Oude hond

03-10-2019 20:21 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze oudste hond is inmiddels bijna 15. Dit gaat gepaard met doofheid, artrose en wat lijkt dementie. Hij rent rondjes door het huis zonder doel, staart voor zich uit, piept de hele tijd zonder het echt door te hebben en wil telkens naar buiten en weer naar binnen en dan weer naar buiten en ga zo maar door.
Dit alles is geen probleem, maar nu komt erbij dat hij onze andere honden steeds vaker aanvalt. Zomaar, uit het niets. Hij laat niet los en gaat er echt vol voor. Hij pakt ze bij hun nek, maar bijt volgens mij niet echt door aangezien het tot nu toe niet tot bloedens toe is geweest. Ik moet hem er dan echt aftrekken en dan nog wil ‘ie doorgaan.
Is er hier iemand die dit herkent en misschien tips heeft? Zou dit door de pijn van de artrose komen of door de dementie?
Na het weekend ga ik met hem naar de dierenarts, maar ik durf ze nu eigenlijk niet samen los te laten.

Alvast bedankt!
Zusje_2 schreef:
03-10-2019 22:39
Hier ook ervaring met een dementerende hond. Van overal plassen in huis tot blaffend in een hoek staan. Op zich lichamelijk nog prima in orde. Bij ons was het net andersom, door zijn rare gedrag vielen de andere honden hem soms aan. Hier heeft medicatie ongeveer een jaar lang heel goed geholpen. Het blaffen en zichzelf vastlopen in de hoek gingen over. Ik weet niet meer precies wat het was, wel iets met een soort bloedverdunner. Sterkte met het nemen van de juiste beslissing!
Fijn dat medicatie zo goed geholpen heeft! Ik hoop dat dat hier ook het geval kan zijn. Als ik alles zo lees verbaast het me eigenlijk dat hij nog zindelijk is, aangezien dat vaak gepaard gaat met de andere symptomen die hij heeft.
En bedankt iedereen voor de sterkte wensen!
totallyfree schreef:
03-10-2019 20:36
Dat is inderdaad lastig, maar wij zijn gewend honden te vermenselijken. Net zoals katten en paarden etc. Dat hij vrolijk rond huppelt, wil niet zeggen da hij zich ook goed voelt. Je kunt beter te vroeg afscheid nemen dan te laat...
Wat is vermenselijken? Vasthouden aan het leven? Dat is overlevingsinstinct. Opgeven is ook niet iets dat alleen van mensen is, maar ook van dieren. En ik zelf ben niet van het te vroeg afscheid nemen. Daar kan ik spijt van krijgen, een slecht gevoel over houden.

Ik hoop dat je nog iets kunt doen. Dan kun je het later beter afsluiten voor je gevoel.
Dus omdat het baasje moeite heeft met tijdig afscheid nemen omdat deze er een slecht gevoel aan over kan houden moet een hond wellicht onnodig lang lijden?
grasspriet schreef:
04-10-2019 17:52
Dus omdat het baasje moeite heeft met tijdig afscheid nemen omdat deze er een slecht gevoel aan over kan houden moet een hond wellicht onnodig lang lijden?
Nee, dat zeg ik niet. Je moet eerst een poging wagen om het lijden op een andere manier te stoppen. En wie zegt dat de hond lijdt? Wij kennen de hond niet, we zien hem nooit. Je kunt niet afgaan op wat hier staat.

En "beter te vroeg dan te laat", geeft mij sterk het gevoel van "laat maar gaan, dat is voor mij gemakkelijker".
Je beslist wél voor een ander he.
Met de ervaring van afgelopen zomer op zak zeg ik wel oprecht: liever iets te vroeg dan iets te laat. Wat mij betreft ben ik met mijn lieve kat echt net op tijd geweest. Na de zoveelste slechte dag zijn we gaan turven. Hij kwam uit op 50% happy, 25% neutraal en 25% echt slecht. Minstens 50% happy was de grens die de DA aangaf. Toen hij na die een week turven (en mijn opluchting dat we 50% haalden) weer zo'n heel slechte dag had, besloot ik de dag erna, maandag, de dierenarts te bellen. Op dinsdag avond zijn ze gekomen. Maandag en dinsdag had hij heel goede dagen. Ik heb hem laten gaan op zijn gelukkigst: buikje vol met eten, dag vol met knuffels. En die gedachte geeft mij rust. Hij heeft nog zo genoten en is in alle rust op zijn lievelingskussen, in het zonnetje, gegaan. Ik mis hem nog elke dag gigantisch, mijn schaduw. Ik had met liefde nog 20 jaar kots opgeruimd, medicatie gegeven etc. Maar waarvoor en voor wie? Voor de 50% goede dagen? Voor mij?

Nee.. Ik moet er niet aan denken dat ik hem in spoedsetting had moeten laten gaan, het risico dat dat niet in zijn eigen mandje en omgeving kon, het risico dat hij moest wachten als het niet meer ging, was reëel. Hij heeft een menselijker einde gehad dan vele mensen en dat verdiende hij ook.

God, wat mis ik dat beestje. Soms trek ik een kledingstuk uit de kast waar zijn haren nog op zitten. En dan is hij even bij me. Echt, dit was ZOVEEL moeilijker dan het gewoon afwachten tot hij zelf ging. Dus makkelijker voor de baas gaat echt niet altijd op.
Het zal wel bot zijn, maar ik begrijp niet waarom je nog niet aan i inslapen hebt gedacht bij een hond van 15 die er zo aan toe is. Zeker als hij gaat aanvallen.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 07-10-2019 11:08
Reden: op de man
98.94% gewijzigd
iones schreef:
04-10-2019 17:55
Nee, dat zeg ik niet. Je moet eerst een poging wagen om het lijden op een andere manier te stoppen. En wie zegt dat de hond lijdt? Wij kennen de hond niet, we zien hem nooit. Je kunt niet afgaan op wat hier staat.

En "beter te vroeg dan te laat", geeft mij sterk het gevoel van "laat maar gaan, dat is voor mij gemakkelijker".
Je beslist wél voor een ander he.
Bedoel je met de ander dat jij voor het dier bepaald? En dat vind ik nou juist waar wij wel dieren kunnen helpen. Je kunt ze van ellende dood laten gaan, maar als wij ze een hoop ellende kunnen besparen, dan zijn we dat aan hun verplicht. Dat is juist onze verantwoordelijkheid. Ik vind al dat we dieren veel te vaak te lang late door lopen, dat zie je bij paarden ook veel. 'Ach, hij kan niet meer draven, maar ik wil hem nog 1 fijne zomer op de weide geven.' Dat is niet ten behoeve van het dier, maar een vermenselijking. Denken dat het dier er nog van geniet. Naar mijn idee is dat meer egoïstisch, dat je eigenlijk nog geen afscheid kunt nemen van je dier.
'Happiness is only real when shared'.
Lastig hoor. Ik zat er ook zo mee met mijn oude hond. Hij kon niet meer goed lopen en overeind komen. Ik heb de beslissing genomen en vervolgens met de dierenarts de hele situatie doorgenomen voor de eindconclusie.
totallyfree schreef:
06-10-2019 12:13
Bedoel je met de ander dat jij voor het dier bepaald?
Yep.
totallyfree schreef:
06-10-2019 12:13
En dat vind ik nou juist waar wij wel dieren kunnen helpen. Je kunt ze van ellende dood laten gaan, maar als wij ze een hoop ellende kunnen besparen, dan zijn we dat aan hun verplicht. Dat is juist onze verantwoordelijkheid. Ik vind al dat we dieren veel te vaak te lang late door lopen, dat zie je bij paarden ook veel. 'Ach, hij kan niet meer draven, maar ik wil hem nog 1 fijne zomer op de weide geven.' Dat is niet ten behoeve van het dier, maar een vermenselijking. Denken dat het dier er nog van geniet. Naar mijn idee is dat meer egoïstisch, dat je eigenlijk nog geen afscheid kunt nemen van je dier.
Jij noemt het helpen, als je een dier laat inslapen dat er nog helemaal niet klaar voor is, dat nog jeu in het leven heeft?
Jij bepaalt voor een dier "jij hebt te veel pijn, dat kun je niet aan, je bent dood beter af". Doe je dat ook bij mensen? Vinden dat ze maar dood moeten omdat ze te veel lijden? Mag iemand dat zelf bepalen?

Mensen en dieren zijn als individu allemaal anders. Daar waar de een opgeeft, ziet de ander het licht nog. Ik heb afgelopen augustus een van mijn honden in moeten laten slapen. En het voelt nog steeds niet helemaal goed! Ze liet haar plas lopen in haar slaap. En reken maar dat ze wel pijn had hoor. maar je had haar moeten zien zitten achter in mijn rugzak bij het wandelen. De tevredenheid, ondanks het afzien.
Mijn schuldgevoel richting mijn hond, noem jij egoïsme.
iones schreef:
06-10-2019 08:39
[...]
Oh wauw, wat een bijzondere reactie :thumbsup:
moderatorviva wijzigde dit bericht op 07-10-2019 11:08
Reden: quote verwijderd
34.24% gewijzigd
Het gedrag herken ik van mijn hondje. Hij is 14 geworden. De laatste twee jaar was hij agressief tegen andere honden en ook tegen mijn man kon hij grommen en zijn lip optrekken, wat hij voorheen nooit deed. Hij was ook dement en wandelde veel de kamer door en ook om de haverklap naar buiten en weer naar binnen. En hij was afwezig. Toch kon hij nog wel vrolijk en speels zijn. Toen hij benauwd werd en hartproblemen kreeg heb ik hem laten inslapen. Dat was uiteraard heel moeilijk.
Waren mijn tanden maar zo wit als mijn benen
iones schreef:
06-10-2019 08:39
[...]
:HA:
👍
moderatorviva wijzigde dit bericht op 17-01-2020 13:57
40.91% gewijzigd
Weet je ook hoe hij zich s’nachts gedraagt?
Je zou eens een nachtje beneden bij hem moeten slapen om te kijken wat hij doet en hoe hij zich voelt.
Mijn hond liep s’nachts ontzettend te dralen en was heel onrustig. En plassen.
Hij was ook dementerende. Het feit dat hij zich s’nachts net zo gedroeg als overdag, was voor mij de grens. Zo zielig en ook nog alleen, dat moest vreselijk voor het beestje zijn.

Ik wil je veel sterkte wensen, want voor deze keuze staan.. vreselijk
Mandy81 schreef:
03-10-2019 20:59
Onze oude hond heeft ook tekenen va dementie. ‘S Nachts blaffen, plassen in zijn mand (draagt inmiddels standaard een luier binnen), staat midden in de kamer in de lucht te likken, drinkt heel vaak (medische oorzaken zijn uitgesloten, het was psychisch volgens de dierenarts)
Na weer een slapeloze nacht door het geblaf had ik echt de neiging om hem te laten inslapen. De dierenartsassistente had nog een laatste tip. En dat werkt tot op heden aardig goed.
Het blaffen en neurotische werd stukken minder. Inmiddels zijn we wel weer een jaar verder en merk je dat hij nu echt ouder wordt.
Met uitlaten laat ik hem niet meer in de buurt bij andere honden. Ik zoek die confrontatie niet op.

Google maar eens op Cholodin van mediapersoonlijkheid autocorrect :hihi: het moet zijn medipets
Hier had een vriendin van mij ook goede ervaringen mee met haar hond.
Ik zou gewoon eens met de da overleggen. Pijnmedicatie optimaliseren en kijken wat er nog mogelijk is voor de dementie. Vaak als ze doof en slechtziend zijn, zijn ze vaak happeriger, herken dat nog wel van mijn oudje. Als hij gewoon nog vrolijk is zou ik niet zo snel aan inslapen denken. Jij kent je hond, jij ziet hem elke dag, laat je niet opnaaien door de “inslapen” meute. Het is niet hun hond, zij zien hem niet. Je weet gewoon op een gegeven moment dat het tijd is. Je kijkt hem aan en denkt : het is klaar.
kiddootje schreef:
06-10-2019 23:30
Weet je ook hoe hij zich s’nachts gedraagt?
Je zou eens een nachtje beneden bij hem moeten slapen om te kijken wat hij doet en hoe hij zich voelt.
Mijn hond liep s’nachts ontzettend te dralen en was heel onrustig. En plassen.
Hij was ook dementerende. Het feit dat hij zich s’nachts net zo gedroeg als overdag, was voor mij de grens. Zo zielig en ook nog alleen, dat moest vreselijk voor het beestje zijn.

Ik wil je veel sterkte wensen, want voor deze keuze staan.. vreselijk
‘s Nachts ligt hij in een bench, waar hij altijd graag in gaat en ook meteen gaat slapen eigenlijk. Als ik dan een keer beneden kom ‘s nachts ligt hij ook nog lekker te slapen en in de ochtend ook nog. Wel heeft hij problemen met eruit komen na een nacht, lief oudje dat hij is loopt hij er een beetje verkreukeld bij de eerste minuut. Maar naar mijn weten gaan de nachten nog prima!
Hoe gaat het nu TO?
Ik hoop dat t goed gaat met je TO, ongeacht je beslissing.
Ik heb een oude, dementerende hond zonder enige lichamelijke ongemakken (behalve een beetje onzindelijk) ik heb als grens bepaald dat het klaar is als hij mij niet meer herkend.
Van het medicijn had ik nog niet gehoord, ik ga het overleggen met mn dierenarts, bedankt voor de tip!
iones schreef:
06-10-2019 19:43
Yep.

Jij bepaalt voor een dier "jij hebt te veel pijn, dat kun je niet aan, je bent dood beter af". Doe je dat ook bij mensen? Vinden dat ze maar dood moeten omdat ze te veel lijden? Mag iemand dat zelf bepalen?
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 19-11-2019 13:19
Reden: Op de man
44.35% gewijzigd
TO, ik hoop dat je erin slaagt de juiste beslissing te nemen, wat die ook is.

Wat te vroeg laten gaan betreft: vroeger snapte ik dat ook niet, ik wou doorgaan tot het uiterste, uit liefde voor het dier, uit angst niet alle kansen gegrepen te hebben. Maar bij een paar tamme ratjes heb ik het faliekant verkeerd ingeschat waardoor ze nodeloos afgezien hebben en sindsdien begrijp ik het. Als de dierenarts belde middenin de operatie dat ze binnen de kortste keren hetzelfde zouden hebben, liet ik hen niet meer wakker worden. Waarom nodeloos laten afzien als het eindresultaat toch hetzelfde is? Soms is graag zien kunnen loslaten, en ik ben heel dankbaar dat we voor dieren tenminste die keuze hebben. Als je ziet hoe mensen soms tot het bittere eind moeten afzien omdat euthanasie om één of andere reden niet mag ... Wat mij betreft mag een arts dan "per ongeluk" wat teveel morfine geven.
Ik ben het levende bewijs dat je niet moet drinken om onnozel te doen.
ohohwatnuweer schreef:
16-11-2019 06:33
[...]
Ga je mond spoelen joh! Ik vermenselijk helemaal niks! Als iemand zijn dieren juist laat zijn wat ze zijn, dan ben ik het wel! Maar ik respecteer de wens van het dier door goed naar de ogen t kijken. Maar dat snap jij niet eens. Jij haalt er van alles bij zoals "denkvermogens" en meer, en dat heeft er niets mee te maken.

De meesten hier kunnen aan zijn eigen dier wel zien wanneer het genoeg is geweest. Maar van buitenaf kun je dat NIET zien. Dus niet roeptoeteren vanaf een scherm dat een dier dan maar afgemaakt moet worden. Want dat kun je helemaal niet. Dat kan alleen de persoon ZELF.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 19-11-2019 13:20
25.29% gewijzigd
iones schreef:
17-11-2019 20:38
Ga je mond spoelen joh! Ik vermenselijk helemaal niks! Als iemand zijn dieren juist laat zijn wat ze zijn, dan ben ik het wel! Maar ik respecteer de wens van het dier door goed naar de ogen t kijken. Maar dat snap jij niet eens. Jij haalt er van alles bij zoals "denkvermogens" en meer, en dat heeft er niets mee te maken.

De meesten hier kunnen aan zijn eigen dier wel zien wanneer het genoeg is geweest. Maar van buitenaf kun je dat NIET zien. Dus niet roeptoeteren vanaf een scherm dat een dier dan maar afgemaakt moet worden. Want dat kun je helemaal niet. Dat kan alleen de persoon ZELF.
Ik pieker er niet over om mijn mond te spoelen.
Lees je eigen posts nog eens door.

"Roeptoeterfunctie weer uit"
ohohwatnuweer schreef:
18-11-2019 17:57
Ik pieker er niet over om mijn mond te spoelen.
Lees je eigen posts nog eens door.

"Roeptoeterfunctie weer uit"
Ik ben hier niet degene die roeptoetert dat ze haar hond maar moet afmaken. Ik zeg niet wat ze moet doen. Ik kan dat niet beoordelen. En dat kun je heel goed uit mijn posts halen. Als je tenminste kunt LEZEN.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven