paasdagen; leuk of verplichte rotdagen?
zaterdag 3 april 2010 om 13:03
Heel simpel: ga gewoon niet. Zeg dat je andere plannen hebt (met z'n tweetjes). Als ze het niet begrijpen, jammer dan.
Jullie hebben allebei drukke banen en je hebt het recht om zelf te bepalen hoe jij je vrije dagen invult.. en je niet laten leiden door anderen...
Je kan jezelf ook niet in vieren delen hè, en iedereen tevreden houden is zooo vermoeiend.Ben ik een tijdje geleden mee gestopt en het is heerlijk!!!
Succes!!!
Jullie hebben allebei drukke banen en je hebt het recht om zelf te bepalen hoe jij je vrije dagen invult.. en je niet laten leiden door anderen...
Je kan jezelf ook niet in vieren delen hè, en iedereen tevreden houden is zooo vermoeiend.Ben ik een tijdje geleden mee gestopt en het is heerlijk!!!
Succes!!!
zaterdag 3 april 2010 om 13:05
Als je bij anderen gaat eten dan heb je zelf toch geen omkijken naar het eten of begrijp ik het verkeerd?
Ik vind de paasdagen heel gezellig. Ik ben single en ga mijn moeder helpen in het verpleeghuis waar ze werkt. Daarna komen zij en m'n broer bij me eten. Tweede paasdag ga ik naar m'n vader. Mijn ouders zijn gescheiden dus ik heb sowieso altijd twee feestdagen nodig om iedereen te bezoeken. Dat werkt als single prima, maar als ik een vriend heb dan is het altijd schipperen tussen eigen fam. en schoonfam. Ik kan mezelf gewoon niet in tweeën delen, dus het is per keer kijken wat ik doe. Ik denk dat het gewoon een kwestie is van accepteren dat je niet iedereen een plezier kunt doen. Mijn opa's en oma's zijn trouwens overleden.
Ik vind de paasdagen heel gezellig. Ik ben single en ga mijn moeder helpen in het verpleeghuis waar ze werkt. Daarna komen zij en m'n broer bij me eten. Tweede paasdag ga ik naar m'n vader. Mijn ouders zijn gescheiden dus ik heb sowieso altijd twee feestdagen nodig om iedereen te bezoeken. Dat werkt als single prima, maar als ik een vriend heb dan is het altijd schipperen tussen eigen fam. en schoonfam. Ik kan mezelf gewoon niet in tweeën delen, dus het is per keer kijken wat ik doe. Ik denk dat het gewoon een kwestie is van accepteren dat je niet iedereen een plezier kunt doen. Mijn opa's en oma's zijn trouwens overleden.
zaterdag 3 april 2010 om 13:06
Ik vind de dagen, zowel kerst als paas, leuk. Maar ik wordt niet verwacht bij de ouders, ik ga met de kerst wel maar met pasen niet. En mijn ouders verplichten mij niets (ik heb geen schoonouders) Wat is nu jouw grootste 'probleem'? Het feit dat je verplicht bent of de drukte in de winkels, ik lees namelijk 2 frustraties....
zaterdag 3 april 2010 om 13:07
Mijn familie heeft gelukkig door dat ik het normaal te druk heb en dus lekker van een weekend vrij wil genieten.
Met kerst zijn we wel altijd met de hele familie samen. Wel een soort van verplichting, maar meer een sociale verplichting, als we echt geen tijd hebben omdat we naar de schoonfamilie willen (wonen nogal ver uitelkaar beide families) dan is dat ook geen probleem.
Hoop dat je nog een beetje tijd kan vrij maken voor elkaar, succes!
Met kerst zijn we wel altijd met de hele familie samen. Wel een soort van verplichting, maar meer een sociale verplichting, als we echt geen tijd hebben omdat we naar de schoonfamilie willen (wonen nogal ver uitelkaar beide families) dan is dat ook geen probleem.
Hoop dat je nog een beetje tijd kan vrij maken voor elkaar, succes!
zaterdag 3 april 2010 om 13:07
wij zijn ook uitgenodigd door oma, ouders en schoonouders...hebben alles afgezegd omdat we dit weekend lekker de babykamer af willen krijgen (hopelijk)
ik heb liever dat mensen niet komen (al dan niet met goede reden) dan dat ze (deels) tegen hun zin in komen....
maar ja, misschien hebben wij dan makkelijke (schoon)ouders die gewoon accepteren dat niet elke uitnodiging geaccepteerd wordt...
ik heb liever dat mensen niet komen (al dan niet met goede reden) dan dat ze (deels) tegen hun zin in komen....
maar ja, misschien hebben wij dan makkelijke (schoon)ouders die gewoon accepteren dat niet elke uitnodiging geaccepteerd wordt...
zaterdag 3 april 2010 om 13:08
Ik vind het vreselijk al die verplichtingen (mijn kant doet er gelukkig niet aan). Mijn lief wil wel graag naar zijn kant. Ik blijf het liefste thuis en zoek eitjes met de kinderen. Nu moeten we opdraven voor de brunch. Juist die extra vrije dagen vind ik het heerlijk om niet te hoeven racen om op tijd op je werk/school te zijn en nu hebben we alsnog wat.
Ik herken je frustratie dus volkomen! Niet gaan, kan bij ons helaas niet altijd. Met kerst doen het om het jaar omdat ik walg van het verplichte gedoe.
Ik herken je frustratie dus volkomen! Niet gaan, kan bij ons helaas niet altijd. Met kerst doen het om het jaar omdat ik walg van het verplichte gedoe.

zaterdag 3 april 2010 om 13:09
Wij worden verwacht bij mijn ouders. Bij elke feestdag. De verplichting om te komen staat me zó tegen. Mijn moeder is een dwingeland eerste klas. Een ster in het aanpraten van een schuldgevoel als je niet komt. En ik haat dat. Ik wil best naar mijn ouders maar soms wil ik een feestdag gewoon met mijn eigen gezin doorbrengen.
Heb er net een heel gesprek met mn vriend over gehad. Ik heb helaas hyperventilatie en zit nu in een aardig enge aanval. Allemaal stress daardoor. Straks moet ik mijn moeder bellen om te zeggen dat we niet komen. Financieel komt het ook niet uit.
Ik weet dat er mensen zijn waarvan de ouders zijn overleden. En dat ze graag nog eens langs hadden willen komen. En als ik zoiets lees dan denk ik dat jullie gezegend zijn geweest met lieve ouders. Maar dat heb ik niet. Mijn vader is nog wel ok hoor, maar mijn moeder.... nee. En hoe verder je weg woont van ze hoe vaker je langs moet komen. Of moet bellen. Het zit me erg hoog vandaag. Klotedag.
Heb er net een heel gesprek met mn vriend over gehad. Ik heb helaas hyperventilatie en zit nu in een aardig enge aanval. Allemaal stress daardoor. Straks moet ik mijn moeder bellen om te zeggen dat we niet komen. Financieel komt het ook niet uit.
Ik weet dat er mensen zijn waarvan de ouders zijn overleden. En dat ze graag nog eens langs hadden willen komen. En als ik zoiets lees dan denk ik dat jullie gezegend zijn geweest met lieve ouders. Maar dat heb ik niet. Mijn vader is nog wel ok hoor, maar mijn moeder.... nee. En hoe verder je weg woont van ze hoe vaker je langs moet komen. Of moet bellen. Het zit me erg hoog vandaag. Klotedag.

zaterdag 3 april 2010 om 13:09
Eens als mensen dat niet begrijpen is het heel jammer maar helaas. Of zorgen dat je echt met alle feestdagen weg bent maar ja das ook zoiets. Of minder gaan werken zodat je en tijd voor elkaar en voor familie hebt, maar dat moet je net willen en kunnen. of je gaat 1 paasdag op bezoek en doet met kerst de andere helft vd familie. Genoeg opties zou ik zeggen.
Zelf vind ik de feestdagen leuk, visite gezellig maar wij werken beide niet zoveel dus hebben buiten de feestdagen genoeg tijd voor elkaar. persoonlijk vind ik dat er meer in het leven is dan werken.
Zelf vind ik de feestdagen leuk, visite gezellig maar wij werken beide niet zoveel dus hebben buiten de feestdagen genoeg tijd voor elkaar. persoonlijk vind ik dat er meer in het leven is dan werken.
zaterdag 3 april 2010 om 13:12
zaterdag 3 april 2010 om 13:13
Lang leve mijn vader en mijn schoonouders. Geen verplichtingen, maar als je wilt komen dan kan het. Van beide kanten gaat het zo.
Je kunt er zelf ook een hoop aan doen hoor. Gewoon duidelijk zijn, daar is helemaal niets mis mee. Niet 2 dagen vantevoren, maar ruim op tijd aangeven dat je samen met je vriend heerlijk gaat genieten van een aantal dagen rust met de paas, kerst.
Of als je toch wilt: kies 1 dag uit. Bij de een op de koffie en bij de ander eten. Dan heb je dag 2 nog voor jezelf. Is het oma van jouw kant, dan ga je alleen naar oma en dan zorg je ervoor dat je ouders er ook zijn. Heb je alles in 1 klap.
Je kunt wel heel moeilijk zitten zuchten en zeuren dat je er heen moet, maar je veroorzaakt het zelf door niet duidelijk te zijn. Als je je eigen verwachtingen kenbaar maakt, dan kunnen je (schoon)ouders daar ook wat mee.
Je kunt er zelf ook een hoop aan doen hoor. Gewoon duidelijk zijn, daar is helemaal niets mis mee. Niet 2 dagen vantevoren, maar ruim op tijd aangeven dat je samen met je vriend heerlijk gaat genieten van een aantal dagen rust met de paas, kerst.
Of als je toch wilt: kies 1 dag uit. Bij de een op de koffie en bij de ander eten. Dan heb je dag 2 nog voor jezelf. Is het oma van jouw kant, dan ga je alleen naar oma en dan zorg je ervoor dat je ouders er ook zijn. Heb je alles in 1 klap.
Je kunt wel heel moeilijk zitten zuchten en zeuren dat je er heen moet, maar je veroorzaakt het zelf door niet duidelijk te zijn. Als je je eigen verwachtingen kenbaar maakt, dan kunnen je (schoon)ouders daar ook wat mee.
zaterdag 3 april 2010 om 13:14
Tja, de Paasdagen gaan in rap tempo de Kerstdagen achterna. Het worden steeds meer verplichte familie-vreetdagen.
Het enige wat werkt is duidelijk zijn en niet aan alle verwachtingen willen voldoen. Dat geeft deze Paasdagen misschien een rot- en schuldgevoel, maar over een paar Paasfeesten zul je blij zijn dat je nu doorgepakt hebt.
Het enige wat werkt is duidelijk zijn en niet aan alle verwachtingen willen voldoen. Dat geeft deze Paasdagen misschien een rot- en schuldgevoel, maar over een paar Paasfeesten zul je blij zijn dat je nu doorgepakt hebt.
zaterdag 3 april 2010 om 13:15
Wij doen niet aan verplichtingen.. Gaan alleen op bezoek als we dat ook echt willen en dan is het dus geen verplichting meer.
Maar mijn vriend moet beide paasdagen werken en dat vind ik ook niet zo leuk.
Wat betreft boodschappen; ik ga vanavond wel. Met alle risico's dat er van alles op is, maar daar word ik creatief van.
Maar mijn vriend moet beide paasdagen werken en dat vind ik ook niet zo leuk.
Wat betreft boodschappen; ik ga vanavond wel. Met alle risico's dat er van alles op is, maar daar word ik creatief van.
zaterdag 3 april 2010 om 13:16
@Charlo, ik denk dat dat wel het beste is. Ik heb het makkelijk want nogmaals, mijn ouders vinden het goed als ik langskom maar als ik geen zin heb is het ook prima en ik heb geen schoonouders, dus dat probleem is er al niet. Maar ik kan me je jou situatie goed voorstellen.
Ik zou gaan voor de vakantie maar is er dan niet te praten met je familie/schoonfamilie?
Ik zou gaan voor de vakantie maar is er dan niet te praten met je familie/schoonfamilie?
zaterdag 3 april 2010 om 13:18
Vroeger moesten wij ook altijd verplicht opdraven, bij vader, bij moeder (waren gescheiden) en schoonouders. We hadden dus eigenlijk altijd drie Paas-, Pinkster- en Kerstdagen nodig
Ik vond het altijd vreselijk, die verplichtingen op dagen dat je eens een paar dagen extra vrij bent.
Onze ouders zijn inmiddels overleden, onze kinderen zijn het huis en uit hebben allebei een relatie. Ik heb ze nooit opgedrongen dat soort dagen langs te komen. Komen ze wel, hartstikke gezellig, komen ze niet, ook goed. Kreeg ik afgelopen weekend van één van onze dochters te horen: 'En mam, hoe zit het? Krijgen we geen uitnodiging om met Pasen te komen eten?'
Mijn moederhart maakt dan een sprongetje; zo hoort het volgens mij: kinderen moeten langskomen omdat ze dat leuk en gezellig vinden, omdat ze daar zelf zin in hebben .....
Ik vond het altijd vreselijk, die verplichtingen op dagen dat je eens een paar dagen extra vrij bent.
Onze ouders zijn inmiddels overleden, onze kinderen zijn het huis en uit hebben allebei een relatie. Ik heb ze nooit opgedrongen dat soort dagen langs te komen. Komen ze wel, hartstikke gezellig, komen ze niet, ook goed. Kreeg ik afgelopen weekend van één van onze dochters te horen: 'En mam, hoe zit het? Krijgen we geen uitnodiging om met Pasen te komen eten?'
Mijn moederhart maakt dan een sprongetje; zo hoort het volgens mij: kinderen moeten langskomen omdat ze dat leuk en gezellig vinden, omdat ze daar zelf zin in hebben .....

zaterdag 3 april 2010 om 13:22
@Joyce48, dat is ook precies de reden dat mijn moeder altijd heeft gezegd dat het geen verplichting is. Zij moest (mijn moeder is nu 59, ik 35) altijd op komen draven bij mijn oma en zij had zo'n hekel aan al dat 'vreten' daarom heeft mijn moeder altijd gezegd dat het vrijblijvend is en ik moet zeggen dat ik dat met beide handen aangrijp, ik ga als ik zin heb en anders niet!
zaterdag 3 april 2010 om 13:22
Wij doen eigenlijk nauwelijks iets aan pasen. Mijn moeder probeert wel wat lekkere dingen in huis te halen, maar daar blijft het ook bij. Weinig bijzonders dus, en er is voor mij dan ook absoluut geen druk om perse langs te komen. Beter gezegd, de laatste keer dat ik met pasen thuis ben geweest kan ik me niet eens meer heugen. Ik ben welkom als ik zin heb, maar mijn moeder zal het niet eens speciaal vragen.