
Jaren geleden 200 euro betaald voor 4 uur hulp van een opruimcoach. Die 4 uur bestond uit een gesprek om het probleem (/de problemen) in kaart te brengen, mogelijke oplossingen te bedenken, samen aan de gang met opruimen, alleen opruimen en ten slotte een laatste gesprek.

Samen met de coach opruimen had niet zozeer tot doel om kamers netjes te maken, maar om te leren hoe je opruimt. Hoe besluit je of iets weg kan en waar berg je iets op? Daar heb ik nog steeds veel aan. Ik vind ons huis nog steeds wel een rommeltje vergeleken bij de huizen van andere mensen, maar het is wel vele malen beter dan het vroeger was.

Overigens heb ik ook veel gehad aan de boeken van Zamarra Kok http://zamarra.nl/?s=boeken (onderste) en Julie Morgenstern. Dat je dingen bij elkaar legt daar waar je ze nodig hebt, het klinkt heel simpel, maar ik vond het een eyeopener!
Aanvulling: 's avonds voor het slapengaan, zorg ik ervoor dat alle kopjes naar de keuken zijn, de tafels schoon en leeg, etc. Als je dat dagelijks bijhoudt, is het een stuk makkelijker! Inmiddels met de volgende stap begonnen: alles na gebruik terug op de juiste plek.
Alle reacties Link kopieren
quote:Inmiddels met de volgende stap begonnen: alles na gebruik terug op de juiste plek. Alsof ik me zelf zit te lezen.
Konmari al gelezen?
Schoonmaakster lijkt me effectiever. Geen tijd meer aan het huishouden besteden dus tijd om op te ruimen.
quote:Taralina schreef op 23 juni 2015 @ 15:46:

Konmari al gelezen?Dat zegt me niks (en bol.com ook niet..)?
Gewoon verstand op nul en beginnen.

Samen elke week minstens 4 uur schoonmaken en opruimen.

En niet interessant lopen doen met opruimcoaches en/of boeken.

Of je besteedt er geld aan en huurt een schoonmaakster in.

Kan ook.
Via google kom je op een boekrecensie die over Konmari gaat.

Kern van het verhaal is of je gelukkig wordt van je spullen. Zoja, bewaren, zo nee dan weg doen.

O, en ze heeft het over ´ontspullen´ en dan pas opruimen.

Vind ik voor mijzelf een mooie insteek.
Konmari werkt voor mij! Heb nu zelfs zín in opruimen.... Kun je het je voorstellen? (Ik kon dat iig niet!)
Is hier op het forum trouwens ook ergens een topic van, zou ik even opzoeken.
quote:skurar schreef op 23 juni 2015 @ 15:56:

Kern van het verhaal is of je gelukkig wordt van je spullen. Zoja, bewaren, zo nee dan weg doen.

Vind ik voor mijzelf een mooie insteek.

Fijn voor Konmari, die verdient een goed inkomen aan bullshit in een boek stoppen.

Het moet vooral diepzinnig lijken, maar is het natuurlijk voor geen meter.
Modieus geleuter dus.
quote:dubbeltje4 schreef op 23 juni 2015 @ 16:00:

Modieus geleuter dus.Ach, als het voor sommigen wel werkt, prima toch?
Flylady is gratis.
Of een schoonmaakster inderdaad. Die is niet gratis maar wel handig.
De methode Konmari kun je gratis bekijken via YouTube.
quote:skurar schreef op 23 juni 2015 @ 15:56:

Vind ik voor mijzelf een mooie insteek.Rekeningen maken mij nooit gelukkig....wegdoen dan maar!
Dank voor de tips!

Flylady, Konmari en kastjeperdag ga ik dit weekend even goed bekijken, wellicht dat ik daar al wat aan heb. Ik denk dat ik de komende tijd in ieder geval elke week of 2x per week een kamer/kast uit moet gaan mesten om de basis weer goed te krijgen, en me dan niet al te druk moet maken om de rest van het huis

Een schoonmaakster zou ik graag willen, maar is mijn man het helaas niet mee eens. Dat is natuurlijk ook al snel een flinke kostenpost per maand (als ik uitga van wekelijks 3u a 12,50 per uur), vandaar dat ik dacht een eenmalige investering die me vervolgens helpt het zo te structureren dat ik het zelf bij kan houden. Buiten ikeaverslaafde hoor ik echter niet echt (positieve) verhalen hierover...

Dubbeltje, 4 uur per week samen schoonmaken vind ik echt enorm veel qua tijdsinvestering. Dat houdt in dat ik dan 25% van mijn weekend aan het schoonmaken ben, bovenop alle andere verplichtingen en klusjes die je in zo'n weekend hebt... Bovendien vraag ik me af of dat dan de kern van het probleem weghaalt (want dan is het de rest van de week nog steeds rommelig).
Heb ik nou serieus iemand geïnspireerd om rommel op te ruimen? Echt, ik kan een levensdoel afstrepen

(Maar verder lees ik even mee. Je snapt vast waarom )
Het begint natuurlijk met alles opruimen, dat kun je zelf doen.

Kwestie van alles doorlopen en in 3 catogorien verdelen: bewaren, twijfel, weg. Twijfel gaat hier in een doos met datum erop: jaar later niet gebruikt?

Doos zonder te openen de kliko in.

Verder wonen wij heel klein dus hebben we geïnvesteerd in practische opbergers (kasten, stapelbare bakken, enz)

Kleding gaat hier ongestreken de kast in: ik strijk elke ochtend wat we aan willen. Is nog geen 5 min werk.

Voor het slapen alles aan kant: kopjes in de vaatwasser en aanzetten, smorgens ruimt vriend die leeg als ik strijk.

Alles een vaste plek geven: na gebruik meteen terugzetten.

Wij waren enorme rommelkonten en het heeft ons 2 weken vakantie gekost om het zo te krijgen. Maar alles is al maanden netjes. Het enige wat we hoeven is ieder een uurtje poetsen per week om het bij te houden en af en toe een kast opnieuw opruimen.
quote:korfje13 schreef op 23 juni 2015 @ 16:43:

Dubbeltje, 4 uur per week samen schoonmaken vind ik echt enorm veel qua tijdsinvestering. Dat houdt in dat ik dan 25% van mijn weekend aan het schoonmaken ben, bovenop alle andere verplichtingen en klusjes die je in zo'n weekend hebt... Bovendien vraag ik me af of dat dan de kern van het probleem weghaalt (want dan is het de rest van de week nog steeds rommelig).Je werkte toch 4 dagen?
Ik heb elke avond, voor ik ga slapen, mijn opruim-10-minuutjes. Gewoon 10 minuten niks anders doen dan opruimen: spullen die je gebruikt hebt terugzetten waar ze horen, servies wat is blijven staan op het aanrecht/in de vaatwasser, was in de kast leggen, etc.

Als je dit elke dag doet, ben je in een hele week al ruim een uur aan het opruimen. Mij helpt het om op deze manier mijn huis netjes te houden.
Als je een goede coach hebt, kan het denk ik wel werken als hij/zij een systeem verzint dat bij jou past. Jij moet het uiteindelijk zelf volhouden. Als je huis netjes wil houden, dan kost dat nu eenmaal tijd. De kaboutertjes doen het niet (zei m'n moeder altijd, hoor mij nou).

Je kunt je wel alvast voorbereiden door alles in je huis een vaste plek te geven, zodat je weet waar je het op moet ruimen. En het makkelijker te maken om het netjes te houden. Bijvoorbeeld door in elke kamer een opbergmand te zetten met spullen die nog ergens anders opgeruimd moeten worden. Ik heb zelfs 3 stofzuigers omdat ik anders te lui ben om hem de trappen op te slepen (dat is erg lui, ik weet het).

Manden/bakken in kasten creëert ook meer opbergruimte en het is meteen gestorteerd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven