Oude kat (20+) heeft beginnende tumor

15-11-2015 17:23 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even van me afschrijven. Mijn oude kat (20+) heeft een klein abces in haar bek. DA zei dat het een beginnende tumor is en ik heb een ontstekingsremmer meegekregen. Afgelopen tijd had ze blaasontsteking en daar heeft ze medicijnen voor gekregen. Ook een verlenging omdat klachten terugkwamen en diarree-remmers. Deze week voor de zekerheid terug naar DA om goed te laten kijken naar blaasontsteking. DA heeft kat goed onderzocht, heel goed in de bek gekeken toen ik vertelde dat kat onregelmatig eet. Soms eet ze weinig, soms heeft ze vreetbuien waarbij ze het eten naar binnen schrokt. Maar goed, mijn lieve, oude kat heeft een beginnende tumor (nog klein stipje), waarschijnlijk kwaadaardig. DA raadde operatie gezien leeftijd af, stress en ook onzeker of de operatie het gewenste effect heeft. Bovendien, hoeveel ouder kan een kat van 20+ worden? Ik weet wat me te wachten staat: heb het met mijn eerste kat meegemaakt, toen onverwachts. Heel traumatisch was het toen om, om na controlebezoek bij DA, met een lege mand thuis te komen. Geen idee hoe lang mijn oude lieverd nog heeft. Ze heeft verminderde nierfunctie en bij de laatste controle in juni was ze 2 ons afgevallen, deze week heeft DA haar opnieuw gewogen en was ze toch weer ruim 1 ons aangekomen. Ze kijkt helder en alert, haar oogwit was ook nog mooi wit, en haar buik voelde nog heel soepel aan. Het gaat dus nog goed met haar; ze lijkt zich ook goed te voelen: ze eet goed, drinkt goed, is nog druk in de weer met kat #2. Ze is nog altijd in voor geintjes (besluipen, vingers aanvallen) en reageert actief op haar omgeving. (Was deze week zo overstuur van tumorbericht dat ik op bed lag te huilen, mijn lieverd sprong op bed om kopjes te geven en me te troosten.) Ik geniet nog van haar zolang het nog kan en vooral zolang ze nog kwalitatief kan leven. Maar ik weet dat ze in de extra tijd leeft en dat het vermoedelijk hooguit om maanden gaat, maar dat het ook ineens snel achteruit kan gaan. Ik ben blij dat ik me ditmaal op een naderend afscheid kan voorbereiden. Dat gaat veel moeite kosten, want we hebben een bijzondere band. Ik heb met DA afgesproken dat, als het moment daar is, DA mijn lieve, oude kat bij mij thuis in laat slapen. Ik wil geen stressvolle autorit naar DA, bovendien kan kat #2 thuis ook nog afscheid van haar "zus" nemen.
Alle reacties Link kopieren
@Liadan, veel sterkte. Ik weet wat een gemis het is om afscheid te moeten nemen van een lieve poezel. Kwam het onverwacht voor jou?
Alle reacties Link kopieren
Dank je, greeneyedcoco. Het kwam niet helemaal uit het niets, want kat was wel al aan het kwakkelen met haar gezondheid, maar het ging juist wel wat beter. Ze had epileptische aanvallen waarvoor ze pillen kreeg (ging ook heel goed!). Maar ze kreeg een blaasontsteking en daar is het ergens fout gegaan. Ik vermoed dat de anti-epileptie medicatie niet helemaal goed meer gewerkt heeft doordat ze moest braken. Ze kreeg een week later een epileptische aanval (of eigenlijk meerdere opeenvolgende) waar ze op een gegeven moment niet meer uitkwam en toen moest ik haar laten inslapen bij de dierenarts omdat er schade was ontstaan. Kat was pas 10 jaar, ik had gehoopt dat ze net zo oud had mogen worden als de jouwe.



Het is echt een gemis in huis. Ik heb nog een kat over gelukkig, die heeft wel een heel ander karaktertje. Misschien krijgt hij over een tijd een nieuw huisgenootje (uit het asiel). Als dat goed gaat tenminste.



Ik hoop over een aantal maanden de update te zien dat jouw kat 21 jaar is geworden!
Alle reacties Link kopieren
Hier een korte update van mijn kat. Vorige week heeft ze de mijlpaal van 21 jaar bereikt. Het gaat nog altijd erg goed met haar, maar toch bekijk ik het nog steeds per dag. Ik ben blij dat ze er nog is ,dat ze geniet van de tuin en het zonnetje. En zij is nog elke dag dolblij als ik thuiskom, komt ze op schoot al knorrend tegen me aanschurken. Geen idee hoe lang het goed blijft gaan, mijn omgeving denkt dat ze iedereen overleeft (al is het maar om te pesten).
Wat een heerlijke updates over een blije oude poes!

En wat ben jij een ontzettend lief baasje.
Alle reacties Link kopieren


Ik ben dol op kattenverhaalthes! Geef die oude lieverd maar een extra aai namens mij.
Alle reacties Link kopieren
Alle reacties Link kopieren
Beetje late reactie, maar wat een leuke update.
Alle reacties Link kopieren
Leuke update! Heerlijk dat je beestje nog bij je is
Alle reacties Link kopieren
Echt ongelofelijk! Vorig jaar rond deze tijd was ze aan het sukkelen. En nu, een jaartje later, is er niets aan de hand. Ze is een dame op leeftijd, met de nodige praatjes. En een tikkeltje veeleisend. Ik had dit echt niet gedacht, maar ben zo blij met de extra tijd.

21 jaar, wat een leeftijd.
Wat fijn en wat een mooi verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Mijn buurkat werd 27 jaar
Alle reacties Link kopieren
Nou de kerstboom staat weer hoor. Met een beetje hulp van mijn oude dame die als vanouds in de kralensnoeren ging hangen. Zou dit zomaar het negende leven kunnen zijn van mijn inmiddels ruim 21-jarige meisje?
Alle reacties Link kopieren
Ze maakt het nog steeds goed, dus? Wat ontzettend fijn voor je/jullie!
Och wat heerlijk dat het zo goed met haar gaat. Ik hoop dat mijn kat zo'n lang leven is gegund. Hij lit nu naast me.... We delen 1 hoofdkussen als het zo kkkkoud is. Allebei samen onder het dekbed.. zalig.
Alle reacties Link kopieren
@Liadan, ze doet het fantastisch! Wel overgestapt op andere brokjes, die zijn minder belastend voor haar nieren. Het is echt een totaal andere kat dan vorig jaar. Ze is zo actief (gek op kattenspelletje op iPad) maar ook aanhankelijk naar mij en bazig naar de jongere kat.

@Demsel, mijn oude dame ligt ook graag naast me op bed maar niet onder de dekens. Jonge kat kruipt het liefst onder de dekens, maar dat mag ze echt niet van mij. Van de oude mag ze niet op het dekbed (moet wel haar plaats weten ). Alleen als ik ziek ben lig ik soort gesandwiched tussen twee katten. Oude steeds met pootje op mijn arm...
Alle reacties Link kopieren
Nog maar eens een update... Mijn oude dame is er nog altijd! Op 6 september heeft ze de ongelofelijke leeftijd van 22 jaar gehaald. Ze is wat stram in de pootjes (op strategische plaatsen staan opstapjes, maar ze doet alles liever zelf wat dan weer een beetje jammer is voor mijn meubels), maar ze is nog altijd de baas over de jonge. Althans als ik er ben, momenteel op vakantie en volgens mijn ouders is ze een beetje bang voor de jonge kat. (Die ook erg fel kan zijn en altijd met uitgetrokken nagels naar de oude kat maait, terwijl mijn oude dame heel hard blaast en gromt - waardoor iedereen erg voorzichtig met haar is - maar geen vlieg kwaad doet.) Donderdag weer thuis na lange vakantie, ik heb allebei mijn katten gemist maar vooral mijn oude dame.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk dat het zo goed gaat met je oude dame!
Alle reacties Link kopieren
:heart:
Wow green ... wat een leeftijd. Wat heerlijk dat je zo van haar geniet. Dikke tut voor de grande dame.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk, geniet van je 2 :cat: :cat:
Alle reacties Link kopieren
Och wat een heerlijke update weer! 22! WOW!
Alle reacties Link kopieren
Deze keer geen leuke update. Gisteren heb ik mijn oude dame laten inslapen. Vlak na mijn vakantie kreeg ze een zware tia. Maar ze was een vechter en wilde niet opgeven. Ze krabbelde weer op. Nog zo levenslustig, haar oude ogen straalden nog. Met Kerst dook ze nog in de kerstballen. Wel soms verward, maar nog altijd zocht ze me op. In de badkamer, slaapkamer, de tuin en zelfs op het toilet. Ik merkte vooral aan de jonge kat dat het minder ging met mijn oude dame. Zij had steeds meer compassie en besloop haar in de tuin niet meer. Zondag was mijn dame wat onrustig, de jonge kat ging bij haar zitten om diep te spinnen. De oude kat vond dat prettig en werd er rustig van. Maandag nog altijd stabiel, wandelingetjes naar buiten. Maandagavond probeerde ze uit de tuin te breken, ik kon haar nog tijdig pakken. 's Nachts 2 zware tia's, de jonge kat is niet van haar zijde geweken (de oude sliep altijd aan het voeteneind, terwijl de jonge kat de voorkeur gaf aan de zolder). In de ochtend was het een andere kat, de ogen waren dof. Levenlust weg. Ik heb de DA gebeld om te laten inslapen. We konden pas om 11 uur terecht. Mijn lieve oude dame heeft zelfs nog een afscheidsrondje in de tuin gemaakt. Vandaag kwam ik thuis na een training op locatie. In de pot op straat bloeide één sneeuwklokje. De lievelingsbloem van mijn oude dame, want het lekkerst. Mijn oude lieverd is 22 jaar, 4 maanden en 9 dagen geworden. Ik had haar nog lang niet willen missen. 💔
Alle reacties Link kopieren
Och, wat naar, greeneyedcoco. Klinkt alsof je de enige keuze hebt gemaakt die je eigenlijk nog kon maken. Je hebt zo lief over haar geschreven, de liefde voor je kat spat er vanaf.

Sterkte. :redrose:
Alle reacties Link kopieren
Jeetje greeneyedcoco, wat verdrietig dat je nu echt afscheid hebt moeten nemen. Maar wat heeft ze een prachtige leeftijd bereikt. Ze heeft het duidelijk onwijs goed bij jou gehad. En wat bijzonder hoe de andere kat op het laatst met haar omging. Wat voelen dieren dingen toch haarfijn aan zeg...

Gelukkig kon je haar nog tegenhouden toen ze wilde ontsnappen, ze zocht misschien een plekje om zich af te zonderen.

Heel veel sterkte met het verlies van je bijzondere diertje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven