Oudere hond en kitten

20-12-2011 23:41 16 berichten
Sinds een paar maanden heb ik een cavalier, een ouder hondje al, 10 jaar maar nog wel gezond, overgenomen van mijn oma die is overleden. Harstikke lief beest. Niet opgegroeid met andere huisdieren, ook geen katten.

Nu ben ik helemaal 'in love' met een lief katje, woont op boerderij en wel gewend aan honden. Ik mag hem hebben. Maar ik heb eigenlijk nooit een kat en hond tegelijkertijd gehad, dus geen idee van hoe ze aan elkaar te laten wennen, en of het uberhaubt mogelijk is met een hond die geen kat gewend is. Iemand tips of advies?
De hond eens meenemen en kijken hoe die reageert op katten, als hij gaat " jagen" vooral het katje laten waar het is.. Als hij het negeerd of nauwelijks aandacht geeft, dan zou je het kunnen proberen...

Blijft toch een gok... Maar hier zijn de ervaringen alleen maar positief...
Alle reacties Link kopieren
Lief van je dat je de zorg van het hondje op je neemt.

Hier ook alleen maar een goede ervaring. Wij hadden vroeger een jachthond die toen ze al wat ouder was werd "opgescheept" met een kitten .

Ze was er wel blij mee want op een gegeven moment sliepen ze zelfs bij elkaar in de mand en de kat liep een rondje mee bij het uitlaten.
Leuk he! Dat meelopen! Mijn ouders hadden ook het hondje van mijn oma in huis genomen, en bij het uitlaten liepen beide katten mee! Zoooo cool! Zucht...

Mijn zus heeft een grote, jongere hond, die werd ook "opgescheept" met van die haarballetjes... En hij loopt er van weg, hij is bang, die lubbes... Hihi... Tenminste bang als ze willen spelen met hem, alsof ie niet weet hoe die t moet aanpakken...

Zo grappig....

Zit hier bijna lyrisch opmde bank te knikkebollen... Ach zo vertederend zucht
Je kan het hondje trainen dat het katje van jou is en dat hij er dus niet aan mag komen. Dat is toch ook zo. Of bepaalt de hond wat van hem is?
Gedrag van een hond is niet iets wat hem overkomt of wat hij zelf mag kiezen. Je zet het katje in een bench en zodra de hond gaat fixeren op de kat dan corrigeer je elke uiting van opwinding (verstrakking) die je in zijn houding ziet. Dus niet wachten tot hij er opaf springt of gaat blaffen. Volhouden tot hij zijn blik van de kat afwendt. Als hij dat onder de knie heeft kan je proberen om de kat los te laten maar laat je hond dan nog even een lijntje achter zich aanslepen.
Kan je niet vragen aan de vorige eigenaar hoe de hond was met katten?
@kettle

Lees de OP nog eens. De hond was van haar inmiddels overleden oma!

@TO

Het kan goed gaan. Zoals Hypernova ook aangeeft, is het dan wel aan jou om direct duidelijke grenzen te stellen en de hond duidelijk te maken wat je van de hond verwacht. Echter, instinct laat zich niet altijd sturen. Als dit hondje een fanatieke jager is die sterk op katten reageert, dan kon het nog wel eens een zware dobber worden. Het idee om de hond eerst eens mee te namen naar de boerderij om te kijken hoe deze op katten reageert, vind ik dan ook wel een goede tip.
quote:nummerzoveel schreef op 21 december 2011 @ 08:01:

@kettle

Lees de OP nog eens. De hond was van haar inmiddels overleden oma!Sorry, idd overheen gelezen. Nog niet helemaal wakker.
het scheelt heel veel dat het kitten al honden gewent is, die zal dus niet bang reageren bijvoorbeeld als je hondje komt kijken wat jij nou toch in vredesnaam in huis gehaald hebt

toen ons kitten kwam (was ook twee honden gewent) sprong onze hond er op af, leuk spelen ! leuk wegjagen !

kitten bleef staan, trok een wenkbrauw op en zei, moet je nou ?

en 25 kilo hond droop weer af
Bij ons was het andersom. Wij namen een pup in huis toen we al 2 oudere katten hadden. De forse pup (ca 2x zo groot als de grootste kat) was ook een kat gewend en dacht ook 'leuk, spelen!'. Helaas waren de katten, die geen lompe sterke speelse pup gewend waren, daar beduidend minder van gediend. De ene trok zich direct terug en de ander na een week of wat dapper proberen. Inmiddels is er nog 1 kat over en is de hond 2 jaar. De kat woont boven en de hond beneden. Ze treffen elkaar alleen rond etenstijd, als de kat een stukje de trap af komt om te kijken waar zijn eten blijft. Ze blijven dan wel rustig en kijken nieuwsgierig naar elkaar (geen gestaar oid), maar ik ben bang dat ze nooit meer vriendjes zullen worden.
ach gos...
Rustig laten gaan en je niet teveel mee bemoeien. Waarschijnlijk is de kitten bang in een nieuw huis. Mijn honden zijn gewend aan katten, ze waren er al toen ze kwamen. Maar geen van hen heeft er geen moment mee gezeten. Overigens, 1 van mijn honden is binnenshuis heel goed bevriend met de katten, maar buiten kan ze het niet laten om achter ze aan te zitten ( niet dat ze ooit kwaad doet).
quote:secondhandsuus schreef op 21 december 2011 @ 00:06:

Leuk he! Dat meelopen! Mijn ouders hadden ook het hondje van mijn oma in huis genomen, en bij het uitlaten liepen beide katten mee! Zoooo cool! Zucht...

Zo leuk vind ik dat niet, ze rennen zo de weg over, en dan is het snel over dat je het zo leuk vind.Dat zo mee lopen heeft mij vroeger ook al eens een kat gekost, toen mijn zoon de hond uitliet, en de kat hobbelde mee.
Een kitten kan je makkelijk plaatsen bij een oudere hond, het gaat negen van de tien keer heel goed samen.

Een volwassen kat zou ik niet zo snel doen.
@redband... Ow, dan is dat zeker niet leuk nee...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven