Ov fiets
woensdag 3 oktober 2012 om 19:50
Omdat ik plotseling op twee locaties moet werken en niet altijd de beschikking heb over een auto besloot ik een abonnement op ov fiets af te sluiten. Deze koppelde ik aan mijn bestaande ns abonnement.
Ik begreep dat de huur van de fiets via automatische incasso wordt afgerekend. Het abonnement is reeds betaald.
Maar hoe werkt het? Als ik me niet vergis is er geen bemande fietsenstalling op het station waar ik moet zijn. De fietsen staan dus blijkbaar in een soort stalling. En dan? Scan ik mijn kaart ergens waardoor er een fiets vrijkomt?
En bij terug brengen? Hoe werkt het dan?
En even heel praktisch: zitten er snelbinders op?
Ik heb besloten het morgen uit te proberen, mocht het niet lukken dan is het geen ramp, morgen maar 1 locatie
Ik begreep dat de huur van de fiets via automatische incasso wordt afgerekend. Het abonnement is reeds betaald.
Maar hoe werkt het? Als ik me niet vergis is er geen bemande fietsenstalling op het station waar ik moet zijn. De fietsen staan dus blijkbaar in een soort stalling. En dan? Scan ik mijn kaart ergens waardoor er een fiets vrijkomt?
En bij terug brengen? Hoe werkt het dan?
En even heel praktisch: zitten er snelbinders op?
Ik heb besloten het morgen uit te proberen, mocht het niet lukken dan is het geen ramp, morgen maar 1 locatie
woensdag 3 oktober 2012 om 19:53
OV-fiets huren
Bij de huurlocatie scant de stallinghouder uw OV-chipkaart of OV-fietspas en een OV-fiets. U kunt meteen wegrijden! Als u de OV-fiets terugbrengt, wordt de OV-fiets weer gescand. Zo is bekend hoe lang u de OV-fiets hebt gebruikt. Er zijn ook zelfservice huurlocaties. Daar kunt u zelfstandig met alleen uw OV-chipkaart of OV-fietspas een OV-fiets uit een geautomatiseerd systeem halen. Als u de OV-fiets inlevert, wordt dat geregistreerd en is bekend hoe lang u de OV-fiets hebt gehuurd.
http://www.ov-fiets.nl/ov ... iets/ov-fiets-in-het-kort
Googel is mijn vrind.
Bij de huurlocatie scant de stallinghouder uw OV-chipkaart of OV-fietspas en een OV-fiets. U kunt meteen wegrijden! Als u de OV-fiets terugbrengt, wordt de OV-fiets weer gescand. Zo is bekend hoe lang u de OV-fiets hebt gebruikt. Er zijn ook zelfservice huurlocaties. Daar kunt u zelfstandig met alleen uw OV-chipkaart of OV-fietspas een OV-fiets uit een geautomatiseerd systeem halen. Als u de OV-fiets inlevert, wordt dat geregistreerd en is bekend hoe lang u de OV-fiets hebt gehuurd.
http://www.ov-fiets.nl/ov ... iets/ov-fiets-in-het-kort
Googel is mijn vrind.
woensdag 3 oktober 2012 om 19:55
http://www.ov-fiets.nl/ov ... reis/wat-huur-ik/ov-fiets
Kijk, snelbinders...
Zó moeilijk is googel niet hoor.
Kijk, snelbinders...
Zó moeilijk is googel niet hoor.
woensdag 3 oktober 2012 om 20:08
woensdag 3 oktober 2012 om 20:16
Het telefoonnummer staat op het instructiebord. Daar type je je pincode in, waarna het bord open gaat. Daarachter liggen de sleutels; je pakt er eentje en daar maak je de stallingspoort mee open. Dan pak je een fiets en gebruik je de sleutel weer om door de poort te gaan (als je pech hebt en een sleutelhanger zonder koortje hebt moet je eerst de fiets op slot zetten, dat is timingtechnisch wel een uitdaging ). En dan fiets je weg. Best even ingewikkeld, maar het went snel. Succes morgen
donderdag 4 oktober 2012 om 18:59
zondag 16 februari 2014 om 09:09
Geen idee of er hier nog gelezen wordt...
Ik wil morgen met mijn moeders ov pasje een ov fiets lenen in Amsterdam. Is het een probleem om de pas van mijn moeder te gebruiken? Of is er strenge controle.
Ik vindt een huurfiets lastig om te huren. Ze staan niet bij het station waar ik uitstap. En vaak kom ik ook niet meer in de hoek waar ik hem huur. Dus bij het station is wel zo handig.
Ik wil morgen met mijn moeders ov pasje een ov fiets lenen in Amsterdam. Is het een probleem om de pas van mijn moeder te gebruiken? Of is er strenge controle.
Ik vindt een huurfiets lastig om te huren. Ze staan niet bij het station waar ik uitstap. En vaak kom ik ook niet meer in de hoek waar ik hem huur. Dus bij het station is wel zo handig.
zondag 16 februari 2014 om 12:11
Geen ervaring mee, maar lijkt me op zich geen probleem.
Kan me niet herinneren dat de verhuurder(s) me iets vroeg(en) mbt controle van gegevens op mijn pas (naam/voorletter/geboortedatum).
Ik heb een voordeelurenkaart waar het ov-fiets-abo op staat, geen aparte ov-fietspas. Weet niet of dat verschil zou maken.
Kan me niet herinneren dat de verhuurder(s) me iets vroeg(en) mbt controle van gegevens op mijn pas (naam/voorletter/geboortedatum).
Ik heb een voordeelurenkaart waar het ov-fiets-abo op staat, geen aparte ov-fietspas. Weet niet of dat verschil zou maken.
Als de aarde plat was hadden katten allang alles eraf geflikkerd.
zondag 16 februari 2014 om 23:38
Volgens mij mag het officieel niet. Maar ik houd mijn pasje eigenlijk altijd met de barcode naar de scanner toe, en dan kunnen ze mijn naam en foto dus helemaal niet zien. En een automaat kan al helemaal niet zien dat je iemand anders bent natuurlijk. Wellicht dat het alleen een probleem wordt als je een ongeluk krijgt, of hij wordt gestolen.